پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
الگوی پروانه چیست

الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال چیست؟

ازآنجایی که بازار ارز دیجیتال قاعده و قانون خاصی ندارد، پس ما نمی‌توانیم همیشه طبق یک فرمول مشخص پیش برویم و آن را تحلیل کنیم. به همین دلیل کارشناسان و تریدر‌هایی که در این زمینه حرفی برای گفتن دارند سعی‌شان این است که روش منحصربه‌فرد خودشان را برای سرمایه‌گذاری داشته باشند و گاهی این روش‌ها یا الگوها را به بقیه هم معرفی می‌کند. الگوی هارمونیک پروانه یکی از این روش‌هاست که در ادامه بیشتر درباره‌اش توضیح می‌دهیم. برای شروع بیایید ببینیم که اصلاً این الگو از چه زمانی مطرح شده است.

الگوهای هارمونیک از کجا آمدند؟

تاریخ معرفی الگوهای هارمونیک به سال 1935 مربوط می‌شود. یعنی سالی که یک کارشناس معروف بازار به نام هارولد مک‌کینلی گارتلی در مورد الگوهای پرایس‌اکشن سخنرانی کرد. بعدها گارتلی تصمیم گرفت که این الگوها را به‌عنوان تکنیک معاملاتی هارمونیک در کتاب شخصی خودش (به نام سود در بورس) به‌طور کامل توضیح بدهد.

ناگفته نماند که ما هم در مطلب «الگوی هارمونیک در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال» به‌طور کلی انواع این الگوها را بررسی کردیم، اما در این مطلب قصد داریم که الگوی پروانه را به‌طور اختصاصی بررسی کنیم.

الگوی پنج امتیازی یا الگوی پروانه گارتلی در ابتدا توسط برایس گیلمور (Bryce Gilmore) و لری پساونتو  (Larry Pesavento) کشف شد اما استفاده از آن در تحلیل تکنیکال یک‌جورهایی تا آخر قرن بیستم عقب افتاد. در آن زمان، کسانی مثل لری پساونتو خروجی کار گارتلی را تصحیح کردند و با معرفی نسبت‌های فیبوناچی این امکان را به تریدرها دادند تا حرکت قیمت ارز دیجیتال را با دقت بیشتری دنبال کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید هنوز که هنوز است الگوهای جدیدی از گروه الگوهای هارمونیک گارتلی معرفی می‌شود که روش‌های شناسایی هرکدام از آنها مدام تغییر می‌کند.

اما برویم سراغ اینکه الگوی هارمونیک پروانه دقیقاً چیست و می‌خواهد چه چیزی را به ما بگوید.

الگوی پروانه چیست؟

الگوی پروانه یا Butterfly یکی از زیرمجموعه‌های الگوهای بازگشتی است که به‌طور مشخص در دسته الگوهای هارمونیک قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم یک توضیح کوتاه درباره الگوهای بازگشتی داشته باشیم، باید بگوییم که این الگوها در صورت ظاهر شدن روی نمودار به تریدرها برای ترید کردن سیگنال می‌دهند که قرار است چه تغییری روی روند ایجاد شود؛ به این‌صورت که اگر روند نزولی باشد، صعودی می‌شود و اگر صعودی باشد نزولی می‌شود.

درست است که الگوی پروانه در ابتدا توسط Bryce Gilmore کشف شد، اما مقدارهای دقیق نسبت‌های این الگو برای اولین‌بار در سال 1998 و در کتاب اسکات کارنی با نام تریدر هارمونیک مطرح شد.

الگوی پروانه اسکات به نسبت‌های فیبوناچی خاصی وابسته است و توسط این اعداد هویت پیدا می‌کند؛ به شکل زیر دقت کنید.

الگوی پروانه صعودی و نزولی

همانطوری که می‌بینید الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال به دو شکل M و W تشخیص داده می‌شود اما این اعداد دقیقاً چی هستند؟ برای جواب دادن به این سوال بهتر است انواع الگوی پروانه را در ادامه باهم بررسی کنیم.

انواع الگوی پروانه

الگوی پروانه در ارز دیجیتال به دو صورت صعودی و نزولی دسته‌بندی می‌شود.

الگوی پروانه صعودی یا M

الگوی پروانه صعودی

حالا وقتش رسیده تا ببینیم الگوی پروانه آن‌هم از نوع صعودی‌اش قرار است چه چیزی به ما بگوید و عددهای بالا دقیقاً از چی صحبت می‌کنند.

نقطه X نقطه شروع رشد قیمت در این الگو است، نمودار از این نقطه روند صعودی خودش را آغاز می‌کند تا زمانی که به نقطه A می‌رسد. از نقطه A تا نقطه B پولبک یا اصلاح قیمت داریم، آما تا کجا؟
تا زمانی که 0.786 یا 78.6% از خط AX را طی کنیم. در نقطه B نمودار مجدد صعودی می‌شود تا زمانی که به عددی بین 32.2 تا 88.6 درصد از خط AB برسد.

در اینجا ما باز روند نزولی داریم تا برسیم به نقطه D که چیزی بین 161.8 تا 224% از خط BC است.

اما مهمترین عدد در الگوی پروانه عدد 1.27 است، این عدد به این معناست که CD، 127 درصدی خط AX است.
حالا چرا به الگوی M، الگوی پروانه صعودی می‌گوییم؟

چون بعد از شکل‌گیری حرف M روی نمودار، چارت قیمتی روند صعودی پیدا می‌کند، بنابراین شما می‌توانید در نقطه D وارد بازار شوید و پوزیشن لانگ بگیرید.

الگوی پروانه نزولی یا W

الگوی پروانه نزولی

الگوی پروانه نزولی با یک ریزش از نقطه X شروع می‌شود و در نقطه A همان‌طور که می‌بینید روند صعودی به خودش می‌گیرد و تا زمانی که به 78.6 درصدی خط AX برسد به مسیرش ادامه می‌دهد. بعد از آن دوباره ریزش اتفاق می‌افتد تا به نقطه C برسیم؛ نقطه C در 38.2 تا 88.6 درصدی خط AB قرار دارد. از نقطه C نمودار مجدداً روند صعودی به خودش می‌گیرد و تا چیزی بین 161.8 تا 224 درصدی خط BC ادامه دارد، همچنین خط CD 1.27 برابر خط AX است.

حالا چرا به الگوی W، الگوی پروانه نزولی می‌گوییم؟

چون بعد از نقطه D نمودار روند نزولی به خودش می‌گیرد پس بهتر است در این نقطه پوزیشن شورت بگیرید و در انتظار فرصت بعدی کمین کنید.
اما توجه داشته باشید که برای کمین کردن، اول نیاز است که بتوانیم این الگو را روی نمودار تشخیص بدهیم، در پاراگراف بعدی این موضوع را باهم بررسی می‌کنیم.

چطور الگوی پروانه را روی نمودار بکشیم؟

خب برای اینکه ببینیم که چطور می‌توانیم الگوی پروانه را روی نمودار تشخیص بدهیم ما دوتا راه داریم:
راه اول: رسم الگو و محاسبه دستی
راه دوم: استفاده از ابزارهای آماده‌ای که سایت‌های مختلف در اختیار ما می‌گذارند. مثلاً سایت‌ تریدینگ ویو به شما این امکان را می‌دهد که از بخش اندیکاتورها، هردو الگوی نزولی و صعودی را در جای‌جای نمودار ببینید.

الگوی پروانه در تریدینگ ویو

خب حالا سوال اینجاست که وقتی ما این الگوها را روی نمودار تشخیص دادیم اعدادی که به‌دست می‌آید باید حتماً با چیزی که گفتیم منطبق باشد

ببینید تا جای ممکن، بهتر است این اعداد به اعداد گفته‌شده نزدیک باشد، اما اگر درصد کمی بالا و پایین هم داشته باشیم باز هم اوکی است و می‌توانیم به الگویی که تشخیص دادیم اعتماد کنیم.

به نمودار زیر دقت کنید.

الگوی پروانه نزولی روی نمودار

همانطوری که می‌بینید ما الگوی W را روی نمودار تشخیص دادیم، در ادامه بنا به پیش‌بینی ما نمودار باید ریزش داشته باشد و روندی نزولی به خودش بگیرد که دقیقاً همینطور هم شده است.

نکته: بسته به تایم‌فریم انتخابی، ما می‌توانیم روی هر فراز و فرودی این الگو را بکشیم یا اینکه فقط سعی کنیم فرم کلی را بدون توجه به فراز و فرودهای ریز رسم کنیم. دقیقاً مثل کاری که ما اینجا انجام دادیم.

اگر موافق باشید برویم الگوی M را هم روی نمودار پیدا کنیم.

الگوی پروانه صعودی روی نمودار

همانطوری که می‌بینید با تشکیل الگوی هارمونیک پروانه آن‌هم از نوع صعودی، نمودار از نقطه D به‌بعد روند صعودی در پیش گرفته، بنابراین نقطه D بهترین نقطه برای وارد شدن به بازار است.

حالا که با نحوه شناسایی الگوی پروانه روی نمودار قیمت اتریوم و بیت کوین آشنا شدیم، برویم نکات مربوط به ترید کردن را بر اساس این الگو بخوانیم.

چطور از الگوی هارمونیک پروانه برای ترید استفاده کنیم؟

قبل از هرچیزی بهتر است بگوییم که الگوی هارمونیک پروانه یک الگوی ذهنی است، بنابراین شما نمی‌توانید برای ترید کردن تنها به این پترن اکتفا کنید. برای سود کردن در بازار غیرقابل‌پیش‌بینی ارز دیجیتال نیاز است که سایر استراتژی‌های را هم به‌کار بگیرید تا سرمایه‌تان به هدر نرود و بتوانید با اطمینان بیشتری معامله کنید.

در کل پیشنهاد ما این است که ابتدا این الگو را در فضای دموتریدینگ اکسکوینو تست کنید و بعد وارد مارکت واقعی شوید، اگر هنوز نمی‌دانید که دموتریدینگ چیست روی لینک کلیک کنید و مطلب بلاگ ما را در این مورد بخوانید. اگر دیدید که استفاده از این الگو برایتان جواب می‌دهد می‌توانید آن را در کنار رسم خط روند و سطوح حمایت و مقاومت در کنار تحلیل‌هایتان به‌کار ببرید.

در تحلیل تکنیکال با استفاده از الگوی هارمونیک پروانه شما باید یک حد ضرر برای خودتان در نظر بگیرید تا در صورت شکسته شدن الگو، بتوانید سریعاً از بازار خارج شوید و بیش‌ازحد ضرر نکنید. معامله‌گران معمولاً حد ضرر را جایی زیر نقطه X در هر دو پترن صعودی و نزولی در نظر می‌گیرند.

نکته پایانی

نکته‌ای که در آخر می‌خواهیم با شما در مورد ترید کردن بر اساس الگوی هارمونیک پروانه در میان بگذاریم این است که بعد از نقطه D هیچ‌وقت با عجله وارد بازار نشوید یا از آن خارج نشوید. همیشه صبر کنید تا چندتا کندل درست‌وحسابی شکل بگیرد تا بتوانید با اطمینان بیشتری روند را تشخیص بدهید، البته برای مشخص کردن روند می‌توانید از اندیکاتورهای مختلف مثل اندیکاتور RSI هم استفاده کنید. شما برای تشخیص روند بازار از چه تکنیکی استفاده می‌کنید؟

همچنین ببینید

شکایت sec از ایلان ماسک

SEC از ایلان ماسک شکایت کرد

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده از یک قاضی خواسته است تا ایلان ماسک را مجبور …

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

یک کامیونیتی مخصوص میم و طنز در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید به نام  Wall Street …

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

پالیگان لبز (Polygan Labs) که سازنده شکه پالیگان با ارز دیجیتال متیک (Matic) است، روز …

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

دو سال پیش در نزدیکی اوج تاریخی بیت‌ کوین، بازار ایجاد صندوق‌های ETF بیت‌کوینی داغ …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.