سه‌شنبه 28 فروردین 1403
نهنگ ارز دیجیتال
نهنگ ارز دیجیتال

نهنگ‌ ارز دیجیتال چیست و چگونه بر بازار تاثیر می‌گذارد ؟

نهنگ ارز دیجیتال یا وال کریپتو crypto whale، نامی آشنا برای فعالان بازار رمزارزها است. اما این موجودات عظیم الجثه دقیقا در بازار چه اقداماتی می‌کنند و چه تاثیری دارند؟ دلیل این نام‌گذاری چیست؟

نهنگ‌ها از موثرترین عوامل تغییر قیمت در بازار هستند. در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با این مفهموم آشنا کنیم و به سوالاتی چون چگونگی فعالیت آن‌ها بپردازیم. در ادامه هم معروف‌ترین نهنگ‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد که باعث بیشترین نوسانات مالی هستند.

فهرت مطالب با دسترسی سریع:

نهنگ ارز دیجیتال چیست ؟
به چه کسی نهنگ ارز دیجیتال می‌گویند؟

نهنگ ارز دیجیتال چیست ؟

نهنگ یکی از بزرگ‌ترین موجوداتی است که در این کره‌ی خاکی زندگی می‌کند. دلیل این نام‌گذاری بر روی برخی از فعالان در حوزه را دارایی بیش از اندازه‌ی آن‌ها و نحوه‌ی عملکردشان می‌داند.

نهنگ ارز دیجیتال به کسی می‌گویند که مقدار قابل توجهی از یک رمزارز را در کیف پول خود دارد. برای مثال خالق ناشناس بیت‌کوین، ساتوشی ناکاموتو، چیزی حدود یک درصد تمام بیت‌کوین‌ها را در اختیار دارد یعنی معادل ۱ میلیون بیت‌کوین.

این مورد صرفا برای بیت‌کوین نیست. به این معنا که اگر میزان قابل توجهی از هر رمزارزی در کیف‌پول خود داشته باشید که بتوانید با خرید و فروش آن بر بازار تاثیر بگذارید، شما نهنگ همان ارز رمزپایه هستید.

در بازار ارز دیجیتال، به کسی که دارایی بسیار زیادی دارد را نهنگ می‌نامند
در بازار ارز دیجیتال، به کسی که دارایی بسیار زیادی دارد را نهنگ می‌نامند

این مورد که این افراد چطور توانسته‌اند این مقدار از دارایی را برای خود کسب کنند، ‌خود جای سوال دارد اما یک جواب محتمل این است که این افراد آینده‌ی بازار را پیش‌بینی کرده‌اند و در زمانی که قیمت رمزارز مورد نظرشان بالا نبود، میزان زیادی از آن را خریداری کردند.

موضوع قابل اهمیت این است که این افراد بدون آنکه قابل ردیابی باشند، با قیمت‌ها در بازار بازی می‌کنند و باعث نوسانات ارزی می‌شوند تا دارایی خود را افزایش دهند.

ویژگی‌های نهنگ ارز دیجیتال

  • طبق موارد بالا هر کاربری نمی‌تواند نهنگ باشد. نهنگ‌ها باید دارایی بالایی در کیف‌پول خود داشته باشند.
  • در نظر داشته باشید این افراد با وجود این حجم از دارایی، هیچ اثری از خود به‌جا نمی‌گذارند و قابل شناسایی نیستند.
  • وال‌های ارز دیجیتال بسیار هوشمندانه و زیرکانه دست در قیمت بازار می‌زنند پس باید افراد باسابقه و حرفه‌ای باشند.
  • تمام سرمایه‌ی دیجیتال خود را در بازار وارد یا خارج نمی‌کنند.
  • این روزها که تب بیت‌کوین و اتریوم داغ است، بیشترین حضور این کاربران برای این رمزارزها است اما این بدان معنا نیست که از سایز رمز ارزها غافل هستند. نهنگ‌ها به تمامی بازار اشراف دارند و روند رشد و رکود ارزها را به خوبی پایش می‌کنند و در زمان مناسب و با میزان سرمایه‌ی کافی وارد این بازارها هم می‌شوند.
نههنگ‌ها دارایی بسیار زیادی دارند و خیلی زیرکانه عمل می‌کنند.
نهنگ‌ها دارایی بسیار زیادی دارند و خیلی زیرکانه عمل می‌کنند.

نحوه تاثیرگذاری نهنگ‌ ارز دیجیتال

تا اینجا سعی کردیم تا مفهوم نهنگ را به درستی بیان کنیم. در ادامه به نحوه‌ی تاثیری که این افراد در بازار دارند می‌پردازیم. همان‌طور که عنوان شد، این کاربران دارایی زیادی در کیف‌پول‌های خود دارند. به پشتوانه‌ی همین دارایی زیاد و البته زکاوت و هوشیاری، با ایجاد فشار در بازار برای خرید  فروش، نرخ بازار را جابه‌جا می‌کنند.

دامپ یا کاهش قیمت

Dump دامپ زمانی رخ می‌دهد که نهنگ یک رمزارز مشخص، تصمیم می‌گیرد تمام دارایی خود را با قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار به فروش بگذارد. نهنگ این اطمینان را دارد که کاربران بازار توانایی خرید همه‌ی دارایی او را ندارند.

به دلیل سرازیر شدن میزان زیادی رمزارز دربازاز، قیمت به شدت افت می‌کند و به اصطلاح به این حالت می‌گویند بازار دامپ کرد.

در ادامه با کاهش قیمت، نهنگ به هر میزانی که می‌خواهد رمزارز مورد نظر خود را خریداری می‌کند و به صورت یکباره تمامی دارایی خود را از بازار خرید و فروش بیرون می‌کشد.

نهنگ‌ها با تکنیک دامپ و پامپ بازار را به نفع خودشان دچار نوسان می‌کنند.
نهنگ‌ها با تکنیک دامپ و پامپ بازار را به نفع خودشان دچار نوسان می‌کنند.

پامپ یا افزایش قیمت

همیشه نهنگ قصد خرید ارز ندارد. دراین حالت وی تمام دارایی خود را با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی وارد بازار می‌کند. در این حالت هم سایر کاربران توان خرید دارایی او را ندارند اما این جو در بازار حاکم می‌شود که قیمت یک ارز خاص برای مثال تتر در آینده هم با رشد روبه‌رو است. همین موضوع باعث می‌شود که کاربران تازه‌کار یا کم تجربه‌تر، اقدام به خرید رمزارز مذکو را به امید اینکه در آینده افزایش قیمت خواهد داشت، می‌کنند.

در این حالت نهنگ عرضه کننده تتر، به هدف خود رسیده است و ارز زمزپایه‌ی خود را با قیمتی بالا به فروش می‌رساند.

نحوه فعالیت نهنگ ارز دیجیتال

همان‌طور که در متن به اشاره شد، پیگیری و ردیابی نهنگ‌ها کار آسانی نیست. یکی از زیرکانه‌ترین ترفندهای نهنگ‌ها این است که هرگز کل سرمایه‌ی خود را در یک صرافی یا بازار وارد نمی‌کنند. در ادامه به چند روش معامله‌ی معمول این کاربران اشاره می‌کنیم؛

وال‌ها به روش‌های متعددی دست به معامله می‌زند.
وال‌ها به روش‌های متعددی دست به معامله می‌زند.

معامله خارج از صرافی (OTC)

در این نوع معامله خریدار و فروشنده کاملا به صورت مستقیم و بدون دخالت هیچ واسطه‌ای دست به تبادل می‌زنند. به عبارت دیگر این معامله خارج از ساختار صرافی و کارگزار انجام می‌شود. OTC که مخفف Over The Counter است قالبا برای معاملات در حجم‌های بالا اطلاق می‌شود.

در این روش دو طرف موظف هستند که مفاد قراردادهای عدم افشا را رعایت کنند.

نهنگ‌ها بدون دخالت صرافی‌ها با هم معامله می‌کنند.
خریدار و فروشنده در معامله‌ی OTC بدون دخالت صرافی‌ها جلو می‌روند و موظف به رعایت قراردادهای عدم افشا هستند.

معامله کیف پول به کیف پول

این دسته از مبادله عموما بین نهنگ‌ها رخ می‌دهد و نیازی به دخالات صرافی ندارد. در این موارد این جابه‌جایی تاثیر چندانی در قیمت ارز دیجیتال بازار برای بازه‌ي زمانی کوتاه مدت ندارد.

نهنگ‌ها با هم معامله‌ی کیف پول به کیف پول انجام می‌دهند.
نهنگ‌ها با هم معامله‌ی کیف پول به کیف پول انجام می‌دهند.

معامله کیف پول به صرافی

زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که نهنگ قصد فروش و مبادله داشته باشد. در این حالت وی حجم قابل توجهی ارز را وارد صرافی می‌کند و صرافی با نقدینگی مواجه می‌شود. تاثیر این کار در بازار این است که قیمت ارزی که به صرافی در حجم بالایی تزریق شده پایین می‌آید و دامپ می‌کند.

معامله‌ی کیف پول به صرافی باعث دامپ در بازار می‌شود.
معامله‌ی کیف پول به صرافی باعث دامپ در بازار می‌شود.

معامله صرافی به کیف پول

خروج ناگهانی مقدار زیادی از یک ارزرمز پایه از صرافی به کیف‌پول می‌تواند دقیقا عکس مورد بالا عمل کند و بازار عرضه کم و تقاضای زیاد را گرم کند؛ در این صورت قیمت آن ارز به‌خصوص بالا می‌رود و پامپ می‌کند.

به‌طور کلی کیف‌پول‌ها از امنیت بالاتری برخوردار هستند و نهنگ‌ها غالبا پول‌های خود را در کیف‌پول‌های سخت‌افزاری نگه‌داری می‌کنند.

نکته‌ی قابل توجه این است که اگر زمانی میزان زیادی از استیبل‌ کوین‌ها از صرافی‌ها به کیف‌ پول‌ها منتقل شدند یعنی نهنگ‌ها شرایط را مساعد نمی‌دانند و ترجیح می‌دهند حتی برای مدت کوتاهی دارایی خود را در کیف‌پول نگهداری کنند.

در معامله‌ی صرافی به کیف پول، بازار دچار پامپ می‌شود.
در معامله‌ی صرافی به کیف پول، بازار دچار پامپ می‌شود.

معامله صرافی به صرافی

گهگداری بین دو صرافی قیمت یک رمزارز متفاوت است. نهنگ بازار ارز دیجیتال این فرصت را غنیمت شمرده و با معامله‌ی صرافی به صرافی و جابه‌جایی سرمایه‌ی خود از این گپ بوجود آمده سود کافی می‌برند.

اختلاف قیمت یک رمزارز در دو صرافی بهترین فرصت برای نهنگ‌ها است.
اختلاف قیمت یک رمزارز در دو صرافی بهترین فرصت برای نهنگ‌ها است.

انواع نهنگ‌‌ها در بازار ارزدیجیتال

نهنگ‌ها در این بازار صرفا یک گروه خاص نیستند. در ادامه به دسته‌بندی انواع نهنگ‌ها خواهیم پرداخت.

صرافی‌ها

اولین نهنگ‌های بازار صرافی‌ها هستند. به دلیل اینکه بودجه‌ی هزاران نفر در دست این بنگاه‌های مالی قرار دارد، صاحب میلیون‌ها رمزار مانند بیت کوین هستند.

صرافی‌ها می‌توانند به عنوان نهنگ در بازار عمل کنند چرا که دارایی هزاران نفر در دست آن‌ها است.
صرافی‌ها می‌توانند به عنوان نهنگ در بازار عمل کنند چرا که دارایی هزاران نفر در دست آن‌ها است.

افراد ثروتمند

افراد ثروتمند که سرمایه‌ی بسیاری دارند و می‌توانند به راحتی رمزارز تهیه کنند در دسته‌ی نهنگ‌ها قرار می‌گیرند. بعضی از این افراد شهرت جهانی دارند که آن را معرفی خواهیم کرد. خیلی از این افراد در روزهای ابتدایی معرفی هر رمزارز اقدام به خرید با قیمت پایین کردند و حالا در این بازار که قیمت این رمزارزها بالا رفته است سود کرده‌اند و میزان زیادی دارایی خوهند داشت.

معروف‌ترین نهنگ‌های ارز دیجیتال

ساتوشی ناکاموتو

خالق ناشناس بی‌کوین یکی از افرادی است که تخمیم زده می‌شود چیزی حدود یک میلیون بیت‌کوین دارد. خیلی از نهنگ‌ها مانند شانوسی، ناشناس هستند و با دارایی خود خرید و فروشی نکرده‌اند.

ساتوشی ناکاموتو خالق ناشناس بیت‌کوین است.
ساتوشی ناکاموتو خالق ناشناس بیت‌کوین است.

ژانگ پنگ ژائو

در حال حاضر حدود دو میلیارد دلار رمزارز در صرافی بایننس، بزرگ‌ترین صرافی رمزارز دنیا ذخیره است. به همین دلیل ژانگ پنگ ژائو به عنوان مدیر این صرافی یکی از نهنگ‌ها است.

ژانگ پنگ ژائو به عنوان مدیرعامل بایننس یکی را نهنگ‌های بازار ارز دیجیتال است
ژانگ پنگ ژائو به عنوان مدیرعامل بایننس یکی از نهنگ‌های بازار ارز دیجیتال است

بری سیلبرت

بری سیلبرت مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت Digital Currency Group یا DCG است. این شرکت در زمینه‌ی توسعه‌ی خدمات مالی و بلاک‌چین فعالیت می‌کند و دارایی وی عددی حدود یک و نیم میلیارد دلار تخمیم زده شده است.

 دارایی بری سیلبرت عددی حدود یک و نیم میلیارد دلار تخمیم زده شده است
دارایی بری سیلبرت عددی حدود یک و نیم میلیارد دلار تخمیم زده شده است

برادران وینکلواس

این دو برادر بنیان‌گذار صرافی ارز دیجیتال جمینی GEMINI هستند و در سال ۲۰۱۳ مدعی شدند که ۱۲۰ هزار بیت‌کوین را در اختیار دارند. در آن تاریخ حدود ۱۲ میلیون بیت‌کوین استخراج شده بود؛ یعنی یک درصد همه‌ی بیت‌کوین‌های استخراج شده.

برادران وینکلواس بنیان‌گذار صرافی ارز دیجیتال جمینی GEMINI هستند.
برادران وینکلواس بنیان‌گذار صرافی ارز دیجیتال جمینی GEMINI هستند.

تکنیک واش ترید  (wash trade)

همان‌طور که در متن بارها اشاره شد نهنگ‌ها قصد دارند که با خرید و فروش‌های خود در بازار حتی به‌صورت آنی و موقت هیایو ایجاد کرده و از آشوب درست شده سود ببرند.

در این تکنیک نهنگ میزان زیادی ارز را خریداری و در سریع‌ترین زمان ممکن ازرهای خریداری شده را به فروش می‌رسانند. اینکار باعث می‌شود حجم معاملاتی بازار به‌صورت ناگهانی بالا برود و توجه سرمایه‌گذاران جلب شود.

برای اینکه فریب این نوع تکنیک را نخورید صرفا کافی است که حجم معاملات را در چند روز با هم مقایسه کنید. اختلاف زیاد و قابل مقایسه می‌تواند دام نهنگ‌ها باشد. به این روش واش ترید می‌گویند.

در تکنیک واش ترید، نهنگ میزان زیادی ارز را خریداری و در سریع‌ترین زمان ممکن به ازرهای خریداری شده را به فروش می‌رسانند.
در تکنیک واش ترید، نهنگ میزان زیادی ارز را خریداری و در سریع‌ترین زمان ممکن ازرهای خریداری شده را به فروش می‌رسانند.

تکنیک  سل وال (sell wall)

در این تکنیک وال‌ها به صورت قطره چکانی و در طی چند مرحله شروع به خرید رمزارز می‌کنند. بعد از گذشت مدتی همین وال‌ها اقدام به فروش یک‌جا می‌کنند و اصطلاحا دیوار فروش یا سل وال بوجود می‌آید. این امر باعث می‌شود که سایر سرمایه‌داران دارایی خود را در خطر ببینند و اقدام به فروش رمزارز خود با قیمت پایین کنند.

نهنگ‌ها در این زمان از فرصت سواستفاده کرده و رمزارزها را که الان با قیمت پایینی به فروش می‌رسد را مجدد خریداری می‌کنند و تا زمانی که به سود مطلوب برسند آن‌ها را نگه داری می‌کنند.

برای جلوگیری از این ضرر و گیر نکردن در دام نهنگ‌ها پیشنهاد می‌شود حتما استراتژی ترید خود را داشته باشید و حتما پیش از سزمایه‌گذاری از تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال کمک بگیرید. علمی و آگاهانه قدم بردارید.

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌توانید از صرافی و کیف پول اکسکوینو استفاده کنید.

در تکنیک سل وال، نهنگ‌ها به صورت قطره چکانی و در طی چند مرحله شروع به خرید رمزارز می‌کنند
در تکنیک سل وال، نهنگ‌ها به صورت قطره چکانی و در طی چند مرحله شروع به خرید رمزارز می‌کنند

بازار هدف نهنگ ارز دیجیتال

وال‌ها به دنبال سود هستند؛ پس شما رد پای آن‌ها در بازارهای پر تب و تابی چون بیت‌کوین و اتریوم و ارزهایی در این استاندارد بیشتر خواهید دید. اما این‌ها تنها جایی نیست که نهنگ‌ها فعالیت می‌کنند.

بسیاری از ارزهای رمزپایه‌ی نوظهور هم هستند که ممکن است آینده‌ی روشنی داشته باشند. نهنگ‌ها با مطالعه زیاد و تحلیل دقیق اقدام به خرید این رمزارزها با قیمت پایین می‌کنند تا در زمانی که قیمت آن‌ها مانند بیت‌کوین و اتریوم بالا رفت، بتوانند به فعالیت خود بیشتر ادامه دهند و سودهای کلانی داشته باشند.

ارزهای معروف مانند بیت‌کوین و اتریوم تنها بازار هدف نهنگ‌ها نیست.
ارزهای معروف مانند بیت‌کوین و اتریوم تنها بازار هدف نهنگ‌ها نیست.

برای آشنایی بیشتر با اتریوم می‌توانید مقاله‌ی مرتبط با آن را مطالعه کنید.

آیا تاثیر نهنگ‌ها در آینده کم می‌شود؟

تا اینجا متوجه تاثیر این سرمایه‌داران در بازار شدیم. هرچه یک بازار مالی بزرگ‌تر باشد، امنیت آن هم بالاتر می‌رود. به عبارت دیگر هرچه حضور سرمایه‌داران آگاه در یک بازار بیشتر باشد و استراژدی ترید داشته باشند، کار برای نهنگ‌ها سخت‌تر می‌شود و برای ایجاد همچین نوساناتی در بازار نیاز به سرمایه و انرژی بیشتری خواهند بود که همین موارد کار را برایشان دشوار خواهد کرد.

با بزرگ شدن بازار و ورود سرمایه‌گذاران آگاه به این عرصه،‌می‌توان تاثیر نهنگ‌ها را کمتر کرد.
با بزرگ شدن بازار و ورود سرمایه‌گذاران آگاه به این عرصه،‌می‌توان تاثیر نهنگ‌ها را کمتر کرد.

مزایا و معایب وجود نهنگ‌ها در بازار ارزدیجیتال

سرمایه‌ي زیاد نهنگ‌ها در بازار مالی ارزهای دیجیتال هم مزیت و هم عیب به حساب می‌آید. وال‌ها با بالا بودن دارایی خود انگیزه یا طمع دارند که با دست‌کاری بازار دارایی خود را افزایش دهند. همین باعث قدرت و توسعه‌ي این پلتفرم می‌شود. از سوی دیگر همین سرمایه‌ی زیاد و دارایی کلان به آن‌ها حق رای بیشتری می‌دهد؛ در این صورت رسالت شبکه‌ی بلاکچین که غیرمتمرکز بودن تایید تراکنش‌ها است زیر سوال خواهد رفت در کنار این نهنگ‌ها با ایجاد آشوب‌های سنگین، بازار به سود خود سوق می‌دهند و تازه‌کارها ممکن است با ضررهای جدی مواجه شوند.

مزایا و معایب حضور نهنگ‌ها
مزایا و معایب حضور نهنگ‌ها

کلام آخر

اگر قصد دارید روزی در این بازار تبدیل به نهنگ شوید، فقط کافی است با تحلیل درست و میزان سرمایه‌ی کافی وارد بازی شوید. حضور نهنگ‌ها هم می‌تواند سودآور و هم آسیب‌رسان باشد به همین سبب نمی‌توان با قاطعیت از خوب یا بد بودن آن سخنی گفت.

در پایان مقاله لازم به ذکر است که اگر در بازار قصد فعالیت دارید یا در حال ترید هستید، قبل از هر تصمیمی تحلیل و بررسی را فراموش نکنید و گول تغییرات آنی بازار را نخورید. به عبارت ساده‌تر مراقب باشید توسط نهنگ‌ها بلعیده نشوید.

سوالات متداول

با چه میزان سرمایه و دارایی می‌توان به نهنگ تبدیل شد؟

اگر شما ۱۰۰۰ بیت‌کوین دارایی دارید، شما یک نهنگ ارز دیجیتال هستید.

آیا حضور نهنگ‌ها در این بازار مضر است؟

جواب قطعی‌ای برای این سوال وجود ندارد. حضور نهنگ‌ها همان‌طور که ممکن است تازه‌واردها را با ضرر روبه‌رو کند،‌می‌تواند باعث رشد و توسعه باراز هم باشد.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.