معرفی کامل ارز دیجیتال کریم فایننس Cream Finance به همراه بررسی قیمت

ممکن است نام ارز دیجیتال کریم فایننس در ابتدا شما را به اشتباه بی‌اندازد اما این پروژه یک پروتکل دیفای دیگر با تم و مضمون غذا نیست. در واقع، واژه کریم در کریم فایننس، مخفف کریپتو رولز اوریتینگ اروند می Crypto Rules Everything Around Me – به معنای «رمزارز بر هر آنچه که در اطراف من است، حکمرانی می‌کند» و یک پروژه ارز دیجیتال با قابلیت‌های جذاب است.

فضای دیفای با ارائه انواع و اقسام سازوکارهای ابتکاری ییلد فارمینگ yield farming، به صورت دائمی سرمایه‌گذاران را هیجان‌زده می‌کند. در حال حاضر، درصد بازده سالانه برخی از این پروتکل‌ها از ۱۶ هزار درصد فراتر رفته است. در این میان، کریم فایننس نیز با توسعه یک پلتفرم دیفای سعی در ارائه بهترین عملکرد به کاربران خود را دارد. برای آشنایی با پلتفرم کریم فایننس و توکن اختصاصی آن با نماد CREAM، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب با دسترسی سریع

ارز دیجیتال کریم فایننس Cream Finance چیست؟

کریم فایننس یک پروتکل دیفای چند منظوره و بخشی از اکوسیستم یرن فایننس Yearn Finance برای افراد، نهاد‌ها و پروتکل‌هایی است که به خدمات مالی دسترسی دارند و بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است. این پروژه، خود را به عنوان «یک پلتفرم وام‌دهی مبتنی بر کامپاند فایننس و یک پلتفرم مبادلاتی مبتنی بر بالانسر لبز Balancer Labs» توصیف می‌کند.

این تنها گوشه‌ای از قابلیت‌های کریم فایننس است زیرا این پروژه از زمان راه‌اندازی خود در ماه آگوست، تقریبا هر دو هفته یک بار قابلیت‌های جدیدی را برای پروتکل خود معرفی کرده است. در حال حاضر، کریم فایننس به دنبال انتقال پروتکل خود به یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز دائو DAO، تحت کنترل جامعه است.

ارز دیجیتال کریم فایننس Cream Finance چیست؟
ارز دیجیتال کریم فایننس Cream Finance چیست؟

کریم فایننس قصد دارد با ایجاد پروتکل‌های بهتر بر اساس پروتکل‌های موجود، مرزهای دیفای را جابه‌جا کند. این پروتکل از کد منبع پروژه‌های مختلفی مانند کامپاند فایننس، بالانسر، کرو فایننس، یونی سواپ و بلک هول سواپ Black Hole Swap استفاده می‌کند.

هیچ یک از این کدها حسابرسی نشده‌اند و جفری هوانگ در ادعای جسورانه‌ای اظهار داشته است که این کدها به غیر از نهادهای ایجادکننده آن، نیازی به حسابرسی توسط شخص دیگری ندارند.

کریم فایننس از همان ابتدا با تمام تغییراتی که در پروتکل خود اعمال کرده، بسیار شفاف بوده است. تیم اصلی کریم فایننس از چهار نفر تشکیل است: جفری هوانگ Jeffrey Huang، به عنوان بنیان‌گذار پروژه و سه توسعه‌دهنده در زمینه علوم کامپیوتر که یکی از آن‌ها در اومیسه‌گو OmiseGo و اتریوم نیز کارکرده است.

کریم فایننس چگونه کار می‌کند؟

در کریم فایننس قابلیت‌های مختلفی وجود دارد و تقریبا هر هفته یک بار، قابلیت‌ جدیدی به آن اضافه می‌شود.

کریم فایننس چگونه کار می‌کند؟
کریم فایننس چگونه کار می‌کند؟

در حال حاضر، این قابلیت‌ها را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد: وام دادن و گرفتن، استخراج نقدینگی، مدیریت و پروتکل‌های مختلف بازارسازی خودکار و صرافی غیرمتمرکز دکس DEX، عملکرد اکثر این قابلیت‌ها با پروتکل‌هایی که از آنها فورک شده‌اند، یکسان است.

وام‌ دادن و وام گرفتن در کریم فایننس

اولین قابلیت‌ در کریم فایننس، خدمات غیرمتمرکز دریافت و پرداخت وام است. این همان چیزی است که وقتی در تب داشبورد Dashboard برنامه کریم فایننس هستید، آن را مشاهده می‌کنید. این پروتکل تقریبا یک کپی دقیق از کامپاند فایننس است که تنها تغییرات کوچکی در جزئیات آن به چشم می‌خورد. به این ترتیب، در کریم فایننس از دارایی‌های رمزارزی بسیاری جهت وام دادن و وام گرفتن پشتیبانی می‌شود.

همانند کامپاند فایننس، برای گرفتن وام در کریم فایننس باید مقداری ارز دیجیتال به دلار آمریکا، بیشتر از مقدار ارز دیجیتالی که می‌خواهید وام بگیرید (به دلار آمریکا) را واریز کنید. این میزان ارز دیجیتال واریزشده، به عنوان وثیقه عمل می‌کند و چون بیشتر از مقدار وام است اوور کولترلیزیشن Overcollateralization به معنای وثیقه‌گذاری بیشتر، نام دارد.

وام دادن و وام گرفتن به صورت همتا به همتا

در حال حاضر، در پلتفرم کریم فایننس می‌توانید تا حداکثر ۶۰ درصد از ارزش دلاری ارز دیجیتال واریزشده، وام بگیرید. این عدد ممکن است در آینده تغییر کند زیرا الزام وثیقه‌گذاری در این پروتکل از زمان راه‌اندازی آن تاکنون دو بار تغییر کرده است. این رقم تنها کمی کمتر از حد مجاز ۶۶ درصدی است که می‌توانید در پلتفرم کامپاند فایننس وام بگیرید.

برای وام گرفتن در کریم فایننس، به هیچ اسناد شخصی یا چک اعتباری نیاز نیست و همچنین برای بازپرداخت وام نیز محدودیت زمانی وجود ندارد. تنها نکته مهم این است که اگر ارزش دلاری وثیقه شما به گونه‌ای کاهش یابد که از لحاظ تکنیکال اکنون بیش از ۶۰ درصد آن را وام گرفته‌اید، وثیقه شما با خطر لیکوئید‌شدن مواجه می‌شود و با تخفیف به سایر کاربران پلتفرم فروخته می‌شود.

برای اینکه بتوانید ارز دیجیتال دیگری به غیر از رمزارزی که به عنوان وثیقه قرار داده‌اید، وام بگیرید، کریم فایننس وام‌دهندگان را تشویق می‌کند که رمزارزهای خود را در مجموعه‌ای از استخرهای نقدینگی قرار دهند. نرخ بهره‌‎ای که وام‌دهندگان می‌توانند برای وجوه سپرده‌گذاری‌شده تعیین کنند به عرضه و تقاضای آن دارایی بستگی دارد. همچنین، وام‌دهندگان می‌توانند در هر زمان وجوه خود را از استخر برداشت کنند.

استخراج نقدینگی در کریم فایننس

اگر در برنامه کریم فایننس به تب ریوارد Reward یا پولز Pools بروید، مجموعه‌ای از استخرهای موجود را مشاهده خواهید کرد. همانند پروتکل‌های دیگر مانند کرو فایننس، کریم فایننس با کاهش کازمرد تراکنش‌ها در صرافی غیرمتمرکز خود یعنی سواپ Swap، به کسانی که توکن‌های خود را در این استخرها استیک می‌کنند، پاداش می‌دهد. هدف از استخراج نقدینگی در بیشتر پروتکل‌ها، معمولا اطمینان از نقدینگی کافی برای کاربرانی است که دارایی‌های پشتیبانی‌شده در صرافی غیرمتمرکز آن پروتکل را مبادله می‌کنند.

سواپ در کریم فایننس

صرافی غیر متمرکز سواپ کریم فایننس که در تاریخ ۴ سپتامبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد، به عنوان «یک فورک بالانسر با فرانت‌اند Frontend مشابه یونی سواپ» توصیف می‌شود. کریم فایننس سواپ مانند سایر صرافی‌های غیرمتمرکز همچون بالانسر و یونی سواپ، یک بازارساز خودکار است. به این معنی که سواپ، پروتکلی است که به جای دفتر‌های سفارش استفاده ‌شده در صرافی‌های متمرکز، از نسبت دو دارایی موجود در یک استخر برای تعیین قیمت استفاده می‌کند. بدین ترتیب، کاربران می‌توانند آربیتراژ  کنند و از اختلاف قیمت یک دارایی در دو یا چند بازار به سود برسند.

توکن ارز دیجیتال کریم فایننس

توکن کریم فایننس یک توکن ERC-20 است که روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است. این توکن به عنوان پاداش به کسانی تعلق می‌گیرد که با کریم فایننس از طریق وام دادن یا گرفتن و همچنین، تأمین نقدینگی در پروتکل‌های مختلف آن در تعامل باشند.

توکن ارز دیجیتال کریم فایننس
توکن ارز دیجیتال کریم فایننس

علاوه بر این، پس از انتقال کریم فایننس به دائو، دارندگان توکن کریم خواهند توانست در مدیریت کریم فایننس و تمامی پروتکل‌های آن مشارکت کنند. برخی CREAM را نسخه با توزیع عادلانه‌تر توکن COMP در کامپاند فایننس می‌دانند.

بنیان‌گذار پروژه

بنیان‌گذار پروژه کریم فایننس یک کارآفرین تایوانی بنام جفری هوانگ Jeffrey Huang، یک توسعه‌دهنده و کارآفرین فعال در دنیای ارزهای دیجیتال است. از کارهای او می‌توان به میتریل Mithril اشاره کرد که یک پلتفرم رسانه اجتماعی مبتنی بر اتریوم است. که ابزاری برای بررسی امنیت و شاخه‌ای از برنامه نویسی است. او یک شبکه اجتماعی در تایوان ایجاد کرد که بیش از ۴۲ میلیون کاربر دارد.

جفری هوانگ
جفری هوانگ

هوانگ در سال ۲۰۲۰ به بررسی روشی جدید برای ورود به دنیای کریپتو پرداخت. او در نهایت کریم فایننس را سوم آگوست روی بلاک چین اتریوم راه‌اندازی کرد. با این که پروژه ابتدا ناقص به نظر می‌رسید، توانست با به‌روزرسانی‌ها پیشرفت کند و کامل‌تر شود.

به نظر می‌رسد کریم فایننس برای ادامه راه خود برنامه خاصی ندارد. این رمزارز در حاشیه به بررسی بازار می‌پردازد و ویژگی‌ها و امکانات خوب و سودمند را برای خود برمی‌دارد.

فقط سه توسعه‌دهنده دیگر به همراه هوانگ روی کریم فایننس کار می‌کنند. این افراد تجربه کاری خود را با کارکردن روی شبکه اتریوم کسب کرده‌اند. علت داشتن یک تیم کوچک برای این ارز دیجیتال این است که مانند انشعابی از اتریوم ایجاد شده و تغییری در برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند آن وجود ندارد.

توکنومیک

طبق وبسایت کوین مارکت کپ، توکن کریم سهم ۰.۰۱ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد و در رتبه ۷۲۳ بازار قرار گرفته است.

توکنومیک
توکنومیک

کل عرضه در گردش این توکن حدودا ۶۱۶.۳۷ میلیون واحد و عرضه کل آن حدودا ۲.۹۲۵ میلیون واحد است و حداکثر ۲.۹۲۴ میلیون توکن دارد.

چه چیزی ارز دیجیتال کریم فایننس را منحصر به فرد می‌کند؟

کریم فایننس برای دارایی‌های دیفای از طریق بازارساز خودکار، نقدینگی فراهم می‌کند و از این طریق، کاربران می‌توانند سرمایه‌های پشتیبانی‌شده در پلتفرم را قرض گرفته و یا قرض دهند تا پاداش استخراج نقدینگی را در قالب توکن کریم دریافت کنند. همان‌طور که اشاره شد، هر نوع سرمایه‌ای می‌تواند به عنوان وثیقه قرار گیرد.

سود کریم فایننس از طریق دریافت هزینه‌های جابه‌جایی، قرض دادن و قرض گرفتن خواهد بود. همچنین این پلتفرم قصد دارد توکن‌های مهم ارزهای غیرمتمرکز را به توکن‌های پیشتیبانی‌شده خود اضافه کند. توکن کریم که روی شبکه اتریوم قرار دارد، می‌تواند با استفاده از قراردادهای هوشمند، به کاربران اجازه دهد نرم‌افزارهای غیرمتمرکز ایجاد کنند. با این کار، سازگاری پلتفرم بیشتر شده و خدمات مالی زیادی به هم متصل می‌شوند.

توکن کریم می‌تواند تا چهار سال سپرده‌گذاری شود و درآمد کسب کند؛ البته، باید بدانید که پاداش خود را تنها در پایان سپرده‌گذاری دریافت خواهید کرد.

امنیت شبکه کریم فایننس چگونه تامین می‌شود؟

در حال حاضر قراردادهای هوشمند کریم فایننس به طور رسمی و انتخابی، حسابرسی نمی‌شوند. در عوض، هوانگ از مشاوران متخصص و رابرت لشنر، بنیانگذار کامپاند برای بهبود امنیت، بازرسی کد و مدیریت یک کیف پول با ترکیب چند امضای دیجیتالی برای حفظ وجوه کاربران استفاده می‌کند.

ارز دیجیتال کریم فایننس را از کجا بخریم؟

صرافی‌های بسیاری امکان خرید ارز دیجیتال کریم فایننس را برای کاربران فراهم می‌کنند که محبوب‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • بایننس Binance
  • گیت دات‌ آی‌ او Gate.io
  • کوکوین KuCoin
  • اف‌ تی‌ اکس FTX
  • سوشی سواپ SushiSwap
ارز دیجیتال کریم فایننس را از کجا بخریم؟
ارز دیجیتال کریم فایننس را از کجا بخریم؟

البته کاربران ایرانی به علت وجود تحریم‌ها نمی‌توانند در این صرافی‌ها فعالیت کنند. جهت جلوگیری از این موضوع می‌توانید از پلتفرم معاملاتی اکسکوینو استفاده کنید. اکسکوینو یک پلتفرم معاملاتی همتا به همتا به حساب می‌آید که از رمزارزهای متعددی پشتیبانی می‌کند.

کیف پول‌های کریم فایننس

پس از خریداری توکن کریم CREAM، به مکانی امن برای ذخیره آن نیاز خواهید داشت. از آنجایی که کریم یک توکن ERC-20 است، می‌توان آن را در هر کیف پولی که از دارایی‌های مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می‌کند، ذخیره کرد. کیف پول انتخابی شما برای توکن‌های کریم، کاملا به نیازها و اهداف شما بستگی دارد. بهترین کیف‌پول‌های ارز دیجیتال کریم فایننس به شرح ذیل است:

  • تراست والت Trust wallet
  • متاماسک MetaMask
  • بایننس‌چین والت Binance Chain Wallet
  • هایپر پی‌ والت HyperPay
کیف پول‌های کریم فایننس
کیف پول‌های کریم فایننس

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که قصد نگه‌داری یا معامله ارز دیجیتال کریم فایننس را دارید، باید کیف‌پول امنی را انتخاب کنید. کیف پول اکسکوینو امنیت بالا را برای ارزهای شما تامین می‌کند و با نگه‌داری دارایی خود در کیف پول‌های اکسکوینو می‌توانید در هزینه‌ها و کارمزدهای خود صرفه‌جویی کنید.

از طرفی به دلیل مسائل مربوط به تحریم‌ها بسیاری از کیف پول‌های موجود به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌دهند اما کیف‌پول اکسکوینو خطر تحریم شدن را برای کاربران نخواهد داشت. اگر قصد استفاده از این کیف‌پول رو دارید، مقاله آموزش جامع استفاده از کیف‌پول اکسکوینو رو مطالعه کنید.

بررسی قیمت و آینده ارز دیجیتال کریم فایننس

براساس وبسایت تکنوزلیدر technewsleader قیمت فعلی کریم فایننس ممکن است نظر بسیاری از معامله‌گران را به خود جلب کند و به همین دلیل، کریم می‌تواند تا سال ۲۰۲۲ از طریق همکاری با مؤسسات مالی در صورت مساعد بودن شرایط می‌تواند به قیمت ۳۰.۲۵ دلار با میانگین قیمت ۲۶.۷۱ دلار برای برسد. دنیای رمزارزها با نوسانات بسیاری همراه است. و نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی در مورد قیمت ارزها ارائه کرد و این موضوع در فضای کریپتو امری طبیعی است. ارز دیجیتال کریم فایننس در سال ۲۰۲۲ ممکن است یا یک روند نزولی همراه شود.

بررسی قیمت و آینده ارز دیجیتال کریم فایننس
بررسی قیمت و آینده ارز دیجیتال کریم فایننس

ارز کریم گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری است و قیمت آن به بالاترین حد خود خواهد رسید. پیش‌بینی نوسانات بازار کمی دشوار است خصوصا اگر بازار بیش از همیشه صعودی یا نزولی باشد. برای سال ۲۰۲۳، قیمت کریم فایننس تقریبا به ۳۶.۷۲ دلار خواهد رسید. حداکثر قیمتی که برای این ارز در سال ۲۰۲۳ انتظار می‌رود ۴۴.۸۹ دلار است.

همانطور که گفتیم این ارز از پتانسیل بالایی برای رشد برخوردار است و می‌تواند گزینه خوبی جهت سرمایه‌گذاری در آینده باشد. به نظر می‌رسد که تا سال ۲۰۲۴، قیمت کریم فایننس به سطحی مشابه بالاترین رکورد قبلی خود برسد. تحلیل‌ها نشان می‌دهد که قیمت این ارز می‌تواند به حداکثر ۶۴.۱۲ دلار در سال ۲۰۲۴ ببرسد. البته، این احتمال وجود دارد که بازار پس از یک روند صعودی طولانی بریزد و این برای بازار ارزهای دیجیتال طبیعی است.

در سال ۲۰۲۵، با پذیرش و مشارکت بیشتر بین سایر شبکه‌های مهم بلاک چین، قیمت کریم فایننس افزایش پیدا خواهد کرد و قیمت آن در سال ۲۰۲۵ ممکن است به حداکثر ۹۳.۴۱ دلار برسد. اگر همه چیز خوب پیش رود، قیمت این ارز به حداکثر ۹۳.۴۱ دلار می‌رسد. برای پیش‌بینی‌های بلندمدت قیمت کریم فایننس، تحلیل اولیه ضروری است.

اگر سرمایه‌گذاری بیشتری بر روی این ارز صورت گیرد، این احتمال وجود دارد که متوسط ​​قیمت کریم فایننس تا سال ۲۰۲۶ به حدود ۱۲۰.۱۶ دلار برسد.

داشتن رویکردی یکپارچه برای این ارز ممکن است در بسیاری از وبسایت‌ها و انجمن‌ها یافت شود. این ارز برای مدت طولانی در قیمت فعلی خود ثابت خواهد ماند. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۷، قیمت این ارز حداکثر  ۲۰۰.۲۹ دلار و حداقل۱۶۹.۸۰ دلار پیس‌بینی می‌شود.

این ارز پتانسیل بسیار زیادی دارد و با همکاری‌ها و نوآوری‌های خاص ممکن است کاربران زیادی شروع به خرید و فروش این ارز کنند. اگر بازار روی سرمایه‌گذاری این ارز متمرکز شود، ممکن است قیمت بسیار بالاتر رود. تا سال ۲۰۲۸، می‌تواند به حداکثر قیمت ۳۰۰.۱۹ دلار برسد. در سال ۲۰۲۸ این ارز ممکن است با کمی اصلاح مواجه شود و قیمت این ارز به حداقل ۲۴۲ دلار و حداکثر به ۳۰۰.۱۹ دلار می‌رسد.

قیمت این ارز به دلیل تلاش توسعه‌دهندگان این شبکه و سرمایه‌گذاران جامعه افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر، آینده این ارز بسیار خوش بینانه به نظر می‌رسد. اگر بازار شاهد روند صعودی خوبی در سال ۲۰۲۹ و ۲۰۳۰ باشد، قیمت این ارز ممکن است در سال ۲۰۲۹ از ۴۱۹ دلار عبور کند. با توجه به اینکه انتظار می‌رود معامله‌گران، سرمایه‌گذاری بلندمدتی روی این ارز داشته باشند، میانگین قیمت آن برای سال ۲۰۳۰ حدود ۵۴۶.۱۵ دلار خواهد بود.

سخن نهایی

در حال حاضر، به نظر نمی‌رسد که کریم فایننس نقشه راه کاملا مشخصی داشته باشد. توسعه این پلتفرم از همان ابتدا کاملا خودجوش و نسبتا غیرقابل پیش‌بینی بوده است. آنچه واضح است، این است که کریم فایننس بهترین پروتکل‌های دیفای موجود را شبیه‌سازی می‌کند. بنابراین، می‌توان حدس زد که در آینده چه چیزی ساخته خواهد شد. قبل از هر تغییر دیگری، کریم فایننس ابتدا دائوی خود را تکمیل می‌کند و پس از انجام این کار، آینده کریم فایننس به دست جامعه آن خواهد بود.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.