پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
قیمت ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی بیت کوین

فراتر از بیت کوین؛ دیگر کریپتوکارنسی‌ها را بشناسید (قسمت اول)

همان‌طور که می‌­دانید بیت کوین در حال حاضر مهم‌­ترین ارز دیجیتال جهان محسوب می­‌شود اما شاید برای‌ تان جالب باشد در حالی­ که افراد همواره متمایل به خرید و فروش بیت­ کوین و اخبار لحظه‌­ای ارز­های دیجیتال هستند، 1500 ارز دیجیتال دیگر هم در دنیا وجود دارد!

با نبود مقررات و رگولاتور‌­های مناسب در سراسر جهان، با معرفی یک کریپتوکارنسی جدید، انتخاب آن توسط کاربران همواره با تردید همراه است. همین‌طور در همین راستا، قیمت این ارز­ها نیز توسط سرمایه‌­گذاران (عرضه کنندگان آن) تعیین می­‌گردد. با وجود مسائل مختلف قانونی و ارزش­ گذاری دارای نوسان بالا، شرکت­‌های بزرگی مانند استارباکس و آوِراستوک نیز برای نوآوری، خرید با ارز­های دیجیتال را در ازای دریافت کالا­های فیزیکی امکان پذیر نموده‌­اند.

سرمایه­ گذاری بر کریپتوکارنسی‌­ها همچنان با ریسک ­پذیری بالا همراه است؛ برای مثال بیت­ کوین در سال 1396 در حدود 20.000 دلار و اکنون کمتر از 4.000 دلار قیمت دارد. در همین راستا دانستن تفاوت‌­های اصلی برخی اصطلاحات و جریان­‌های حیاتی کریپتوکارنسی‌­ها بسیار اهمیت دارد.

کوین­‌ها و توکن­‌ها

در ابتدا باید تفاوت بین کوین (سکه) و توکن (رمز) را بدانیم. سکه­‌ها، پول­‌های مجازی هستند که برای تراکنش­‌های متعدد به کار می‌­روند. برای مثال می‌توان خرید و فروش بیت­ کوین را در اکسکوینو یا دیگر سایت­‌های معتبر داخلی و خارجی انجام داد. همان‌طور که می­‌دانید اولین بار نیز از بیت­ کوین برای خرید پیتزا استفاده شد!

توکن­‌ها (در معنای ژتون یا رمز ارز) معرفی کننده دارایی یا هر چیز با ارزش هستند. برای مثال توکن­‌ها می‌­توانند برای معرفی دارایی یا بخشی از پاداش­‌ها برای سهام وفادارای ارائه شوند. آن­‌ها قابل تعیین در سیستم بلاک­ چین هستند اما نمی­‌توانند پاک شده یا از بین بروند. به نوعی هر عرضه اولیه ابتدا بر روی یک توکن معرفی شده و سپس از طریق آن خرید و فروش ارز دیجیتال صورت می­‌پذیرد و کاربرد آن­‌ها در قرارداد­های هوشمند برنامه­‌های غیرمتمرکز به خوبی احساس می‌­شود.

به صورت کلی هر دو مورد بالا دارای ارزش هستند و بر روی تکنولوژی بلاک­ چین کار می‌­کنند؛ دو نشانگر دیجیتال برای تراکنش­‌ها که نمی­‌توانند پاک شوند با این تفاوت عمده که کوین یک پول مجازی بوده و توکن یک مشخصه محسوب می‌­شود.

کوین و توکن

بیت کوین و آلت کوین

بیت کوین یک نوع از ارز­های دیجیتال است و بقیه سکه‌­ها نسبت به آن مقایسه می‌­شوند. مارشال هاینر، موسس Metal Pay در این باره می‌­گوید:”بیت کوین مانند مادر کریپتو ­ها است”.

در این بین، ارز­های دارای ارز دیگر مانند اتریوم، ریپل و … در جایگاه‌­های بعدی قرار می­‌گیرند که در مقاله بعدی به تفصیل در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد.

منبع: edition

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.