پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال چیست و چگونه کار میکند؟

در دنیای کنونی که همه چیز به سمت مدرنیزه‌شدن حرکت می‌کند هر روز شاهد روی کار آمدن موضوعاتی نوین و جدید هستیم. در این میان بازارهای مالی از جمله موضوعاتی است که از گذشته‌های دور تا به امروز توجه افراد را بسیار به خود جلب کرده و هر کسی به نحوی در حال ورود به این بازارها برای کسب درآمد و سود است.

بازار ارزهای دیجیتال و به طور کلی دارایی‌های دیجیتال از جمله مواردی است که قدمت آن به حدود یک دهه گذشته بر می‌گردد و در همین مدت کوتاه توانسته محبوبیت زیادی به دست آورده و طرفداران زیادی پیدا کند.

در این مقاله قصد داریم شما را با مفهموم صرافی ارز دیجیتال و انواع آن بیشتر آشنا کنیم و به بررسی تمامی موارد و جزئیات لازم در خصوص کار با این صرافی‌ها بپردازیم.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال cryptocurrency exchange پلتفرمی است که در آن افراد می‌توانند ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنند. شما می‌توانید از این صرافی‌ها برای مبادله یک رمز ارز با دیگری استفاده کنید، به عنوان مثال بیت‌کوین را به لایت‌کوین تبدیل کنید یا برای خرید ارزهای دیجیتال با استفاده از ارزهای فیات مانند دلار آمریکا اقدام کنید.

صرافی‌ها منعکس‌کننده قیمت‌ لحظه ای ارز دیجیتال هستند. کاربران این صرافی‌ها همچنین می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را به دلار آمریکا یا هر ارز دیگری تبدیل کرده و در حساب خود نگه دارند تا هر زمان دوباره به ارزهای دیجیتال موردنظر خود تبدیل کرده و یا برداشت کنند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که افراد برای فعالیت در این بازار و کسب سود و درآمد نیاز به ثبت‌نام و افتتاح حساب کاربری در یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال دارند. این صرافی‌ها به مشتریان این امکان را داده تا ارزهای فیات خود را به ارزهای دیجیتال تبدیل کرده و از این طریق به انجام معاملات و کسب سود روزانه بپردازند.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی‌ ارز دیجیتال در واقع به عنوان بازارساز عمل کرده و در ازای خدماتی که ارائه می‌دهند، مابه التفاوت قیمت خرید و فروش یک ارز را به عنوان کمیسیون برمی‌دارند و در واقع به عنوان واسطه‌ای بین خریدار و فروشنده عمل می‌کنند و از طریق دریافت کارمزد و هزینه‌های معاملاتی درآمد کسب می‌کنند.

تاریخچه

این پلتفرم‌ها در سال‌های اولیه تاسیس خود، به دلیل ناشناخته‌بودن یا انجام فعالیت‌های غیرقانونی، رونق و محبوبیت چندانی نداشتند و در برخی موارد، فعالیت آن‌ها از طریق قانون متوقف می‌شد.

اما با گذشت زمان و محبوبیت این بازارها و همچنین فعالیت این پلتفرم‌های مبادلات رمز ارزی تحت قوانین و مقررات خاص دولت‌ها، در بسیاری از کشورهای جهان شاهد فعالیت‌های متنوع این صرافی‌ها هستیم و روزانه میلیون‌ها نفر از این طریق به انجام مبادلات ارزهای دیجیتال می‌پردازند.

تاریخچه صرافی ارز دیجیتال

به عنوان مثال در سال ۲۰۰۴، سه نمونه از این پلتفرم‌های مبادلات رمز ارزی مستقر در استرالیا پس از تحقیق و تجسس توسط کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا (ASIC) تعطیل شدند.

در سال ۲۰۰۶ هم در آمریکا یک صرافی ارز دیجیتال تازه تأسیس توسط سرویس امنیت ایالت متحده پلمپ شد. این صرافی دیجیتال توسط دو نفر تابعه روسی و لهستانی به نام‌های آرتور بودوفسکی و ولادیمیر کتس تأسیس شده بود. این دو بعد از مدتی متهم به فعالیت غیرقانونی مبادله ارزهای دیجیتال و انتقال غیرقانونی بیش از ۳۰ میلیون دلار به حساب‌های خود شدند. بودوفسکی و کتس در سال ۲۰۰۷ به مشارکت در انتقال پول بدون مجوز و نقض قوانین بانکداری دولتی محکوم شدند و در نهایت مجازات پنج سال زندانی مشروط را دریافت کردند.

انواع صرافی‌ رمز ارز

در ادامه قصد داریم به معرفی انواع صرافی‌ ارز دیجیتال و معایب و مزایای هر یک از آنها بپردازیم تا بتوانید با بررسی آنها بهترین صرافی ارز دیجیتال را با توجه به انتظارات و نیازهای خود انتخاب کرده و به فعالیت در آن بپردازید.

۱- صرافی‌های متمرکز

صرافی ارزهای دیجیتال متمرکز به پلتفرم‌هایی اطلاق می‌شود که شخص ثالثی معاملات را کنترل و مدیریت می‌کند و به عنوان واسطه‌ای بین خریدار و فروشنده فعالیت می‌کند. به همین دلیل است که گفته می‌شود این نوع از صرافی‌ها از قابلیت اطمینان بیشتری برخوردار هستند.

صرافی‌های متمرکز

به عبارت ساده‌تر، صرافی‌های متمرکز همانند بانک‌ها عمل می کنند که در آن شخص یا اشخاصی وظیفه تایید و مدیریت تراکنش‌ها را بر عهده دارند. این موضوع در صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز به این صورت است که کاربران این صرافی‌ها بعد از ثبت معاملات و تریدهای خود قبل از نهایی شدن معاملات خود باید منتظر تایید تراکنش‌ها به همراه سایر اطلاعات مربوط به آن معاملات شوند.

گفتنی است که بیشتر معاملات رمز ارزی در صراف‌های ارز دیجیتال متمرکز انجام می‌شود. از بهترین نمونه‌های صرافی‌های متمرکز به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

– صرافی بیت‌هامب Bithumb

– صرافی بایننس Binance

– صرافی اکسکوینو Excoino

– صرافی کوین بیس Coinbase

– صرافی اف تی‌ایکس FTX

– صرافی جمینی Gemini

مزایا و معایب

حال که با ماهیت کلی صرافی‌ ارز دیجیتال متمرکز بهتر آشنا شدید در ادامه قصد داریم به مزایا و معایب این صرافی‌ها هم اشاره‌ای داشته باشیم تا شما بتوانید با بررسی این نکات و موارد و مقایسه آنها با انواع دیگر صرافی‌های ارز دیجیتال بهترین انتخاب را بسته به نیاز خود داشته باشید.

مزایا

1. استفاده آسان و راحت (کاربرپسند)
2. نقدینگی بالا
3. قابل اعتماد

معایب

1. نیاز به انجام احراز هویت در اکثر صرافی‌های متمرکز
2. احتمال هک شدن صرافی
3. کنتذل و مدیریت معاملات و تراکنش‌ها توسط شرکت توسعه‌دهنده

۲- صرافی های غیرمتمرکز

بر خلاف صرافی‌های متمرکز، صرافی‌‌های غیرمتمرکز یا DEX توسط فرد یا سازمانی مدیریت نشده و تراکنش‌ها و معاملات کاربران بدون نیاز به هیچ شخص ثالثی انجام می‌شوند. به عبارت ساده‌تر در صرافی‌های غیرمتمرکز کاربران به صورت مستقیم و همتا به همتا یا peer to peer (P2P ) به انجام معاملات خود می‌پردازند.

صرافی های غیرمتمرکز

صرافی‌های غیرمتمرکز منبع باز open source هستند و با توجه به اینکه توسط هیچ نهاد و ارگانی مدیریت نمی‌شوند در مقایسه با صرافی‌های متمرکز از امنیت بالاتری برخوردارند و احراز هویت در این نوع از صرافی‌ها اجباری نیست.

در این نوع از صرافی‌های ارز دیجیتال کاربران می‌توانند به‌راحتی و تنها با اتصال کیف پول به حساب صرافی خود، تراکنش‌ها و معاملات موردنظر خود را انجام دهند.

از بهترین نمونه‌های صرافی‌های متمرکز به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

– صرافی دیفای سواپ Defi Swap

– صرافی یونی‌سواپ Uniswap

– صرافی پنکیک‌سواپ Pancakeswap

– صرافی کرپ فایننس Curve Finance

– صرافی وان‌اینچ 1inch

مزایا و معایب

صرافی‌های غیرمتمرکز هم مثل نوع متمرکز آن دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به بیان آن پرداختیم:

مزایا

1. کنترل و مدیریت دارایی‌ها توسط خود کاربر
2. عدم نیاز به انجام احراز هویت
3. عدم امکان هک شدن صرافی
4.‌خرید و فروش مستقیم با کاربر

معایب

1. رابط کاربری سخت
2. چالش‌های نقدشوندگی
3. عدم امکان پرداخت با ارز فیات
4.‌ خرید و فروش مستقیم با کاربر

۳- صرافی‌های هیبرید

نوع سوم و آخرین نوع از صرافی ارزهای دیجیتال صرافی هیبرید Hybrid یا ترکیبی نام دارد. به این دلیل نام ترکیبی برای این نوع از صرافی‌ها انتخاب شده چراکه بر پایه ترکیبی از بهترین ویژگی‌های صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز بنا شده‌اند.

به عبارت دیگر صرافی ارزهای دیجیتال ترکیبی، ترکیبی از بهترین ویژگی‌های صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز هستند. صرافی‌های هیبرید سرعت تراکنش بالاتری نسبت به صرافی‌های متمرکز داشته و همانند صرافی‌های غیرمتمرکز از قراردادهای هوشمند برای معاملات خود استفاده می‌کنند.

ر

بزرگترین مزایای این دسته از صرافی‌ها کاهش چشمگیر خطرات امنیتی و افزایش امنیت دارایی‌های کاربران است که این به جای تکیه بر یک شرکت مرکزی، روی بلاک‌چین انجام می‌شود.

به این ترتیب، صرافی‌های ترکیبی یا هیبرید به طور خاص، در تلاش هستند تا قابلیت و نقدینگی صرافی‌های متمرکز (CEX) را در کنار حریم خصوصی و امنیت صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) به کاربران ارائه دهند. بسیاری از کاربران معتقدند که این گروه، صرافی‌های ایده ال برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند.

از بهترین نمونه‌های صرافی‌های متمرکز به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

– صرافی کورکس Qurrex 

– صرافی ایدو Eidoo 

– صرافی لگولاس Legolas

مزایا و معایب

اگر می‌خواهید با نقاط قوت و ضعف این دسته از صرافی‌ها بیشتر آشنا شوید به مهمترین آنها در زیر اشاره کردیم:

مزایا

1. آزادی عمل کاربر که امکان ترید هم بر روی پلتفرم‌های متمرکز و هم غیر‌متمرکز را دارند
3. امکان دسترسی بی‌درنگ به خدمات
4.‌ ارائه راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک‌چین
5. عدم نگهدارایی دارایی کاربران در کیف پول گرم و در نتیجه افزایش امنیت دارایی‌ها در برابر حملات سایبری

معایب

1. امکان دشوارتر عیب‌یابی اینگونه پلتفرم‌ها به خاطر پیچیدگی بیشتر ساختار آنها
2. حجم معاملات بسیار پایین

صرافی‌ ارز دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

همانطور که پیشتر گفتیم کاربران از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال به خرید و ف روش رمز ارزهای موردنظر خود می‌پردازند. در این صرافی‌ها قیمت یک ارز دیجیتال به طور معمول از طریق میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. به معنای ساده‌تر، هر اندازه میزان تقاضا برای خرید یک ارز دیجیتال بیشتر باشد، قیمت آن ارز هم افزایش پیدا می‌کند و عکس این قضیه هم وجود دارد.

صرافی‌های‌ ارز دیجیتال می‌توانند هم به صورت فیزیکی هم صورت آنلاین فعالیت می‌کنند. یعنی برخی صرافی‌ها علاوه بر سایت‌ و انجام معاملات بصورت غیرحضوری و آنلاین، محلی برای خرید و فروش حضوری با مشتریان خود دارند. اما در حال کلی، خرید و فر.ش آنلاین رایج‌ترین روش در صرافی‌های ارز دیجیتال محسوب می‌شود.

امنیت

در خصوص امنیت در صرافی‌ ارز دیجیتال لازم به ذکر است صرافی‌های غیرمتمرکز از امنیت بالاتری در مقایسه با صرافی‌های متمرکز برخوردار هستند و کمتر با خطر حملات سایبری و هکری مواجه می‌شوند.

دلیل آن هم این است که بر خلاف صرافی‌های متمرکز که دارایی کاربران در اختیار و کنترل شخص ثالث قرار داشته و با حمله هکری به سرورهای این شخص ثالث تمامی دارایی کاربران در معرض سرقت قرار می گیرد، در صرافی‌های غیرمتمرکز کلیدهای خصوصی کاربران در اختیار خودشان بوده و به همین دلیل احتمال و خطر هک شدن دارایی‌های دیجیتال به مراتب کمتر و غیرممکن می‌شود.

علاوه‌براین، با توجه به این واقعیت که صرافی‌های غیرمتمرکز بر بستر شبکه بلاک‌چین و قراردادهای هوشمند ایجاد شده‌اند از امنیت بیشتری نسبت به صرافی های متمرکز برخوردارند.

امنیت در صرافی‌های ارز دیجیتال

در بررسی موضوع امنیت برای این دو نوع صرافی باید گفت که، صرافی‌ غیرمتمرکز امنیت بیشتری نسبت به صرافی متمرکز دارد. زیرا صرافی‌‌های متمرکز با خطر حملات هکری مواجه هستند. این صرافی‌ها ممکن است که صرافی را از کلیدهای خصوصی که برای دسترسی به سرمایه کاربران استفاده می‌کند هک کنند و تمام سپرده از دسترس خارج شود.

همچنین صرافی ‌های غیرمتمرکز نیز با خطر هک شدن و از دست دادن سرمایه ‌افراد مواجه هستند که در مقایسه با همتای متمرکز آن کمتر است. برای مقابله با مشکلات امنیتی، برخی از صرافی ‌های متمرکز شروع به ارائه حساب ‌های غیرمتمرکز به مشتریان خود کرده‌اند.

موضوع حفظ امنیت دارایی‌ها در صرافی‌های متمرکز خارجی خصوصا برای کاربران ایرانی به مراتب چلش‌برانگیزتر می‌شود و دلیل آن هم این است که امکان انجام احراز هویت در این صرافی‌ها برای ایرانیاین به دلیل وجود تحریم‌های بین‌المللی وجود نداشته و همین مسئله باعث می‌شود در زمان حملات هکری حساب این دسته از کاربران در معرض خطرات بیشتری قرار گرفته و سرمایه خود را از دست بدهند.

کارمزد

همانطور که همه ما می‌دانیم، تمامی پلتفرم‌های معاماتی در همه بازارهای جهاتی از بورس گرفته تا فارکس و بازار ارزهای دیجیتال، در ازای خدمات ارائه‌شده به کاربران خود هزینه‌هایی را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند. نکته حائز اهمیت این است که این کارمزدها جدای از هزینه و کارمزد شبکه ای است که افراد در زمان انجام معاملات و نقل و انتقالات دارایی‌هایی خود باید به شبکه پرداخت کنند.

این کارمزدها به ویژه برای تریدرها و افرادی که به طور مستمر و روزانه به انجام معاملات ارزهای دیجیتال می‌پردازند حائز اهمیت است و طبیعی است که به دنبال صرافی‌هایی باشند که از کارمزدهای کمتری برای این معاملات برخوردارند.

در مقابل این مسئله ممکن است برای افرادی که تریدر نیستند و به هولد کردن و ذخیره ارزهای دیجیتال برای مدت زمان طولانی می‌پردازند چندان اهمیتی نداشته باشد.

ر

در واقع یکی از دلایل اصلی برای صرافی‌هایی که حجم معاملاتی پایین داشته و تریدرهای زیادی را به خود جلب نمی‌کنند همین مسئله کارمزدهاست چراکه از معیارهای اساسی برای انتخاب یک صرافی برای تریدرها داشتن کارمزد مناسب و پایین است.

از دیگر تفاوت‌های اصلی موجود بین صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز همین مسئله کارمزد است. صرافی‌های متمرکز در قبال خدماتی که به کاربران خود ارائه می‌دهند هزینه کارمزد دریافت می‌کنند، البته میزان این کارمزدها می‌تواند نسبت به به ویژگی‌ها و قابلیت‌های موجود متفاوت باشد.

صرافی‌های غیرمتمرکز بر خلاف نوع متمرکز آن، برای مطابقت سفارشات در بلاک‌چین از کارمزدهای بسیار پایین و نزدیک به صفر برخوردارند. البته این مسئله را نباید نادیده گرفت که این صرافی‌ها به این دلیل که از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند، کارمزدهای زیادی باید برای آنها پرداخت کرد.

موضوع دیگر این است که در صرافی‌های متمرکز برای هر تراکنش مقداری کارمزد دریافت می‌شود در حالی که درصد کارمزد در صرافی‌های غیرمتمرکز ثابت بوده و قابل تغییر نیست.

نحوه خرید ارز دیجیتال

به طور کلی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال از دو روش می‌توان وارد عمل شد. یکی از این روش‌ها استفاده از صرافی‌ ارز دیجیتال و دیگری افتتاح حساب کاربری در بازار فارکس و انجام معاملات جفت ارزی در این بازار است.

اما با وجود تحریم‌های بین‌المللی علیه کاربرانی ایرانی و عدم امکان فعالیت راحت این کاربران در بازار فارکس، امکان خرید مستقیم ارزهای دیجیتال از طریق این بازار وجود نداشته و کاربران باید برای این کار صرفا از طریق صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال اقدام کنند.

نحوه خرید ارز دیجیتال از صرافی‌ها

در این روش افراد باید در ابتدا یکی از صرافی‌های معتبر ایرانی یا خارجی را انتخاب کرده و بعد از انجام مراحل احراز هویت و افتتاح حساب کاربری فعالیت خود را برای خرید ارز دیجیتال موردنظر خود شروع کنند.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که از آنجا که امکان واریز و برداشت ریالی در صرافی های خارجی وجود ندارد، کاربران برای خرید ارزهای دیجیتال موردنظر خود با ریال باید ابتدا در یک صرافی ایرانی معتبر افتتاح حساب کرده و با واریز مبلغ ریالی موردنظر خود به حساب کاربری و تبدیل آن به تتر اقدام به خرید ارزهای دیجیتال موردنظر خود کنند.

چنانچه قصد خرید ارز دیجیتال در صرافی خارجی را دارید باید پس از واریز ریالی و خرید تتر در حساب کاربری صرافی ایرانی خود میزان تتر موردنظر برای خرید ارز دیجیتال را به حساب کاربری خود در صرافی خارجی منتقل کرده و سپس اقدام به خرید ارز دیجیتال موردنظر خود با تبدیل تتر به آن رمز ارز کنید.

نکته قابل توجه دیگر برای خرید ارز دیجیتال انتخاب یک کیف پول رمز ارزی مناسب برای ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال مورد نظر خود است. با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال جنبه و ماهیت فیزیکی ندارند به همین دلیل برای نگهداری آنها نیاز به یک کیف پول مناسب است که این کیف پول‌ها می‌توانند به صورت نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری مورد استفاده قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: آموزش خرید ارز دیجیتال در ایران

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره کیف پول‌های ارز دیجیتال

صرافی‌های ایرانی و خارجی

یکی از موضوعات و مباحث چالشی در خصوص صرافی‌های ارز دیجیتال انتخاب بهترین و مناسبترین این صرافی‌ها از بین نمونه‌های ایرانی و خارجی آنهاست. بسیاری از کاربران در زمان انتخاب صرافی‌ ارز دیجیتال دچار سردرگرمی می‌شوند که در این قسمت سعی کردیم به بسیاری از سوالات شما پاسخ داده و کمک کنیم تا با در نظر گرفتن این موارد بتوانبد بهترین انتخاب را از بین این صرافی‌های ارز دیجیتال داشته باشید.

تحریم‌ها و ارائه خدمات

یکی از موارد و موضواعت اولیه و اساسی در انتخاب یک صرافی مناسب توجه به موضوع خدمات‌دهی آن صرافی است. همانگونه که می دانید به دلیل تحریم‌های بین‌المللی حاکم بر کاربران ایرانی بسیاری از صرافی‌های خارجی امکان فعالیت این دسته از کاربران را در پلتفرم‌های خود محدود کرده و حساب کاربری آنها را مسدود می‌کنند.

مسئله‌ای که باعث شده از مدتها پیش خیلی از کاربران ایرانی به صرافی‌های داخلی رویآورده و برای حفظ امنیت دارایی های خود در این صرافی‌‌ها فعالیت خود را ادامه دهند.

خدمات ارائه‌شده توسط صرافی

از دیگر موارد مهم در زمان انتخاب صرافی مناسب ارز دیجیتال بدون توجه به اینکه ایرانی باشد یا خارجی، نوع و میزان خدماتی است که صرافی به کاربران خود ارائه می‌دهد. به عنوان مثال هدف بسیاری از کاربران از ثبت‌نام و فعالیت در یک صرافی ارز دیجیتال پرداختن به معاملات فیوچرز و اهرم‌دار است.

خدماتی که متاسفانه امکان آن در حال حاضر در کشورمان فراهم نشده و صرافی‌های داخلی قادر به ازائهه آن نیستند و همین مسئله یکی از علل برتری صرافی‌های خارجی به ایرانی شده است. یا مثال دیگر تعداد و طیف ارزهای دیجیتال و شبکه‌هایی که یک صرافی از آنها دشتیبانی می‌کند موضوعی که نقش بسازیی در انتخاب یک صرافی مناسب برای کاربران ایفا می‌کند.

پشتیبانی در صرافی

شاید برای خیلی ها موضوع پشتیبانی مسئله چندان مهم و حائز اهمیتی نباشد. اما باید بگوییم برخلاف این چیزی مکه گفته شد، پشتیبانی در صرافی ارز دیجیتال مزایای بسیار زیاد و مهمی را برای کاربران آن صرافی در پی دارد. تصور کنید زمانی که با مشکلات بزرگی در یک صرافی مواجه می‌شوید اعم از مشکلات واریز و برداشت، مشکلات امنیتی و از این قبیل مسائل و نیاز دارید بلافاصله در خصوص آن مسئله از شخصی آگاه سوال کنید اینجاست که اهمیت پشتیبانی صرافی دوچندان شده و از نگرانی و استرس افراد بسیار کم می‌کند.

هرچند بحث پشتیبانی در یک صرافی تنها به مشکلات ناگهانی ختم نمی‌شود و ممکن است شما روش کار با یک قسمت از صرافی را بلد نباشید، اینجاست که با پیام ‌دادن به پشتیبانی راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار می‌دهند.

واریز و برداشت ریالی

بحث واریز و برداشت ریالی مقوله‌ای است که شاید از نظر بعضی‌ها اهمیت خاصی نداشته باشد اما در واقعیت این نیست. هدف بسیاری از فعالان این بازار در انتخاب صرافی‌های ایرانی امکان واریز و برداشت ریالی از طریق درگاه‌های بانکی است. به این صورت افراد به راحتی می‌توانند حساب‌های خود را شارژ کرده و اقدام به خرید ارزهای دیجیتال مورد نظر خود کنند.

اما افرادی که صرافی های ارز دیجیتال خارجی را انتخاب می‌کنند برای شارژ حساب خود نیاز دارند در نهایت در یک صرافی ایرانی هم افتتاح حساب کرده و بعد از شارژ حساب خود و خرید ارز دیجیتال موردنظر، آن را به صرافی خارجی انتقال داده و از طریق آن به خرید باقی ارزهای دیجیتال بپردازند.

بهترین گزینه برای کاربران ایرانی

همانطور که پیشتر گفتیم از آنجا که صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی دسترسی کاربران ایرانی به پلتفرم‌های خود را مسدود کرده‌اند و مانع فعالیت آنها می‌شوند این کاربران ترجیح می‌دهند به جهت حفظ امنیت حساب‌های خود و فعالیت در این حوزه بدون استرس و نگرانی در صرافی‌های ایرانی ثبت‌نام و احراز هویت کنند.

پلتفرم تبادلات رمز ارزی اکسکوینو از مطمئن‌ترین پلتفرم‌های ایرانی است که در جهت تامین امنیت دارایی سرمایه‌گذاران امکانات زیادی را برای فعالیت کاربران ایرانی فراهم کرده است.

اکسکوینو همچنین با برخورداری از محیط پیشرفته و کاربردی برای تریدرها امکان انجام معاملات P2P با کمترین کارمزد را در فضای اکسکوینو مارکت فراهمکرده و تریدرها می‌توانند در این محیط به انجام معاملات رمز ارزی موردنظر خود و استفاده از امکانات و فیچرهای متنوع این مارکت بپردازند.

پلتفرم مبادلات رمز ارزی اکسکوینو

این پلتفرم همچنین با ارائه کیف پول‌ یکپارچه و مبتنی بر بلاک‌چین که قابل نصب بر روی هر دو سیستم عامل اندروید و iOS است، تجربه رضایت‌بخشی را برای کاربران خود به ارمغان آورده است. دارندگان کیف پول اکسکوینو‌ به راحتی می‌توانند طیف وسیعی از رمز ارزها را در محیطی امن خریداری کرده، به ارزهای دیگر تبدیل کنند و با معامله در این حوزه به کسب سود بپردازند.

خبر خوب دیگر اینکه اکسکوینو اولین پلتفرم ایرانی است که امکان ارائه خدمات استیکینگ را در کنار بسیاری از خدمات دیگر برای کاربران خود فراهم کرده است.

۵ نمونه از بهترین صرافی های خارجی

از نظر بسیاری از فعالان و علاقعه‌مندان حوزه ارزهای دیجیتال، بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال برای کار آن‌هایی هستند که دارای طیف گسترده‌ای از رمز ارزها، کارمزد پایین و اجرای سریع سفارش‌ها هستند.

5 نمونه از بهترین صرافی های خارجی

در زیر به ۵ نمونه از بهترین صرافی های خارجی ارز دیجیتال و دلیل محبوبیت آنها اشاره کرده‌ایم:

۱- صرافی‌ ارز دیجیتال کوین‌بیس Coinbase: بهترین صرافی برای مبتدیان

۲- صرافی ارز دیجیتال بایننس Binance: بهترین صرافی از نظر کارمزد

۳- صرافی ارز دیجیتال کریپتو دات کام Crypto.com: بهترین صرافی از نظر امنیت

۴- صرافی ارز دیجیتال جمینی (Gemini): بهترین صرافی از نظر امنیت

۵- صرافی ارز دیجیتال بلاک فای (BlockFi): بهترین برای کسب سود

بیشتر بخوانید: بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم تا در خصوص مفهوم صرافی ارزهای دیجیتال و جزيیات مربوط به آن مطالب مفید و اموزنده‌ای را برای شما فراهم آوریم. همانطور که گفتیم صرافی ارزهای دیجیتال به پلتفرم‌هایی گفته می‌شود که به کاربران این امکان را داده تا به صورت مجازی و آنلاین ارزهای دیجیتال موزدنظر خود را خرید و فروش کنند.

در پایان یک بار دیگر تاکید می کنیم اگر شما هم از علاقه‌مندان به فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال هستید و قصد ورود به این بازار و خرید و فروش رمز ارزها را دارید از صرافی های ایرانی که محیطی امن و مطمئن را برای کاربران ایرانی فراهم کرده اند استفاده کنید تا بدون هیچ نکرانی درباره از دست دادن سرمایه و دارایی خود بتوانید به فعالیت‌های روزمره خود بپردازید.

سوالات متداول

  • صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال cryptocurrency exchange پلتفرمی است که در آن افراد می‌توانند ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنند. شما می‌توانید از این صرافی‌ها برای مبادله یک رمز ارز با دیگری استفاده کنید، به عنوان مثال بیت‌کوین را به لایت‌کوین تبدیل کنید یا برای خرید ارزهای دیجیتال با استفاده از ارزهای فیات مانند دلار آمریکا اقدام کنید.

  • چند نوع صرافی ارز دیجیتال در جهان وجود دارد؟

به طور کلی سه نوع صرافی ارز دیجیتال در جهان وجود دارد:

– صرافی‌های متمرکز

– صرافی های غیرمتمرکز

– صرافی های هیبرید

  • امنیت در صرافی‌ ارز دیجیتال چگونه تامین می‌شود؟

صرافی‌های غیرمتمرکز از امنیت بالاتری در مقایسه با صرافی‌های متمرکز برخوردار هستند و کمتر با خطر حملات سایبری و هکری مواجه می‌شوند. دلیل آن هم این است که بر خلاف صرافی‌های متمرکز که دارایی کاربران در اختیار و کنترل شخص ثالث قرار داشته و با حمله هکری به سرورهای این شخص ثالث تمامی دارایی کاربران در معرض سرقت قرار می گیرد، در صرافی‌های غیرمتمرکز کلیدهای خصوصی کاربران در اختیار خودشان بوده و به همین دلیل احتمال و خطر هک شدن دارایی‌های دیجیتال به مراتب کمتر و غیرممکن می‌شود.

  • کارمزد در صرافی‌ ارز دیجیتال چیست؟

صرافی‌های متمرکز در قبال خدماتی که به کاربران خود ارائه می‌دهند هزینه کارمزد دریافت می‌کنند، البته میزان این کارمزدها می‌تواند نسبت به به ویژگی‌ها و قابلیت‌های موجود متفاوت باشد. صرافی‌های غیرمتمرکز بر خلاف نوع متمرکز آن، برای مطابقت سفارشات در بلاک‌چین از کارمزدهای بسیار پایین و نزدیک به صفر برخوردارند.

  • نحوه خرید ارز دیجیتال از صرافی‌ها چگونه است؟

از آنجا که امکان واریز و برداشت ریالی در صرافی های خارجی وجود ندارد، کاربران برای خرید ارزهای دیجیتال موردنظر خود با ریال باید ابتدا در یک صرافی ایرانی معتبر افتتاح حساب کرده و با واریز مبلغ ریالی موردنظر خود به حساب کاربری و تبدیل آن به تتر اقدام به خرید ارزهای دیجیتال موردنظر خود کنند.

چنانچه قصد خرید ارز دیجیتال در صرافی خارجی را دارید باید پس از واریز ریالی و خرید تتر در حساب کاربری صرافی ایرانی خود میزان تتر موردنظر برای خرید ارز دیجیتال را به حساب کاربری خود در صرافی خارجی منتقل کرده و سپس اقدام به خرید ارز دیجیتال موردنظر خود با تبدیل تتر به آن رمز ارز کنید.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.