تحلیل آن‌چین بیت‌کوین

تحلیل آن چین (On-Chain) بیت‌کوین هفته 45 گلسنود

بیت‌کوین طی هفته گذشته (8-1 نوامبر)، در بازه 64242-59743، روند قیمتی پر قدرتی داشته است. اما فعالیت آن‌چین همچنان پایین است.

مشابه چرخه‌های صعودی قبلی، هولدرهای بلندمدت بخش کوچکی از موجودی خود را توزیع و سیو سود کرده‌اند. هش ریت بیت‌کوین در حال صعود، موجودی صرافی‌ها کاهشی و درآمد دلاری ماینرها به سقف جدیدی رسیده است.

این شاخص‌های مثبت، گویای چشم‌اندازی سازنده برای بیت‌کوین در هفته‌های آتی است.

تحلیل آن‌چین دید وسیعی راجع به جابه‌جایی کوین‌ها بین سرمایه‌گذاران، صرافی و والت افراد می‌دهد.

به طور کلی، از ترکیب طول عمر کوین‌ها (زمان آخرین جابه‌جایی) و روش‌های اکتشافی برای تشخیص سرمایه‌گذاران با تجربه (پول هوشمند) و سرمایه‌گذاران جدید کم تجربه استفاده می‌کنیم.

رفتار متداولی که سرمایه‌گذاران بلندمدت (LTH) هنگام ثبت سقف قیمتی جدید دارند، سیو سود و توزیع کوین‌هایشان است. با رسیدن قیمت به 66 هزار دلار، موجودی این هولدرها نیز به قله جدیدی رسید؛ در آن زمان آن‌ها حدود 81.5 درصد از عرضه کل را در اختیار داشتند.

از آن زمان حدود 0.73 درصد موجودی خود را فروخته و نقد کرده‌اند.

این رفتار فروش حتی شاخص تغییر موقعیت خالص هولدرهای بلندمدت را کاهش داده است؛ به طوری که از آوریل امسال که این هولدرها انباشت بالایی کرده‌اند، هم اکنون جریان انباشت کند شده و تغییرات موجودی آن‌ها در حالت خنثی قرار دارد.

این شاخص حدود 5 ماه (تا سپتامبر)، در ناحیه انباشت معادل 400 هزار بیت‌کوین در هر ماه بوده و اکنون در سطح خنثی است.

این نشان می‌دهد که طی 30 روز گذشته، موجودی هولدرهای بلندمدت تقریبا مسطح بوده و حجم معادلی از کوین‌هایی که وارد دسته کوین‌های بلندمدت (طول عمر بیشتر از  5 ماه) شده‌اند، در حال خرج هستند.

این شاخص میزان فروش بیت‌کوین به تفکیک طول عمر کوین‌ها را نشان می‌دهد که هر گروه با رنگ مجزا نشان داده شده است.

شاخص دیگری که برای تایید افزایش فروش هولدرهای بلندمدت استفاده می‌کنیم، دسته‌بندی کوین‌های فروخته شده بر اساس طول عمر آن‌ها است. همانطور که از شکل می‌بینید سهم کوین‌های با طول عمر بیشتر از 1 ماه به 6 درصد حجم کل فروخته شده افزایش یافته است. توجه کنید که سطوح 6 درصد در سال 2021 عادی بوده است؛ به استثنای سه ماهه اول، که به بالاتر از 10 درصد در رالی صعودی رسید.

این شاخص نشان می‌دهد که هرچند کوین‌های قدیمی در حال جابه‌جایی و فروش هستند، این فروش توسط بازار جذب می‌شود.

 قابل ذکر است که در بازار صعودی، فشار فروش تا مدتی جذب می‌شود؛ زیرا تقاضای کافی برای خرید کوین‌های فروخته شده وجود دارد.

برای ارائه یک براورد کمی از فروش، نگاهی بر شاخص عرضه مجدد کوین‌های با طول عمر بیشتر از یک سال می‌اندازیم؛ که نشان می‌دهد چه مقدار از کوین‌های با طول عمر بیشتر از یک سال وارد چرخه نقدینگی شده‌اند. در حالت کلی سرمایه‌گذارانی که نوسانات بیت‌کوین را به مدت 12 ماه دیده‌اند، به احتمال زیاد معیارهای معقولی برای سنجش ریسک دارند؛ بنابراین رفتار آن‌ها می‌تواند دید وسیعی نسبت به ارزش بیت‌کوین بدهد.

در حال حاضر حدود 6500 بیت‌کوین در روز عرضه مجدد می‌شوند. واضح است که این میزان نسبت به رالی صعودی 2017، 2019 و 2021 نسبتا پایین است که در آن زمان این شاخص حدود 20 هزار بیت‌کوین در روز بود. در واقع این سطوح مشابه اواخر 2019 و 2020 است که عمدتا جزو اواخر مارکت نزولی به شمار می‌روند.

برای بررسی فروش کوین‌ها، شاخص چرخه‌های هولد را برای کوین‌های با طول عمر کمتر از 3 ماه تحلیل می‌کنیم. با افزایش فروش این کوین‌ها، این شاخص صعودی می‌شود.

با توجه به نمودار می‌بینیم که کوین‌های با طول عمر کمتر از 3 ماه در کف تاریخی خود یعنی 15 درصد هستند. این موضوع بیانگر این است که کوین‌های با طول عمر بیشتر از 3 ماه در سقف تاریخی (یعنی 85 درصد عرضه کل) هستند. بیشتر از 85 درصد موجودی از اوت 2021 دست نخورده (جابه‌جا نشده) باقی مانده است.

با توجه به جابجایی موجودی، هولدرهای بلندمدت دارایی‌های خود را نگه داشته‌اند و فروش اندکی که انجام شده به دلیل سیو سود استراتژیک است نه به دلیل خروج کامل از بازار!

تحرکات تقاضا در بازار صعودی به دو بخش تقسیم می‌شود:

  • انباشت پول هوشمند (قبل از ATH) : که فعالیت آن‌چین پایین و حرکات موجودی سازنده و بیشتر فروش‌ها با هدف سیو سود استراتژیک است.
  • رضایت و هیجان (پس از ATH): با افزایش پوشش خبری در رسانه‌ها، علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران خرد بیشتر شده و فعالیت آن‌چین شروع به افزایش می‌کند. در نتیجه، کوین‌های قدیمی فروخته می‌شوند.

هر دو سناریوی ذکر شده در بالا و تحرکات تقاضا که به دنبال آن می‌آیند، هر دو از شاخصه‌های بازار فعلی هستند که در حال حاضر در فاز انباشت پول هوشمند هستیم؛ هرچند که در دوره پایانی این فاز به سر می‌بریم.

اولین نشانه این مشاهدات جریان خالص صرافی‌ها است. در حال حاضر، شاهد خروج چشمگیر از صرافی‌ها هستیم و میزان خروج در هفته جاری شدت گرفته و برداشت خالص روزانه به بالاتر از 5 هزار در روز رسیده است.

از خروج کوین از صرافی‌ها می‌توان نتیجه گرفت که ذخیره تجمعی بیت‌کوین صرافی‌ها به کف چندین ساله خود یعنی 12.9 درصد موجودی در گردش رسیده است.

حتی با تثبیت قیمت بیت‌کوین پایین‌تر از سقف تاریخی خود، موجودی همچنان در حال کاهش است و این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران انتظار صعود بیشتر قیمت را دارند.

با این حال، فعالیت آن‌چین، هر چند آهسته، در حال بازیابی است؛ و فاصله زیادی با سقف تاریخی خود در 2017 و سه ماهه اول 2021 دارد.

از معیارهای فعالیت آن‌چین، تعداد تراکنش‌ها و آدرس‌های فعال را می‌توان نام برد که در این بررسی به تحلیل تراکنش‌ها می‌پردازیم. هر میزان افزایش در میزان تراکنش‌ها، نشان از علاقه‌مندی افراد و فراگیر شدن این بازار مخصوصا بیت‌کوین دارد.

تعداد تراکنش‌ها، 225 هزار تراکنش روزانه، نیز بسیار پایین‌تر از قله نیمه 2021 است. این نرخ، با تعداد تراکنش‌ها در بازار نزولی 20-2019 همسطح است.

الگوی مشابهی در شاخص تعداد کاربران منحصر به فرد جدید (Entities)، با فضای تراکنش‌های آن‌چین دیده می‌شود. یک روند صعودی بسیار متعادل و ملایم در جریان است و تعداد کاربران جدید به 110 هزار در روز رسیده است.

این میزان نیز به ندرت بالاتر از سطوح این شاخص در بازار نزولی 20-2019 (120-90 هزار کاربر جدید در روز) است.

از سوی دیگر، بین قیمت و فعالیت آن‌چین شاهد واگرایی هستیم. این دلیل قانع کننده‌ای برای انباشت آرام است که فعالیت آن‌چین پایین، خروجی‌های بزرگ از صرافی‌ها و فروش استراتژیک بسیار متعادل توسط هولدرهای بلندمدت از نشانه‌های آن هستند.

نهاد (entity) چیست؟

 تا به امروز در تحلیل‌های درون شبکه از تعداد آدرس‌ها و تغییرات آن برای تحلیل فعالیت کاربران استفاده کرده‌ایم اما مشکل عمده‌ای که وجود دارد این است که تناظر یک به یک بین تعداد آدرس‌ها و افراد وجود ندارد زیرا:

•         یک فرد می‌تواند چندین آدرس مجزا داشته باشد.

•         یک آدرس می‌تواند شامل دارایی چندین نفر باشد مانند آدرس صرافی‌ها

بنابراین نیاز به دسته‌بندی جدیدی داریم که بتوانیم این مسائل را تفکیک کنیم. بدین منظور پلتفرم تحلیلی گلسنود، با استفاده از الگوریتم‌های خوشه‌بندی و تحلیل داده این امر را محقق کرده است.

شاخصی که برای این مسئله در نظر می‌گیریم entity است که مشکل اول را حل می‌کند و اگر فردی چندین آدرس داشته باشد، با استفاده از روش‌های ذکر شده، این‌ها را به فرد متصل می‌کند.

 مثلا اگر علی دو آدرس بیت‌کوین داشته باشد، در شاخص تعداد آدرس‌ها عدد دو برای او ثبت می‌شود؛ اما در شاخص نهاد، عدد یک که نشان‌دهنده کاربر منحصربه‌فرد است مد نظر قرار می‌گیرد.

هش‌ریت بیت‌کوین پس از ریزش 52 درصدی در ماه می (به علت آفلاین شدن ماینرهای چینی و قوانین محدودکننده دولت چین)، در حال بازیابی است؛ در ماه می این شاخص از 176 اگزاهش به 84 اگزا هش سقوط کرد.

این کاهش 92 واحدی هش ریت، معادل کل هش ریت شبکه تا اکتبر 2019 است. از کف ماه ژوئن، هش ریت صعود 95 درصدی داشته و به محدوده 164 اگزاهش رسیده است. با فرض روند بازیابی فعلی، هش‌ریت بازار ماینینگ می‌تواند به سقف‌های جدیدی تا انتهای سال 2021 برسد.

ماینرهای بیت‌کوین هر چهار سال یکبار، شاهد نصف شدن درآمد ماینینگ هستند. در حال حاضر، میانگین درآمد روزانه ماینرها بین 900 تا 1000بیت‌کوین است.

علی‌رغم کاهش درآمد حاصل از استخراج بیت‌کوین، درآمد ماینرها به دلار آمریکا پس از هاوینگ سال 2020، 550 درصد افزایش یافته است و به 62 میلیون دلار در روز نزدیک می‌شود.

مدل ترموکپ (thermocap) ، روش ارزش‌گذاری بنیادی

در این بخش نگاهی به مدل thermocap می‌اندازیم که یک مدل ارزش‌گذاری بنیادی برای بیت‌کوین بوده و بیانگر امنیت مصرف شده تجمعی تا به امروز است. این شاخص بر اساس جمع تجمعی پاداش پرداخت شده تمام بلاک‌ها به ماینرها است که در زمان تولید بلاک و به دلار محاسبه می‌شود. به عبارت دیگر این معیار، ارزش تجمعی پیشنهاد شده به ماینرها به عنوان پاداش، توسط شبکه بیت‌کوین است. با توجه به اینکه فعالیت ماینرها بر اساس سود است؛ این شاخص را می‌توان یک کران بالا برای هزینه تولید برای تمام بیت‌کوین‌های در گردش در نظر گرفت. اگر پاداش بلاک کلی را 1 میلیارد در نظر بگیریم، انتظار داریم که ماینرها تا سقف 1 میلیارد دلار برای به دست آوردن پاداش استخراج سرمایه‌گذاری کنند.

این شاخص همواره صعودی است اما اخیرا روند رشد آن در دستیابی به 32.8 میلیارد دلار پرشتاب بوده است.

از هاوینگ ماه می 2020 و در بازه زمانی 18 ماه، ترموکپ حدود 93 درصد یعنی 15.8 میلیارد دلار رشد داشته است. به عبارت دیگر حتی بعد از هاوینگ، 93 درصد سرمایه دلاری در 18 ماه گذشته به بازار وارد شده است.

با اتفاقات اخیر مانند ریزش 52 درصدی هش‌ریت، درامد ماینرها به سقف تاریخی رسیده و افزایش 93 درصدی بودجه وارد شده به شبکه بیت‌کوین توسط ماینرها، امنیت بیت‌کوین همچنان بهترین عملکرد خود را دارد.

همچنین ببینید

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

بیت‌کوین‌ها خواب به کوین‌هایی گفته می‌شود که برای مدتی طولانی، از کیف پول‌های خود تکان …

در دبی بیت کوین بخرید

در دبی بیت کوین بخرید!

دبی یک شهر فوق‌العاده برای کار کردن و زندگی و همچنین یکی از بهترین شهرها …

21 میلیون بیت کوین بیدار شد

21 میلیون دلار بیت‌کوین وارد میدان شد

با وجود کاهش 6.4 درصدی قیمت بیت‌کوین (BTC) در این هفته، بازهم دارندگان این ارز …

ده کیف پول برتر بیت کوین

رونمایی از 10 کیف پول ثروتمند بیت‌کوین

در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی به‌وجود آمده، آن‌هم در مورد اینکه مالک کیف پول‌های برتر …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.