تا یک درصد بازگشت دارایی در کمپین گنجینو!

رفتن به کمپین
آموزش ارز دیجیتال

بازار خرسی چیست ؟ اشتباهات رایج در بازار خرسی ارز دیجیتال

معمولا از روندهای نزولی بازار به عنوان یک فرصت خاص برای خرید ارز دیجیتال یاد می‌کنند؛ اما باید در نظر بگیریم که تمام روندهای نزولی هم با ریسک همراه هستند. ریسک‌هایی که در صورت درست عمل کردن، ممکن است باعث بیشتر شدن سود شما شوند. در این مقاله، پیش از هر چیز، با مفهوم بازار خرسی بیشتر آشنا می‌شویم و ده اشتباه بزرگی که نباید در بازار نزولی مرتکب شوید را مرور می‌کنیم. پس این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید.

بازار خرسی چیست؟

اگر قیمت سهام روندی نزولی داشته و رکود در اوضاع اقتصادی حاکم شده باشد، شرایط حاکم بر بازار را با عبارت «بازار خرسی» یا Bear market توصیف می‌کنیم. در این بازار، عرضه افزایش یافته و تقاضا به شدت کاهش می‌یابد که همین موضوع منجر به حاکم شدن جوی منفی بر بازار می‌شود. در نهایت، میل سرمایه‌گذاران به خرید رمزارز کاهش یافته و احتمالا با کاهش بیشتر قیمت مواجه خواهیم شد. بازار گاوی، دقیقا در نقطه مقابل بازار خرسی قرار دارد. 2 عامل می‌توانند منجر به شکل‌گیری یک روند نزولی شوند:

  • رفتار سرمایه‌گذاران در بازار

بعضی افراد که تجربه کافی در بازار و سرمایه‌گذاری ندارند، تحمل ریسک نداشته و با کوچکترین ریزش، دچار اضطراب می‌شوند. از آن جایی که این افراد شناخت کمی نسبت به بازار دارند، وقتی که یک روند نزولی کمی طولانی شود، سریعاً اقدام به فروش می‌کنند. این رفتارهای هیجانی معمولا در کاربران تازه وارد دیده می‌شود و حجم معاملات را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • تاثیرات اجتماعی و سیاسی

شرایط اجتماعی موجود در جامعه، سخنان و تصمیمات سیاسی و اقتصادی، اخبار مهم بین‌المللی و… از عواملی هستند که قادر به تغییر روند یک بازار شوند. جهت‌گیری‌های سیاسی، تغییر در شرایط اقتصاد جهانی، جنگ، بیماری و هرگونه خبر فاندامنتال مهم ممکن است به تغییر روند بازار منجر شوند. اگر قیمت ارز دیجیتال روندی نزولی داشته و رکود در بازار حاکم باشد، شرایط را با عبارت «بازار خرسی» یا Bear market توصیف می‌کنیم

روندهای خرسی

ریشه واژه‌های گاو و خرس در بازار چیست؟

به طور دقیق مشخص نیست که این دو واژه گاو و خرس از کجا آمده؛ اما چند گمان در این باره وجود دارد. یکی از رایج‌‎ترین این توضیحات به نحوه جنگیدن این دو حیوان برمی‌گردد. با توجه به اینکه گاو موقع حمله به دشمن، شاخ‌‌های خود را به‌طرف بالا می‌گیرد، روند صعودی بازار را گاوی می‌نامند. این طور می‌توان تصور کرد که در بازار گاوی، گاو با شاخ‌هایش قیمت را به سمت بالا هدایت می‌کند. از سوی دیگر، خرس هنگام مقابله با رقیب خود، پنجه‌هایش را به سمت پایین می‌گیرد و با او می‌جنگدیا به بیان دیگر، در بازار خرسی، خرس با پنجه‌هایش قیمت را به سمت پایین هدایت می‌کند.

بازار خرسی چه خصوصیاتی دارد؟

نسبت عرضه و تقاضا

در بازار خرسی، تقاضا بسیار کم بوده و عرضه به شدت افزایش می‌یابد. چراکه سرمایه‌گذاران از بازار قطع امید کرده‌اند. از سوی دیگر، خریداران نیز میلی به خرید ندارند. در چنین موقعیتی است که شاهد صف‌های فروش سنگین در بازار هستیم. در بازار نزولی، حجم معاملات به‌شدت افت می‌کند و به عبارتی، بازار دچار رکود می‌شود.

روانشناسی سرمایه‌گذار

روند بازار و جو روانی حاکم بر سرمایه‌گذاران، دو عاملی هستند که تاثیر متقابل بر یکدیگر دارند. در بازار خرسی، جوی منفی بر بازار حاکم است و همین موضوع، رمقی برای خرید کوین جدید باقی نمی‌گذارد. از سوی دیگر، اخبار منفی نیز می‌توانند منجر به شکل‌گیری یک بازار نزولی شوند. در ادامه به اشتباهاتی می‌پردازیم که نباید در این بازار نزولی مرتکب شوید.

ویژگی ها و خصوصیات بازار خرسی ارز دیجیتال

اشتباهات رایج در بازار خرسی

1- تلاش برای گرفتن چاقوهای در حال سقوط

اولین و بزرگترین اشتباهی که می‌توانید در بازار نزولی مرتکب شوید، این است که تلاش کنید تا در این روندهای نزولی مدام در کف خرید کنید و برای خرید، زمان‌بندی تعیین کنید. البته که این موضوع تنها به بازار رمزارز محدود نیست و می‌توان آن را به تمام بازارهای مالی دیگر نیز نسبت داد.

هنگامی در اوج یک روند صعودی به سر می‌بریم، قیمت‌ها معمولا از روند پیروی می‌کنند. حتما این اصطلاح را شنیده‌اید که ترندها دوست شما هستند که این موضوع به روندهای نزولی نیز قابل تعمیم است. اندیکاتور مومنتوم، در تحلیل روند، ضعف یا قدرت قیمت را تشخیص می‌دهد. احساسات سرمایه‌گذاران بازار در زمانی که بازار به سطوح پایین‌تر نزول می‌کند، به سختی تغییر خواهد کرد. گاهی اوقات، تلاش برای خرید در کف، کاری شبیه گرفتن چاقوهای در حال سقوط است.

با وجود اینکه ممکن است فکر کنید در بازار خرسی، یک رمزارز زیر قیمت واقعی خود معامله می‌شود و فرصت خوبی برای خرید است، باید این موضوع را نیز در نظر بگیرید که ممکن است بازار به سقوط خود ادامه دهد. نکته دیگری که باید در نظر بگیرید، جهش گربه مرده Dead cat bounce است. ممکن است در بحبوحه روند نزولی، با دیدن یک بازگشت جزئی که به طور مقطعی اتفاق می‌افتد، فکر کنید بازار به زودی جهت خود را تغییر خواهد داد و به امید شروع روند صعودی، اقدام به خرید کنید.

اما این نوسانات، چیزی جز روندهای صعودی گذرا نیستند. تمام این عوامل در کنار احساس فومو FOMO و امید واهی به صعود قیمت دست به دست هم می‌دهند تا به ما ثابت شود که خرید در کف و سود بردن از سقوط‌های پیاپی کاری بسیار سخت است.

در صورتی که مطمئن بودید که قیمت یک دارایی در سطح بسیار جذابی برای خرید قرار دارد، می‌توانید با بهره بردن از روش میانگین معادل دلاری به مرور، خریدهای پله‌ای خود را انجام دهید. این روش، روشی ثابت‌شده و موثر است که باعث می‌شود خریدهای منظم و کوچک میانگین قیمت خرید یا فروش شما را متعادل کند و از این طریق، به شما در غلبه بر نوسانات کمک کند.

اما حتی اگر در فکر این هستید که به طور پله‌ای رمزارز مورد نظرتان را بخرید، مراقب باشید. چراکه ممکن است اشتباه بعدی را همین جا مرتکب شوید! طبق یک نظرسنجی، بیش از 50 درصد شرکت‌کنندگان، اولین رمزارز خود را در سال 2021 خریداری کرده‌بودند.

در بازار نزولی، بر اساس تجربیات قبلی شرایط را ارزیابی نکنید!

2- ارزیابی شرایط بر اساس تجربیات بازار صعودی

اشتباه دوم این است که بازار را بر اساس معیارهای یک بازار صعودی ارزیابی کنید. طبق یک نظرسنجی، بیش از 50 درصد شرکت‌کنندگان، اولین رمزارز خود را در سال 2021 خریداری کرده‌بودند. یعنی اکثر این افراد اولین رمزارزشان را طی یکی از بزرگترین روندهای صعودی بازار خریده‌اند و درک آن‌ها نسبت به ارزش هر رمزارز از تجربه آن‌ها در روندهای صعودی نشات می‌گیرد. در واقع، صرفا این موضوع که قیمت یک دارایی 90 درصد با اوج تاریخی خود فاصله داشته باشد دلیل موجهی برای مناسب بودن قیمت آن برای خرید نخواهد بود.

برعکس بازار سهام که با تزریق پول روند برگردانده می‌شود، بازار رمزارز معمولا به طور منطقی‌تری عمل کرده و در نتیجه، با ریسک بیشتری همراه خواهد بود. چراکه در بازار ارزهای دیجیتال، نتیجه معمولا باینری خواهد بود؛ یا سود می‌کنید یا کل دارایی خود را از دست خواهید داد. اگر به روند نزولی سال 2018 نگاه کنیم، رمزارزهایی را می‌بینیم که نسبت به اوج تاریخی خود، بسیار زیر قیمت و ارزان به نظر می‌رسیدند؛ اما هیچوقت به میدان باز نگشتند و نتوانستند دوباره همان روزهای طلایی را ببینند.

رمزارزهایی مانند آیوتا، دش، بیت‌کوین‌کش و… همگی در اواخر سال 2017 موفق شدند به اوج قیمتی خود برسند اما در سقوط‌های بازار نزولی بعدی نزدیک به 95 درصد از اوج تاریخی خود فاصله گرفتند و متاسفانه هیچوقت نتوانستند این سقوط را جبران کنند. اگر شما هم طبق صعودهای قبلی این رمزارزها و به امید ثبت اوج‌های جدید، آن‌ها را خریده‌اید، احتمالا از بزرگترین روندهای صعودی و سودها در سال 2020 و 2021 جامانده‌اید.

در واقع می‌توانیم بگوییم که همان کندل‌های بلند سبز و سودهای چندصد درصدی، روزهای خوش آن رمزارزها بودند که حتی با وجود جبران، دیگر هرگز تکرار نشدند و مشخص نیست که به همین زودی‌ها هم تکرار شوند.هیچوقت با رویای یک شبه پولدار شدن وارد بازار کریپتو نشوید.

اشتباهات رایج در بازار خرسی

3- انتظار 100 برابر شدن قیمت‌ها

داشتن انتظارات غیرمعقول، می‌تواند به ضعف در مدیریت بودجه نیز منجر شود. اینکه به امید سودهای سنگین تمام دارایی خود را فقط در یک کلاس دارایی مثل رمزارزها وارد کنید، اصلا راهکار مناسبی برای موفقیت در سرمایه‌گذاری نیست. باید یک حد مشخصی در نظر گرفته باشید تا بتوانید تا پایان هر روند نزولی دوام بیاورید. این بازار خرسی که در آن به سر می‌بریم با سایر روندهای نزولی متفاوت است چراکه با پیچیده‌ترین آشفتگی‌های اقتصادی و ژئوپولیتیکی اخیر به طور همزمان اتفاق افتاده است.

حالا برویم سراغ اشتباه بعدی که ممکن است در بازار نزولی مرتکب شوید. در چنین شرایطی، انتظار 100 برابر شدن یا چند ده برابر شدن قیمت، اتفاقی است که ممکن است به سختی به وقوع بپیوندد. هرچقدر زودتر این موضوع را بپذیرید، امکان اینکه در موج بعدی درگیر فومو شوید کمتر خواهد بود. این یکی از اصول حرفه‌ای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود؛ چراکه اگر انتظار چند برابر شدن قیمت یک دارایی را داشته باشید، ممکن است که بیش از حد وارد معامله شده و از حد سود خود فراتر رفته و مرتکب اشتباهات بیشتری شوید.

دلیل دیگر اینکه باید به اندازه‌ای سرمایه داشته باشید تا بتوانید مطمئن شوید که با وجود روند نزولی، در زندگی خود با مشکل مواجه نخواهید شد. علاوه بر این، جدا از دیدگاه سرمایه‌گذاری، انتظارات فضایی از یک کوین داشتن، از لحاظ روانی نیز تاثیرات مخربی روی شما خواهد گذاشت. داشتن تصورات غیرمنطقی نسبت به سودآوری یک ارز دیجیتال خاص، آن هم در بحبوحه بازار نزولی، فقط شما را افسرده و ناامید خواهد کرد.

بسیاری از سرمایه‌گذاران برای کنترل احساسات و حفظ آرامش خود، انتظارشان از بازگشت سرمایه را در بازارهای نزولی به حداقل می‌رسانند. یعنی حتی هنگام خرید و سرمایه‌گذاری در یک رمزارز، این احتمال را نیز در نظر بگیرید که ممکن است ارزش آن دارایی تا یک سال یا حتی بیشتر ثابت یا نزولی باقی بماند!چک کردن لحظه‌ای قیمت، فقط تمرکز شما را از بین می‌‎برد.

اشتباهات رایج در بازار خرسی

یک راهکار دیگر این است که کمتر روی قیمت تمرکز کنید. وقتی تمام جوانب را سنجیده باشید و مطابق با استراتژی معاملاتی خود تصمیم گرفته باشید، دیگر تفاوتی ندارد که قیمت چقدر است. اینکه هر ساعت قیمت را چک کنید، نه تنها در موفقیت شما تاثیر ندارد بلکه تنها آرامشتان را برهم خواهد زد.

بیشتر بخوانید: کپی تریدینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

4- سرمایه‌‎گذاری روی رمزارزهای پرنوسان

در بازار خرسی لازم است که در رابطه با تقسیم‌بندی پورتفوی خود تجدید نظر کنید. در چنین شرایطی، معمولا اکثر فعالان بازار از آلت‌کوین‌ها فاصله گرفته و بیشتر پورتفوی خود را به بیت‌کوین و اتریوم اختصاص می‌دهند. دلیل هم این است که هنگام بالارفتن نوسانات بازار، سرمایه‌گذاران برای کاهش ریسک سبد خود از رمزارزهای پرنوسان فاصله می‌گیرند و به دارایی‌های مطمئن‌تر روی می‌آورند.

این موضوع تنها در بازار کریپتو صدق نمی‌کند و در تمام بازارهای معاملاتی قابل تعمیم است. گاهی اوقات سرمایه‌گذاران هم به سهام مطمئن‌تر روی می‌آورند یا حتی به طور کلی از سهام خارج شده و به اوراق قرضه یا… سوق پیدا می‌کنند. اگر تصمیم دارید که در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری کنید حتما این نکته را در نظر بگیرید که بخش اصلی سرمایه خود را به این دارایی‌های مطمئن اختصاص دهید. ما از آلت‌سیزن فاصله زیادی داریم و امید به اینکه در وسط این بازار خرسی، شاهد فصل آلت‌کوین‌ها باشیم کمی غیر منطقی است.

باز هم می‌توانیم برای اثبات این موضوع به داده‌های تاریخی رجوع کنیم. اگر به بازارهای خرسی قبلی نگاه کنیم، می‌بینیم که میزان حاکمیت بیت‌کوین بر بازار طی این مدت به سرعت بالا رفته است. دلیل آن هم مشخص است: در روندهای نزولی، بیت‌کوین نسبت به سایر رمزارزها عملکرد بهتری داشته است. همچنین برای درک این موضوع می‌توانید به قیمت بیت‌کوینی رمزارزهای مورد نظرتان توجه کنید. خواهید دید که در همین مدت، ارزش رمزارزهایی مثل اتریوم نیز نسبت به بیت‌کوین با کاهش روبه‌رو شده است.

شاید می‌پرسید پس چرا بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ بازار کریپتو همچنان مقدار زیادی اتریوم در کیف پول خود دارند. جواب بسیار ساده است! چون اتریوم طی مدت فعالیت خود همواره به عنوان بزرگترین آلت‌کوین بازار خودش را ثابت کرده و حالا دیگر در دسته دارایی‌های برتر محسوب می‌شود. از سوی دیگر، درصد حاکمیت اتریوم بر بازار طی سه ماه گذشته در سطح تقریبا ثابتی باقی مانده است. البته در نظر داشته باشید که حتی گاهی اوقات، رمزارزهایی با پتانسیل بالا نیز نمی‌توانند در فشار بازار نزولی دوام بیاورند. گاهی اوقات، حتی رمزارزهایی با پتانسیل بالا نیز نمی‌توانند در فشار بازار نزولی دوام بیاورند.

اشتباهات رایج در بازار خرسی

اینکه چه آلت‌کوینی را برای تکمیل سبد سرمایه‌گذاری خود انتخاب می‌کنید، به دیدگاه و استراتژی شخصی شما بستگی دارد. تنها چیزی که باید در نظر بگیرید این است که در بازارهای خرسی، بیت‌کوین عملکرد بهتری نسبت به آلت‌کوین‌ها دارد. داده‌های تاریخی هم گواه این موضوع هستند. البته هیچ تضمینی نیست که چرخه‌های قبلی این بار هم عینا تکرار شوند و دقیقا همان روندها را شاهد باشیم. همین جاست که برخی سرمایه‌گذاران اشتباه بعدی را مرتکب می‌شوند.

5- مقایسه این بازار خرسی با روندهای نزولی قبلی

با وجود اینکه بین این روند نزولی با روندهای نزولی قبلی، ویژگی‌های مشترکی دیده می‌شود، اما شرایط کلان جهانی در حال حاضر، تفاوت زیادی با دوره‌های قبلی دارد. دو بازار خرسی اخیر از نوامبر سال 2013 تا ژانویه 2015 و از دسامبر 2017 تا ژانویه 2020 اتفاق افتاده‌اند. در آن زمان، دلایل خاصی مثل بالاگرفتن تب و تاب رمزارزها و سپس فروکش این اشتیاق باعث پدیدار شدن کندل‌های قرمز در نمودارها بود. اما با این حال، شرایط کلان بازار در حالت نسبتا پایداری قرار داشت.

در بازار نزولی 2013، نرخ بهره فدرال رزرو نزدیک به صفر بود و در بازار نزولی سال 2018، این نرخ به حداکثر 2.4 رسید. علاوه بر این، در آن زمان، نرخ تورم پایین و تقریبا پایدار بود. در اروپا جنگی رخ نداده بود و هنوز ویروس کرونایی در همه جای جهان شیوع نکرده بود. اما امروز اوضاع خیلی فرق کرده است. فدرال رزرو در حال حرکت به سوی افزایش شدید نرخ بهره است که همین موضوع تاثیرات منفی زیادی در بازارهای سرمایه برجا گذاشته.

برآورد شده که این افزایش نرخ‌ها توسط فدرال رزرو تا پایان سال به عدد 2.5 درصد برسد. با این حال، بسیاری بر این باورند که حتی این نرخ هم برای مهار تورم بسیار پایین است و احتمالا شاهد رقم 3.5 هم خواهیم بود. نکته این است که ما به سرعت به سمت رکود جهانی سهمگینی حرکت می‌کنیم؛ فضایی که مانند آن را دهه‌هاست ندیده‌ایم. بازار رمزارزها متاثر از عوامل متعددی است که باید سعی کنید آن‌ها را در نظر داشته باشید.

اثرات کرونا بر بازارهای مالی

چنین شرایطی را بازار کریپتو هرگز تجربه نکرده است. آخرین رکود جهانی به سال 2008 برمی‌گردد که در آن زمان، هنوز بیت‌کوین به وجود نیامده بود. در نتیجه، نباید فکر کنیم که گذشته می‌تواند عملکرد و بازدهی بازار در آینده را پیش‌بینی کند. با توجه به عملکرد بالقوه رمزارزها و همچنین، برخی بر این باورند که این بازار خرسی کمتر از 1 سال زمان خواهد برد و برخی دیگر معتقدند که ممکن است که تا هاوینگ بعدی بیت‌کوین شاهد رکود بازار باشیم. برویم سراغ اشتباه بعدی که به NFTها مربوط می‌شود.

6- خوش‌بینی بیش از حد نسبت به فضای NFT

نکته جالب این است که با وجود ریزش شدید در بازار رمزارزها، به نظر می‌رسد که بازار NFT همچنان داغ است. هنوز پروژه‌هایی وجود دارند که در حال سقوط هستند، اما همچنان کسانی هستند که حاضرند به هر قیمتی دراین فضا باقی بمانند. پیشنهاد می‌کنیم که در برابر چنین موضوعی احتیاط کنید! این توصیه چند دلیل دارد:

با وجود این که قبلاً در فضای رمزارزهای قابل تعویض شاهد بازارهای نزولی بوده‌ایم، تابه‌حال در فضای NFT چنین شرایطی وجود نداشته است. در طول آخرین بازار نزولی، NFTها نسبتا ناشناخته بودند. البته بازار openSee در اوایل سال 2018 راه اندازی شد که در آن زمان ما آخرین بازار نزولی را تجربه می‌کردیم. بنابراین می‌توان گفت که بازارهای خرسی در فضای NFT همچنان قلمرویی ناشناخته محسوب می‌شوند.

فقط به این دلیل که حجم معاملات در بازار NFT هنوز به اندازه حجم معاملات در فضای قابل تعویض با کاهش مواجه نشده، به این معنی نیست که هیچوقت چنین سقوطی پیش نخواهد آمد.بازارهای خرسی در فضای NFT همچنان قلمرویی ناشناخته محسوب می‌شوند.

به بازار توکن‌های غیرمثلی بیش از حد خوش‌بین نباشید

بازار خرسی معمولا با تخلیه نقدینگی همراه هستند و با توجه به ماهیت منحصربه‌فرد توکن‌های غیرمثلی، تأثیر کاهش نقدینگی احتمالاً برای بازار NFT بیشتر خواهد بود. پیدا کردن کسی که سهام شما را به قیمت بازار بخرد بسیار ساده‌تر از فروش یک اثر هنری کمیاب، عجیب و غریب است. البته به نظر می‌رسد که NFT‌ها احتمالا در درازمدت پتانسیل شگفت‌انگیزی داشته باشند و موارد کاربرد آن‌ها بسیار گسترده‌تر از یک بازار مالی است که همین موضوع به آن‌ها اعتبار بیشتری می‌دهد. اما با توجه به شرایط فضای همتابه‌همتای (P2P) توکن‌های غیرمثلی، احتمالا باید منتظر یک تغییر جهت در این حوزه نیز باشیم.

فراموش نکنید که دارایی‌های قدرتمند زنده می‌مانند؛ اما 95 درصد باقی‌مانده از بین خواهند رفت. همان طور که نمی‌خواهید صاحب یک NFT بدون نقدینگی باشید، حتما نمی‌خواهید قربانی خروج نقدینگی دیگران باشید. همین جاست که اشتباه بعدی رخ خواهد داد!

بیشتر بخوانید: رایج‌ترین اصطلاحات در دنیای رمز ارز‌ها

7- بی‌توجهی نسبت به عرضه در گردش هر رمزارز

اصطلاح خروج نقدینگی برای تعریف شرایطی استفاده می‌شود که در آن بازیگران اصلی و موسسات، از سرمایه‌گذاران خرد به‌عنوان وسیله‌ای برای خروج از موقعیت‌های خرید یا فروش خود استفاده کرده و بدین صورت با خالی کردن کیف پول خود، بازار را اصطلاحا دامپ می‌کنند. گاهی اوقات چنین ریزش‌هایی نتیجه اقدامات هماهنگ شده بازیگران اصلی است؛ اما اغلب اوقات نیز این موضوع به سرمایه‌گذاران اولیه‌ای برمی‌گردد که دارایی‌شان آزاد شده و توکن‌های جدید در اختیارشان قرار گرفته است.

پروژه‌های زیادی وجود دارند که آزادسازی حداقل درصدی از توکن‌های خود را در برنامه دارند. در برخی موارد، این سرمایه‌گذاران اولیه برخی سودهای سالم و فرصت‌های شناخته‌نشده‌ای را شناسایی می‌کنند که تنها در طرح‌های آزادسازی توکن به دست می‌آید. یعنی احتمال اینکه این افراد بخواهند توکن‌های آزاد شده را در این بازار نزولی بفروشند، نسبت به اینکه بخواهند آن‌ها را نگه دارند، بیشتر است.در نتیجه، شما باید به پروژه‌هایی که عرضه آزاد شده زیادی دارند، توجه ویژه‌ای داشته باشید.

با مقایسه ارزش بازار کاملا رقیق‌شده Fully Diluted Market Cap در کوین‌مارکت‌کپ با ارزش واقعی بازار، متوجه می‌شوید که حجم کل بازار زمانی که تمام کوین‌ها عرضه شده باشند، چقدر خواهد بود. حجم بازار کاملا رقیق شده که به آن Fully Diluted Market Cap ،Fully Diluted Valuation  یا به اختصار FDV هم گفته می‌شود، به معنی ارزش کل بازار یک دارایی دیجیتال در زمانی است که تمام کوین‌ها یا توکن‌های آن عرضه شده باشند.

وقتی صحبت از کوین‌هایی است که در حال حاضر با فاصله بسیار زیادی از اوج قیمتی خود معامله می‌شوند، می‌توان گفت که این سقف‌های قیمتی مربوط به زمانی هستند که عرضه در گردش بسیار کم بوده است.به پروژه‌هایی که عرضه آزاد شده زیادی دارند، توجه ویژه‌ای داشته باشید

بررسی معیار FDV یک پروژه را فراموش نکنید

از این رو، نه تنها بازارها به طور کامل تغییر می‌کنند، بلکه اگر این کوین‌ها با آزادسازی گسترده روبه‌رو شوند، توکنومیک نیز به همان نسبت تغییر خواهد کرد. البته لازم به تاکید است که این موضوع برای تمام پروژه‌ها صدق نمی‌کند. ممکن است پروژه‌هایی وجود داشته باشند که برنامه‌های سرمایه‌گذاری بسیار طولانی و قدرتمندی ارائه کرده باشند. حتی احتمال دارد که در شرایطی، سرمایه‌گذاران اولیه به دنبال هودل باشند و قصد نقد کردن عرضه آزاد شده را نداشته باشند. در نهایت، لازم است به معیار FDV یک پروژه و برنامه سرمایه‌گذاری آن توجه بیشتری داشته باشید.

8- استفاده از معاملات اهرم‌دار

ممکن است بازار نزولی باشد؛ اما این بدان معنی نیست که تمام قیمت‌ها به طور خودکار و همزمان از سطح فعلی پایین‌تر خواهد آمد. بسیاری معتقدند که ما در بیت‌کوین و به‌ویژه آلت‌ها شاهد قیمت‌‌های پایین‌تری خواهیم بود؛ اما همه این‌ها در حد حدس و گمان هستند. یکی از مخرب‌ترین اشتباهات در بازار خرسی، سفارش لانگ روی هرکدام از رمزارزهاست. چراکه معمولا سفارش‌های لانگ با استفاده از مشتقات یا ابزارهای اهرمی انجام می‌گیرد.

حتی اگر فکر می‌کنید که قیمت یک شت‌کوین در نهایت سقوط خواهد کرد و بی‌ارزش خواهد شد، نباید توان جامعه قدرتمندی را که حاضر است هرکاری انجام دهد تا قیمت پایین‌تر نرود را نادیده بگیرید. آنها قادرند قیمت را خیلی بیشتر از مدتی که فکرش را بکنید بالا نگه دارند.

گاهی اوقات ماهیت معاملات اهرمی به صورتی است که افرادی که در موقعیت‌های فروش هستند، به همان شدتی که پوزیشن‌های لانگ در چند ماه اخیر لیکوئید شدند، لیکوئید شوند. ریسک معاملات اهرمی به قدری بالا است که می‌تواند صندوق‌های تامین سرمایه چند میلیارد دلاری را ورشکست کند.

ریسک معاملات اهرمی در بازارهای خرسی

بنابراین، با توجه به اینکه فعلا در حال عبور از یک بازار خرسی هستیم، لطفاً با باز کردن موقعیت‌های شورت، دارایی خود را نسوزانید. حالا وقت آن است که به سراغ اشتباه بعدی برویم.

9- تلاش برای پیش‌بینی تمام حرکات بازار

اگر یک چیز از جدیدترین بازار صعودی آموخته باشیم، این است که پیش‌بینی قیمت رمزارزها را نباید با اطمینان 100 درصدی انجام دهید. حتما می‌دانید که پیش‌بینی اینکه یک دارایی نوظهور مانند ارزهای دیجیتال در میان‌مدت تا بلندمدت به کجا می‌رود، می‌تواند چقدر سخت باشد. حتی آن مدل‌ها و تحلیلگرانی که قبلاً بسیار دقیق عمل کرده بودند، نتوانستند در این بازار نزولی به درستی شرایط را بررسی کنند و در نتیجه، باطل شدند.

پیش‌بینی‌های مبتنی بر شاخص‌های فنی اصلی و سایر تحلیل‌ها بهترین دید را نسبت به قیمت بالقوه یک ارز دیجیتال به ما می‌دهد؛ اما این‌ها همه در حد حدس هستند. تنها لازم است بدانید که نباید پیش‌بینی‌های کسی را به طور کورکورانه و با تعصب دنبال کنید؛ فرقی نمی‌‎کند پیش‌بینی قیمت باشد یا مدت زمان بازار نزولی!

در عوض، شما باید طیف وسیعی از تحلیلگران مختلف را دنبال کنید و از مجموعه وسیعی از منابع، اطلاعات کسب کنید. به این ترتیب، می‌توانید دیدگاه گسترده‌تری در مورد نحوه عملکرد احتمالی بازارها داشته باشید و همه این‌ها را می‌توان به راحتی در عبارت DYOR  (خودت تحقیق کن یا همان Do Your Own Research) خلاصه کرد. اینجاست که باید درباره آخرین اشتباهی که ممکن است در بازار نزولی مرتکب شوید، صحبت کنیم.تسلیم شدن، یکی از رایج‌ترین تله‌هایی است که در بازارهای نزولی شاهد هستیم.

در بازار خرسی تسلیم نشوید

10- تسلیم شدن

اشتباه بعدی، کم آوردن و رها کردن است! تسلیم شدن، یکی از رایج‌ترین تله‌هایی است که در بازار نزولی قبلی هم شاهدش بودیم. ما افرادی که با وعده سودهای بزرگ به فضای رمزارزها وارد می‌شوند را توریست‌های بازار می نامیم. آن‌ها مصداق ضرب‌المثل «تا پول داری رفیقتند…» هستند. توریست‌های بازار فقط در روزهای خوب هستند و در روزهای بد، همه چیز را ترک می‌کنند. شما نمی‌خواهید توریست بازار باشید چراکه بازارهای نزولی جایی هستند که کسب بهترین سودهای بلندمدت را میسر می‌کنند. اما چطور؟

در بازارهای نزولی، مردم و پروژه‌ها، فارغ از هیاهو و FOMO که معمولا در بازارهای گاوی شاهد هستیم، بیشترین زمان را صرف یادگیری و ساختن می‌کنند. همین موضوع، این امکان را برای ما فراهم می‌کند تا بتوانیم روی فناوری تمرکز کنیم. در بازار خرسی سال 2018، بسیاری دست از معامله کشیدند، کوین‌هایشان را فروختند و به طور کامل با بازار رمزارزها خداحافظی کردند. با انجام این کار، آنها شگفت‌انگیزترین فرصت را برای آشنایی با برخی از امیدوارکننده‌ترین پروژه‌های رمزنگاری که در سال 2019 ساخته شد، از دست دادند.

مثلا مفهوم DeFi یک موضوع تازه بود که در آن زمان، بسیاری از آن روی برگردانند. با این حال، همانطور که در دو سال گذشته دیدیم، دیفای دنیای رمزارزها را به طور اساسی متحول کرد. همین موضوع را می‌توان به همه حوزه‌های نوآورانه دیگر که در بازار نزولی قبلی پدید آمدند، تعمیم داد. همین کندل‌های قرمز هستند که فرصتی را برای تمرکز روی اصول اساسی و سرمایه‌گذاری در اختیارتان قرار می‌دهند. البته این موضوع، کار آسانی نیست چراکه معمولا در بازارهای نزولی حداکثر FUD را در فضا شاهد هستیم.

اخبار جریان اصلی قرار است دائماً تیترهای زرد یا ترسناکی را به سمت شما پرتاب کنند. تمام این اخبار، آزمایشی روزانه هستند که عزم شما را به چالش بکشند. اما اگر بتوانید این حواشی را حذف کرده و روی موارد اساسی تمرکز کنید، می‌توانید در راه رسیدن به دستاوردهای بلندمدت قدم بردارید. فراموش نکنید که روندها دوست ما هستند حتی از نوع نزولی!

این 10 اشتباه را در بازار نزولی مرتکب نشوید!

سخن آخر

مقاله‌ای که مطالعه کردید، فهرستی از اشتباهاتی بود که نباید در بازار نزولی مرتکب شوید. همه ما در حال یادگیری هستیم؛ در نتیجه فراموش نکنید که به همین مطلب هم نباید تعصب داشت. هنوز بازارهای نزولی زیادی وجود دارد که ما تجربه نکرده‌ایم؛ پس می‌توان گفت که این بازار نزولی هم ممکن است از روندهای خرسی قبلی کاملاً متفاوت باشد. یعنی ممکن است این بار منحنی عجیب و غریبی در نمودارها نمایان شوند که تابه‌حال ندیده‌ایم؛ اما به خاطر داشته باشید که بازار به راه خود ادامه خواهد داد…

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا