آموزش ارز دیجیتال

رمزارز سبز چیست و چه اهمیتی دارد؟

تمرکز زدایی، مقیاس‌پذیری و امنیت،‌۳ اصل مهم دنیای کریپتو کارنسی هستند؛ اما تابه‌حال فکر کردید که محیط زیست کجای این اکوسیستم قرار می‌گیرد؟ رمزارز سبز، یکی از راه حل‌های کم کردن آسیب‌های محیط زیستی ارزهای دیجیتال است و در این مطلب از وبلاگ اکسکوینو، بیش‌تر با مفهوم رمزارز سبز یا ارزهای دوست‌دار محیط زیست آشنا می‌شوید.

سرمایه‌گذاران بازار کریپتوکارنسی، نسبت به اثرات محیط زیستی ارزهای دیجیتال حساسیت دارند و پیگیر این موضوع هستند. طی مدت اخیر، اهمیت این موضوع به قدری بالا رفت که مصرف سوخت فسیلی و مصرف انرژی بالای استخراج بیت‌کوین، باعث اعتراضات فراوانی به روند کار این ارز دیجیتال مشهور شد.

جالب است که بدانید ماینرهای بیت‌کوین، معادل مصرف سوخت ۳.۵ میلیون خودرو، سوخت فسیلی مصرف می‌کنند و به همین میزان کربن در محیط زیست منتشر می‌کنند.

در همین زمان‌ها، موضوع رمزارز سبز یا رمزارزهای دوست‌دار محیط زیست مطرح شد. ارزهای دیجیتالی که با انرژی‌های تجدید پذیر استخراج می‌شوند و ردپای آلودگی بر محیط زیست باقی نمی‌گذارند.

رمزارز سبز چیست؟

رمزارز سبز، ارز دیجیتالی است که کارایی انرژی و عدم تولید آلودگی را در اولویت فعالیت خود قرار می‌دهد و تلاش می‌کند که کربن به محیط زیست وارد نکند. 

ارزهای دیجیتال سبز یا Green Cryptocurrencies، برای این‌که آسیب کم‌تری به محیط زیست وارد کنند، از منابع انرژی «جبران‌پذیر» برای تامین انرژی عملیات استخراج خود استفاده می‌کنند. حتی کارمزدهای تراکنش این ارزها کم‌تر است تا نیاز کم‌تری به انرژی الکتریکی برای پردازش تراکنش‌ها وجود داشته باشد.

درواقع سیستم PoW که توسط بیت کوین استفاده می‌شود، سیستمی است که مصرف انرژی بالا و تولید کربن زیادی دارد و انتقادها سیستم Proof of Work را هدف گرفته‌اند. رمزارزهای سبز از سیستم PoS یا اثبات سهام (Proof of Stake) استفاده می‌کنند؛ استفاده از این سیستم باعث می‌شود که ردپای کربن در استخراج رمزارزها، به‌صورت شگفت‌انگیزی کاهش پیدا کند.

پیش از Ethereum Merge، انرژی موردنیاز برای اجرای سیستم PoW اتریوم، ۷۸ تراوات ساعت در سال بود و پس از ادغام اتریوم و تغییر به سیستم PoS، انتشار کربن توسط اتریوم، چیزی در حدود ۹۹ درصد کاهش پیدا کرد.

با توجه به نکات گفته شده، تمام رمزارزهای سبز موجود، از سیستم اثبات سهام استفاده می‌کنند.

درنهایت، رمزارز سبز، در مقایسه با دیگر ارزهای دیجیتال از منابع و انرژی کم‌تری استفاده می‌کند، تاثیرات مخرب محیط زیستی آن به مراتب کم‌تر است و همین موارد باعث می‌شود که ارزهای دیجیتال، دوست‌دار محیط زیست باشند.

رمزارز سبز چیست؟ فواید رمزارز سبز

محبوب‌ترین رمزارزهای سبز

رمزارزهایی که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید، رمزارز سبز محسوب می‌شوند.

کاردانو ADA

ارز دیجیتال کاردانو ADA یکی از مشهورترین ارزهای سازگار با محیط زیست است. این رمزارز با استفاده از الگوریتم PoS و حل مشکلات تایید تراکنش، توانسته مصرف انرژی خود را تا حد بسیار بالایی کاهش دهد. این شبکه کاربران خود را ملزم می‌کند تا قبل از ثبت‌نام، توکن ADA خریداری کنند و این اتفاق باعث می‌شود که در مصرف برق صرفه‌جویی شود. 

کاردانو یک پلتفرم بلاک‌چین منبع باز است که برای ارائه‌ی خدمات توزیع شده‌ی مالی، اجتماعی و سایر خدمات دیگر به کار می‌رود. این پلتفرم در سال ۲۰۱۵ توسط چارلز هاسکینز، یکی از موسسان اتریوم، و تیمش تاسیس شد. هدف کاردانو ارائه‌ی یک پلتفرم بلاک‌چین پایدار، امن و مقیاس‌پذیر است.

بایننس کوین BNB

ارز دیجیتال BNB، یکی از شناخته‌شده‌ترین ارزهای دیجیتال جهان است و کوین رسمی صرافی بایننس محسوب می‌شود. این رمزارز سبز، علاوه‌بر دوست‌دار محیط زیست بودن، کاربردهای فراوانی هم دارد. 

ارز BNB، یک توکن ERC-20 است که در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد و برای پرداخت هزینه‌های مربوط به معاملات در بایننس، کاهش هزینه‌ها، خرید تخفیف‌دار و دسترسی به خدمات دیگر در بایننس استفاده می‌شود.

سولارکوین SolarCoin

سولارکوین SolarCoin با هدف پشتیبانی از تولید برق خورشیدی در سراسر جهان ایجاد شد و به‌دنبال ایجاد انگیزه برای استفاده از انرژی پاک است.

نیک گوگرنی، موسس سولارکوین، برنامه داشت تا راهی ایجاد کند که افرادی که انرژی خورشیدی تولید می‌کنند، در ازای انجام این کار پاداش دریافت کنند. گوگرنی معتقد است که اگر افراد برای تولید انرژی پاک تشویق شوند، میزان تولید این انرژی‌ها به حدی می‌رسد که در سراسر جهان توزیع می‌شود.

ریپل XRP

ارز دیجیتال ریپل XRP، توسط شرکت Ripple Labs در سال ۲۰۱۲ ایجاد شد. این رمزارز برای انتقال پول و ارزهای دیجیتال بین بانک‌ها و شرکت‌های مختلف به کار می‌رود. ریپل با استفاده از فناوری خود، تراکنش‌های بین المللی را با سرعت بالا و با کم ترین هزینه‌ها انجام می‌دهد. هم چنین ریپل به عنوان یک شبکه تسویه پرداخت، به بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ کمک می‌کند تا هزینه‌های تسویه پرداخت خود را کاهش دهند.

ریپل هم یک رمزارز سبز محبوب و کاربردی محسوب می‌شود.

رمزارز سبز چیست؟ انواع رمزارز سبز

ترون TRX

ارز ترون TRX، یک رمزارز سبز مشهور، در سال ۲۰۱۷ توسط جاستین سان (Justin Sun) ایجاد شد. هدف اصلی ترون، ارائه یک پلتفرم جهت ارائه خدمات دیجیتالی و ساخت برنامه‌های کاربردی برای اینترنت اشیاء (IoT) و صنعت بازی‌های آنلاین است. ترون تراکنش‌ها را سریع و با کم‌ترین هزینه‌ها بین کاربران خود انجام می‌دهد. هم‌چنین، ترون به عنوان یک پلتفرم قابل توسعه، به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا برنامه‌های کاربردی خود را برای کاربران خود بهبود بخشند.

الگوراند ALGO

بلاک‌چین الگوراند و توکن ALGO، جزو دوست‌داران محیط زیست محسوب می‌شوند. چرا که این پلتفرم هم از الگوریتم PoS استفاده می‌کند و ردپای کربن در محیط زیست به‌جا نمی‌گذارد. 

در آپریل سال ۲۰۲۱، الگوراند اعلام کرد که به هیچ‌وجه تولید کربن ندارد و این امر با همکاری Climate Trade محقق شده است.

نانو XNO

ارز دیجیتال نانو XNO، در سال ۲۰۱۵ توسط (Colin LeMahieu) ایجاد شد. هدف اصلی نانو، ارائه یک پلتفرم جهت انجام تراکنش‌های سریع و با کمترین هزینه‌ها بین کاربران است.

شبکه نانو در هر تراکنش ۰.۱۱ وات ساعت انرژی مصرف می‌کند. این میزان کم مصرف انرژی و الگوریتم PoS در کنار هم، XNO را به یکی از سبزترین رمزارزها بدل می‌کند.

تزوس XTZ

ارز دیجیتال تزوس XTZ، با هدف حمایت از محیط زیست و کاهش تاثیرات منفی بر آن طراحی شده است. تزوس با ارائه راهکارهایی برای جایگزین کردن منابع انرژی آلاینده با منابع انرژی پاک و با استفاده از فناوری بلاک‌چین برای کاهش آلودگی هوا، آب و خاک و هم‌چنین حفاظت از تنوع زیستی، سعی در حفظ محیط زیست دارد.

مصرف برق تزوس بسیار پایین است و سرعت بالایی در انجام و پردازش تراکنش‌ها دارد.

رمرزارز سبز چیست و چه اهمیتی دارد؟

رمزارز سبز چه اهمیتی دارد؟

ارزهای دوست‌دار محیط زیست، از دو جهت برای حائز اهمیت است:

۱- کاهش تاثیرات منفی بر محیط زیست و حفظ کره زمین:

با ارائه راهکارهایی برای جایگزین کردن منابع انرژی آلاینده با منابع انرژی پاک و با استفاده از فناوری بلاک‌چین برای کاهش آلودگی هوا، آب و خاک و همچنین حفاظت از تنوع زیستی، رمزارز سبز به حفظ محیط زیست و جلوگیری از گرم شدن کره زمین کمک می‌کند.

۲- تشویق به رفتارهای مفید و دوست‌دار محیط زیست:

با ارائه پاداش‌هایی برای رفتارهای محیط زیستی دوستانه، رمزارز سبز می‌تواند به تشویق افراد به انجام رفتارهای مثبت برای محیط زیست کمک کند. به عنوان مثال، افراد می‌توانند با جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی و تحویل آن به مراکز بازیافت، پاداش رمزارز سبز دریافت کنند. این کار می‌تواند به کاهش زباله‌های پلاستیکی و حفظ محیط زیست کمک شایانی کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا