چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403
بازار کریپتو

بازار کریپتو یا استخر کوسه‌ها : دستکاری بازار – پادکست

چرا بازار رمزارز ناگهان نزولی شد؟

درست زمانی که همه انتظار بیت‌کوین ۱۰۰ هزار دلاری رو می‌کشیدند؛ بازار به طور غیر منتظره‌ای وارد یک روند نزولی شد. اما دلیل این اصلاحات بازار چی بود؟ در این اپیزود از پادکست رادیو اکسکوینو، دلایل ریزش اخیر بازار رو مورد بررسی قرار دادیم.

این اپیزود مهم رو از دست ندید!

درست زمانی که همه توقعات به سمت بیت‌کوین ۱۰۰ هزار دلاری و رشد همزمان بازار با تعطیلات کریسمس بود، به ناگهان بازار روندی رو طی کرد که حالا همه منتظر یه سقوط بی‌سابقه هستن. اما چرا؟ آیا واقعا میشه منطقی رو پشت این همه نوسان در بازار رمز ارز پیدا کرد؟ ما امروز میخوایم به سراغ برزخی گمانه‌ها بریم که اگه واقعا این حرف‌ها حقیقت داشته باشن، اون وقت اعتمادمون به این بازار کاملا از بین میره. الان سوال اینه که: آیا عدم رگلاتوری این حوزه به این معنیه‌ که سرمایه‌گذارای عادی وارد استخر پر از کوسه‌ایی میشن که هیچ نظارتی برش نیست؟

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر دوشنبه 20 دی ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 160 از رادیو اکسکوینو

اثر مخرب معاملات فیوچرز

شعبه بانک‌مرکزی آمریکا در سان‌فرانسیسکو یا همون بانک فدرال رزرو سان‌فرانسیسکو مقاله‌ایی رو در بهار ۲۰۱۸ به قلم گالینا هیل (Galina Hale)، آرویند کریشنامورتی (Arvind Krishnamurthy)، ماریانا کودلیاک (Marianna Kudlyak) و پاتریک شولتس (Patrick Shultz) منتشر کرد که ما امروز بخش‌هایی‌ش رو در این بحث با شما مرور می‌کنیم.

طبق این مقاله، از تولد بیت کوین در ۲۰۰۹ تا میانه سال ۲۰۱۷ قیمت اون در زیر سقف ۴۰۰۰ دلار باقی مونده بود و در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ به ناگاه و به شکل دراماتیکی به ۲۰ هزار دلار رسید و بعدش در میانه دسامبر به شدت سقوط کرد. این مقاله میگه این نقطه پیک همزمان بود با ارائه معاملات آتی یا همون فیوچرز بیت‌کوین در بورس کالای شیکاگو یا همون سی‌ام‌ایی (CME). این مقاله مدعی میشه این همزمانی نمیتونه اتفاقی باشه.

ولی قبل از این که بیشتر پیش بریم، یادآوری می‌کنم که این پادکست تنها برای آموزش و افزایش دانش کاربرای کریپتو طراحی شده و به هیچ عنوان یه توصیه مالی نیست. پس حواستون باشه که برای اتخاذ تصمیمات مالی باید خودتون مطالعه کنید و بر مبنای شرایط همون لحظه تصمیم بگیرید.

این مقاله میگه این دقیقا در هماهنگی با همون رفتار معاملاتی هست که در بازارهای آتی برای یه سرمایه شاهدش هستیم. این مقاله نتیجه میگیره که این نوسانات دقیقا همون چیزی هست که ما در بازارهای آتی شاهدش هستیم و به علت اینکه حجم معاملات آتی در بیت‌کوین بیش از معاملات اسپات (spot) هست و رگلاتوری خاصی بر این بازار نظارت نمیکنه ما باید شاهد وقوع مکرر این جهش ها و سقوط‌های ناگهانی خواهیم بود.

 اما این همه اون چیزی نیست که ما بهش میگیم استخر کوسه‌ها. نظرات دیگه‌ایی هم هست که سعی میکنن بگن این بازار به علت نبود رگلاتوری دستکاری میشه. مثلا نظریه‌ی نبود پشتوانه برای تترهای ورودی به بازار که خیلی وحشتناک به نظر میرسه.

تتر بی پشتوانه

دیوید جرارد (David Gerard) میگه سقوط اخیر بازار به خاطر دستکاری بازاره. جرارد نویسنده کتاب حمله ۵۰ فوتی بلاک‌چین (the 50 Foot Blockchain) هست و در گفتگویی با یورونیوز که در ۱۷ نوامبر منتشر شد میگه همه چیز زیر سر تتر هست.

اون میگه تتر قراره به پشتوانه دلار منتشر بشه ولی اتفاقات و شواهد زیادی هست که نشون میده در واقع اینجور نیست. جرارد میگه این مصالحه‌های زیادی که بنیاد تتر با مقامات داشته یکی از اون شواهده و همونطور که در گذشته تخلف‌هایی بوده پس میتونیم نتیجه بگیریم الان هم میتونه تخلف وجود داشته باشه.

اما ادعای بزرگ جرارد اینه که میگه به نظر میرسه الان ۳ میلیارد تتر بدون هیچ پشتوانه‌ایی برای پامپ بیت‌کوین استفاده شده .

اون میگه وقتی این پامپ متوقف شد قیمت بیت‌کوین هم سقوط کرد. این در اصل همون شیطنتی هست که در هفته‌های اخیر رخ داده. اون معتقده این نوع دستکاری با نقدینگی کاذب و ودروغی چیزی هست که همیشه در این بازار اتفاق میوفته

جرارد تاکید میکنه: مطلب اصلی در مورد قیمت بیت‌کوین همینه و ما میدونیم که به شدت قیمت در اینجا دستکاری میشه و علتش هم اینه که اینجا یه استخر بی‌قانون کوسه‌هاست.

به نظر جرارد چیزی در حدود ۳ میلیارد دلار نقدینگی کاذب استفاده شده تا قیمت‌ها رو به بالا پامپ کنه و مردم عادی وقتی قیمت‌ها رو میبینن میگن: وای! چه بازار خوبی! در حالی که مردم عادی گوشت قربونی هستن، اونا همون بازندگانی هستن که پول واقعی بازار از جیب اونها اومده. اینجا بازی، بازی گردن کلفتهاست و شما باید آماده باشید تا زنده زنده بخورنتون.

اما همین مقاله از یورونیوز منبع دیگه‌ایی برای حمایت از این نظر ارائه نمیده و میره سراغ یه دلیل دیگه تا بتونه سقوط بازار رو توجیه کنه.

دیوار کوتاه چین

 اما اون چیزی که تقریبا بهانه همه تحلیلگرا شده برای توجیه سقوط‌های اخیر بیت‌کوین رفتار دولت چین هست. به نظر میرسه دیواری کوتاه‌تر از دیوار چین برای توجیه وضعیت بازار کریپتو وجود نداره.

فاینانشال تایمز

اما در همین ماه دسامبر روزنامه انگلیسی فاینانشال تایمز (The Financial Times) که معمولا در مخالفت با کریپتو مینویسه، مطلبی رو در توجیه سقوط اخیر بازار منتشر کرد. این روزنامه با اشاره به صحبت‌های برایان بروکس (Brian Brooks) در جلسه استماع کمیته خدمات مالی کنگره آمریکا میگه احتمالا یک یا دو  نهنگ بزرگ بازار کریپتو با استفاده از معاملات فیوچرز در حال کسب سود‌های بزرگ هستن.

در ادامه این نتیجه‌گیری رو داریم که وقتی یه تعداد کم می‌تونن موجب نوسانات شدید بازار کریپتو بشن پس همون تعداد کم هم میتونن بازار رو دستکاری کنن. بعد به مقررات شُل و غیر سختگیرانه کریپتو در کشورهایی غیر آمریکا اشاره میکنه و میگه همین ریسک این بازار رو بالا برده.

همین منبع به صحبت‌های فریار شیرزاد، مدیر ارشد سیاست‌گذاری کوین‌بیس هم اشاره میکنه که گفته بود پلتفرم‌های غیر آمریکایی به کاربرا اجازه میدن تا پوزیشن‌های با اهرم‌های خیلی بالا تعریف کنن و همین باعث میشه هر حرکتی در بازار به ناگهان سرعت بیشتری بگیره.

فایننشال تایمز بعد به سخنرانی ماه آگوست گری گنسلر، رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، رجوع میکنه. گنسلر اونجا میگه مردم به امید کسب سود بعضی توکن‌ها رو میخرن که یه تعداد کمی کارآفرین و شرکت تکنولوژی پشتشون هستن و اون پروژه رو جلو میبرن.

همین موضوع به علاوه نبود قانونی برای افشای اطلاعات، شفافیت و نظارت موجب میشه تا قیمت ها به شدت تحت تاثیر دستکاری‌ها باشن و در نتیجه سرمایه‌گذارا در موقعیت شکننده قرار بگیرن.

وقتی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا درخواست ون‌اک (VanEck) رو برای تاسیس یه صندوق قابل معامله در بورس مبتنی بر بیت‌کوین رو رد کرد دوباره این توضیحو داد که افراد مسلط به کریپتو میتونن قیمتا رو دستکاری کنن و در نتیجه سرمایه‌گذارای عادی رو به ضرر بندازن.

نتیجه‌گیری

به نظر میرسه آنچه که میتونه این بازار رو شفاف تر کنه و جلوی این حرف و حدیث ها رو بگیره اعمال سریعتر رگلاتوری و محدود کردن بازار معاملات مشتقه و آتی کریپتو هست. چرا که معاملات آتی به نهنگ‌ها این قدرتو میده تا حتی از سقوط بازار هم کسب سود کنن که این موقعیت سرمایه‌گذارای معمولی رو به خطر میندازه.

قبل از شروع یه چیزی رو مثل همیشه یادآوری کنم: اگه میخواید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل بیشتر بدونید، حتما به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ سر برنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادگیر مثل ناملیک، کست‌باکس و دنبال کنید.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.