آموزش ارز دیجیتال

ارز دیجیتال اتم چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال همچنان (در سال 2023) شاهد نوسانات زیادی است؛ البته این مسئله خیلی هم جای تعجب ندارد! اگر شما به ارز دیجیتال اتم Atom علاقه دارید، اما مطمئن نیستید که این نوسان‌ها چقدر روی سرمایه اولیه‌تان تاثیر می‌گذارد و یا اینکه اصلاً نمی‌دانید از کجا شروع به ترید این رمزارز کنید، نگران نباشید. این مطلب راهنما، طوری طراحی شده است که تمام چیزهای لازم را در مورد پروژه اتم به شما یاد بدهد تا بتوانید وارد کاربرپسندترین تجربه تجاری موجود در بازار شوید.

تاریخچه ارز دیجیتال اتم Atom

قبل از خرید هر ارز دیجیتالی اول باید ارزشِ آن را حسابی بسنجید. حالا این یعنی چی؟ یعنی بیایید تاریخچه قیمت رمزارز موردنظرتان را خوب تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید به الگوها و شاخص‌های تکرارشونده دسترسی داشته باشید و از این طریق احتمال افزایش سود را بالاتر ببرید.

بهتر است بدانید که راه‌های بی‌شماری برای تجزیه و تحلیل عملکرد رمزارزها و تصمیم‌گیری برای خرید هرکدام وجود دارد که دو مورد از رایج‌ترین آنها تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی نام دارند.

توجه داشته باشید که حتی اگر چندین سال به قیمت اتم Atom در نمودار Cosmos دسترسی نداشته باشید، تجزیه و تحلیل فنی در سرمایه‌گذاری کریپتو به خودیِ خود ارزشمند است. به‌عنوان مثال، در بسیاری از ارزهای دیجیتال، افت قیمتِ چشمگیر و دوره‌ نوسانات بالا با افزایش مداوم قیمت، ثبت شده است. هیچ تضمینی وجود ندارد که این الگو در آینده پایدار بماند، اما اگر در گذشته ثابت بوده است، ارزش این را دارد که بررسی شود.

اکوسیستم کازموس یک شبکه غیرمتمرکز از بلاک‌چین‌های مستقل است. بلاک‌چین‌های Cosmos که به آن‌ Zone هم می‌گویند، موازی، قابل تعامل و بسیار مقیاس‌پذیرند. حالا در ادامه بیشتر در مورد بلاک‌ چین کازموس صحبت می‌کنیم.

تاریخچه ارز دیجیتال اتم چیست

بلاک چین کازموس از کجا آمد؟

ایده اولیه برای ساخت اکوسیستم کازموس برای اولین بار در سال 2014 مطرح شد. بنیان‌گذاران آن Jae Kwon و Ethan Buchman از امکان استفاده از مدل توافقی Tendermint در فناوری بلاک‌چین به منظور ایجاد شبکه‌ها الهام گرفتند.

با حمایت شرکت سوئیسی بنیاد Interchain ،Tendermint Inc توانست به توسعه این پروژه ادامه دهد که در نهایت در سال 2016 کازموس نام گرفت.

ATOM ICO با موفقیت در سال 2017 تکمیل شد و همه توکن‌ها در 29 دقیقه به فروش رفتند. این دور اولیه بودجه به منظور افزایش توسعه Cosmos SDK و IBC ادامه پیدا کرد. Cosmos Mainnet سرانجام در 13 مارس 2019 راه‌اندازی شد. بهتر است بدانید که در حال حاضر اکوسیستم Cosmos در صنعت ارزهای دیجیتال از استقبال گسترده‌ای برخوردار است و بسیاری از بلاک‌چین‌های محبوب مانند Binance Smartchain و THORChain در این شبکه راه‌اندازی شده‌اند.

بلاک چین کازموس چیست؟

کازموس هاب شالوده مرکزی کل اکوسیستم کازموس است. این پلتفرم، بلاک‌چین اثبات سهام است که رکورد وضعیت و تراکنش‌ها را در تمام مناطق کازموس مدیریت می‌کند. اما ATOM چیست و چرا این‌قدر خاص است؟ اتم توکن بومی هاب Cosmos است و برای پردازش تراکنش‌ها و ایمن‌سازی شبکه مورد نیاز است.

اتم نشانه بومی اکوسیستم کازموس است، اتم در درجه اول برای پرداخت هزینه‌های گس و پردازش تراکنش‌ها در Cosmos Hub موردنیاز است. همچنین اتم می‌تواند برای اجرای یک گره اعتبارسنجی در Cosmos Hub به منظور ایمن‌سازی شبکه و دریافت پاداش‌ ماینرها هم استفاده شود. برای اطلاع از کاربرد اتم در بلاک چین کازموس، با ما همراه باشید.

کاربرد اتم در بلاک چین کازموس چیست؟

ATOM برای مشارکت در مسائل حاکمیتی در مورد توسعه آینده اکوسیستم کازموس مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان یک قاعده، کسانی که دارای مقادیر بیشتری از اتم هستند، هنگام رای دادن به پیشنهادات مربوط به کازموس، نفوذ بیشتری دارند. در ادامه به چرایی منحصر‌به‌فرد بودن اتم می‌پردازیم.

ویژگی‌های ارز دیجیتال اتم چیست؟

از آن‌جایی که Cosmos Hub مکانیزم اثبات سهام را اجرا می‌کند، توکن‌های جدید ATOM ایجاد و از طریق پاداش‌دهی از طریق اکوسیستم کازموس توزیع می‌شوند. این توکن‌ها به گره‌های اعتبارسنجی که شبکه را ایمن و تراکنش‌های زنجیره‌ای را پردازش می‌کنند، پرداخت می‌شود. ازآنجایی که اتم حد عرضه ندارد و توکن‌های جدید دائماً منتشر می‌شوند، یک توکن تورمی به حساب می‌آید. حالا جالب است بدانید که نرخ تورم این توکن چقدر است، نرخ تورم منتسب به توکن اتم بر اساس مقدار این توکن‌های روی شبکه در نوسان است؛ هرچه نسبت توکن‌های سهام بیشتر باشد، نرخ تورم کمتر می‌شود. این نوسانات، استاندارد کردن نرخ تورم اتم را دشوار می‌کند زیرا این نرخ در هر بلوک دوباره محاسبه می‌شود. به‌طور کلی، نرخ تورم اتم بین 7 تا 20 درصد است که بستگی به ازدیاد توکن‌ها دارد. در ادامه اهداف پروژه اتم و کازموس را بررسی می‌کنیم.

ویژگی‌ های ارز دیجیتال اتم

پروژه اتم چه اهدافی دارد؟

پروژه کازموس که اغلب به‌عنوان “اینترنت بلاک چین” یا بلاک چین 3.0 شناخته می‌شود، دو هدف اصلی دارد:

  • شما می‌توانید توسط اتم و این پلتفرم یک شبکه زنجیره‌ای ایجاد کنید که زنجیره‌های بلوکی را به‌هم متصل می‌کند.
  • همچنین می‌توانید یک جعبه ابزار plug-and-play ایجاد کنید که توسعه بلاکچین‌های خود را برای دولوپرها آسان‌تر می‌کند.

در ادامه به مزایا و معایب این پروژه خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب Cosmos ATOM

ازآنجایی که هر ارز دیجیتال یا ارز سنتی، دیجیتال یا غیر آن، هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. ما این موارد را در زیر فهرست می کنیم.

مزایای ارز دیجیتال اتم چیست؟

کازموس-اتم دارای چند مزیت مهم است که آن را به یک نوآوری مفید تبدیل می‌کند.

مقیاس‌پذیری: اولین و قابل مشاهده‌ترین مزیت اتم، مقیاس‌پذیری است. برخلاف اتریوم، شبکه Cosmos برای تامین انرژی، چندین بلاکچین در شبکه خود ساخته شده است. بنابراین، چندین بلاکچین می‌توانند با هم رقابت کنند و پاداش بگیرند.

انعطاف‌پذیری: بلاکچین‌های مختلف ساخته‌شده در شبکه کازموس می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و نسبت به ارزش پیشنهادی که توسعه‌دهندگان به‌دنبال ارائه از طریق dApps هستند، انعطاف‌پذیر باشند. همچنین قابلیت همکاری، امکان تبادل دارایی‌ها و اطلاعات بین دو بلاک چین را بدون نیاز به واسطه فراهم می‌کند.

مصرف انرژی: Cosmos ATOM از مکانیزم اجماع اثبات سهام در مقابل مکانیزم اثبات کار استفاده می‌کند. این تفاوت منجر به کاهش قابل توجه مصرف انرژی هنگام اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایمن‌سازی شبکه Cosmos می‌شود.

معایب ارز دیجیتال اتم چیست؟

مانند مزایا، ما بعضی از معایب ارز دیجیتال Cosmos ATOM را در زیر پوشش می‌دهیم.

تمرکز بالقوه: طبیعتاً اتم هم بدون ضعف نیست. بزرگ‌ترین عیب آن مکانیسم اثبات سهام است که درحالی که ساختار مصرف انرژی را کاهش می‌دهد، می‌تواند به تمرکز هم منجر شود. تصمیم‌گیری می‌تواند به‌طور بالقوه تحت سلطه تعداد انگشت‌شماری از اعضا باشد که تعداد قابل توجهی توکن ATOM را در اختیار دارند.

منحنی یادگیری شیب‌دار: اکوسیستم کازموس کاملاً پیچیده است و توسعه‌دهندگان می‌توانند هنگام تلاش برای ساختن چیزی روی پلتفرم Cosmos با یک منحنی یادگیری شیب‌دار روبرو شوند.

رقابت: کازموس با رقابت شدیدی از سوی شرکت‌هایی مانند Polkadot و Avalanche مواجه است که ویژگی‌های مشابهی را با پلتفرم Cosmos ارائه می‌دهند.

مزایا و معایب ارز دیجیتال اتم

موارد استفاده ارز دیجیتال اتم چیست؟

توکن اتم را می‌توان برای اهداف مختلف استفاده کرد. اهدافی مثل:

Staking: اولاً، دارندگان توکن‌های اتم می‌توانند کوین‌های خود را برای شرکت در فرآیند اعتبارسنجی بلوک قرار دهند، شرکت‌کنندگان می‌توانند برای انجام این کار جوایزی کسب کنند.

کارمزد تراکنش: عملکردهای مختلف (معاملات) انجام‌شده در شبکه Cosmos مستلزم کارمزد است. این پرداخت‌های هزینه را می‌توان با استفاده از توکن‌های اتم انجام داد. چنین پرداخت‌های کارمزدی همچنین اعتبارسنجی‌کنندگان را تشویق می‌کند که دارایی‌های خود را به اشتراک بگذارند و معاملات را انجام دهند.

حاکمیت: همانطور که در بالا ذکر شد، دارندگان توکن اتم می‌توانند در مورد پیشنهادات کلیدی در مورد شبکه کازموس رای بدهند. آن‌ها می‌توانند تغییراتی را پیشنهاد کنند و بخشی از یک فرآیند تصمیم‌گیری غیرمتمرکز باشند.

معامله: معامله‌گران می‌توانند از نوسانات قیمت استفاده کنند و استراتژی‌های معاملاتی بلند یا کوتاه را اجرا کنند.

سخن پایانی

همان‌طور که می‌دانید بازار رمزارزها نوسانات زیادی به‌دنبال خود دارد. چه بسا ارزی امروز روند صعودی پیش بگیرد و فردا در ضرر باشد. شبکه کازموس برای حل این مسئله در ارز دیجیتال اتم، راه‌حل‌های خاصی را در نظر گرفته است که در این مطلب بررسی کردیم. همچنین شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت سایر ارزهای دیجیتال و همچنین پیش‌بینی روند آنها، به اکسکوینومارکت مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا