ارز دیجیتال پورتو porto چیست ؟ معرفی توکن هواداری پورتو

توکن‌های اجتماعی یا به طور خاص توکن‌های هواداری مدتی است که حضور خود را در بازار رمزارزها ثبت کرده‌اند. با این وجود، تا همین چند وقت پیش مورد توجه قرار نگرفته بودند. پس از توکن هواداری لاتزیو، توکن هواداری پورتو، توکن دومی بود که در لانچپد بایننس Binance Launchpad راه اندازی شد.

در این مقاله به سوالات زیادی پاسخ داده می‌شود که شاید دانستن آن‌ها قبل از سرمایه گذاری بر روی توکن هوادارای پورتو بد نباشد.

در ادامه خواهیم دانست که توکن پورتو چیست؟ چرا بایننس این توکن هواداری را در لانچ پد خود قرار داده است؟ آیا توکن‌های هواداری می‌توانند ترند بازار باشند؟ پاسخ تمام این سوالات در این مقاله پیدا خواهید کرد.

فن توکن یا توکن هواداری چیست؟

توکن‌های هواداری رمزارزهایی هستند که امکانات زیادی به هولدرهای خود می‌دهند. هولدرهای این نوع دارایی‌ها به انواع امتیازات هواداری مانند رای‌گیری در مورد باشگاه، جوایز، طراحی کالا‌های مرتبط با باشگاه و … دسترسی خواهند داشت.

این توکن‌ها می‌توانند توسط باشگاه‌های ورزشی، کلوپ‌های طرفداران موسیقی و سایر سازمان‌ها برای دموکراتیزه کردن و سازماندهی تجربیات کاربری و … مورد استفاده قرار گیرند.

برخلاف توکن‌های غیرمثلی (NFT) توکن‌ هواداری کاملا مثلی و قابل خرد شدن است. این بدان معنی است که درست مانند فیات یا پول نقد، این توکن‌ها را می‌توان با کالاهای فیزیکی، دسترسی به امکانات ویژه باشگاه و … مبادله کرد. علاوه بر این، این کلاس از دارایی‌ها نقش مهمی در تقویت جامعه حول هر باشگاه‌ دارد.

توکن هواداری
فن توکن
ارز دیجیتال هواداری
Fan token
توکن‌های هواداری

توکن‌های هواداری، رمزارزهایی هستند که لزوما پشتوانه‌هایی برای بیان ارزش همانند بیت‌کوین یا اتریوم ندارند. این توکن‌ها ارزش خود را از میزان مشارکت هواداران در باشگاه و کسب مزایای منحصر به فرد بدست می‌آورند.

توکن چیلیز اولین و برجسته‌ترین توکن هواداری است که باعث ایجاد توکن‌های جدیدی مانند توکن هواداری تیم‌هایی مانند منچستر سیتی، آ‌ث میلان، یوونتوس و … شده است.

این رمزارزها موارد کاربردی نوینی را به فضای بلاکچین و رمزنگاری آورده‌اند و باعث رشد هر چه بیشتر این حوزه خواهند شد.

توکن‌های هواداری چگونه کار می‌کنند؟

هواداران یک باشگاه می‌توانند توکن‌های دیجیتال را خریداری کنند و مانند سایر رمزارزها به ترید آن بپردازند.

هنگام معامله، قیمت یک توکن هواداری معمولا توسط فروشنده تعیین می‌شود. همچنین ارزش هر توکن نیز با توجه به حرکت بازار و میزان محبوبیت آن توکن نیز با گذر زمان متغییر خواهد بود.

با داشتن تعداد معینی از این توکن‌های هواداری، به کاربر حق رای در مورد موضوعات مختلف مربوط به باشگاه مورد علاقه خود داده می‌شود.

مواردی که هواداران می‌توانند به آن‌ها رای دهند تا حد زیادی به باشگاه بستگی دارد اما به صورت کلی می‌توان از موارد زیر در این بخش نام برد:

  • طراحی کالای تجاری باشگاه
  • طرح‌های اتوبوس باشگاه
  • مسائل مربوط به بلیط
  • محل برگزاری مسابقات

این امتیازات باعث ایجاد حس مشارکت بیشتر در میان هواداران می‌شود. با رشد بیشتر باشگاه در طول زمان ارزش توکن هواداری آن نیز افزایش می‌یابد.

توکن‌ هواداری، یک جامعه انحصاری از هواداران پرشور ایجاد می‌کند و با ایجاد یک راه جدید برای آن‌ها باعث مشارکت هواداران در یک سیستم هیجان‌انگیز رای‌گیری و پاداش‌دهی می‌شود.

هر چه توکن‌های هواداری بیشتری داشته باشید، نفوذ شما بر باشگاه بیشتر خواهد شد و وفاداری بیشتر خود را به تیم محبوبتان نشان می‌دهید.

توکن هواداری پورتو Porto Fan Token چیست؟

توکن هواداری پورتو، توکن مخصوص هواداران تیم فوتبال اف سی پورتو FC Porto است.

فن توکن یا توکن هواداری یک اصطلاح تازه معرفی شده است که قبل از انتشار این نوع توکن‌ها، هواداران فوتبال فقط می‌توانستند با خرید بلیط مسابقات، لباس بازیکنان و … از تیم مورد علاقه خود حمایت کنند. توکن‌های هواداری به عنوان یک راه حل برای حمایت بیشتر هواداران از تیم به بازار آمده‌اند.

توکن هواداری پورتو یک توکن کاربردی بر بستر شبکه BEP-20 است که برای ایجاد انقلابی در تجربه هواداران باشگاه پورتو طراحی شده است.

این توکن به طرفداران این امکان را می‌دهد تا از روش‌های مختلف با باشگاه تعامل داشته باشند. کاربران می‌توانند از طریق حق رای انحصاری بر تصمیمات باشگاه تاثیر بگذارند، به کلکسیون‌های دیجیتالی و توکن‌های غیر مثلی خاص دسترسی داشته باشند و از ویژگی‌های گیمیفیکیشن لذت ببرند.

توکن هواداری پورتو
فن توکن پورتو
ارز دیجیتال پورتو
porto Fan token
توکن هواداری پورتو

پورتو برعکس باقی توکن‌های هواداری بر بستر پلتفرم بایننس فن توکن Binance Fan Token راه‌اندازی شده است. بنابراین این توکن نه تنها از خدمات و ویژگی‌های بایننس برخوردار است بلکه از قابلیت دسترسی، کاربردهای گسترده و از همه مهم‌تر کارمزد کم زنجیره هوشمند بایننس (BSC) نیز بهره‌مند شده است.

زنجیره هوشمند بایننس یک زنجیره اصلی اثبات اعتبار سهام  اثبات شده Proof-of-Staked Authority (PoSA) است که برای اجرای همگام و موازی با زنجیره بایننس BC توسعه یافته و از تعداد زیادی اکوسیستم توکن مبتنی بر آن پشتیبانی می‌کند.

زنجیره هوشمند بایننس از قرارداد هوشمند پشتیبانی می‌کند و به واسطه ماشین مجازی اتریوم EVM سازگاری بالایی با اکوسیستم غنی اتریوم دارد.

باشگاه ورزشی پورتو

اف سی پورتو یک باشگاه ورزشی حرفه‌ای واقع در بندر پورتو در کشور پرتغال است. از پرتو به عنوان یکی از سه تیم بزرگ فوتبال پرتغال در کنار بنفیکا و اسپورتینگ لیسبون نام برده می‌شود.

پرتو در ۲۸ دسامبر ۱۸۹۳ با نام دسپورتوس ماکساکویین راه‌اندازی شد و بعدها اسم آن به اف سی پورتو FC Porto تغییر یافت. به واسطه نام اولیه این تیم هوادارن پورتو دسپورتوس خوانده می‌شوند.

نام مستعار این تیم Dragões (به فارسی اژدرها) است که موجود افسانه‌ای بالای نشان باشگاه اشاره دارد. اف سی پورتو با کسب ۷۹ جام یکی از پرافتخارترین باشگاه‌های پرتغال است که از این تعداد ۷۲ جام در مسابقات داخلی و ۷ جام در مسابقات بین المللی کسب شده است.

تیم پورتو
توکن هوادرای پورتو
مهدی طارمی
باشگاه پورتو

استادیوم اژدرها  Estádio do Dragão، استادیوم خانگی باشگاه پورتو است که با داشتن بالاترین استاندارهای جهانی می‌تواند میزبان حدودا ۵۰ هزار نفر باشد.

در حال حاضر مهدی طارمی ملی پوش ایرانی به عنوان مهاجم هدف این تیم به میدان می‌رود و در سال گذشته نیز در این تیم بیشترین گل را به ثمر رساند. گل طارمی با پیراهن پورتو در مقابل چلسی سومین گل برتر سال ۲۰۲۱ انتخاب شد.

بنیانگذاران پروژه توکن هواداری پورتو چه کسانی هستند؟

توکن هواداری پورتو در لانچ پد بایننس راه‌اندازی شد. این توکن در نتیجه یک قرارداد چند ساله میان بایننس، بزرگترین صرافی رمزارزی جهان، با باشگاه پورتو پرتغال FC Porto ایجاد شده است.

همکاری بایننس با چندین تیم فوتبال منجر به راه‌اندازی چندین توکن هواداری دیگر از جمله توکن هواداری لاتزیو نیز گشته است.

توکن‌های هواداری که بر بستر بایننس راه‌اندازی شده به باشگاه‌های فوتبالی مختلف اجازه می‌دهد تا از طریق فناوری بلاک چین با هواداران خود علاوه بر ارتباط مستقیم مزایای منحصر فردی را به اشتراک بگذارند.

تیاگو گوویا Tiago Gouveia مدیر عامل این پروژه است که سابقه خوبی در دنیای ورزش دارد. وی مدیر بازاریابی با سابقه‌‌ای در دنیای بازاریابی ورزشی است.

کاربردها و ویژگی‌های منحصر به فرد توکن هواداری پورتو

طرفداران باشگاه پورتو می‌توانند به سادگی با هولد کردن توکن هواداری پورتو از مزایای زیادی بهره‌مند می‌شوند. از این مزایای برجسته می‌توان به شرح زیر نام برد:

  • تعامل
  • اشتراک وفاداری
  • تجارت الکترونیک
  • مزایا خاص هواداری
  • گیمیفیکیشن
  • نشان وفاداری

مانند همه توکن‌های هواداری، توکن هواداری پورتو ویژگی‌های جذابی دارد که کاربران می‌توانند به واسطه هولد کردن این ارز دیجیتال از آن بهره‌مند شوند.

تعامل

دارندگان توکن پورتو PORTO می توانند با استفاده از توکن‌های غیر مثلی NFT منتشر شده توسط تیم، به راحتی با بازیکنان باشگاه فوتبال اف سی پورتو تعامل داشته باشند. هولدرهای توکن‌های هواداری در حراج این NFTها مزایا و دسترسی ویژه‌ای خواهند داشت.

علاوه بر این، طرفداران می‌توانند با بازیکنان و اعضای تیم ملاقات کنند، کالاهای شخصی امضا شده هدیه بگیرند و لحظات انحصاری و خاصی را تجربه کنند.

مشارکت

به واسطه توکن هواداری، هواداران این شانس را خواهند داشت که در فعالیت‌های باشگاه خود مشارکت داشته باشند چرا که توکن هواداری پورتو به طرفداران قدرت رای‌دهی می‌دهد تا در مورد تصمیمات مختلف باشگاه تصمیم‌گیری کنند.

هولدرهای این توکن می‌تواند در موارد مختلفی چون انتخاب لباس بازیکنان و همچنین انتخاب سرودهای باشگاه نظر خود را اعلام کنند. همچنین طرفداران می‌توانند هر مقدار از توکن‌های خود را به عنوان کمک مالی به باشگاه پورتو اهدا کنند.

کسب درآمد

جامعه کاربری این توکن هواداری با گذشت زمان افزایش خواهد یافت و تعداد بیشتری از هواداران باشگاه می‌توانند این توکن کاربردی را هولد کنند. فروش این ارز دیجیتال نوعی حمایت مالی برای باشگاه پورتو به حساب خواهد آمد.

قرار است این توکن با پلتفرم رسمی تجارت الکترونیک تیم ادغام شود که به واسطه آن هواداران بتوانند از ارز دیجیتال پورتو برای خرید کالاهای رسمی و بلیط مسابقات استفاده کنند.

توکنومیک

طبق داده‌های سایت کوین مارکت کپ توکن هواداری پورتو حدود چهل میلیون توکن در بیشینه عرضه خود دارد.

از این تعداد حدود ۴ میلیون توکن برای اولین بار در لانچ پد بایننس با قیمت ۱ دلار به ازای هر توکن به فروش رفت. در زمان لیست شدن برای عموم، این توکن رشد قیمتی ۱۱ برابری را نسبت به فروش اولیه خود تجربه کرد و بعد از آن بیش از ۵۰ درصد ریزش داشت اما همچنان برای کاربرانی که این توکن را در فروش اولیه خریدند سودی ۵ برابری به ارمغان آورده است.

بیش از ۱۹.۵ درصد از کل عرضه پس از فروش اولیه وارد گردش شد و تعداد کل توکن‌های در گردش به ۷.۸ میلیون واحد رسید.

۲۰ درصد از کل عرضه به اشتراک‌های وفاداری تخصیص یافته است که می‌تواند توسط هوادارن برای دسترسی به پیشنهادهای انحصاری استفاده شود.

۱۵ درصد از عرضه به تیم و ۲۰ درصد دیگر به توسعه دهندگان تخصیص یافت و ۳۵ درصد باقی‌مانده نیز در دسترس کاربران قرار گرفت.

در زمان نوشتن این مقاله هر توکن هواداری پورتو ۵.۶ دلار در بازار به خرید و فروش می‌رسد و با حجم بازار ۴۳ میلیون دلاری در رتبه ۵۸۷ سایت کوین مارکت کپ قرار گرفته است.

امنیت پروژه

همانطور که گفته شد توکن هواداری پورتو بر بستر زنجیره هوشمد بایننس و با استاندارد BEP-20 ساخته شده است. به واسطه همین امر توکن هواداری پورتو نیز از الگوریتم اثبات اعتبار سهام شده بهره می‌برد.

برای راستی آزمایی و تایید صحت تراکنش‌ها از ۲۱ نود اعتبارسنج منتخب فعال استفاده می‌شود.

از کجا توکن هواداری پورتو را بخریم؟

بعد از ارائه این توکن در دسامبر ۲۰۲۱ در لانچپد بایننس صرافی‌‌های زیادی این توکن را به واسطه حمایت بایننس از آن در میان رمزارزها خود لیست کردند.

بر خلاف باقی توکن‌های هواداری این رمزارز را نمی‌توان از بستر سوسیوس Socios خریداری کرد.

در حال حاضر با جفت رمزارزهای بیت‌کوین، تتر، رپد بی‌ان‌بی و ترای و جفت ارز‌های فیات دلار و یورو می‌توان این ارز را از صرافی‌های بایننس Binance، پنکیک‌سواپ ورژن ۲ PancakeSwap V2، فمکس Phemex، هوو HOO و وزیرایکس WazirX خریداری کرد.

اما همانطور که می‌دانید خرید و فروش در این صرافی‌ها برای هم‌وطنان ایرانی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی امکان پذیر نیست. اگر یکی از هوادارن تیم پورتو هستید یا به دنیای رمزارزهای و توکن‌های هواداری علاقمندید می‌توانید به زودی در اکسکوینو به خرید و فروش توکن هواداری پورتو بپردازید.

چه کیف پول‌‌هایی از توکن پورتو پشتیبانی می‌کنند؟

همیشه انتخاب یک کیف پول خوب برای حفظ و نگهداری از دارایی‌های دیجیتال یکی از بزرگترین دغدغه‌های علاقمندان به دنیای رمزارزهاست.

اگر شما هم به سرمایه‌گذاری بر روی توکن هواداری پورتو علاقمند هستید می‌توانید از کیف پول‌های صرافی‌های خارجی یا کیف پول سیف پال SafePal استفاده کنید.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که کاربران ایرانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند تحریم‌ها و امکان بلوکه شدن دارایی در کسری از ثانیه است. اکسکوینو با ایجاد بستری امن و مدرن برای کاربران ایرانی فضایی را برای ذخیره‌سازی دارایی‌های دیجیتال ایجاد کرده که توکن هواداری پورتو نیز از این امر مستثنی نیست.

اگر ریسک پذیر نیستید و با بلوکه شدن دارایی خود در کیف پول‌های خارجی مانند سیف پال مشکل دارید بهترین کیف پول برای ذخیره‌سازی توکن هواداری پورتو کیف پول اکسکوینو است.

آینده و پیش بینی قیمت ارز دیجیتال پورتو

در این بخش با اتکا به داده‌های تحلیلی سایت پرایس پردیکشن دات نت PricePrediction.Net که با اعمال تجزیه و تحلیل فنی عمیق و استفاده از هوش مصنوعی قیمت توکن هواداری پورتو را تا سال ۲۰۳۱ پیش‌بینی کرده است، بررسی می‌کنیم. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در این دارایی دیجیتالی هستید و بد نیست این تحلیل را بخوانید.

با توجه به تحلیل‌های فنی عمیق ما روی داده‌های قیمت گذشته پورتو، پیش‌بینی می‌شود توکن هواداری پورتو در سال ۲۰۲۲ به محدوده قیمت ۵.۰۹ تا حداکثر ۶ دلار برسد.

به طور کلی روند مثبتی برای این دارایی دیده می‌شود و اگر روند صعودی در سال ۲۰۲۲ ادامه یابد قیمت توکن هواداری پورتو در سال ۲۰۲۳ حداقل به سطح قیمتی ۷.۲۱ دلار خواهد رسید.

با توجه به پیش‌بینی‌ و تحلیل‌های تکنیکال قیمت آتی و همچنین روند مثبت تیم پورتو انتظار می‌رود  در ابتدای سال ۲۰۲۴ این دارایی به قیمت ۱۰.۶۹ دلار برسد و در بهترین حالت خود نیز در این سال به محدوده ۱۱.۰۷ تا ۱۱.۴۸ دلار برسد.

روند سال ۲۰۲۵ نیز پیرو سال ۲۰۲۴ خواهد بود و حداقل سطح ۱۵.۳۳ دلار مورد انتظار است و ممکن است در بهترین حال به قیمت ۱۸.۴۳ دلار برسد.

اگر واقعا طرفدار باشگاه پورتو هستید و به آینده این تیم و توکن آن هم امیدوارید بد نیست بدانید چه اتفاقی برای توکن هواداری پورتو تا سال ۲۰۳۱ خواهد افتاد. طبق داده‌های عمیق و تحلیل سایت پرایس پردیکشن توکن پورتو در این سال به محدوده ۱۲۹.۹ تا ۱۶۴.۰۵ دلار خواهد رسید و به طور کلی میانگین قیمت ۱۳۴.۶۷ دلار به ازای هر توکن را تجربه خواهد کرد.

راه‌های ارتباطی

یکی از روش‌های مهمی که می‌توان از به روزرسانی‌ها و اتفاقات جدید هر پروژه‌ با خبر شد، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و صفخات رسمی پروژه است. پروژه توکن هواداری پورتو نیز در شبکه‌های اجتماعی فعالیت خوبی دارد که شما می‌توانید آن‌ها را دنبال کنید.

سایت: https://www.fcporto.pt/

فیس‌بوک: https://www.facebook.com/FCPorto/

توییتر: https://twitter.com/FCPorto

یوتیوب: https://www.youtube.com/user/fcporto

لینکدین: https://www.linkedin.com/company/fcporto/

سخن نهایی

توکن هواداری پورتو بر خلاف باقی رمزارزهای فعال در این زمینه بر بستر زنجیره هوشمند بایننس راه‌‌اندازی شده است که طبیعتا بخاطر قرارداد این باشگاه با صرافی بایننس از خدمات بزرگترین صرافی دنیا بهره‌مند خواهد شد.

نکته مهمی که باید در نظر گرفت این است که رشد قیمت این توکن هواداری با عملکرد باشگاه ارتباط تنگاتنگی دارد و با تقویت زیرساخت‌ها و قهرمانی بیشتر، رشد خوبی در انتظار این توکن هواداری خواهد بود.

نظر شما در مورد توکن هواداری PORTO چیست؟ نظرات خود را برای ما بنویسید و اگر از این مقاله لذت بردید آن را با دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.