چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
آموزش مینت NFT

آموزش مینت NFT به‌زبان ساده | چگونگی تبدیل اثر هنری دیجیتال به NFT

توکن‌های غیرمثلی یا NFTها، از سال ۲۰۲۱ جای خود را در بازار کریپتوکارنسی پیدا کردند و روزبه‌روز ارزشمندتر شدند؛ تا حدی که بسیاری از هنرمندان حوزه‌های مختلف، تصمیم گرفتند که آثار هنری خود را تبدیل به NFT کنند و از طریق فروش مجموعه‌های خود درآمد کسب کنند. تبدیل یک اثر هنری به یک NFT رمزنگاری شده، نیاز به مینت NFT دارد. اگر شما از آن دسته هنرمندانی هستید که علاقه‌مندید آثار هنری خود را به توکن‌های غیرمثلی تبدیل کنید و به فروش بگذارید، این مطلب از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال اکسکوینو، می‌تواند به شما کمک کند تا در مسیر درستی قرار بگیرید. 

NFT چیست؟

در دنیای ارزهای دیجیتال، دو نوع توکن وجود دارد؛ توکن‌های مثلی یا fungible و توکن‌های غیرمثلی یا non-fungible. توکن‌های غیرمثلی (non-fungible tokens) به‌اختصار NFT خوانده می‌شوند. یکی از بارزترین مشخصات ان‌اف‌تی‌ها که باعث ارزشمندی آن‌ها می‌شود، منحصربه‌فرد بودن آن‌ها است. 

هال فینی که یکی از بزرگ‌ترین پیشگامان عرصه ارز دیجیتال و بیت کوین است، در سال ۱۹۹۳ برای اولین‌بار ایده توکن‌های غیرمثلی را در یک فروم اینترنتی مطرح کرد و ۳ ویژگی مهم برای این نوع از توکن‌ها مطرح کرد:

  • کمبود قابل تعریف
  • مالکیت انحصاری
  • منشا مشخص

که این ۳ ویژگی تا همین امروز هم از مهم‌ترین ارکان NFTها محسوب می‌شوند و درکل می‌توان از ویژگی‌های مهم NFTها،‌ به موارد زیر اشاره کرد:

  • غیرقابل تقسیم بودن
  • قابل انتقال بودن
  • بی‌همتایی
  • مالکیت انحصاری

پس از آن و در سال‌ها بعد، با مشهور شدن بازی‌های کارتی تجاری مثل Magic:The Gathering و Pokemon Cards، زمزمه‌های درمورد کانسپت و مفهوم NFT دوباره به راه افتاد.

شاید شما فکر کنید که NFT فقط شامل نقاشی و تصاویر دو بعدی و سه‌بعدی می‌شود، اما نکته جالب این‌جاست که هر کالایی می‌تواند تبدیل به یک توکن غیرمثلی رمزنگاری شود؛ مانند گواهی اصالت یا قراردادی که روی شبکه بلاک‌چین ثبت شود.

توکن‌های غیرمثلی می‌تواند شامل انواع آثار هنری مانند موسیقی، دست‌نوشته، یک توییت و یا یک فیلم نایاب شود.

مینت NFT چیست؟

مینت NFT به‌معنای فرآیند دیجیتالی است که یک اثر هنری دیجیتالی را تبدیل به یک دارایی رمزنگاری شده می‌کند. شما می‌توانید یک اثر مینت (به‌معنای ضرب) شده را، بدون واسطه در پلتفرم‌های مخصوص به فروش برسانید. توکن‌های غیرمثلی به‌وسیله قراردادهای هوشمند رمزنگاری می‌شوند و روی شبکه بلاک‌چین ذخیره می‌شوند تا منحصر به‌فرد باقی بمانند و قابل تغییر نباشند. شما می‌توانید در برخی از پلتفرم‌ها NFT خود را رایگان مینت کنید و برخی پلتفرم‌ها هزینه‌های گس قابل توجه و بالایی برای مینت NFT از شما دریافت می‌کنند. 

مینت NFT چند مرحله و شرایط خاصی دارد که در ادامه مطلب درباره آن‌ها بیش‌تر می‌خوانید.

مینت nft

عوامل تاثیرگذار در مینت NFT

پیش از ساخت و ورود به پروسه مینت ان اف تی، باید عوامل تاثیرگذار بر روند کار خود را بشناسید و براساس آن‌ها، بهترین تصمیم را بگیرید.

شبکه بلاک چین

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید قبل از مینت اثر خود درنظر بگیرید، شبکه‌ای است که قصد دارید کار خود را روی آن قرار دهید. برخی از پلتفرم‌ها از استاندارد توکن‌های NFT پشتیبانی می‌کنند که هرکدام مزایا و معایبی دارند:

بازار NFT یا Marketplace

شما به‌عنوان صاحب اثر، می‌توانید اثر خود را روی مارکت‌های مختلف، با ویژگی‌های متفاوت لیست کنید. بهتر است که برای تسریع روند فروش اثر خود، از بازارهای مشهورتر بهره بگیرید:

  • OpenSea
  • Rarible
  • Nifty Gateway
  • Binance NFT

هزینه مینت NFT

هر مارکت‌پلیس NFT، گس فی (Gas fee) متفاوتی برای مینت کردن اثر شما دریافت می‌کند. بهتر است که قبل از اقدام به مینت ان اف تی، به‌صورت کامل درموردهای هزینه‌های گس بازارهای مختلف تحقیق کنید. البته برخی مارکت‌پلیس‌ها هم آثار شما را به‌صورت رایگان مینت می‌کنند.

مراحل مینت NFT

برای مینت کردن NFT، باید مراحلی را به‌ترتیب رعایت کنید و پیش ببرید تا درنهایت بتوانید اثر خود را در بازارهای اختصاصی به‌فروش برسانید.

ساخت اثر هنری منحصربه‌فرد

شما به‌عنوان یک هنرمند، می‌توانید آثار از پیش آماده شده یا آثار جدید را در پروسه رمزنگاری و مینت قرار دهید. وقتی از آثار هنری و فروش آن‌ها در مارکت پلیس (Marketplace) ان‌اف‌تی صحبت می‌کنیم، منظور آثاری چون نقاشی دیجیتالی، داستان و دست‌نوشته و فیلم‌نامه، موسیقی، عکس یا یک ویدیو است. درنهایت تبدیل آثار هنری به فرم دیجیتالی و NFT، این آثار بی‌همتا را در مسیر بازتولید بی‌نهایت قرار می‌دهد. 

ساخت کیف پول ارز دیجیتال

برای پرداخت هزینه‌های مینت NFT، باید یک کیف پول بسازید. یکی از پرکاربردترین کیف‌پول‌های نرم‌افزاری برای اتصال به بازارهای ان اف اتی، کیف پول متامسک است.

خرید ارز دیجیتال

شما می‌توانید اثر خود را روی هر بلاک‌چینی که علاقه دارید رمزنگاری کنید، اما این نکته را درنظر داشته باشید که محبوب‌ترین و مشهورترین بازارهای NFT از ارز اتریوم پشتیبانی می‌کنند.

خرید اتریوم یا ارز مخصوص بلاک‌چین مدنظرتان یکی از اقدامات ضروری برای مینت کردن NFT در بازارهای غیررایگان است و شما هزینه مینت NFT را با اتریوم و یا دیگر توکن‌ها پرداخت می‌کنید. 

شما می‌توانید اتریوم و دیگر رمزارزها را، به‌صورت آنی و ریالی، با قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال در بازار، از صرافی اکسکوینو خریداری کنید.

انتخاب پلتفرم

بعد از انجام تحقیقات لازم درباره هزینه گس و روند فروش در بازارهای مختلف، به‌عنوان آخرین مرحله وقت این رسیده که بازار مدنظر خود را انتخاب کنید. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، رفتن به سراغ مارکت‌پلیس‌های محبوب مانند OpenSea (اوپن سی) و Rarible (رِریبل)، برای شروع انتخاب بهتری است.

مینت رایگان NFT

شما می‌توانید در برخی پلتفرم‌ها، بدون پرداخت هزینه گس و به‌صورت رایگان آثار خود را تبدیل به NFT کنید و برای فروش قرار دهید. OpenSea و Rarible، دو مارکت‌پلیسی هستند که خدمات رایگان نیز برای کاربران خود درنظر گرفته‌اند.

بازار OpenSea اوپن سی

پلتفرم OpenSea، درحال‌حاضر شناخته‌شده‌ترین پلتفرم فروش آثار NFT است. شما می‌توانید در این مارکت‌پلیس به خرید و فروش NFTها بپردازید. بازار اوپن سی از بلاک‌چین‌های مختلفی مانند اتریوم، پالیگان و سولانا پشتیبانی می‌کند و روی رشد پلتفرم تمرکز دارد. 

شما می‌توایند به‌صورت رایگان روی بازار OpenSea یک اثر NFT بسازید، اما نمی‌توانید به‌صورت رایگان اثر خود را به فروش برسانید. 

اولین هزینه‌ای که باید به OpenSea بپردازید، هزینه ساختن حساب در این وب‌سایت که از ۷۰ دلار تا ۳۰۰ دلار متغیر است و هزینه دومی که از شما دریافت می‌شود، یک هزینه ۱۰ الی ۳۰ دلاری است و برای دسترسی به NFT و فروش آن از شما دریافت می‌شود. OpeanSea مورداعتمادترین و امن‌ترین پلتفرم شناخته‌شده در زمینه خرید و فروش ان اف تی است.

مینت NFT در OpenSea

نحوه مینت NFT در OpenSea

با دنبال کردن راهنمای زیر، می‌توانید اولین NFT خود را به‌صورت رایگان در اوپن سی ایجاد کنید:

۱- ساخت ولت متامسک

برای ساخت حساب کاربری در وب‌سایت اوپن سی، لازم است که یک حساب MetaMask داشته باشید.

۲- ساخت حساب کاربری در OpenSea و اتصال کیف پول

وارد وب‌سایت رسمی OpenSea.io شوید و ولت خود را متصل کنید.

۳- راه‌اندازی مجموعه NFT

برای قدم سوم و راه‌اندازی اولین مجموعه NFT خود در اوپن سی، وارد پروفایل خود شوید و گزینه My Collections را انتخاب کنید. بعد از آن می‌توانید برای ساخت یک NFT روی Create Single NFT و برای ساخت مجموعه آثار روی Create a Collection کلیک کنید. اطلاعات خواسته‌شده را وارد کنید، قیمت پیشنهادی خود را ارائه کنید و توضیحات لازم را بنویسید. 

۴- انتخاب شبکه پالیگان Polygon

از آن‌جایی که گس فی شبکه اتریوم می‌تواند بسیار بالا باشد، برای ادامه شبکه پالیگان را انتخاب کنید تا در این مرحله از مینت NFT، هزینه‌ای پرداخت نکنید.

۵- آغاز مینت NFT

برای شروع مینت، وارد My Collections شوید، مجموعه مدنظر خود را انتخاب کنید و روی گزینه Add Item کلیک کنید. حالا اثری که قصد دارید تبدیل به NFT کنید را بارگذاری کنید و گزینه Create را انتخاب کنید.

در این مرحله کار شما به پایان می‌رسد و NFT خود را، بدون پرداخت هزینه گس، مینت کرده‌اید. اگر قصد فروش NFT خود را داشتید، روی گزینه Sell کلیک کنید و وارد پروسه شوید.

بازار رریبل Rarible

رریبل که یکی از محبوب‌ترین بازارهای خرید و فروش NFT است، یک پلتفرم مبتنی بر اتریوم است که ایجاد و فروش دارایی‌های دیجیتال در بلاک چین را تسهیل می‌کند. چیزی که Rarible را منحصربه‌فرد می‌کند این است که این پلتفرم، هم یک بازار مخصوص NFT است و هم یک شبکه‌ی مبتنی بر اتریوم. Rarible یک توکن حاکمیتی مخصوص به‌نام RARI دارد که روی استاندارد ERC-20 فعالیت می‌کند.

مینت NFT در Rarible

نحوه مینت NFT در Rarible

با دنبال کردن راهنمای زیر، می‌توانید در رریبل حساب کاربری بسازید و آثار خود را تبدیل به NFT کنید:

۱- ساخت حساب کاربری در وب‌سایت رسمی Rarible.com

۲- اتصال ولت به حساب Rarible 

۳- راه‌اندازی مجموعه NFT

به‌عنوان قدم سوم، روی گزینه Create کلیک کنید و نوع NFT که می‌خواهید بسازید را بین گزینه‌های Single و Multiple انتخاب کنید. اگر قصد ساخت یک مجموعه دارید روی گزینه Multiple و اگر قصد ساخت یک اثر را دارید گزینه Single را انتخاب کنید.

۴- بارگذاری اثر و تکمیل اطلاعات

۵- انتخاب نوع مینت (Lazy Minting, Free Minting)

۶- آغاز مینت NFT

برای انجام آخرین قدم، روی گزینه Create Item کلیک کنید و مجوزهای لازم را از طریق کیف پول خود صادر کنید.

نکته: زمانی که اثر شما در Rarible به فروش برسد، تازه وارد پروسه مینت NFT می‌شود و به همین دلیل هزینه‌های گس، از خریدار کم می‌شود و شما نیازی نیست که برای مینت کردن هزینه‌ای پرداخت کنید.

سخن آخر

به‌یاد داشته باشید که مینت کردن یک اثر هنری و تبدیل آن به NFT، هرگز ضمانت قطعی برای به‌فروش رسیدن آثار شما نخواهد بود. برای به فروش رساندن آثار هنری در قالب NFT، لازم است که شبکه‌سازی کنید، کارهای خود را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید و با هنرمندان و خریداران فعال در حوزه کاری خود ایجاد آشنایی کنید تا افراد بیش‌تری با هنر شما آشنا شوند.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.