معرفی کامل ارز دیجیتال سرتیک CERTIK به همراه بررسی قیمت

با رونق سیستم‌های مالی غیرمتمرکز در بازار رمزارزها، ضرورت بررسی محدودیت‌های این سیستم‌ها و مهم‌تر از آن، برداشتن محدودیت‌ها بر ما روشن می‌شود. امنیت قراردادهای هوشمند در دیفای، صرفا متکی بر کدهای کامپیوتری است و برخلاف سیستم‌های متمرکز، هیچ شخص یا سازمانی وظیفه تامین این امنیت را بر عهده ندارد. این امر موجب می‌شود که هرگونه آسیب‌پذیری و اشکالی در کدهای این قراردادها منجر به بروز ضررهای جبران‌ناپذیر برای کاربران شود. پروتکل ارز دیجیتال سرتیک برای حل این مشکل روی کار آمده است.

در ادامه به بررسی پلتفرم سرتیک، توکن بومی، تیم پروژه، توکنومیک، صرافی‌ها، کیف‌پول‌‌ها و قیمت و آینده آن می‌پردازیم.

فهرست مطالب با دسترسی سریع

ارز دیجیتال سرتیک Certik چیست؟

ارز دیجیتال سرتیک، یک پروتکل بلاک چین مبتنی بر اثبات سهام وکالتی (delegated proof-of-stake یا DPoS) با تأکید بر امنیت است. این پروتکل برای عملکرد مطمئن اپلیکیشن‌های حیاتی از قبیل دیفای، توکن‌‌های ان‌اف‌تی NFT و وسایل نقلیه خودکار به کار می‌رود. شرکت امنیت بلاک چین سرتیک فعالیت‌های ممیزی در زمینه پروتکل‌های بلاک چین، کیف پول‌ها، دپ‌ها و قراردادهای هوشمند را در شرح وظایف خود عنوان می‌کند.

بیش از ۱۰۰ بلاک چین برتر و پروتکل دیفای شناخته‌شده از قبیل بایننس، بنکور، بلاک استک، ترا، شیپ شیفت و … از امکانات امنیتی سرتیک جهت حسابرسی پروژه‌های خود بهره‌برداری کردند. بنیاد ارز دیجیتال سرتیک با هدف ارتقای استانداردهای امنیتی در فضای رمزارزها، می‌کوشد اعتماد کاربران به زنجیره‌های بلاک چین را حفظ کند.

ارز دیجیتال سرتیک Certik چیست؟
ارز دیجیتال سرتیک Certik چیست؟

بلاک چین سرتیک به ‌عنوان یک هاب کازموس cosmos hub دارای سازگاری کامل با ماشین مجازی اتریوم (EVM) و پروژه هایپرلجر بارو Hyperledger burrow و نیز سازگاری با آنت چین AntChain شرکت آنت فایننشال است و به ‌این ‌ترتیب، سازگاری بین زنجیره‌ای را در اولویت نخست خود قرار می‌دهد.

با استفاده از پروتکل سرتیک، پروژه‌های بلاک چین قادر به دریافت توصیه‌های امنیتی از طریق اوراکل امنیتی خواهند بود. این پروتکل، لحظه‌ به ‌لحظه از تراکنش‌های روی زنجیره صیانت به عمل می‌آورد و طیف گسترده‌ای از نقاط آسیب‌پذیری مخرب را قبل از وقوع حادثه، شناسایی می‌کند.

پروژه‌های حسابرسی‌شده در هر پروتکل، بسته به سطح نمره امنیتی خود می‌توانند واجد شرایط عضویت در سرتیک شیلد Certik shield شناخته شوند. این پروتکل‌ها یک سیستم بازپرداخت غیرمتمرکز برای آن دسته از رمزارزها است که به دلیل مسائل امنیتی ازدست‌ رفته یا سرقت شده‌اند. عضویت سرتیک شیلد برای تمامی اعضای جامعه این پروژه‌های بلاک چین واجد شرایط، آزاد است. سرتیک شیلد به این وسیله در برابر حوادث غیرمترقبه یک شبکه امنیت را برای دارندگان دارایی‌های کریپتو فراهم می‌کند.

از دیگر ابزارهای بومی این پروژه می‌توان به زبان برنامه‌نویسی دیپ‌سی DeepSEA با امنیت فوق‌العاده اشاره کرد که توسط بنیاد اتریوم و بنیاد آی‌بی‌ام IBM مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد. دیپ‌سی مستقیما با ماشین مجازی سرتیک (CVM) که دارای سازگاری کامل با EVM است سروکار دارد. ماشین مجازی سرتیک، اطلاعات امنیتی بلاک چین و قراردادهای هوشمند را به نحوی نوآورانه افشا می‌کند و روش‌های بی‌سابقه‌ای را برای دسترسی، چک کردن و گنجاندن ریسک در تصمیمات قراردادهای هوشمند در اختیار قرار می‌دهد.

توکن ارز دیجیتال سرتیک

توکن بومی ارز دیجیتال سرتیک با نماد اختصاری CTK است.

توکن ارز دیجیتال سرتیک
توکن ارز دیجیتال سرتیک

این توکن به‌ عنوان ابزار اصلی برای اجرای عملکردهای درون زنجیره‌ای مانند راه‌اندازی سیستم‌های اوراکل امنیتی و سرتیک شیلد، پرداخت کارمزد گس در پروتکل سرتیک ‌چین CertiK Chain و رأی‌دهی به تصمیمات حاکمیتی در شبکه به کار می‌رود.

نحوه عملکرد ارز دیجیتال سرتیک

برای تأیید امنیت پروتکل‌ها توسط ممیزی سرتیک نخست باید تیم توسعه‌دهنده پروتکل، قراردادهای هوشمند خود را در اختیار سرتیک قرار دهند. سپس اجزایی که پیش‌تر گفتیم همانند اوراکل امنیتی، فرآیند حسابرسی پروتکل را به انجام می‌رسانند. سپس گزارش حاصل از بررسی پروژه به تیم توسعه‌دهنده ارسال می‌شود.

در این گزارش تمامی نقاط آسیب‌پذیری و مشکلات امنیتی پروتکل ذکر شده است. توسعه‌دهندگان می‌توانند از راه‌حل‌های پیشنهادی سرتیک جهت رفع این مشکلات استفاده کنند. البته دقت داشته باشید که ممیزی سرتیک تنها مشکلات را شناسایی می‌کند و در خصوص برطرف ساختن آنها، راه‌حل‌هایی را ارائه می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، پروتکل ارز دیجیتال سرتیک به طور مستقیم نقشی در ارتقای امنیت بلاک چین‌ها ایفا نمی‌کند.

برای مشاهده لیست پروژه‌هایی که سرتیک حسابرسی آن‌ها را انجام می‌دهد، سرتیک در امتیازدهی خود شش پارامتر زیر را مدنظر قرار می‌دهد:

  • تحلیل ایستای برنامه
  • مانیتورینگ درون زنجیره‌ای
  • تحلیل احساسات بازار نسبت به پروژه
  • مسائل حاکمیتی پروژه
  • نوسانات بازار
  • ارزیابی امنیتی

نقش اوراکل‌ها

اوراکل امنیتی توسط یک شبکه غیرمتمرکز از اپراتورها ایجاد می‌شود که از فناوری‌های امنیتی پیشرو در صنعت به ‌منظور ارزیابی قابل ‌اطمینان بودن قراردادهای هوشمند مانند قراردادهای به ‌کار رفته در دیفای، استفاده می‌کنند. اپراتورها در ازای این امتیازات لحظه‌ای و قابل ارتقا، پاداش‌های رأی در قالب توکن CTK دریافت می‌کنند.

اوراکل امنیتی به کاربران این پروتکل‌ها این امکان را می‌دهد که پیش از تعامل با قراردادهای هوشمند، تصمیماتی آگاهانه بگیرند. قراردادهای هوشمند ادغام‌شده با اوراکل امنیتی می‌توانند تراکنش‌های مخرب را علامت‌گذاری کنند و از وقوع این تراکنش‌ها و متعاقبا از موقعیت‌هایی که در آنها امکان از دست‌رفتن دارایی‌های رمزارز وجود دارد، جلوگیری نمایند.

سرتیک شیلد Certikshield

سرتیک شیلد یک سیستم عضویت غیرمتمرکز است که امکان بازپرداخت ارزهای دیجیتال ازدست‌رفته یا مورد سرقت قرار گرفته را در هر پروتکلی فراهم می‌کند. تصمیمات مربوط به بازپرداخت به صلاحدید اعضای سرتیک شیلد که خود از بین حامیان پروژه‌های بلاک چین یا جامعه اعضای آن برخاسته‌اند، گرفته می‌شود. اعضا می‌توانند با اعطای وثیقه‌های خود به‌ عنوان تأمین‌کنندگان وثیقه یا از طریق خرید ابزارهای محافظ برای رمزارزها به ‌عنوان خریداران شیلد یا هر دو در این سیستم مشارکت کنند.

تأمین‌کنندگان وثیقه، امکان دریافت پاداش‌های استیکینگ برای توکن ارز دیجیتال سرتیک استیک‌شده خود را دارند و در عین ‌حال، سهمی از کارمزدهای تخصیص‌‌یافته از سوی خریداران شیلد را نیز به دست خواهند آورند. خریداران شیلد وجوهی از استخر نقدینگی را به ‌منظور بازپرداخت دارایی‌های رمزارز خود ذخیره می‌کنند و کارمزدی را به شکل توکن ارز دیجیتال سرتیک می‌پردازند که مستقیما به حساب تأمین‌کنندگان وثیقه واریز می‌شود.

تیم پروژه

هدف بنیاد سرتیک اعتماد مردم به بلاک چین و حوزه سایبری ارزهای دیجیتال است که توسط ژونگ شائو و رونگویی‌گو آغاز به فعالیت کرد. پروفسور ژونگ شائو Zhong Shao و رونگویی‌گو Ronghui Gu بنیان‌گذاران ارز دیجیتال سرتیک هستند.

ژونگ شائو رئیس گروه علوم کامپیوتر دانشگاه ییل Yale است. او به همراه رونگویی گو دکترای خود را در علوم کامپیوتر و در حوزه امنیت سایبری دریافت کرده‌اند. بنیانگذاران پلتفرم سرتیک استادان فعال در دانشگاه‌های ییل، کلمبیا و مهندسان سابق ارشد نرم‌افزار از گوگل و فیس‌ بوک در آمريكا هستند.

توکنومیک

براساس وبسایت کوین مارکت‌کپ، ارز دیجیتال سرتیک سهم ۰.۰۱ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد و در رتبه ۲۹۳ بازار قرار گرفته است. کل عرضه در گردش این توکن حدودا ۸۰.۶۳۳ میلیون و عرضه کل آن حدودا ۱۰۵.۶۳ میلیون واحد است.

ارز دیجیتال سرتیک را از کجا بخریم؟

صرافی‌های بسیاری امکان خرید ارز دیجیتال سرتیک را برای کاربران فراهم می‌کنند که محبوب‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • صرافی بایننس Binance
  • صرافی گیت دات‌آی‌او Gate.io
  • صرافی لیکویید Liquid
  • صرافی بیت فینکس Bitfinex
  • صرافی پنکیک سواپ PancakeSwap

البته کاربران ایرانی به علت وجود تحریم‌ها نمی‌توانند در این صرافی‌ها فعالیت کنند. جهت جلوگیری از این موضوع می‌توانید از پلتفرم معاملاتی اکسکوینو استفاده کنید. اکسکوینو یک پلتفرم معاملاتی همتا به همتا به حساب می‌آید که از رمزارزهای متعددی پشتیبانی می‌کند.

چه کیف‌پول‌هایی از ارز دیجیتال سرتیک پشتیبانی می‌کنند؟

یکی از روش‌های ذخیره‌سازی ارز دیجیتال، استفاده از کیف پول‌ها است. شما می‌توانید از کیف پول‌های فعال در حوزه رمزارزها برای ذخیره‌سازی دارایی خود استفاده کنید و البته به این نکته توجه کنید که کیف پول شما باید از رمزارز مورد نظر پشتیبانی کند و از امنیت بالایی برخوردار باشد. کیف پول‌هایی که از ارز دیجیتال سرتیک پشتیبانی می‌کنند عبارتند از:

  • متاماسک MetaMask
  • بایننس چین والت Binance Chain Wallet
  • ترزور Trezor Wallet
  • کیپ کی KeepKey
  • کوینومی Coinomi

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که قصد نگه‌داری یا معامله ارز دیجیتال سرتیک را دارید، باید کیف‌پول امنی را انتخاب کنید. کیف پول اکسکوینو امنیت بالا را برای ارزهای شما تامین می‌کند و با نگه‌داری دارایی خود در کیف پول‌های اکسکوینو می‌توانید در هزینه‌ها و کارمزدهای خود صرفه‌جویی کنید.

از طرفی به دلیل مسائل مربوط به تحریم‌ها بسیاری از کیف پول‌های موجود به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌دهند اما کیف‌پول اکسکوینو خطر تحریم شدن را برای کاربران نخواهد داشت. اگر قصد استفاده از این کیف‌پول را دارید، مقاله آموزش جامع استفاده از کیف‌پول اکسکوینو را مطالعه کنید.

مزایا و معایب

هر ارزدیجیتالی مزایا و معایب خود را دارد و باید به طور کامل تمام ابعاد ان را بررسی کنیم تا در آینده با مشکل مواجه نشویم. در ادامه به مزایا و معایب ارز دیجیتال سرتیک می‌پردازیم.

مزایا

هزینه پایین تراکنش: ارز سرتیک به دلیل غیرمتمرکز بودن و منبع باز بودن هزینه‌های تراکنش رو به حداقل رسانده و از این طریق اعتماد بسیاری را جلب کرده است.

عدم وجود محدودیت: این رمزارز به مجوز نیاز ندارد و به‌دلیل نداشتن مرز در سراسر جهان قابل استفاده است.

ناشناس‌بودن هویت کاربران: ارز سرتیک به‌دلیل نیاز ‌نداشتن به شناسه و احراز هویت، قابلیت ناشناس‌بودن را به کاربر خود می‌دهد و همچنین می‌تواند از حریم خصوصی کاربران نیز حمایت کند.

عدم دسترسی نهاد‌ها: از آنجایی که هیچ ارگانی توانایی مسدودکردن سرتیک را ندارد، این رمزارز می‌تواند به فعالیت خود ادامه داده و همه قوانین و تحریم‌ها را دور بزند.

معایب

عمومی نشدن توکن: ارز سرتیک هنوز به‌طور گسترده پذیرفته نشده است و اعتماد کامل به این ارز در میان عموم وجود ندارد.

امکان از دست رفتن دارایی: به‌دلیل دیجیتالی و رایانه‌ای ‌بودن ارزهای دیجیتال از جمله سرتیک، امکان از دست رفتن داده‌ها یا خرابی در سیستم و هارد آن وجود دارد.

نوسانات بازار: ثابت نبودن قیمت، نوسانات ارزهای دیجیتال و وجود نقص فنی در سیستم ارزهای دیجیتال و از بین رفتن سرمایه.

بررسی قیمت و آینده ارز دیجیتال سرتیک از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰

سرتیک یک پروژه بی‌نقص و آینده‌نگرانه است و امنیت از جمله موضوعات بسیار مهم در بخش بلاک چین است، برقراری امنیت کار بسیار سختی است چرا که روزانه شاهد هزاران حمله سایبری یا هک به روش‌های مختلف در بسیاری از بلاک چین‌ها هستیم، بنابراین هر پروژه‌ای که بتواند در مقابل این حملات سایبری مقاوت کند و یا برنامه‌ای برای مقابله با آن‌ها ارائه دهد مطمئنا در آینده برنده خواهد بود.

بررسی قیمت و آینده ارز دیجیتال سرتیک
بررسی قیمت و آینده ارز دیجیتال سرتیک

همکاری با بزرگترین بلاک چین‌ها و صرافی‌ها مهر تاییدی برای قابلیت‌های سرتیک در مورد پروژه‌های امنیتی و اعتبار روز افزون آن در جامعه بلاک چین است، به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود که سرتیک آینده روشنی را پیش رو داشته باشد، به نظر می‌رسد که این پروژه از جمله پروژه‌هایی باشد که در بلندمدت سوددهی مناسبی داشته باشد و می‌توان روی آن حساب کرد.

ارزش ارز دیجیتال سرتیک با تلاش توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران این شبکه روز به روز بیشتر می‌شود. طبق تحلیل‌ها در سال ۲۰۲۲، این ارز با روند نزولی همراه است و براساس وبسایت تکنوز‌لیدر technewsleader انتظار می‌رود که قیمت آن تا آخر سال ۲۰۲۲ به حداقل ۱.۱۳ دلار و حداکثر ۱.۲۴ دلار برسد اما به آینده این ارز دیجیتال در بلند‌مدت می‌توان خوشبین بود.

بازار این رمزارز با نوساناتی در طی سال‌های مختلف همراه است که این امر در فضای کریپتو امری طبیعی است. ارز سرتیک از پتانسیل بالایی جهت سرمایه‌گذاری برخوردار است و با پذیرش و مشارکت بیشتر سایر بلاک چین‌ها، قیمت ارز سرتیک در آینده بصورت قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت. طبق تحلیل‌ها، انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۳۰، قیمت این رمزارز به حداقل ۲۳.۱۲ دلار و حداکثر ۲۷.۷۹ دلار برسد.

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم به معرفی کامل ارز دیجیتال سرتیک و جزئیات آن بپردازیم. زنجیره سرتیک شبکه‌ای است که بر بهبود امنیت در بلاک چین و سایر جنبه‌های اقتصاد دیجیتال تمرکز دارد. هوش مصنوعی می‌تواند صحت را در حین اجرای قراردادها یا پروتکل‌های هوشمند بررسی کند.

سرتیک یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین است که در حال ساخت کامل‌ترین پلتفرم امنیت سایبری و ذخیره‌‌سازی در جهان است که امکان بررسی امنیتی پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک چین را به‌صورت غیرمتمرکز فراهم می‌کند.

سرتیک چین را می‌توان به عنوان یک پروتکل مبتنی بر بلاک چین امن و سازگار با شبکه‌های مختلف توصیف کرد که از لایه‌های امنیتی همچون اوراکل، سرتیک شیلد و ماشین مجازی سرتیک برای حسابرسی قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. باتوجه به جزییات گفته شده، این ارز می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری در بلند مدت باشد.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.