سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403
بازگشت چیست

بازگشت یا معکوس چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال بالا و پایین زیاد دارد. آدم‌ها گاهی در این بالا و پایین‌ها پول‌شان را از دست می‌دهند و ضرر می‌کنند، گاهی هم سرمایه‌شان چندبرابر می‌شود و بُرد می‌کنند؛ اما چیزی که یک تریدر را از یک فرد معمولی متمایز می‌کند موج‌سواری روی این فراز و فرودهاست. درواقع مهم‌ترین مسئله در مارکت کریپتو این است که شما بدانید چه زمانی وارد بازار شوید و چه زمانی از آن خارج شوید که بیشترین سود ممکن را ببرید.

به‌طور کلی برای ترید رمزارزها و سرمایه‌گذاری روی کوین‌های مختلف، برگِ برنده زمانی دست شماست که بتوانید روند پیش‌رو را درست تشخیص بدهید و براساس آن استراتژی خودتان را داشته باشید.

یکی از مفاهیمی که مستقیماً به تعیین روند ارتباط پیدا می‌کند، ریورسال یا بازگشت است؛ در این مطلب می‌خواهیم یاد بگیریم که چطور Reversal را از روی نمودار بخوانیم.

بازگشت یا Reversal چیست؟

معکوس یا اصطلاحاً ریورس زمانی اتفاق می‌افتد که چارت قیمت یک رمزارز تغییر جهت بدهد؛ مثلاً اگر قبلاً روند صعودی داشته حالا نزولی شود و برعکس.

البته این را هم توجه داشته باشید که این تغییر روند باید برای مدتی ادامه داشته باشد تا نمودار به ثبات و پایداری کافی برسد و بتوانیم کندل‌هایی را ببینیم که ترند جدید را به‌صورت گروهی تایید می‌کنند.

در این مطلب ما فرض را بر این گذاشتیم که شما رسم کردن خط روند را بلدید و می‌توانید از این طریق، جهت نمودار را مشخص کنید؛ اما اگر چیزی درباره ترندلاین نمی‌دانید هیچ اشکالی ندارد؛ اول مطلب آموزش کشیدن خط روند را بخوانید و بعد سراغ پاراگراف بعدی بروید.

بازگشت یا معکوس روی نمودار

خب بیایید برای یادگیری بازگشت یا معکوس نگاهی به نمودار سولانا بیندازیم:

ریورسال روی نمودار

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید در جایی که خط روند کشیدیم، نمودار وضعیتی صعودی دارد، اما بعداً با چندتا کندل‌ نزولیِ درست‌وحسابی تصمیم می‌گیرد که خط روند را بشکند و تغییر جهت بدهد.

ما به همین تغییر روند از صعودی به نزولی، بازگشت یا ریورس می‌گوییم. حالا شاید یک‌نفر از شما معتقد باشد که نمودار بالا، همان جریان اصلاح قیمت یا پولبک را نشان می‌دهد؛ که باید بگوییم نه! معکوس با پولبک فرق‌هایی دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

تفاوت بازگشت با پولبک

به‌طور کلی پولبک یا تعدیل قیمت در یک روند مشخصی اتفاق می‌افتد. این موضوع یعنی اینکه شما در یک روند نزولی، صعودی و یا حتی رنج می‌بینید که قیمت، مدام بین سطوح حمایتی و مقاومتی نوسان دارد. درصورتی که معکوس یا ریورسال خط روند قبلی را می‌شکند و چارت قیمتی را وارد روند جدیدی می‌کند.

حالا برای اینکه بازهم پولبک را با بازگشت اشتباه نگیرید، روی نمودار هم تفاوت‌هایشان را بررسی می‌کنیم تا مطلب برایتان واضح‌تر شود.

بررسی تفاوت بازگشت و پولبک روی نمودار

به دوتا نمودار زیر دقت کنید:

نمودار اول

تفاوت بازگشت با پولبک

نمودار دوم

فرق معکوس با اصلاح قیمت

در نمودار اولی همان‌طوری که مشخص است، چارت قیمت در ابتدا روندی صعودی دارد و بعد از شکستن خط روند در دایره قرمزی که علامت زدیم، وارد کانال نزولی می‌شود. طبق تعریفی که در بالا داشتیم این تصویر چیزی جز شکست یا ریورس را نشان نمی‌دهد.

و اما برویم سراغ نمودار دوم؛ در نمودار دومی چارت قیمت روی یک روند صعودی پیش می‌رود و فقط در نقاطی که مشخص کردیم به ترندلاین پولبک می‌زند، بدون اینکه از آن رد شود و یا آن را بشکند. پس روند در اینجا تغییری نکرده و به‌طور کلی مثبت است؛ ما به این پدیده، اصلاح قیمت یا پولبک می‌گوییم. بازهم اگر شما می‌خواهید بیشتر در مورد پولبک و استراتژی‌های مرتبط با آن بدانید، مطلب پولبک چیست را بخوانید.

خب، الان که تفاوت پولبک و بازگشت را فهمیدیم، نوبت به این می‌رسد که از خودمان بپرسیم که چطور می‌توانیم با استفاده از بازگشت یا معکوس ترید کنیم؟ چطور زودتر از بقیه در ابتدای تغییرِ روند متوجه آن شویم و فوری پوزیشن خرید بگیریم.

نشانه‌های بازگشت را بشناسید

خیلی از کسانی که برای سرمایه‌گذاری وارد مارکت کریپتوکارنسی می‌شود با این مسئله‌ درگیرند که نمی‌توانند تشخیص بدهند الان پولبک در نمودار اتفاق افتاده یا ما شاهد یک تغییر روند اساسی در چارت قیمتی هستیم. برای اینکه شما هم دچار این مدل شک فلسفی نشوید، موارد زیر را در لیست تحلیل‌هایتان جای بدهید تا بتوانید با درصد بالاتری بازار را پیش‌بینی کنید.

  1. عجول نباشید؛ همیشه بهتر است استراتژی دست‌به‌عصا را در پیش بگیرید و صبر کنید تا نمودار از کندل‌های بازگشتی رونمایی کند و بعد وارد عمل شوید. اگر از الگوهای پرایس اکشن خصوصاً الگوی کندل برگشتی چیزی نمی‌دانید مطلب کندل‌شناسی ما را حتماً بخوانید.
  2. تایم فریم را روزانه انتخاب کنید؛ چون اگر نمودار را در بازه زمانی کوتاهی بررسی کنید ممکن است گرفتار پولبک‌ها شوید و به اشتباه خیال کنید که تغییر روند اتفاق افتاده است.
  3. فقط به خط روند اکتفا نکنید و از اندیکاتورهایی که روند بازار را مشخص می‌کنند هم استفاده کنید، مثل اندیکاتور rsi، میانگین متحرک و …
  4. گول فیک بریک اوت‌ها را نخورید، برای خبره شدن در این کار اولاً باید با فیک بریک اوت به‌طور مشخص آشنا باشید و بعد الگوهای کندل‌شناسی را که در بالا گفتیم خوب بلد باشید.
  5. برای تشخیص پولبک‌ها یا بریک اوت (همان شکست خط روند) فقط به رسم سطوح مقاومتی و حمایتی اکتفا نکنید و از اندیکاتور فیبوناچی هم استفاده کنید. اندیکاتور فیبوناچی و همین‌طور سایر اندیکاتورها از سایت تریدینگ ویو قابل استفاده هستند.

خب به‌عنوان جمع‌بندی مطلب می‌خواهیم این را هم بگوییم که در هنگام ریورسال یا بازگشت چه زمانی وارد بازار شوید تا بیشترین سود ممکن را ببرید. پس برویم سراغ حرف اول و آخر یعنی همان پول!

چطور از بازگشت یا ریورسال استفاده بهینه کنیم؟

تریدرهای حرفه‌ای یک استراتژی جالبی برای معامله در بازار دارند که به استراتژی خلافِ جهت هم معروف است. استراتژی خلاف جهت به این‌صورت کار می‌کند که شما باید در زمانی که متوجه می‌شوید سرعت روند یا مومنتوم افت کرده و کندل‌ها قدرت لازم را ندارند، وارد بازار شوید. یعنی درست وقتی که همه خرید می‌زنند یا سرمایه‌شان را از بازار بیرون می‌کشند، شما حرکتی انجام دهید که خلاف جهت بازار باشد.

نکته این استراتژی این است که با استفاده از اندیکاتورهای rsi که در بالا گفتیم و همینطور اندیکاتور مکدی، باید نقاط اشباع خرید و فروش را حدس بزنید و در همان نقطه دست‌به‌کار شوید تا بیشترین سود را تجربه کنید. اگر پیشنهاد دیگری هم در این رابطه دارید لطفاً کامنت بگذارید تا بر اساس تجربه شما مقاله را اصلاح کنیم.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.