معامله‌ فیوچرز چیست و چگونه انجام می‌شود ؟

ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری و معاملات مالی بسیار محبوب شده‌ است. همانطور که بازار کریپتو روزبه‌روز در حال پیشرفت است، تنوع محصولات موجود در فضای آن نیز افزایش می‌یابد. معاملات فیوچرز که در دسته بازار مشتقات کریپتو قرار می‌گیرد، نمونه‌ای از محصولات بازار رمزارزها است. این مطلب یک راهنمای دقیق برای یادگیری معاملات فیوچرز، انواع آن و روش معامله‌گری در آن است.

معامله فیوچرز چیست؟

معاملات فیوچرز یا آتی یک نوع محبوب از معاملات بازار مشتقات کریپتو است که معمولا توسط سرمایه گذاران نهادی استفاده می‌شود. داده‌های معاملات فیوچرز معمولا برای پیش‌بینی حرکات آینده قیمت و احساسات بازار استفاده می‌شوند.

معاملات فیوچرز شامل یک توافق بین خریدار و فروشنده برای فروش یک رمزارز در آینده است. تاریخ و مبلغ مشخصی نیز از قبل توافق شده است. معاملات فیوچرز یا آتی به روشی برای سفته بازی در قیمت دارایی‌ها، از جمله رمزارزها، بدون داشتن مالکیت واقعی آن‌ها اشاره دارد. مانند معاملات آتی کالا یا سهام، معاملات فیوچرز رمزارزها نیز به معامله گران امکان می‌دهد قیمت آینده یک رمزارز را پیش بینی کنند.

معامله فیوچرز چیست؟

اگر تا به حال معاملات فیوچرز را در یک صرافی مانند بایننس دیده باشید، بجز یک سری جزییات تفاوت زیادی با معاملات معمولی نمی‌کند. به این دلیل است که معامله‌گران دقیقا در هر دو نوع بازار یک کار انجام می‌دهند. در واقع تریدرها در انواع بازار موقعیت‌های خرید یا فروش را باز کرده و تکنیک‌های مدیریت ریسک مناسب را اجرا می‌کنند. با این حال، تفاوت بزرگ معاملات فیوچرز این است که در این نوع، معامله با قیمت آینده یک رمزارز صورت می‌گیرد.

به بیان ساده‌تر در معاملات فیوچرز شما در حال معامله قراردادهایی هستید که نشان دهنده قیمت یک رمزارز خاص است. زمانی که یک رمزارز را در بازار فیوچرز خریداری می‌کنید، مالک آن رمزارز نیستید. درعوض، شما دارای قراردادی با توافق خرید یا فروش آن رمزارز در آینده هستید.

انواع معاملات فیوچرز

انواع مختلفی از معاملات فیوچرز وجود دارد که معامله گران رمزارز می‌توانند از بین آن‌ها انتخاب کنند. شایان ذکر است که هیچ پلتفرمی همه انواع فهرست شده را ارائه نمی‌دهد، بنابراین یک پلتفرم مطمئن که از معامله فیوچرزی که در نظر دارید، پشتیبانی می‌کند را برای نوع مورد نظر خود انتخاب کنید.

معاملات فیوچرز استاندارد  Standard Futures Contracts

معاملات فیوچرز معمولی رمزارزها، تمام ویژگی‌های یک معامله فیوچرز استاندارد، از جمله تاریخ انقضا و تسویه را دارند. گروه CME مستقر در شیکاگو و CBOE اولین صرافی‌های معاملات فیوچرز بودند که معاملات فیوچرز بیت‌کوین را در دسامبر ۲۰۱۷ راه‌اندازی کردند. در واقع، این یکی از دلایل زیادی بود که قیمت بیت‌کوین را در آن زمان به رکورد بالایی رساند.

در دنیای کریپتوکارنسی نیز برخی از صرافی‌ها مانند بای‌بیت و بایننس معاملات فیوچرز استاندارد را ارائه می‌کنند. این صرافی‌ها معاملات فیوچرز بیت کوین سه ماهه و قراردادهایی که معمولاً به دلار آمریکا انجام می‌شود را ارائه می‌دهند که هر سه ماه یک بار نیز تسویه می‌شوند.

معاملات فیوچرز با تحویل فیزیکی  Futures with Physical Delivery

نوع دیگری از معاملات فیوچرز کریپتو که تاریخ انقضا نیز دارند، معاملات فیوچرز با تحویل فیزیکی هستند. این نوع برای اولین بار توسط سازمان Bakkt معرفی شدند. تنها تفاوت این معامله با معاملات فیوچرز استاندارد که در بالا توضیح داده شد این است که رمزارز هنگام فرآیند تسویه، تحویل داده می‌شود.

Bakkt در حال حاضر فقط معاملات فیوچرز بیت کوین با تحویل فیزیکی را ارائه می‌دهد. به این معنی که بیت کوین را در تاریخ انقضا به کسانی که معاملات فیوچرز را خریداری کرده اند، منتقل می‌کند. هدف این معاملات کمک به گردش بیت کوین است.

معاملات دائمی  Perpetual Contracts

معاملات دائمی یکی دیگر از انوع محبوب معاملات فیوچرز رمزارزها و پرکارترین نوع در میان معامله گران روزانه هستند. تفاوت اصلی این مدل با سایر انواع این است که معاملات دائمی، تاریخ انقضا ندارند. به این معنا که معامله‌گر می‌تواند تا زمانی که می‌خواهد پوزیشن خرید یا فروش خود را حفظ کند که البته در جهت این حفظ کردن باید کارمزد بپردازد.

کاربرد معاملات فیوچرز

کاربرد اصلی این معاملات این است که می‌توانید از نوسانات قیمت، بهره بیشتری ببرید. صرف نظر از افزایش یا کاهش قیمت‌ها، این نوع معامله شما را قادر می‌سازد تا به راحتی از نوسانات موجود در بازار کریپتو سود کسب کنید. در معامله فیوچرز شما می‌توانید به جای خرید ارز دیجیتال مورد نظر، قیمت آن را پیش‌بینی کنید.

اگر بر اساس دانش تکنیکالی خود انتظار دارید ارزش دارایی بالا برود، معامله فیوچرز خود را با پوزیشن لانگ یا خرید باز می‌کنید و اگر پیش بینی می‌کنید رمز ارز کاهش قیمت داشته باشد، پوزیشن سل یا فروش باز می‌کنید. سود یا ضرر شما به نتیجه پیش بینی و تحلیل شما بستگی دارد.

کاربرد معاملات فیوچرز

همانطور که متوجه شدید، بارزترین کاربرد معاملات فیوچرز، استفاده از دو طرف بازار برای کسب سود است. در بازار کریپتو با استفاده از این نوع معاملات هم از ریزش‌ها و هم از افزایش قیمت‌ها می‌توانید به سوددهی برسید.

بیشتر بدانید: چه ارز دیجیتالی بخریم؟ ۵ ارز دیجیتال جهت سرمایه گذاری در سال 2023

آموزش معاملات فیوچرز

قبل از شروع آموزش معاملات فیوچرز باید با تعدادی از مفاهیم کلیدی این بازار آشنا شوید تا هنگام کار با پلتفرم دچار سردرگمی نشوید.

  • اهرم یا لوریج

اهرم یا لوریج با عددی بین ۱ تا ۱۰۰ بر اساس صرافی مورد نظر شما، تعیین می‌شود. اهرم به شما کمک می‌کند میزان سود خود را افزایش دهید.

  • مارجین یا سرمایه اولیه

شما به یک سرمایه اولیه برای ورود به یک پوزیشن در بازار فیوچرز نیاز دارید. این مقدار از سرمایه مانند یک وثیقه عمل می‌کند. اگر شرایط بازار بر اساس تحلیل شما عمل نکند با رسیدن به یک عدد خاص که بر اساس اهرم شما مشخص می‌شود، صرافی آن مقدار سرمایه را از شما کسر می‌کند به این اتفاق اصطلاحا لیکویید شدن می‌گویند.

  • پوزیشن لانگ یا خرید

هنگامی که تحلیل کرده‌اید قیمت رمزارز مورد نظر افزایش می‌یاید یک موقعیت لانگ یا خرید باز می‌کنید.

  • پوزیشن سل یا فروش

زمانی هم که تحلیل کرده‌اید قیمت رمزارز مورد نظر کاهش می‌یابد یک موقعیت سل یا فروش باز می‌کنید.

  • پی ان ال

سود شما در یک پوزشن را نشان می‌دهد.

  • تیک پروفیت

به معنای حد سود است. قیمتی که می‌خواهید پس از رسیدن به آن معامله خود را ببندید.

  • استاپ لاس

به معنای حد ضرر است. قیمتی پایین‌تر از قیمت ورود است. به معنای اینکه اگر قیمت تا استاپ لاس مشخص شده کاهش یافت معامله بسته شود. استاپ لاس برای جلوگیری از ضرر بیش از حد و لیکویید شدن می‌باشد.

«به دلیل موارد امنیتی که درباره صرافی بایننس برای ایرانیان به وجود آمده، در این آموزش ما از صرافی کوکوین استفاده می‌کنیم.»

برای شروع ابتدا وارد وبسایت کوکوین به آدرس  www.kucoin.com شوید.

سپس در صرافی کوکوی یک حساب کاربری بسازید. به تصویر زیر دقت کنید. با استفاده از ایمیل و یک رمز عبور قوی حساب خود را بسازید.

بعد از ساخت حساب وارد یک صفحه همانند تصویر زیر می‌شوید. در کوکوین چندین نوع حساب  به نام‌های حساب اصلی Main Account، حساب معامله Trading Account، حساب فیوچرز Futures Account وجود دارد.

شما ابتدا باید مقداری ارز را به حساب خود در صرافی منتقل کنید تا بتوانید معامله فیوچرز خود را شروع کنید. برای این موضوع روی بخش مین اکانت کلیک کنید. از بین ارزهای لیست شده، ارزی که می‌خواهید دریافت کنید را انتخاب کرده و روی دیپوزیت کلیک کنید. سپس با استفاده از آدرس آن، مقدار ارز به حساب خود واریز کنید. در این آموزش ما رمزارز تتر را انتخاب کردیم. شبکه مورد نظر را نیز تعیین کردیم تا دریافت ارز بدون مشکل صورت گیرد.

با استفاده از آدرسی که قرار داده شده به حساب خود، ارز را واریز کنید. پس از دریافت در حساب اصلی شما مقداری که ارسال کرده‌اید، نمایش داده می‌شود که برای ترید در بخش فیوچرز باید آن را به حساب فیوچرز منتقل کنید. بنابراین دوباره به صفحه حساب اصلی رفته و از بخش رمزارز دریافت شده در سمت راست گزینه ترنسفر را انتخاب کنید تا تصویر زیر برای شما نمایش داده شود.

کشوی کادر سمت راست را باز کرده و گزینه حساب فیوچرز را انتخاب ‌کنید. در کادر پایین مقدار مورد نظر برای انتقال رمزارز را نیز انتخاب ‌کنید. برای مثال از ۵۰ تتر خود ۲۰ تتر را انتقال می‌دهید. به این ترتیب ۲۰ تتر انتخاب شده از حساب اصلی به حساب فیوچرز شما منتقل می‌شود و اکنون شما می‌توانید معامله خود را شروع کنید. بعد از انتقال، به حساب فیوچرز خود بروید. تصویر زیر را مشاهده می‌کنید.

تصویر بالا نمایش دهنده حساب فیوچرز شما است. از قسمت بالا سمت چپ می‌توانید ارز مورد نظر برای معامله را انتخاب کنید. ما جفت ارز بی ‌تی سی یو اس دی تی btc/usdt را انتخاب کردیم.همچنین نموداری نیز برای بررسی روند بازار ارز قرار داده شده که می‌توانید با استفاده از ابزارهای قرار داده شده در سمت چپ آن برای تحلیل تکنیکال رمزارز انتخابی در جهت تشخیص روند استفاده کنید. در قسمت راست بخش اوردر بوک نیز سفارشات خرید و فروش را مشاهده می‌کنید.

نحوه باز کردن سفارش لانگ یا خرید

  1. به سمت راست بخش پلیس اوردر place order بروید.
  2. در کادر پرایس price قیمتی که می‌خواهید رمزارز را خریداری کنید، وارد کنید.
  3. در کادر امونت amount مقداری که می‌خواهید خریداری کنید را وارد کنید. با استفاده از درصدهایی که در زیر کادر قرار داده شده شما می‌توانید برای مثال ۲۵ درصد سرمایه خود را برای ورود به این پوزیشن انتخاب کنید.
  4. در قسمت لوریج اهرم خود را از بین ۱ تا ۱۰۰ انتخاب کنید.
  5. سپس گزینه بای/لانگ را انتخاب کنید.
  6. از بخش تیک پروفیت و استاپ لاس حد سود و حد ضرر خود را تعیین کنید.
  7. به این ترتیب سفارش شما در بخش پوزیشن positions زیر نمودار نمایش داده می‌شود.
  8. در بخش اوپن اوردر نیز می‌توانید پوزیشن‌های باز خود را مشاهده کنید.

نکته: برای همه معاملات خود حد ضرر و حد سود مشخص کنید. در غیر این صورت در این بازار متحمل ضررهای سنگین خواهید شد.

نحوه باز کردن سفارش سل یا فروش

  1. از بخش پلیس اوردر همانند سفارش خرید، قیمت، مقدار و اهرم را وارد کنید.
  2. در این قسمت باید روی دکمه قرمز سل/فروش کلیک کنید.
  3. به این ترتیب زمانی که قیمت رمزارز به قیمت انتخابی شما برسد، سفارش فروش شما از بخش پوزیشن‌ها قابل مشاهده است.

چرا در فیوچرز معامله کنیم؟

معاملات فیوچرز حتی برای مبتدیان هم آسان است. زیرا این نوع معامله تنها مستلزم دسترسی به بازار و داشتن یک کیف پول دیجیتالی امن است. در واقع، به همین دلیل است که حجم معاملات در فیوچرز کریپتو دو تا سه برابر بیشتر از حجم معاملات اسپات است.

هنگامی که معاملات فیوچرز کریپتو با اهرم انجام می‌شود، سود به دست آمده بسیار بیشتر از حالت معاملات معمولی است. برای مثال در بایننس، اگر احراز هویت کرده باشید، می‌توانید اهرم را تا ۱۰۰ برابر تنظیم کنید. اهرم به این معنی است که می‌توانید یک موقعیت خرید یا فروش را به ارزش ۱۰۰۰ دلار تنها با ۱۰ دلار به عنوان سرمایه باز کنید. البته، باید بدانید که هنگام استفاده از اهرم، همانطور که سود شما چند برابر می‌شود، در صورت تحلیل اشتباه، ضرر شما هم چندین برابر خواهد شد. بنابراین لازمه این نوع معاملات داشتن دانش تکنیکالی است.

بیشتر بدانید: کپی تریدینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات

  1. اهرم یا لوریج

معامله گران به دلیل اهرم یا لوریج به فیوچرز جذب می‌شوند. به عنوان مثال، برای خرید بیت کوین در بازار اسپات، به هزاران دلار بر اساس نرخ روز بازار نیاز دارید. با استفاده از یک معامله فیوچرز، می‌توانید یک واحد بیت کوین را با پرداخت کسری از قیمت با استفاده از اهرم باز کنید اما معاملات اسپات اهرمی ارائه نمی‌دهد. بنابراین در بازار اسپات اگر سرمایه شما فقط ۵۰۰۰ هزار دلار باشد، تنها به همین اندازه می‌توانید بیت کوین داشته باشید.

  •  انعطاف‌پذیری

وقتی بیت کوین را در بازار اسپات خریداری می‌کنید، تنها در صورت افزایش قیمت‌ها سود می‌کنید. با این حال، معاملات فیوچرز به شما این امکان را می‌دهد که حتی از ریزش قیمت‌های ارز دیجیتال نیز سود ببرید.

تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات
  • نقدینگی

بازار معاملات فیوچرز بیت کوین دارای گردش مالی متوسط ماهانه ۲ تریلیون دلار بوده که بسیار بیشتر از حجم معاملات بازار اسپات بیت کوین است. نقدینگی قوی آن به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا یک معامله سریع را تجربه کنند. یک بازار با نقدینگی بالا معمولاً ریسک کمتری دارد زیرا همیشه خریدار و فروشنده در آن وجود دارد.

نتیجه گیری

همانطور که در مقاله معاملات فیوچرز خواندید، این نوع معاملات بین دو سرمایه‌گذار است که روی قیمت آینده یک رمزارز قرارداد بسته‌اند. بازار معامله فیوچرز می‌تواند برای کسانی که دانش مناسب و استراتژی مدیریت ریسک قوی دارند، بسیار سودآور باشد. به این نکته هم توجه کنید بازار فیوچرز بخاطر نوسان بالای رمزارزها ریسک بالایی دارد بنابراین در معاملات خود حتما حد ضرر و حد سود را لحاظ کنید. چانچه سوالی درباره نحوه معامله در فیوچرز دارید از بخش نظرات پاسخگوی شما هستیم.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

2 نظرات

  1. من مبتدیم بخام کامل با نحوه انجام معاملات فیوچرز و لانگ و شورت آشنا شم چکار کنم

    • نفیسه محروقی

      سلام وقت بخیر. مطالب و مقالات آموزشی و مرتبط با موضوعاتتون رو می‌تونید در وب سایت اکسکوینو و کانال‌های رسمی ما دنبال کنید.

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.