کپی تریدینگ چگونه انجام می‌شود؟
کپی تریدینگ چگونه انجام می‌شود؟

کپی تریدینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

بازار رمزارزها یک بازار پر ریسک است که باید با دقت و ظرافت خاصی در آن عمل کرد. با این تعاریف آیا در این بازار جایی برای تازه‌کارها وجود دارد؟ با وجود ریسک بالایی که دارد آیا می‌شود بدون آموزش در آن قدم گذاشت؟ قطعا بله. در این مقاله به شما بگوییم که چطور با یک کپی ساده با حرفه‌ای‌های این بازار همراه شوید. در این مقاله علاوه‌ بر تعریف کپی تریدینگ، مزایا و معایب و انواع آن را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا مسیر جدید برای ورود به این راه را به شما معرفی کنیم.

کپی تریدینگ چیست؟

شما به عنوان یک تازه‌کار که زمان کافی برای آموزش دیدن به صورت حرفه‌ای ندارید، می‌توانید پیرو افراد حرفه‌ای باشید و به عبارت ساده‌تر تا زمانی که ساز و کار بازار را یاد نگرفتید، جا پای آن‌ها بگذارید. به این پیروی کپی تریدینگ (Copy Trading) می‌گویند. خب این معنا که شما یک کارگزار را که از کپی تریدینگ پشتیبانی می‌کند، انتخاب می‌کنید. در بین چندین فرد با تجربه به سراغ بهترین گزینه بروید و تمامی قدم‌هایی را که در بازار مالی ارز دیجیتال برمی‌دارد را تقلید می‌کنید.

کپی تریدینگ چیست؟

تفاوت کپی تریدینگ با سوشال تریدینگ

در مقاله قبلی با مفهوم کلی سوشال تریدینگ آشنا شدیم. کاربران به صورت کلی ممکن است سوشال تریدینگ را با کپی تریدینگ اشتباه بگیرند. اما این دو با هم کاملا متفاوت هستند. سوشال تریدینگ مانند یک شبکه‌ی اجتماعی عمل می‌کند که تریدرها در آن معاملات و تجربه‌های خود را با هم به اشتراک می‌گذارند. این امر باعث افزایش دانش جمعی درباره‌ی بازار ارزهای دیجیتال می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به این شبکه‌ها در جریان فعالیت‌ها قرار بگیرید و حتی یک روش را برای معامله انتخاب و از آن پیروی کنید اما در کپی تریدینگ این امکان برای شما فراهم نیست و شما با انتخاب معامله‌گر صرفا می‌توانید جا پای او بگذارید و از روش او تقلید کنید. در کپی تریدینگ دیگر خبری از انتقال تجربه نیست.

بیشتر بخوانید (سوشال تریدینگ چیست؟)

انواع کپی تریدینگ

کپی تریدینگ در دو مدل دستی و خودکار انجام می‌شود که در ادامه به بررسی این دو مدل می‌پردازیم.

خودکار

در این حالت شما کار خود را در حالت اتوپایلوت یا خودران قرار می‌دهید. دیگر لازم نیست شما کار خاصی انجام دهید. کل فرایند به صورت خودکار انجام می‌شود.

دستی

در این روش شما خودتان باید سیگنال‌ها را به صورت دستی وارد کنید و هیچ چیز به صورت خودکار انجام نمی‌شود و در هر مرحله می‌توانید سرمایه‌گذاری را متوقف کنید.‎

انواع کپی تریدینگ

کپی تریدینگ چگونه انجام می‌شود؟

از اسم کپی تریدینگ پیدا است شما دقیقا قرار است چه کاری انجام دهید. کافی است که شما یک فرد حرفه‌ای را پیدا کنیدو دقیقا اقداماتی را که انجام می‌دهد، انجام دهید. افراد حرفه‌ای به خوبی بازار را تحلیل می‌کنند و به موقع فروش و خرید ارز دیجیتال انجام می‌دهند؛ پس هر زمانی که خرید و یا فروشی انجام شد شما هم باید عینا همان خرید و فروش را انجام دهید؛ اما این بدان معنا نیست که آن‌ها هرگز خطا نمی‌کنند. در این مسیر ریسک پذیر باشید.

برای شروع به کار فقط لازم است که یک بروکر یا یک صرافی را پیدا کنید که از این قابلیت پشتیبانی کند. در ادامه بین تمام تریدرهای موفق، بهترینشان را انتخاب کنید و درصدی از سرمایه‌ی خود را به او می‌سپارید. در این مرحله سیستم کاملا به صورت خودکار تمامی حرکت‌ها و قدم‌های او را برای شما نیز کپی می‌کند.

کپی تریدینگ چگونه انجام می‌شود

انتخاب فرد درست برای کپی تریدینگ

وقتی قرار است پشت‌سر کسی قدم بردارید، آن هم در موضوعاتی چون سرمایه‌گذاری، بهتر است با دقت و وسواس خاصی فرد پیشرو را انتخاب کنید. در ادامه چند ویژگی مهم و کارامد از یک تریدر خوب را به شما معرفی می‌کنیم که در انتخاب به شما کمک خواهد کرد.

انتخاب فرد درست برای کپی تریدینگ

سابقه‌ی فعالیت

در نظر داشته باشید که تریدر پیشروی شما به اندازه‌ی کافی سابقه‌ی حضور در این بازار مالی را داشته باشد چرا که هرچه قدیمی‌تر باشد، با پیچ و خم و سود و زیان این بستر آشنایی بیشتری دارد.

میزان سود و ضرر

میزان سود Profit factor فرد یک عامل مهم در انتخاب است اما نباید تنها فاکتور باشد و به هر صورت شما برای سود وارد این عرصه شده‌اید، پس میزان سود تریدر منتخب را حتما چک کنید. در کنار بررسی میزان سود حتما به سرغ المان دیگری به اسم دراودان drowdown هم بروید. میزان ضرر یک حساب نشان دهنده‌ی میزان ریسک‌پذیری تریدر است.

موجودی

اگر استراتژی معامله‌گر سودآور باشد، خود تریدر میزان قابل توجهی سرمایه را وارد کار می‌کند. پس در هنگام انتخاب معامله‌گر به میزان موجودی او نیز دقت کنید.

میزان کپی‌ها

هرچه تعداد افرادی که از یک معامله‌گر پیروی می‌کنند بیشتر باشد، فرد مورد نظر قابل اعتمادتر است. چرا که کپی‌های بیشتر از یک تریدر نشان‌دهنده‌ی اعتبار آن است.

انتخاب بهترین کپی تریدر

کپی تریدینگ در فارکس

بازارهای مالی متعددی چون بازار بورس و فلزات گران‌بها وجود دارد. بازار مالی فارکس forex یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مالی دنیا است که دارایی‌های مالی در آن خرید و فروش می‌شود. از مزیت‌های فارکس می‌توان به ۲۴ ساعته بودن و دو طرفه بودن آن (هم خرید و هم فروش) اشاره کرد. در ادامه قصد داریم به شما بگوییم چگونه در این بازار مالی معتبر و بزرگ کپی تریدینگ انجام دهید.

  1. در ابتدا شما به یک کارگزار نیاز دارید. در سایت فارکس لیست بهترین کارگزارها با رتبه‌بندی وجود دارد.
  2. وارد سایت کارگزار منتخب شده و گزینه‌ی open account را انتخاب می‌کنید.
  3. در اینجا برای شما صفحه‌‌‌ای باز می‌شود که باید اطلاعات هویتی خود را نظیر نام و نام خانوادگی، کشور محل اقامت و … را وارد نمایید. پس از تکمیل این اطلاعات، گزینه‌ی send pin را زده و منتظر دریافت ایمیل شوید.
  4. ایمیل ارسال شده شامل یک کد است که آن را باید در کادر مشخص شده وارد نمایید. حالا گزینه‌ی register now را بزنید.
  5. در این مرحله مجدد به یک صفحه‌ی دیگر راهنمایی می‌شوید تا سایر اطلاعات شخصی خود را مانند شماره‌ی تماس، جنسیت، آدرس محل سکونت و … را وارد کنید. از دیگر اطلاعاتی که در این صفحه باید وارد کنید، نوع منبع پول شما جهت سرمایه‌گذاری است.
  6. در پایین کادر یک تیک وجود دارد؛ آن را زده و گزینه‌ی accept را انتخاب می‌کنید.
  7. در مرحله‌ی بعد باید نوع حساب خود در فاکس را انتخاب کنید.
  8. در پایین صفحه برای خود یک رمز عبور 20 کارکتری که شامل عدد و حروف بزرگ و کوچک است انتخاب می‌کنید و در انتها با فشردن گزینه‌ی open account، حساب کاربری شما در فارکس باز می‌شود.

لازم به ذکر است که برای داشتن یک حساب تایید شده باید عکس مدارک خود را در سایت بارگزاری کنید. به همین منظور در قسمت چپ صفحه روز گزینه‌ی my document زده، گزینه‌ی verify profile را انتخاب کرده و با زدن گزینه‎ indentity document عکس کارت شناسایی خود را آپلود می‌کنید. تایید مدارک ممکن است چند ساعت زمان ببرد. بعد از تایید، حساب شما فعال شده و می‌‎توانید آن را شارژ کنید.

کپی تریدینگ در فارکس

در ادامه‌ مقاله قصد داریم تا دو نرم‌افزار متاتریدر و روبوفارکس را بررسی کنیم.

متاتریدر

متاتریدر چیست؟

این نرم‌افزار یکی از بهترین کارگزارهای موجود در بازار است. از مزیت‌های مهم این برنامه می‌توان به رایگان بودن و رابط کاربری راحت آن اشاره کرد. قابلیت نصب این برنامه بر روی موبایل باعث شده است تا تمایل کاربران برای استفاده از آن بیشتر شود. برای استفاده و ترید کردن در این برنامه کافی است:

  1. این برنامه را یا به صورت مستقیم از سایت metatrader4.com یا metatrader5.com دانلود کنید یا اپلیکیشن آن را در یکی از اپ‌گیرهای play store یا app store دریافت کنید.
  2. در این مرحله اگر از قبل اکانت دارید، مجدد وارد شوید در غیر این صورت برای خود یک اکانت بسازید.
  3. در این مرحله باید سرور کارگزار خود را انتخاب کنید.
  4. به حساب معاملاتی وارد شوید. در این مرحله با نام کاربری و رمز عبور خود می‌توانید وارد حساب معاملاتی خود شوید. حساب کاربری شما حالا در اختیار شماست و می‌توانید با چند کلید خرید و فروش کنید.
نرم افزار متاتریدر
نرم افزار متاتریدر

روبوفارکس

کارگزاری روبوفارکس

از دیگر کارگزارهای معتبر در دنیا می‌توان به روبوفارکس اشاره کرد که با توجه به اینکه در ایران دفتر ندارد اما از کاربران ایرانی پشتیبانی می‌کند و منوی فارسی هم دارد. در پایین مراحل شروع به کار در این کارگزار را برای شما تشریح کرده‌ایم:

اگر در بروکرهای دیگر ثبت‌نام کرده باشید یا مقاله را به طور کامل مطالعه کرده باشید، کلیت نام نویسی در کارگزارها را می‌دانید. روبوفارکس هم مانند سایر کارگزارها در چند مرحله برای شما اکانت می‌سازد که در ادامه در 5 بند به آن می‌پردازیم؛

  1. فرم ثبت نام را به دقت پر کنید؛
  2. آدرس ایمیل خود را تایید کنید؛
  3. تایید شماره تلفن همراه؛
  4. اطلاعات هویتی خود را تکمیل کرده و مدارک مربوط به آن را آپلود کنید؛
  5. آدرس خود را تایید کنید و مدارک آن را نیز بارگزاری کنید.

در ادامه راهنمای تصویری ایجاد حساب کاربری در روبوفارکس آمده است:

مراحل ثبت نام در روبوفارکس
قدم اول
مراحل ثبت نام در روبوفارکس
قدم دوم
مراحل ثبت نام در روبوفارکس
مراحل ثبت نام در روبوفارکس
مراحل ثبت نام در روبوفارکس
مراحل ثبت نام در روبوفارکس

کپی تریدینگ در کریپتو یا ارز دیجیتال

می‌توان کریپتو را یک بازار مالی تخصصی دانست. به عبارت دیگر در بازار مالی فارکس که در بالا به آن اشاره شد، علاوه بر رمزارزها، فلزات گران‌بهایی چون طلا هم خرید فروش می‌شوند. در بازار فارکس با عبارت جفت ارز مواجه هستیم. یعنی یک رمزارز با محصولی چون نفت جفت شده و مبادله می‌شود. در بازار ارز دیجیتال یا همان کریپتو اما تمام مبادلات با ارزهای رمزپایه انجام می‌شود. از مزیت‌های اصلی این بازار می‌توان به این مورد اشاره کرد که تحت کنترل هیچ دولت و کشوری نیست و هیچ تحریمی روی آن اعمال نمی‌شود. معاملات در حجم‌ها و با سرعت بالایی درحال انجام است و هر نوع خرید فروشی در آن ممکن است. شما با هر میزان سرمایه‌ای می‌توانید در این بازار حضور داشته باشید.

کپی تریدینگ در کریپتو یا ارز دیجیتال

یکی از روش‌های کسب درآمد از این بازار ماین کردن یا استخراج هر نوع کوین مانند بیت کوین یا اتریوم است. روش دیگر، سرمایه‌گذاری است. برای سرمایه‌گذاری در این بازار همان‌طور که قبلا گفته شد نیاز به دانش و تخصص دارید اما یک راه حل ساده‌تر هم وجود دارد، کپی تریدینگ در این بازار می‌تواند شما را به همراه افراد با تجربه به سود برساند. صرفا کافیست کمی ریسک‌پذیر باشید.

بیشتر بخوانید (ارز دیجیتال چیست؟)

مزایا و معایب کپی تریدینگ

قطعا هر روشی در این بازار دارای مزایا و معایب خاص خودش است. شما به‌عنوان یک تازه وارد باید با دقت و آگاهی از مزایا و معایب آن قدم بردارید.

مزایا و معایب کپی تریدینگ

مزایای کپی تریدینگ

سوددهی: اگر یک تریدر خوب انتخاب کنید که تمام ویژگی‌های یک معامله‌گر خوب را داشته باشد، میزان سوددهی خوبی هم خواهید داشت.

سادگی و آسودگی

در نظر بگیرید که به راحتی و فقط با فشردن یک کلید وارد معاملات کلان می‌شوید. شما به عنوان یک تازه‌ وارد یا یک فردی که علاقه‌ای به درگیر شدن با نواسانات بازار را ندارید، تنها با پیروی از یک فرد متخصص می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید و هرزمانی که بخواهید معامله‌گر خود را تغییر می‌دهید.

به سرعت وارد بازار معاملات می‌شوید!

ترید کردن یک علم است. برای ورود  به این حوزه نیاز دارید آموزش ببینید؛ پس باید زمان زیادی را صرف یادگیری و آزمون خطا کنید. به عنوان یک کپی تریدر، در زمان صرفه‌جویی می‌کنید و به عبارتی این مرحله را دور می‌زنید.

تمرین برای آینده

یک تریدر هرگر استرانژی خود را با دیگران به اشتراک نمی‌گذارد. اما با توجه کردن به نقطه‌ی خرید و دقت، می‌توانید کم و بیش با روش او آشنا شوید.

استفاده از تجربه‌ی حرفه‌ای‌ها

در این روش شما می‌توانید از تجربه‌های معامله‌گر منتخب خود استفاده کنید و از او سوال بپرسید. البته در نظر داشته باشید که تریدر الزامی به پاسخ‌گویی ندارد.

کنترل روی حساب

شما به عنوان صاحب حساب در تمامی مراحل می‌توانید روی حساب خود کنترل و مدیریت داشته باشید و معامله‌گر هیچ دسترسی به حساب شما ندارد.

مشخص بودن حد ضرر و درگیری سرمایه

شما می‌توانید در همان ابتدا مشخص کنید چه میزان از سرمایه‌ی حساب شما درگیر کپی شود. به همین دلیل اگر ضرری هم پیش آید شما می‌توانید از ازبین رفتن کل دارایی خود جلوگیری کنید.

تنوع در انتخاب

دست شما در انتخاب تریدر و استراتژی آن باز است. شما با لیستی از معامله‌گران روبه‌رو هستید که البته هر کدام برای شروع شروطی دارند که حتما قبل از وصل شدن به آن‌ها باید آن را کامل مطالعه کنید.

مسیر روشن و شفاف

زمانی که شما وارد یک صرافی می‌شوید و قصد دارید که یک معامله‌گر انتخاب کنید، تمامی اطلاعات، مسیر و سابقه‌ی فرد برای شما به نمایش درمی‌آید. این مزیت به شما در انتخاب یک راهبر مطمئن بسیار کمک خواهد کرد.

مزایا و معایب کپی تریدینگ

معایب کپی تریدینگ

در کنار تمامی مزایایی که در بالا گفته شد، معایبی هم در این روش وجود دارد که بهتر است به آن توجه کنید.

هیچ‌کس بدون خطا نیست

هر تریدر با هر میزان سابقه و مهارت ممکن است خطا کند. درنتیجه‌ی این خطا شما هم به عنوان کپی تریدر ضرر خواهید کرد.

استراتژی یک راز است!

تریدر راهبر هرگز استراتژی و روش های ترید ارز دیجیتال خود را افشا نمی‌کند و شما دقیقا در جریان کارهای انجام شده و در حال انجام قرار نخواهید گرفت.

محدودیت

در قسمت مزایا گفته شد که شما می‌توانید درصد مشخصی از سرمایه‌ی خود را وارد بازی کنید. همین مورد در کنار حسن‌هایی که دارد می‌تواند یک عیب بزرگ هم باشد؛ چرا که درمواردی معامله‌گر قصد دارد مبلغ بالایی را وارد سرمایه‌گذاری کند اما حد سرمایه‌ی شما کافی نیست.

کلام آخر

تخصص داشتن در هرکاری راه موفقیت را هموار می‌کند. دو راه متداول برای رسیدن به تخصص وجود دارد؛ آموزش ببینید، از ابتدا در دل کار باشید. همان‌طور که در متن اشاره شد، اگر فرص ِآموزش و تجربه را ندارید، می‌توانید با پلتفرم کپی‌تریدینگ از ابتدا به دل کار بروید و در حین ترید کردن ماهر شوید. حرفه‌ای‌های این بازار این امکان را به شما می‌دهند تا تقلید قدم‌های آن به سود برسید.

سوالات متداول

کپی تریدینگ برای چه کسانی مفید است؟

هرکسی می‌تواند کپی ترید کند اما بیشترین استفاده از این پلتفرم برای تازه‌کارها است که سررشته‌ای از این بازار مالی ندارند.

برای کپی تریدینگ به چه کسی اطمینان کنیم؟

همیشه امکان خطا وجود دارد اما برای انتخاب یک فرد حرفه‌ای المان‌ها مشخصی مانند سابقه‌ی حضور وجود دارد که در متن بالا به تفضیل توضیح داده شده است.

کپی تریدینگ چه سودی برای تریدر مرجع دارد؟

تریدر مرجع از هر معامله‌ی موفقی که انجام می‌دهد، علاوه بر سود خودش، درصدی هم سود تریدرهای مقلد خود می‌برد.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

2 نظرات

  1. سلام. میخواستم بدونم آیا امکانش هست که اگر ما 1000 دلار رو به سیستم کپی تریدینگ وصل کنیم و اگر تریدر معاملش با ضرر خیلی زیاد بسته بشه، حساب ما صفر میشه یا نه؟

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.