آموزش ارز دیجیتال

فیک بریک اوت چیست و چطور آن را روی نمودار تشخیص بدهیم؟

یکی از مهم‌ترین‌ موضوعات بلاگ اکسکوینو که قبلاً درباره‌اش صحبت کردیم، بریک اوت است. اما به‌غیراز این موضوع، مفهوم دیگری هم در بازار ارز دیجیتال وجود دارد که به آن «فیک بریک اوت» می‌گوییم. در این مطلب قرار است درباره این اصطلاحِ به‌خصوص صحبت کنیم و به شما یاد بدهیم که چطور می‌توانید فیک بریک اوت یا فیک اوت را از روی نمودار شناسایی کنید و بر اساس آن وارد معامله شوید.

فیک بریک اوت چیست؟

قبل از اینکه فیک بریک اوت را تعریف کنیم، لازم است که اول یک تعریف کوچکی از بریک اوت داشته باشیم بعد به‌سراغ فیک اوت برویم؛ اما توصیه ما این است که اگر می‌خواهید بیشتر با ماهیت بریک اوت و انواع آن آشنا شوید، حتماً مطلب بریک اوت چیست را در کنار این مقاله بخوانید.

خب برویم سراغ تعریف بریک اوت:

بریک اوت زمانی اتفاق می‌افتد که نمودار قیمت ارزهای دیجیتال یکی از سطح‌های مقاومتی، حمایتی یا خط روند را بشکند و وارد ناحیه جدیدی شود.

حالا بر اساس این تعریف، فیک بریک اوت یعنی چی؟

فیک بریک اوت هم مثل بریک اوت برای لحظاتی سطح مقاومت، حمایت یا خط روند را می‌شکند اما توان و قدرت لازم را برای ادامه دادن حرکت ندارد. پس مجدداً به سطح قبلی برمی‌گردد و روندی را در پیش می‌گیرد که برخلاف انتظار ماست.

مثلاً اگر سقف مقاومتی یک کوین را 130 دلار در نظر بگیریم، در زمان فیک بریک اوت، نمودار ما که روندی صعودی دارد برای مدتی از 130 دلار می‌گذرد، بعد دوباره به این رنج قیمتی بازمی‌گردد و در ادامه می‌ریزد. برای اینکه مسئله برایتان شفاف‌تر شود بیایید چندتا چارت را به‌صورت موردی بررسی کنیم.

بررسی انواع فیک اوت روی نمودار

دو نمونه از نمودارهای بیت کوین را از سایت تریدینگ ویو در فریم‌های زمانی مختلف در نظر بگیرید.

نمودار اول

انواع فیک بریک اوت

در سه‌تا نقطه‌ای که علامت زدیم نمودار سعی کرده تا بعد از شکستن خط مقاومت همچنان به مسیرش ادامه دهد؛ اما همانطور که می‌بینید بعد از چندتا کندل کم‌جان از تصمیمش منصرف می‌شود و دوباره به سطح قبلی برمی‌گردد و وارد کانال نزولی می‌شود. حالا برویم سراغ تحلیل نمودار دومی.

نمودار دوم

نمودار فیک بریک اوت

در نمودار بالا برعکس نمودار قبلی، چارت قیمت سعی دارد تا با شکستن سطح حمایتی همچنان به‌شکل نزولی به مسیرش ادامه بدهد اما کندل‌هایی که در ادامه ظاهر می‌شوند نظر دیگری دارند. همانطور که ملاحظه می‌کنید در نهایت نمودار در نقاطی که علامت زدم دچار فیک اوت می‌شود و تغییر روند می‌دهد.

خب، حالا که هردو حالت فیک بریک اوت را روی نمودار بررسی کردیم، بهتر است یک نمودار بریک اوت واقعی را هم ببینیم تا بیشتر متوجه شویم که یک شکست درست‌وحسابی چه ویژگی‌های دارد تا از فریب فیک اوت ها در امان باشیم.

فیک بریک اوت با بریک اوت واقعی چه فرقی دارد؟

تا اینجا ما با فیک بریک اوت آشنا شدیم، حالا نگاهی به یک بریک اوت واقعی روی نمودار می‌اندازیم تا متوجه شویم که بریک اوت چه ویژگی‌هایی منحصربه‌فردی دارد که آن را از فیک اوت متمایز می‌کند. حالا این موضوع به چه درد ما می‌خورد؟ با استفاده از این ویژگی‌ها می‌توانیم خیلی سریع‌تر متوجه شویم که کدام شکست فیک است و کدام واقعی و کمتر گول فیک اوت ها را می‌خوریم.

فرق فیک بریک اوت با بریک اوت

خب به نمودار بالا نگاه کنید، در دایره‌ای که علامت زدیم، نمودار بعد از شکست سطح مقاومتی برای لحظه‌ای به خط روند برمی‌گردد و اصلاح قیمت می‌کند، اما مجدداً در ادامه همان روند قبلی پیش می‌رود و بازهم رو به بالا حرکت می‌کند. همانطور که می‌بینیم کانال جدیدی شکل نگرفته و همچنان روندِ نمودار صعودی است. شکست واقعی به این شکل اتفاق می‌افتد!

حالا بیایید باز برای اطمینان بیشتر یک بریک اوت دیگر را هم بررسی کنیم.

فرق بریک اوت با فیک اوت

همانطور که می‌بینید نمودار بالا خط حمایتی را می‌شکند و همچنان بدون بازگشت به این سطح، روند نزولی خودش را طی می‌کند.

حالا سوال اینجاست که از کجا بفهمیم که کدام شکست، واقعی و کدام شکست غیرواقعی است؟

برای جواب دادن به این سوال، ما یک چک‌لیست تهیه کردیم، شما می‌توانید با بررسی این چک‌لیست راحت‌تر متوجه جهت جریان قیمت شوید:

1.حواستان به حجم معاملات در لحظه شکست باشد

هرچقدر حجم معاملات در هنگام بریک اوت بیشتر باشد؛ احتمال اینکه شکست، واقعی شود بیشتر است.

2. به کندل‌های روی خط حمایتی، مقاومتی یا خط روند خیلی دل نبندید

کندل‌هایی که روی خط روند شکل می‌گیرند چه صعودی باشند چه نزولی، نمی‌توانند روند بعدی را مشخص کنند، مگر اینکه چندتا کندل دیگر در تایید آنها روی نمودار ظاهر شود.

3. عجله کردن کار شیطان است!

صبور باشید و اجازه بدهید که کندل‌ها تاییدیه لازم را به شما بدهند تا بتوانید با خاطر جمع‌تری شکست را از فیک اوت تشخیص بدهید

توجه داشته باشید اگر حواستان به این موارد نباشد، ممکن است خطرات زیادی شما را در بازار کریپتو تهدید کند، در ادامه بیشتر از این خطرها صحبت می‌کنیم.

خطرات فیک اوت برای تریدرها

فیک اوت برای معامله‌گرهای مارکت ارز دیجیتال، حکم مشت آپرکات در رینگ بوکس را دارد! چون اگر شما گرفتار فیک بریک اوت شوید، مطمئناً بخشی از سرمایه‌تان از دست می‌رود؛ این موضوع می‌تواند خیلی ناامیدکننده باشد خصوصاً برای کسانی که تازه وارد این حوزه شده‌اند. حالا سوال اینجاست که این خطرات فقط شامل از دست دادن پول می‌شود؟

نه؛ شما با یک تخمین اشتباه فرصت‌های زیادی را در بازار از دست می‌دهید، به‌علاوه ممکن است این قضیه روی تصمیم‌های آینده‌تان هم اثر بگذارد. به این‌صورت که عطای ترید را به لقایش ببخشید یا برای جبران سرمایه‌ ازدست‌رفته‌تان عجله کنید و در دام فیک اوت دیگری بیفتید.

مورد دیگر اینکه بهتر است حواستان به پولبک‌ها هم باشد، در زمانی که پولبک اتفاق می‌افتد ممکن است یک عده ناامید شوند و پول‌هایشان را از بازار خارج کنند، درصورتی‌که نمودار به روند صعودی قبلی خودش برمی‌گردد و شکست دیگری در کار نیست.

تمام این موارد برمی‌گردد به اینکه شما تا چه حد بتوانید روند واقعی بازار را تشخیص دهید. در پاراگراف بعدی تکنیک‌هایی را مطرح می‌کنیم تا با استفاده از این تکنیک‌ها بتوانید استراتژی درستی را در بازار پیش بگیرید.

خطرات فیک بریک اوت

استراتژی ترید بر اساس فیک بریک اوت

برای اینکه بتوانید تصمیم‌های درستی را در بازار کریپتوکارنسی بگیرید، اول باید بتوانید شکست را از فیک بریک اوت تفکیک کنید. برای این کار ما چند پیشنهاد برایتان داریم که با استفاده از آن می‌توانید تا درصد بالاتری از تصمیم‌تان مطمئن باشید.

  1. درس‌های مربوط به کندل‌شناسی را پاس کنید، ما در بلاگ اکسکوینو مطلب مفصلی درباره شناخت کندل‌ها داریم؛ بهتر است نگاهی به این مطلب بیندازید.
  2. در بازار رمزارزها خصوصاً اگر حرفه‌ای نیستید، دست‌به‌عصا راه بروید. به این‌صورت که صبر پیشه کنید و منتظر تایید روند باشید.
  3. خط روند بکشید تا با استفاده از آن بتوانید روند جدید را تخمین بزنید. اگر با نحوه کشیدن خط روند آشنا نیستید مطلب آموزش رسم خط روند را بخوانید.
  4. از اندیکاتورهای مختلف برای تشخیص نوع روند استفاده کنید، کاربرد اندیکاتورها دقیقاً همین است، اینکه به شما کمک کنند تا جهت بازار را مشخص کنید، پس آنها را دست‌کم نگیرید.
  5. فقط به یک فریم زمانی خاص اکتفا نکنید، برای اینکه از مسیر حرکت بازار مطمئن شوید باید تایم‌فریم‌های متعدد را در نظر بگیرید.

البته به این نکته توجه داشته باشید که فیک بریک اوت ‌ها همیشه هم منفی نیستند و شما می‌توانید اطلاعات خوبی را از آن‌ها به‌دست بیاورید. تا اینجای مطلب از بدی‌های فیک اوت گفتیم، حالا در انتها قرار است کمی هم از خوبی‌هایش بگوییم.

از خوبی‌های فیک بریک اوت

فیک بریک اوت ها سرنخ‌های خوبی به تریدرهای حرفه‌ای می‌دهند؛ برعکس کسانی که در بازار هیجانی رفتار می‌کنند و در فریم‌های زمانی مختلف چیزی دستگیرشان نمی‌شود! پس اگر شما یک تریدر حرفه‌ای باشید و بتوانید بریک اوت ها را درست و به‌موقع شناسایی کنید، می‌توانید تغییر کانال‌ها و روندها را حدس بزنید. به این‌صورت یک قدم جلوتر از بقیه وارد بازار می‌شوید و سود بیشتری را به‌دست ‌می‌آورید.

در آخر اینکه اگر تجربه‌ای از معامله بر اساس فیک اوت‌ ها دارید، لطفاً کامنت بگذارید تا مقاله را بر اساس تجربه‌های شما آپدیت کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا