مهمترین مزایا و معایب ارزهای دیجیتال
مهمترین مزایا و معایب ارزهای دیجیتال

مزایا و معایب ارز دیجیتال چیست؟

علاقه به ارزهای دیجیتال مدتها است که روبه افزایش بوده و با گذشت زمان حضور و نقش رمز ارزها در زندگی افراد پررنگ تر شده است. اما این نکته را باید در نظر داشته باشیم که بازار ارزهای دیجیتال هم مانند بسیاری از بازارهای مالی دیگر، نقاط قوت و ضعفی داشته که اطلاع و آگاهی از انها برای همه فعالان و سرمایه‌گذاران این بازار ضروری و لازم است.

بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که که نباید وارد حوزه خرید و فروش ارزهای دیجیتال شد زیرا بازار رمزارزها آشفتگی‌های زیادی دارد و از نوسانات و ریسک‌های زیادی رنج می‌برد. اما در عین حال عده‌ای دیگر معتقدند ارز دیجیتال از دارایی‌هایی است که پتانسیل سرمایه‌گذاری کردن به دلایل مختلف از جمله امنیت، نقدشوندگی و ارزش بالا را دارد و با ذخیره رمزارزها در بلندمدت می‌توان به سود بالایی رسید.

در نتیجه، این دلایل ما را به سرمایه‌گذاری در این زمینه تشویق می‌کند. نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که ورود به این بازار و سرمایه‌گذاری در آن نیازمند دانش، مطالعه و تخصص بوده و نباید بدون تخصص و تجربه کافی وارد این بازار شد. چون این بازار با نوسانات بالایی که دارد مثل بازار سرمایه، با محدودیت دامنه نوسان رو به رو نیست و به راحتی می‌تواند ضررهای بزرگی به سرمایه افراد وارد کند.

اگه جزو آن دسته از افرادی هستید که به استراتژی‌های معاملاتی کوتاه‌مدت علاقه دارند، حتماً باید با مطالعه، اطلاعات خود را در زمینه ارزهای دیجیتالی افزایش دهید، چون خرید و فروش‌هایی که در زمان کوتاه انجام می‌شود، نیازمند مهارت در تحلیل تکنیکال و فاندمنتال هستند. استراتژی‌های بلند مدت هم ویژگی‌ها و نیازهای مختص به خود را داشته اما به خاطر پیچیدگی‌های کمتر برای افراد آماتور و کم تجربه مناسب هستند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایا و معایب ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری در این بازار بپردازیم پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

فهرست مطالب با دسترسی سریع

مقدمه ای بر اقتصاد جهان

اقتصاد جهان به ناچار به سمت یک سیستم اقتصادی دیجیتال در حال حرکت است، از سرمایه گذاری تا انتقال پول، همه چیز به‌صورت الکترونیکی در حال انجام است. جدیدترین و بروزترین موضوعات در بخش پرداخت‌های دیجیتال مربوط به ارزهای دیجیتال است.

سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها می‌تواند بسیار ساده و صد البته جذاب باشد چون در چند سال گذشته، رمزارزها به شدت با استقبال زیاد افراد رو به رو بوده و مورد توجه زیاد مردم قرار گرفته است. به همین دلیل، خیلی از اقتصاددانان دنیا، بخش مهمی از سرمایه خودشان را در حوزه ارزهای دیجیتال وارد کرده‌اند.

مقدمه ای بر اقتصاد جهان
مقدمه ای بر اقتصاد جهان

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

همه سرمایه‌گذارانی که وارد حوزه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌شوند باید از مزایا و معایب این کار با خبر بوده و مطابق با آن تصمیم‌گیری کنند. به طور کلی مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به شرح زیر است:

مزایای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

از مهمترین و اساسی‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال این است که با این کار می‌توان معاملات بین‌المللی انجام داد و سودهایی با نرخ دلار به دست آورد و همین موضوع هم این مقوله را به یکی از مهمترین نوع سرمایه‌گذاری تبدیل مکرده و توجه بسیاری از افراد در سرتاسر جهان را به خود جلب کرده است.

از دیگر دلایل مطرح بودن ارزهای دیجیتال و محبوب‌شدن اخیر آن این است که در این روش سرمایه‌گذاری دیگر کسی با پول فیات سر و کار ندارد و معاملات با ارزهای دیحجیتالی انجام می‌شود. مسئله‌ای که به وساطه آن می‌توان تورم را دورزد و از آن جلو افتاد.

موضوع دیگری که توجه خیلی از افراد را به خود جلب کرده باعث شده تا به سرمایه گذاری در این حوزه روی بیاورند امنیت بالای شبکه‌ّای بلاک‌چینی است. شبکه‌هایی که از نفوذ هکرها و سارقان در امان بوده و سرمایه‌گذاران و دارندگان ارزهای دیجیتال تا حد بسیار زیادی می‌توانند نسبت به امنیت دارایی‌های خود خاطر جمع باشند و با اطمینان خاطر به فعالیت و معامله در این بازار بپردازند.

افراد برای سرمایه‌گذاری‌های با ارز دیجیتال محدودیتی در میزان و مبلغ ارزی که می‌خواهند در آن سرمایه‌گذاری کرده و آن را خرید و فروش کنند ندارند. در این بازار همه می‌توانند بدون وجود هیچگونه محدودیتی هر مبلغی را که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند.

معایب سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با تمام مزایایی که دارد از معایبی هم برخوردار است. یکی از اصلی‌ترین این معایب این است که ارزهای دیجیتال از هیچ بیمه‌ای بهره‌مند نیستند و هیچ پشتوانه‌ای ندارند و در صورتی که به هر دلیلی دچار مشکل شوند، سرمایه اشخاص به صورت کلی از بین می‌رود.

نوساناتی که بازار سرمایه ارزهای دیجیتال با آن مواجهه است بسیار بالا و اجتناب‌ناپذیر است و به همین خاطر برای اینکه سرمایه ما در این نوسانات در امان باشد واز دست نرود باید از دانش و آگاهی کافی و لازم در این زمینه برخوردار باشیم. لازم است افراد تریدکردن با استفاده از چارت‌ها و نمودارهای مربوطه را یاد بگیرند تا بتوانند با کنترل و مدیریت سرمایه خود در بحبوحه نوسانات بالا نه تنها متحمل ضرر و زیان‌های سنگین نشوند بلکه سودهای خوبی را هم کسب کنند.

از دیگر معایبی که برای سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال می‌توان به آن اشاره کرد این است که در این بازار قوانین شفافی وجود ندارد و این مساله باعث عدم وجود اطمینان خاطر در بین افراد مختلف می‌شود و به دلیل نبود شفافیت ممکن است که اشخاصی بتوانند به واسطه این ارز های مجازی پولشویی‌هایی را انجام دهند.

حتما می دانید که همه افراد و فعالان بازار ارزهای دیجیتال خود مدیریت و کنترل سرمایه‌هایشان را در اختیار دارند و چه این سرمایه را در صرافی‌های ارز دیجیتال و چه در کیف پو.ل‌های مربوط به این کار نگهداری کنند ملرم به داشتن حساب کاربری و رمز عبور مختص به خود هستند. این مسئله در کنار مزایایی و محاسنی که از نظر امنیت بالای حساب کاربری دارد از جمله معایب این بازار هم محسوب می‌شود. چراکه در صورتی که فرد سرمایه‌گذار فوت کند و هیچ گذرواژه و نام کاربری در دست دیگران نداشته باشد، کل سرمایه او از بین می‌رود و به هیچ وجه بدون داشتن این اطلاعات نمی‌توان وارد حساب یا کیف پول او شد و دارایی موردنظر را خارج کرد.

حال که با معایب و مزایایی کلی سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال آشنا شدید نوبت به آن رسیده که در ادامه به شرح و توضیح مزایا و معایب خود ارزهای دیجیتال بپردازیم.

مهمترین مزایای ارزهای دیجیتال

از مهمترین مزایا و ویژگی‌هایی که افراد را به سرمایه‌گذاری در رمزارزها تشویق می‌کند به موارد زیر می توان اشاره کرد:

ارزهای دیجیتال از امنیت بالایی برخوردارند

با توجه به مشکلاتی که سامانه‌های مالی، سنتی و بانکی در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده‌اند، خیلی از افراد ترجیح می‌دهند پول‌ها و سرمایه‌های خود را در بانک‌ها قرار ندهند و با خرید ملک، طلا و سکه و ارزهایی مثل دلار از آن نگهداری و محافظت کنند.

ارزهای دیجیتال از امنیت بالایی برخوردارند
ارزهای دیجیتال از امنیت بالایی برخوردارند

در این بین رمزارزها، به خاطر استفاده از سامانه غیرمتمرکز بلاک‌چین، با مشکلات امنیتی و حریم خصوصی افراد مواجه نیستند. شما می‌توانید هر تراکنشی در این شبکه انجام داده بدون اینکه ردیابی شوید یا اطلاعات شما به هر طریقی به دست افراد بیگانه بیفتد.

امکان خرید و فروش با هر مقدار سرمایه را دارا هستید

شما هرگز نمی‌توانید، نصف یک عدد سهام را خریداری کنید. در واقع اگر در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنید، به ناچار باید چند واحد کامل، خرید و فروش کنید اما رمزارزها امکان خرد شدن را دارا هستند. برای مثال شما می توانید ۰.۰۰۰۴ بیت‌کوین خریداری کنید. در ایران امکان خرید بیت ‌کوین با تنها ۱۰۰ هزار تومان هم وجود دارد، این درحالی است که قیمت یک واحد بیت‌کوین چند هزار دلار بوده و بیشتر کاربران یه چنین سرمایه‌ای ندارند.

امکان خرید و فروش با هر مقدار سرمایه را دارا هستید
امکان خرید و فروش با هر مقدار سرمایه را دارا هستید

از قابلیت نقد شوندگی بالا برخوردارند

دلیل سوم برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، نقدینگی بالاست؛ به این معنی که به راحتی می‌توانید رمزارزهای مختلف رو خرید و فروش کنید؛ علت این امر هم این است که خرید و فروش دارایی‌ها در این بازار، تنها مربوط به سرمایه‌گذارای عمده و شرکتهای بزرگ نیست، بلکه سرمایه‌گذاران خرد و افراد عادی هم به راحتی، می‌توانند اقدام به خرید و فروش رمزارزها کنند.

از قابلیت نقد شوندگی بالا برخوردارند
از قابلیت نقد شوندگی بالا برخوردارند

جعل هویت در رمزارزها امری غیرممکن است

چهارمین ویژگی و مزیتی که در مورد ارزهای دیجیتال می‌تواند از آن نام برد عدم امکان جعل هویت در این بازار است. دفترکل تضمین می‌کند تمام معاملات بین کیف پول‌ها می‌تواند مانده دقیق را محاسبه کند. تمام معاملات مورد بررسی قرار می‌گیرند تا  این اطمینان حاصل شود که کوین‌های مورد استفاده به کاربر فعلی تعلق دارد.

جعل هویت در رمزارزها امری غیرممکن است
جعل هویت در رمزارزها امری غیرممکن است

اسم این دفتر کل هم بلاک‌چین است فناوری بلاک‌چین، تضمین معاملات دیجیتال امن را از طریق رمزگذاری و قراردادهای هوشمند تضمین می کند تا جعل و کلاهبرداری در زمینه ارزهای دیجیتال امری غیرممکن شود.

ارزهای دیجیتال دارای بازدهی خوبی هستند

افراد با هدف افزایش سرمایه اولیه، وارد بازارهای مختلف سرمایه می‌شپند؛ خوشبختانه بازار ارزهای دیجیتال، بازدهی خوبی دارد و به همین دلیل یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. درصد بازدهی و سود ناشی از سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها، زیاد است.

ارزهای دیجیتال دارای بازدهی خوبی هستند

البته لازمه موفقیت در این بازار درست مثل سایر بازارهای مالی دیگر، آموزش ۰ تا ۱۰۰ رمزارزها است، در غیر این صورت نه تنها سود خوبی نصیب افراد نمی‌شود، بلکه ضررهای سنگین و جبران ناپذیری را هم متحمل خواهد شد.

اگرچه ارزهای دیجیتال در دنیای معاملات، بسیار تازه وارد هستند اما درصد بازدهی و سود ناشی از سرمایه‌گذاری در رمزارزها به مراتب از بازارای سهام و سایر سرمایه‌گذاری‌ها بالاتر است.

مهمترین معایب ارزهای دیجیتال

حال که با مهمترین مزایا و ویژگی‌های بارز ارزهای دیجیتال آشنا شدید لازم است که بدانید رمز ارزها دارای معایب و چالش‌هایی هم هستند که افراد باید آنها را در سرمایه‌گذاری‌های خود مدنظر قرار دهند.

مقیاس‌پذیری

مشکلات مرتبط با مقیاس‌پذیری از مهم‌ترین نگرانی‌ افراد فعال در حوزه ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. باتوجه به اینکه تعداد رمز ارزها و پذیرش آنها در سراسر جهان به سرعت در حال افزایش بوده اما تراکنش‌های ارزهای دیجیتال هنوز هم تحت تاثیر تراکنش‌های شرکت‌های بزرگی است که هر روز پردازش می‌شوند و تا زمانی که زیرساخت‌های فناوری آنها برای بهبود سرعت تراکنش‌ها گسترش پیدا نکند، ارزهای دیجیتال نمیتوانند در سطح شرکت‌های بزرگ پردازش پرداخت رقابت کنند.

مقیاس‌پذیری
مقیاس‌پذیری

راهکارهایی از جمله شاردینگ (sharding)، شبکه‌های لایتنینگ (lightning)، و سهام‌گذاری (staking)، به عنوان گزینه‌هایی برای غلبه بر مشکل مقیاس‌پذیری ارائه شده‌اند.

امنیت سایبری

ارزهای دیجیتال به عنوان یک فناوری دیجیتال، همیشه در معرض نقض امنیت سایبری توسط هکرها قرار دارند. تنها راهکاری که برای رفع و کاهش این مشکل می‌توان به آن اشاره کرد نگهداری مداوم از زیرساخت‌ها امنیتی است. خیلی از صرافی‌های بزرگ و مطرح ارزهای دیجیتال به طور مستقیم با این مشکل مواجه هستند. اقدامات پیشرفته امنیت سایبری از جمله وجوه تمایز این شرکت‌ها در مقایسه با چیزی است که صنایع سنتی بانکی از آن استفاده میکنند.

امنیت سایبری
امنیت سایبری

عدم وجود ارزش ذاتی و نوسان قیمت

از دیگر معایب اصلی ارزهای دیجیتال به نوسان قیمت آنها می توان اشاره کرد که خود این مسئله ریشه در فقدان ارزش ذاتی این ارزها دارد و یه مشکل واقعی و بزرگ به شمار می‌رود. در واقع عدم وجود ارزش ذاتی یکی از دلایل اصلی است که باعث شده تا برخی از کارشناسان اکوسیستم ارز دیجیتال رو به عنوان یک حباب توصیف کنند.

عدم وجود ارزش ذاتی و نوسان قیمت
عدم وجود ارزش ذاتی و نوسان قیمت

هرچند این مسئله یکی از نگرانی‌های اصلی برای تمام کسانی است که در این صنعت مشغول به فعالیت هستند اما ارتباط مستقیم ارزش ارزهای دیجیتال به دارایی‌های ملموس و غیرملموس به رفع این مشکل کمک می‌کند. با پذیرش ارزهای دیجیتال، اعتماد مصرف‌کننده افزایش پیدا کرده و در نتیجه نوسانات هم کاهش پیدا میکنند.

قوانین و مقررات

ماهیت ارزهای دیجیتال امکان پنهان ماندن هویت فعالان این بازار را فراهم می‌کند. علاوه‌براین، شفاف نبودن قوانین و مقررات بازار ارزهای دیجیتال شاید از دید خیلی از سرمایه‌گذاران یک ویژگی منفی به حساب نیاید اما دولت‌ها به این ویژگی رویکرد مثبتی هم ندارند.

قوانین و مقررات
قوانین و مقررات

در حقیقت فرار مالیاتی کمترین دغدغه دولت‌ها در مورد معاملات و سرمایه‌های جذب‌شده به بازار ارزهای دیجیتال است. ارزهای دیجیتال در حال حاضر به طور رسمی توسط خیلی از نهادهای دولتی مثل فدرال رزرو ایالات متحده یا هر بانک مرکزی دیگری قانونگذاری نشده‌اند و تحت نظارت نیستند.

خطر فزاینده سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال تا زمانیکه این فناوری رسماً توسط دولت‌های فدرال تصویب و قانون‌گذاری نشود وجودخواهد داشت.

ارزهای دیجیتال بدون پشتیبانی

در بازار رمزارزها که هر روز شاهد روی کار آمدن و افزایش تعداد توکن‌ها هستیم بعضی از رمزارزها صرفا برای سودجویی شکل می‌گیرند و با توجه به جو جامعه سعی می‌کنند از عواطف مردم سواستفاده کنند. به طور مثال رمز ارز اسکوییدگیم که چند ماه قبل به بازار عرضه شد، در روز اول معامله حدود ۲،۴۰۰ درصد رشد داشت اما روز دوم ارزش آن منفی شد. پس بهتر است قبل از اقدام به خرید هر رمز ارزی اول پلن اجرایی و نقشه راه آن را به دقت بررسی کنید.

نتیجه‌گیری

همانطور که در مقاله سعی کردیم به بیان مهمترین و اصلی‌ترین مزایا و معایب ارزهای دیجیتال بپردازیم اینگونه می توان نیتجه‌گیری کرد که نمی‌توان به طور قطع گفت این بازار صد در صد خوب یا بد است و خوب و بد بودن آن به افراد فعال و سرمایه گذار در آن مربوط می‌شود. در چنین شرایطی بهترین کار بالابردن دانش و آگاهی در این زمینه بوده که می‌تواند به طور قابل‌توجهی جلوی بسیاری از ضررهای افراد را در این بازار بگیرد.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.