پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
توکن هواداری چیست

توکن هواداری چیست؟

دنیای فوتبال این‌قدر بزرگ و جذاب است و این‌قدر طرفدار دارد که مسئولان باشگاه‌های مختلف تصمیم گرفتند توکن‌های منحصربه‌فرد خودشان را به بازار ارز دیجیتال معرفی کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم که اول بگوییم توکن هواداری چیست و بعد برویم سراغ معرفی معروف‌ترین و بهترین توکن‌های هواداری.

توکن هواداری چیست؟

اگر اهل فوتبال باشید حتماً بین تیم‌های بارسلونا، رئال مادرید، منچسترسیتی، اینترمیلان و آرسنال طرفدار یکی از آنها هستید. برای طرفدارهای فوتبال که اتفاقاً دستی هم در بازار ارز دیجیتال دارند احتمالاً باید خیلی جذاب باشد که بتوانند در تصمیم‌گیری‌هایی که مستقیماً به تیم موردعلاقه‌شان مربوط می‌شود مشارکت داشته باشند.

توکن‌های هواداری به شما این فرصت را می‌دهد که در تصمیم‌گیری‌های باشگاهی سهیم باشید، اگر و فقط اگر، فن توکن های مرتبط به اون باشگاه را خریداری کنید.

ناگفته نماند که توکن‌های هواداری در ابتدا روی شبکه Socios تعریف شدند و فقط با توکن این شبکه که چیلیز (CHZ) نامیده می‌شود مبادله می‌شدند، اما بعدها روی شبکه ERC20 هم قرار گرفتند، بنابراین شما می‌توانید آنها را با هر توکن دیگری که خواستید جایگرین کنید.

اما برویم ببینیم توکن‌ های هواداری علاوه‌بر حس خوبی که به‌عنوان نماد هر باشگاه به طرفداران می‌دهند، چه فرقی با سایر ارزهای دیجیتال دارند.

توکن هواداری چه فرقی با سایر رمزارزها دارد؟

فن توکن ها یا توکن های هواداری، ارزهای دیجیتالی هستند که لزوماً اهداف بیت‌کوین یا اتریوم را که در وایت‌پیپرشان نوشته شده پشتیبانی نمی‌کنند. این توکن‌ها به‌طور کلی ارزش‌شان را از حمایت‌ هواداران‌شان می‌گیرند و هدف‌شان هم به‌وجود آوردن اجتماع بزرگی از هواداران‌شان است؛ آن‌هم به‌وسیله نشان مشترکی به نام توکن.

ازآنجایی که این توکن‌ها پیشنهاد ویژه‌ای را برای به چالش کشیدن توکن‌های دیگر و شبکه‌هایشان ارائه نمی‌کنند و هیچ دارایی یا ایده دیگری هم آن‌ها را پشتیبانی نمی‌کند، پس قیمت نهایی‌شان تا حد زیادی به شهرت باشگاه‌‌شان مربوط می‌شود.

تفاوت بعدی توکن هواداری به توکن‌های NFT مربوط می‌شود. همانطور که احتمالاً بدانید توکن‌های ان اف تی اصطلاحاً غیر قابل تعویض هستند و شما نمی‌توانید آنها را نقد کنید اما فن توکن‌ ها با ارز ان اف تی فرق می‌کنند، با آنها می‌توانید وارد فروشگاه باشگاه موردنظرتان شوید و وسایل و لوازمی مثل تیشرت، کوله‌پشتی و … بخرید.

به‌غیراز این مورد، توکن های هواداری امکانات دیگری هم در اختیار کاربرها قرار می‌دهند که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

فرق توکن هواداری با ارزهای دیجیتال

توکن هواداری چه کاربردی دارد؟

وقتی که هوادارها تعداد معینی از فن توکن ‌ها را خریداری کنند، به آنها حق رای داده می‌شود تا در مورد موضوعات مختلفی که مربوط به باشگاه موردعلاقه‌شان است، نظر بدهند. موضوعاتی مثل:

  • طراحی لوگوی باشگاه
  • طرح‌های اتوبوس تور
  • بلیط مسابقات
  • انتخاب مکان مسابقه
  • و …

حالا کدام توکن‌ها این امکانات را به کابرهای‌شان می‌دهند؟ معروف‌ترین توکن‌ های هواداری کدام توکن‌ها هستند؟

با معروفترین توکن‌های هواداری آشنا شوید!

طبیعتاً در بین توکن های هواداری آن‌هایی که باشگاه معروف‌تری دارند پرطرفدار هم هستند. در ادامه توضیح کوتاهی در مورد هرکدام از این توکن‌ها می‌دهیم.

توکن هواداری یوونتوس (JUV)

JUV توکن هواداری باشگاه یوونتوس است که اولین‌بار در سال 2019 رونمایی شد.  فن توکن یوونتوس روی شبکه سوسیوس (Socios) تعریف شده که با هدف ارائه توکن‌ های هواداری راه‌اندازی شد. توکن هواداری JUV امتیازهای مختلفی را به خریدارانش می‌دهد تا بتوانند در تصمیم‌گیری‌های باشگاه‌ مستقیماً دخالت کنند. امتیازهای این توکن در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • انتخاب آهنگ موردعلاقه برای جشن‌های تیم
  • طراحی اتوبوس اردوی تیم
  • کسب تجربه‌هایی مثل یک تور رایگان در استادیوم آلیانز Allianz
  • دریافت کوپن تخفیف روی اجناسی که در فروشگاه باشگاه ارائه می‌شود
  • و …

توکن هواداری بارسلونا (BAR)

فن توکن بارسلونا با نام اختصاری BAR، توکن معرفی شده توسط تیم پرطرفدار بارسلونا است. این توکن هم مثل توکن یوونتوس روی شبکه سوسیوس (Socios) تعریف شده که در ژوئن ۲۰۲۰ معرفی شد. توکن هواداری بارسلونا به کاربرها اجازه می‌دهد تا بر سر جوایز و امکانات متنوعی رقابت کنند؛ امکاناتی مثل:

  • تعیین طرح اتوبوس باشگاه
  • انتخاب طرح منحصربه‌فرد برای اتاق رختکن
  • انتخاب موسیقی برای مراسم گل یا دیگر جشن‌های باشگاه
  • انتخاب پیام‌های خاص و انگیزشی برای پخش در رختکن قبل از شروع بازی
  • اهدای بلیت و لباس ورزشی رایگان به دارندگان فن توکن ها
  • امکان تماشای بازی از جایگاه VIP
  • و …

توکن هواداری منچسترسیتی (CITY)

فن توکن CITY نوعی ارز دیجیتال است که مثل دو مورد قبلی که توضیح دادیم در صرافی چیلیز و بایننس در دسترس شما قرار دارد، اما به‌تازگی ما در اکسکوینو هم این توکن را برای شما موجود کرده‌ایم.
فن توکن منچستر سیتی به‌طور کلی امکانات زیر را در اختیار خریدارانش قرار می‌دهد:

  • امکان معاوضه فن توکن با لباس ورزشی تیم محبوبتان
  • با چت کردن در اپلیکیشن‌های فن‌توکن مثل برنامه Socios، پاداش‌های مختلفی می‌گیرید
  • می‌توانید در تصمیمات مهم باشگاه‌ تاثیرگذار باشید
  • و …

توکن هواداری آث میلان (ACM)

آث میلان یکی از پرافتخارترین تیم‌های ایتالیا محسوب می‌شود که توانسته ۱۸ قهرمانی لیگ را در کارنامه خودش ثبت کند. این تیم هم به‌عنوان یکی از موفق‌ترین تیم‌های حال حاضر دنیا تصمیم گرفت توکن مخصوص به خودش را داشته باشد. شما می‌توانید توکن هواداری ACM را خریداری کنید و از مزایای زیر برخوردار شوید:

  • طراحی کالاهای تجاری و فروشگاهی باشگاه
  • ارائه نظر درباره طرح‌های اتوبوس باشگاه
  • تصمیم‌گیری در مورد مسائل مربوط به بلیط
  • تعیین محل برگزاری مسابقات
  • و …
فن توکن های معروف

خب، حالا که با مهم‌ترین توکن‌های هواداری آشنا شدیم، برویم ببینیم که از کجا می‌توانیم فن توکن ها را تهیه کنیم و از تیم موردعلاقه‌مان به این شکل حمایت کنیم.

آیا توکن های هواداری به‌درد سرمایه‌گذاری می‌خورند؟

همان‌طور که بالاتر هم گفتیم توکن‌های هواداری تا حد زیادی به باشگاه یا تیمی که پشت‌شان قرار دارد وابسته‌اند، بنابراین بخت یا برد تیم‌ها می‌تواند تاثیر مستقیمی روی قیمت آن‌ها بگذارد. به‌طور کلی توکن‌ های هواداری، توکن‌های پرنوسانی محسوب می‌شوند که قیمت‌شان به میزان زیادی به احساسات جمعی طرفداران بستگی دارد؛ بنابراین خیلی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت مناسب نیستند. به‌طور کلی هدف از خرید توکن‌ های هواداری بیشتر می‌تواند نمایش میزان وفاداری افراد به تیم موردعلاقه‌شان باشد تا سرمایه‌گذاری.
بنابراین پیشنهاد ما این است که برای سرمایه‌گذاری تا حد ممکن فقط در معاملات اسکالپینگ از فن توکن‌ ها استفاده کنید.

از کجا توکن هواداری بخرم؟

شما ‌می‌توانید توکن‌های هواداری را در اکثر صرافی‌های ایرانی و خارجی معامله کنید. به‌طور مثال همین الان لیست بالا که خدمت‌تان معرفی کردیم در مارکت اکسکوینو برای معامله در دسترس شما قرار دارد. برای معامله روی لینکی که برایتان قرار دادیم کلیک کنید.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.