ارز دیجیتال آنتولوژی ONT چیست و چه کاربردی دارد؟

ارز دیجیتال او ان تی ONT متعلق به پلتفرم آنتولوژی است. آنتولوژی ساخته شده تا مشکلات و موانع را برای همکاری بیشتر بین صنعت بلاک‌چین و کسب و کارها بر طرف کند. کسب و کارها می‌توانند بدون اینکه نیازی به دانش بلاک‌چین داشته باشند، از این فناوری استفاده کنند.

زمانی که آنتولوژی برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد، کسب و کارها برای استفاده از فناوری بلاک‌چین هیچ امکانی نداشتند. آنتولوژی از ابتدا با این هدف ساخته شد تا مشکلاتی مثل سرعت پایین و مکانیسم ناکارآمد احراز هویت را بر طرف کند.

به دلیل همین مزایا است که به سراغ بلاک‌چین آنتولوژی و توکن آن با نماد ONT رفته‌ایم. برای آشنایی با این بلاک‌چین کارآمد و پیشرو با اکسکوینو همراه باشید.

در این مطلب می‌خوانید:

آنتولوژی Ontology چیست؟

آنتولوژی یک پلتفرم بلاک چینی است که برای هم‌سازی و تطبیق با سایر بلاک چین‌های خصوصی و عمومی ایجاد شده است تا شرکت‌ها ‏بتوانند از نوآوری‌های این پروژه نهایت بهره را ببرند. ‏این بلاک چین به شرکت‌ها امکان ذخیره‌سازی داده‌ها را به صورت عمومی و خصوصی می‌دهد. آنتولوژی یکی از پروژه‌های جدید بلاک چینی است که به گفته تیم خود انقلابی در صنعت ارزهای دیجیتال و بلاک چین به پا خواهد کرد.

معماری بلاک چین این پروژه منحصر به فرد است و ویژگی‌های آن به گونه‌ای با دقت طراحی شده‌اند تا با ایجاد اکوسیستمی کامل، همه سهام‌داران و کارآفرینان برای استفاده از مزایای فناوری بلاک چین به آن بپیوندند. آنتولوژی از سازوکار اجماع تحمل خطای بیزانس قابل تایید یا وی بی اف تی VBFT استفاده می‌کند که یکی از نوآوری‌های این پروژه محسوب می‌شود.

شبکه آنتولوژی با نام تراست نتورک Trust Network از چندین بلاک چین و سیستم ساخته شده ‌است تا بتواند در هر نوع کسب و کاری مورد استفاده قرار گیرد و از آن‌ها پشتیبانی کند. به منظور برآورده کردن نیازهای صنایع مختلف، طراحی انعطاف‌پذیر ساختار این شبکه به راحتی بر روی شبکه‌های مختلف قابل گسترش، تفکیک و اجراست.

ارز دیجیتال آنتولوژی

آنتولوژی بر مبنای مدل دو توکنی کار می‌کند که کاربرد هر کدام از این توکن‌ها متفاوت است. توکن آنتولوژی که با علامت اختصاری او ان تی ONT شناخته می‌شود و برای سهام‌گذاری در فرآیند اجماع و در نتیجه دریافت حق رای در رابطه با تصمیم‌های مهم شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. دارندگان او ان تی، توکن آنتولوژی گس GAS را که توسط سیستم تولید می‌شود را دریافت می‌کنند.

از او ان جی برای خدمات درون زنجیره‌ای مانند اجرای قراردادهای هوشمند و ذخیره‌سازی شبکه استفاده می‌شود. از ۳۰ ژوئن سال ۲۰۱۸ که بلاک چین پروژه آنتولوژی راه‌اندازی شد و این پروژه به شبکه اصلی خود منتقل شد، به صورت دوره‌ای توکن او ان جی منتشر می‌کند. تولید او ان جی به مدت ۲۲ سال به طول می‌انجامد و تمام توکن‌های آن مورد استفاده در پلتفرم در بین دارندگان او ان جی توزیع می‌شود.

 ارز دیجیتال آنتولوژی
ارز دیجیتال آنتولوژی

آنتولوژی چگونه کار می‌کند؟

آنتولوژی بستری برای همکاری قابل اعتماد به صورت توزیع شده فراهم می‌کند. این به این معنی است که به بلاک چین‌های دیگر اجازه داده می‌شود که در هسته آن قرار گرفته و به عنوان زنجیره‌های جانبی عمل کنند. چارچوب بلاک چین آنتولوژی از بلاک چین‌های عمومی پشتیبانی می‌کند و قادر است که بلاک‌چین‌های عمومی را برای کاربردهای خاص سفارشی‌سازی کند. آنتولوژی همچنین از مشارکت بین شبکه‌های مختلف با پروتکل متفاوت نیز پشتیبانی می‌کند. مکانیسم اعتمادی که در پروتکل این بلاک چین تلفیق شده است، کاملا واضح و شامل ۴ مرحله است. مرحله اول، شامل تایید اعتبار مدارک، اعتبار موضوعات و افراد دنیای واقعی است.

مرحله دوم به اتصال و تایید برنامه‌های کاربردی مختلف کمک می‌کند. در مرحله سوم به تایید امکان‌پذیر بودن اقدامات عملی و فنی مانند تایید اس دی کی SDK، ای پی آی API، ماژول‌ها و مواردی این چنینی پرداخته می‌شود. در مرحله نهایی شبکه‌های مختلف تایید می‌شوند و برای بهینه‌سازی عملکرد کلی شبکه به یکدیگر متصل می‌شوند. به این ترتیب آنتولوژی به عنوان پلی بین دنیای دیجیتال و دنیای واقعی عمل می‌کند.

مانند تمامی بلاک چین‌های دیگر، شبکه آنتولوژی نیز از یک مکانیزم اجماع استفاده می‌کند. مکانیزم اجماع راهکاری است که بلاک چین‌ها برای تایید و صحت‌سنجی تراکنش‌ها بدون نیاز به شخص ثالث به کار می‌گیرند. به عبارت دیگر، این چیزی است که بلاک چین‌ها را غیرمتمرکز می‌سازد.

مکانیزم‌ها و الگوریتم‌های اجماع مختلفی وجود دارد که توسط بلاک چین‌ها به کار گرفته می‌شوند که محبوب‎‌ترین آن‌ها اثبات سهام PoS و اثبات کارPoW است. آنتولوژی از الگوریتم تحمل خطای بیزانس قابل تایید یا وی بی اف تی استفاده می‌کند که ترکیبی از مدل ۳ مختلف است که عبارتند از اثبات سهام، تحمل خطای بیزانس و تابع تصادفی قابل تایید وی آر اف VRF. این الگوریتم جدید که اولین بار توسط تیم آنتولوژی ارائه شده است را می‌توان به نوعی بهبود الگوریتم تحمل خطای بیزانس از منظر افزودن و عملکرد تابع تصادفی قابل تایید برشمرد.

اگر بخواهیم ساز و کار این مکانیسم را به صورت ساده توضیح دهیم اینگونه است:

با مکانیزم اجماع وی بی اف تی، نودهای آنتولوژی ابتدا برای مشارکت در اجماع شبکه باید سهام‌گذاری کنند. سپس با استفاده از یک عدد تصادفی قابل تایید، چند نود پیشنهاد‌دهنده از میان شبکه اجماع انتخاب می‌شوند و هر نود کاندید شده بلاکی را پیشنهاد خواهد داد. به طریق مشابه نودهای اعتبارسنج چندگانه نیز با استفاده از الگوریتم وی آر اف از میان شبکه اجماع انتخاب می‌شوند. سپس هر کدام از این نودهای اعتبارسنج چندگانه، بلاک‌ها را از شبکه جمع‌آوری می‌کنند و روی آن‌ها صحت‌سنجی انجام می‌دهند. بعد از آن به کاندید با بیشترین اولویت رای می‌دهند.

نحوه استخراج آنتولوژی

پروژه آنتولوژی عرضه اولیه کوین نداشت، اما توکن او ان تی در سال ۲۰۱۹ روی پلتفرم نئو، ایردراپ شد. طی این فرایند، تیم آنتولوژی ۱۰۰۰ توکن او ان تی را به کاربران خبرنامه خود (نئو) اهدا کرد.

بدین‌ترتیب برای هر توکن نئو ۰.۰۱ توکن آنتولوژی اهدا شد. تعداد کل توکن‌های آنتولوژی ۱ میلیارد است که ۱۲ درصد برای کاربران آنتولوژی، ۲۸ درصد برای شرکا، ۱۰ درصد برای شورای نئو، ۲۵ درصد برای توسعه اکوسیستم آنتولوژی، ۱۰ درصد به‌عنوان پاداش برای یافتن مشکلات فنی پروژه و ۱۵ درصد نیز برای تیم توسعه‌دهنده اختصاص یافته است.

تیم پروژه

این پروژه را یک شرکت چینی به نام آنچین Onchain در سال ۲۰۱۷ به‌منظور سرمایه‌گذاری روی مزایای بلاک چین تاسیس کرد. بلاک‌چین آنتولوژی را نیز داهانگفی Da Hangfei و اریک ژانگ Erik Zhang راه‌اندازی کردند که در سال ۲۰۱۶ بلاک چین نئو را ایجاد کرده بودند.

به هر حال توسعه‌دهندگان آنتولوژی در تلاش برای ایجاد سیستمی برآمدند که ترکیبی از تبادل داده، سیستم تشخیص هویت و پروتکل رویه توزیع‌شده است تا به هر ترتیب زیرساخت شبکه نظیر به نظیر برپا شود. پروژه آنتولوژی به موازات پروژه نئو و با مدیریت یکسانی شروع به فعالیت کرد. به باور بنیان‌گذاران این پروژه، رمزارزها نباید به‌شکلی تنها فعالیت داشته باشند و باید مردم را به سمت فناوری بلاک چین سوق داده و استفاده از اینترنت و موفقیت صنعت کریپتو را ارتقا دهند.

توکنومیک

براساس سایت کوین مارکت‌کپ، توکن او ان تی سهم ۰.۰۲ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد و در رتبه ۱۳۱ بازار قرار گرفته است. کل عرضه در گردش این توکن حدود ۸۷۵ میلیون واحد و عرضه کل آن ۱ میلیارد واحد است و حداکثر ۱ میلیارد توکن دارد.

توکنومیک
توکنومیک

امنیت شبکه آنتولوژی چگونه تامین می شود؟

تمامی تراکنش های انجام شده در پلتفرم این ارز، در یک محیط غیرمتمرکز تایید می‌شود. یعنی هیچ شبکه یا سازمانی نمی‌تواند کنترل معاملات را به دست بگیرد. از آنجایی که تصدیق‌ها توسط جامعه‌‌ی آنتولوژی تایید می‌‌‌گردد، یک هکر برای هر گونه تاثیرگذاری، نیاز به در دست گرفتن کنترل بیش از نیمی از دستگاه‌‌‌های روی شبکه را خواهد داشت حتی پس از آن، اجرای حمله‌‌ برای هکر بسیار گران‌‌ قیمت خواهد بود، به طوری که انجام آن هیچ ارزشی نخواهد داشت.

سیستم‌های متمرکز دارای یک نقطه برای ورود به سیستم هستند و هکر‌ها نیاز به تلاش زیادی برای ورود به سیستم ندارند اما سیستم‌های غیر متمرکز مانند او ان تی نیاز به چندین نقطه ورود دارند یعنی نقاط زیادی وجود دارد که باید هک شوند. علاوه بر این، مانند تمام بلاک‌چین‌های دیگر، هر معامله‌‌ اطلاعات واحدی که روی بلاک‌چین آنتولوژی رخ می‌‌دهد، تغییر ناپذیر است، یعنی نمی‌‌توان آن را حذف نمود. این ویژگی، این رمز ارز را فوق‌‌العاده امن می‌‌نماید، زیرا این بلاک‌چین، یک لایه‌‌ شفافیت به شرکتی که پروتکل را نصب می‌‌نماید اضافه می‌کند. در نهایت، بلاک چین آنتولوژی، بسیار امن است.

امنیت شبکه آنتولوژی چگونه تامین می شود؟
امنیت شبکه آنتولوژی چگونه تامین می شود؟

چه چیزی آنتولوژی را منحصر به فرد می‌کند؟

آنتولوژی عوامل مختلفی را برای استفاده در زندگی واقعی ارائه می‌دهد و به مشاغل این امکان را می‌دهد تا بلاک‌چین خود را بر روی بلاک‌چین آنتولوژی بنا کنند. از همه مهمتر، این رمزارز انعطاف‌پذیری بیشتری برای شرکت‌ها فراهم می‌کند. به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا متناسب با نیازهای خاص خود از نظر ویژگی‌هایی نظیر حاکمیت و حریم خصوصی، بلاک‌چین سفارشی خود را ایجاد کنند.

این قابلیتی است که رقبایی مانند اتریوم و نئو در طراحی آن دچار مشکل هستند. زنجیره او ان تی همچنین با تولید و توزیع رایگان آنتولوژیگاز او ان جی به دارندگانش بر اساس میزان دارایشان، به خنثی شدن هزینه‌های شبکه معاملات کمک می‌کند.

علاوه بر این‌ها، آنتولوژی ویژگی‌های دیگری نظیر قراردادهای هوشمند، اثبات هویت رمزنگاری شده و داده‌های رمزنگاری شده فراهم می‌کند که می‌تواند به طور یکپارچه مابین بلاک‌چین‌های مختلف منتقل شود.

مزایا و معایب آنتولوژی

مزایا

  • فراهم‌کردن بستری راحت برای تجارت و کسب ‌و کارها
  • دارای پتانسیل و توانمندی‌های نامحدود
  • امنیت بالا
  • اجماع منحصربه‌فرد
  • دارای تیم توسعه‌دهنده عالی و قدرتمند
  • رابط جهان واقعی و مجازی

معایب

  • نداشتن روند افزایش قیمت چشم‌گیر از ابتدای راه‌اندازی
  • قرارداشتن در ابتدای راه
  • دارای کشور مبدا بسیار سخت‌گیر (چین)

ارز دیجیتال آنتولوژی را از کجا بخریم؟

در حدود ۱۲ درصد از موجودی آنتولوژی قابل معامله برای کاربران است. ارزهای دیجیتال او ان تی و او ان جی در بزرگترین صرافی‌های دنیا نظیر بایننس به استثنای صرافی کوین بیس Coinbase قابل تهیه‌اند. این رمزارز نیز به راحتی قابل خریداری و ذخیره است. صرافی‌های زیادی امکان خرید ارز دیجیتال او ان تی را برای کاربران فراهم می‌کنند که معروفترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • صرافی بایننس Binance
  • صرافی گیت دات آی او Gate.io
  • صرافی هوبی گلوبال Houbi Global
  • صرافی بیت هامب Bithumb
  • صرافی کوکوین KuCoin
  • صرافی بیت رکس Bittrex
ارز دیجیتال آنتولوژی را از کجا بخریم؟
ارز دیجیتال آنتولوژی را از کجا بخریم؟

کیف پول‌های آنتولوژی

مهم‌ترین کیف پول‌های دیجیتالی که از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند نیز عبارت‌اند از:

  • کیف پول سخت افزاری لجر Ledger
  • کیف پول سخت افزاری ترزور Trezor
  • کیف پول مت والت Math Wallet
  • کیف پول تراست والت Trust Wallet
  • کیف پول متاماسک Metamask
  • کیف پول بایننس چین والت Binance Chain wallet
  • کیف پول اتمیک والت Atomic Wallet
  • کیف پول آنتو ONTO
 کیف پول‌های آنتولوژی
کیف پول‌های آنتولوژی

آینده ارز آنتولوژی

آنتولوژی یک راهکار نوآورانه در فضای بلاک‌چین محسوب می‌شود. در حال حاضر، عدم پذیرش عمومی و گسترده این فناوری در صنایع و کسب و کارها، مهم‌ترین مشکل صنعت بلاک‌چین است. حالا فکر کنید یک پروژه بلاک‌چین ساخته شده تا همین مشکل اساسی را بر طرف کند. با اینکه با قاطعیت نمی‌توان موفقیت آنتولوژی را تایید کرد، این پروژه از زیرساخت‌های فنی و چشم‌انداز تجاری برخوردار است.

به همین دلیل دایملر، غول خودروسازی جهان با این پروژه وارد همکاری بلندمدت شده است. به نظر می‌رسد حتی اگر آنتولوژی نیمی از وعده‌های خود را عملی کند، بدون تردید به یکی از ارزشمندترین پروژه‌های حوزه بلاک‌چین تبدیل می‌شود.

 آینده ارز آنتولوژی
آینده ارز آنتولوژی

سخن آخر

عده‌ای از کارشناسان به دلیل بنیاد خوب این ارز پیش‌بینی بسیار مثبتی از آینده آن ارائه می‌کنند در مقابل گروهی دیگر از فعالان بازار با استناد به نمودار قیمت این دارایی، تصویر چندان مثبتی را از نظر قیمتی حداقل در آینده نزدیک برای این ارز دیجیتال پیش‌بینی نمی‌کنند. اما برآوردها نشان می‌دهد که این رمزارز در پایان سال ۲۰۲۲ می‌تواند به قیمت حدودا ۳ دلار برسد. البته به هیچ عنوان این برآورد نباید مرجع تصمیم‌گیری قرار بگیرد و هر تریدر در خرید و فروش خود باید بررسی‌های شخصی لازم را انجام دهد.

آنتولوژی در نظر دارد تا به پلی بین بلاک‌چین و دنیای واقعی تبدیل شود و کمبود این همکاری را از بین ببرد. بر خلاف خیلی از پروژه‌های بلاک‌چین دیگر، پروژه آنتولوژی تنها در حوزه مالی متمرکز نیست. آنتولوژی برنامه دارد تا پلتفرم خود را در اختیار حوزه‌های دیگری مثل سازمان‌های دولتی، بیمه، پزشکی، هوش مصنوعی و دیگر صنایع در حال توسعه قرار دهد. با توجه به چشم‌انداز شفاف و البته توان فنی بالا، به نظر می‌رسد آنتولوژی می‌تواند با ترویج بیشتر فناوری بلاک‌چین بین کسب و کارها، نقش بزرگی در این زمینه ایفا کند.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.