سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
افزایش قیمت بیت کوین

دلایل رشد ناگهانی قیمت بیت کوین

همان طور که می دانید بازار ارزهای دیجیتال در چند روز گذشته شاهد صعود تمام ارزهای دیجیتال خصوصا بیت کوین بود. قیمت بیت کوین به بالاترین قیمت خود در ۵ ماه گذشته رسید و توانست بار دیگر سرمایه گذاران را امیدوار کند اما دلایل این رشد ناگهانی چه بود؟ در این مقاله با ارائه مستندات و تحلیل نمودارها می خواهیم در مورد این دلایل صحبت کنیم.

رصد کردن قیمت ها

همواره افرادی هستند که دائما نمودار قیمت ها را رصد می کنند و به تحلیل های مختلف می پردازند و مسلما برای آن ها دور از انتظار نبود که چنین اتفاقی بیفتد. بیت کوین که از آن به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال یاد می شود، هفته گذشته با افزایش 1000 دلاری که تنها در یک ساعت رخ داد، بازار نزولی را به بازار صعودی تبدیل کرد و توانست بار دیگر امید را به سرمایه گذاران هدیه کند.

این اتفاق برای بازار نزولی که در یک سال گذشته بر بازار ارز دیجیتال حاکم بود، خوشایند بود. سرمایه گذاران هوشمند منتظر این تغییر روند بودند و همان طور که در مقاله های قبلی مطرح کرده بودیم، انتظار صعودی شدن قیمت می رفت تا این که قیمت ها باعث شدند یکی از قوی ترین الگوهای صعودی ایجاد شود. یک کف بالاتر و یک سقف بالاتر باعث شکسته شدن عدد مقاومتی 4200 دلار شد.

محدوده قیمتی معاملات و نوسانات قیمت بیت کوین در ماه مارس به کمترین میزان خود در دو سال گذشته رسیده بود و دلیل آن هم این است که وقتی یک دوره زمانی نسبتا طولانی بازار ارز دیجیتال با کاهش نوسانات همراه باشد، معمولا به جهش‌ها یا سقوط های بزرگی ختم می شود.

این دوره کم نوسان برای بیت کوین با یک شکست مقاومتی قدرتی همراه بود که به نفع این بازار و سرمایه گذاران تمام شد. اما اگر بخواهیم دلایل جهش قیمت را بررسی کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

تحلیل تکنیکال ، پیش بینی حرکت صعودی

همان طور که قبلا در مقالات صحبت کردیم، نمودارهای بیت کوین و تحلیل تکنیکال که برای این ارز دیجیتال وجود داشت، نشان می داد که قیمت ها روند صعودی را در پیش خواهند گرفت. حتی در اخباری که در ماه فوریه منتشر شده بود، گفته شده بود که عبور رو به بالای میانگین متحرک ساده ۱۰۰ هفتگی از میانگین متحرک ساده ۵۰ هفتگی، آخرین بار در آوریل سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاده است.

در ماه فوریه گفته شد که این شاخص تاخیردار، برای اولین بار بعد از گذشت چهارسال به حالت نزولی در آمده است که نشان دهنده این است که قیمت بیت کوین در حال رسیدن به کف قیمت پس از طی کردن سیر نزولی یک ساله است. در آن زمان گفته شد که خرس ها تلاش می کنند تا میانگین متحرک ساده را به پایین بکشانند و بازار نزولی هم زمانی که میانگین متحرک ساده 50 هفتگی و 100 هفتگی به تقاطع رسیدند، این دو شاخص قدرت خود را از دست می‌دهند که به وضوح می توان دید این موضوع در مورد بیت کوین صادق است.

علاوه بر این شاخص‌های طولانی مدت دیگری مثل اندیکاتور MFI و مکدی هم از شروع یک روند جدید خبر می دادند.

برای مثال در تاریخ 4 ماری شاخص MFI که شاخص جریان پول است، به کف قیمت رسید و با قیمت بیت کوین یک واگرایی را به وجود آورد. این واگرایی صعودی بود و به سرمایه گذاران هشدار داد که قرار است روند نزولی به روند صعودی تبدیل شود. اگر MFI افزایش پیدا کند، یعنی فشار خرید افزایش یافته و اگر کاهش پیدا کند یعنی فشار فروش افزایش یافته است.

نصف شدن پاداش استخراج

تمام مواردی که در بالا ذکر شده است، باعث می شود نظریه هالوینگ یا نصف شدن پاداش ماینینگ قوت بگیرد. هالوینگ فرایندی است که در طول آن به ماینرها پاداشی اعطا می‌شود، که این اعطای پاداش به صورت از پیش برنامه‌ریزی شده و بر اساس پروتکل کم می شود.

بر اساس این نظریه، پاداش شبکه بیت کوین در ماه می سال آینده میلادی یعنی سال 2020، نصف خواهد شد. بر اساس تاریخچه ای که از داده‌ها موجود است، متوجه می شویم که یک سال قبل از این که زمان هالوینگ فرا برسد، این فرایند تاثیر خودش را روی قیمت می‌گذارد. پروتکل هالوینگ به این شکل است که به صورت خودکار پس از رسیدن به بلاک‌های مشخص، عرضه شدن واحد‌های جدید بیت کوین در شبکه کم می شود.

بازار هم این احتمال را در نظر گرفت که بعد از فشار فروش شدیدی که در دسامبر ۲۰۱۸ اتفاق افتاد، قیمت بیت کوین به ۳,۱۰۰ دلار رسید.

این الگوی خاص قیمت، این موضوع را یادآور می شود که چگونه بازار نزولی قبلی در قیمت ۱۵۰ دلار در ماه ژانویه سال ۲۰۱۵ رسیده بود؛ یعنی در حدود ۱۷ ماه پیش از این که پاداش بیت کوین بر اساس نظریه هالوینگ نصف شود، در آگوست ۲۰۱۶ اتفاق افتاد.

بر اساس تاریخچه ای که از داده ها در دست داریم، می بینیم که سرمایه گذاران واکنش مثبت نسبت به هالوینگ داشتند و آن را به عنوان یک عامل موثر در افزایش قیمت‌ها می دیدند.

تحلیل قیمت بیت کوین

افزایش قیمت بیت کوین و تاثیر چرخه نصف شدن پاداش شبکه

در سه ماهه اخیر موضوعی که بیشتر مورد توجه رسانه ها بود، این بود که بیت کوین حداقل یک سال قبل از این که زمان فرارسیدن نصف شدن پاداش فرا برسد، علاقه دارد تاریخ را بار دیگر تکرار کند و روند صعودی اش را شروع کند. در نهایت این توجه باعث رشد قیمتی خیره کننده در روزهای اخیر شد.

تحلیلگران حوزه ارز دیجیتال بارها در ماه‌های قبل این موضوع را تکرار کردند که اگر نصف شدن پاداش شبکه بیت کوین بر اساس نظریه هالوینگ را که در ماه می ۲۰۲۰ اتفاق می افتد، در نظر بگیریم، الان زمان توجه سرمایه گذاران به بیت کوین است.

افزایش قیمت بیت کوین و فعالیت بازار

هیچ شخصی نمی‌تواند به بی‌نظمی‌ها و بی‌قاعدگی‌هایی که در بازار وجود دارد، مطابق میل خودش جهت‌ دهد. اما به نظر می رسد این رشد ناگهانی به یک شخص مربوط بوده است.

رویترز در روز سه شنبه اعلام کرد که یک معامله الگوریتمی مدیریت شده که ارزش آن بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بوده است و در چند صرافی بزرگ از جمله کوین‌بیس و کراکن و بیت استمپ رخ داده است، باعث جهش ناگهانی قیمت بیت کوین و رسیدن قیمت به سقف جدید بوده است.

نمودار تحلیل قیمت بیت کوین

آینده بیت کوین

اگر قیمت بیت کوین را بخواهیم برای کوتاه مدت بررسی کنیم و پیش بینی کنیم که در آینده چه اتفاقی می افتد، می توان گفت که شاید شاهد کاهش قیمت بیت کوین تا زیر ۴,۷۰۰ دلار باشیم اما در نگاه کلی و بلند مدت، تا زمانی که بیت کوین قیمتش را بالای ۴,۲۳۶ دلار نگه دارد، روند صعودی خواهد داشت.

افزایش قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین در چند روز گذشته دوباره به بالای قیمت ۵ هزار دلار رسیده بود که سقف پایین‌تری در شاخص RSI (که شاخص نسبی) به ثبت رساند.

واگرایی اگر به شکل نزولی باشد، می‌تواند نشانگر اصلاح قیمت تا شاخص میانگین متحرک ساده ۵۰ ساعته باشد که این اتفاق در تاریخ ۴ اپریل اتفاق افتاد. در حال حاضر قیمت این ارز دیجیتال در بالای این شاخص در حال حرکت است.

اما شکستن الگوی مثلثی صعودی و به ثبت رساندن سقف بالاتر نسبت به قیمت ۴,۲۳۶ دلار نشان می‌دهد که دیدگاه صعودی در حال قوت گرفتن است. اگر شاخص میانگین ساده متحرک ۵ و ۱۰ هفتگی را هم مشاهده کنیم، نشان دهنده تایید بر این استدلال است.

 

منبع: coindesk

همچنین ببینید

شکایت sec از ایلان ماسک

SEC از ایلان ماسک شکایت کرد

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده از یک قاضی خواسته است تا ایلان ماسک را مجبور …

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

یک کامیونیتی مخصوص میم و طنز در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید به نام  Wall Street …

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

پالیگان لبز (Polygan Labs) که سازنده شکه پالیگان با ارز دیجیتال متیک (Matic) است، روز …

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

دو سال پیش در نزدیکی اوج تاریخی بیت‌ کوین، بازار ایجاد صندوق‌های ETF بیت‌کوینی داغ …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.