پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
معرفی ارز نیر پروتکل near

معرفی کامل ارز نیر پروتکل NEAR؛ ستاره روشن آسمان بلاک‌چین!

نیر پروتکل (Near Protocol) یکی از بازیگران تازه‌وارد در دنیای رمزارزها و بلاک‌چین است. هدف نیر پروتکل این است که بتواند مشکلات و محدودیت‌های سیستم‌های قبلی را حل کند و ضمن افزایش سرعت سیستم، هزینه‌ها را کاهش دهد.

بهتر است بدانید که:

اپلیکیشن‌هایی که با استفاده از فناوری بلاک‌چین ساخته شوند، موضوع جدیدی نیست. این اپلیکیشن‌ها از سال 2015 و با شروع به کار اتریوم، معرفی و استفاده شده‌‌‌اند. با اینکه امروز ده‌ها بلاک‌چین وجود دارند که توان پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند را برای ساخت این اپلیکیشن‌ها داشته باشند، اما بیشتر آن‌ها مشکلاتی دارند که استفاده عمومی و گسترده از آن‌ها را دشوار می‌کند.

در این مقاله، تلاش‌ می‌کنیم تا شما را به ساده‌ترین شکل با نیر پروتکل و عملکرد و مزایای آن آشنا کنیم.

در این مطلب می‌خوانید:

نیر پروتکل NEAR چیست؟

نیر پروتکل (Near Protocol) یک پلتفرم غیر متمرکز برای توسعه و ساخت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز است که فضایی ایده‌آل را در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. حالا برنامه‌نویسان می‌توانند با استفاده از این پروتکل، محدودیت‌های قبلی مثل توان پردازش و سرعت پایین را فراموش کنند و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز را بسازند.

این پلتفرم روی شبکه نیر پروتکل، یک بلاک‌چین با سرعت بالا قرار دارد. بلاک‌چین نیر پروتکل از گواه اثبات سهام (POS) برای تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند و همین موضوع باعث افزایش سرعت آن شده است. این بلاک‌چین از ابتکار‌های جدیدی استفاده کرده تا مشکلات مربوط به مقیاس‌پذیری پایین را برطرف سازد و هزینه‌ها را برای برنامه‌نویسان و کاربران کاهش دهد.

تاریخچه نیر پروتکل

نیر پروتکل در ابتدا به‌عنوان یک پلتفرم ماشین لرننیگ راه‌اندازی شد. ایلیا پولوسوخین و الکساندر کیدانوف، نیر پروتکل را در سال 2017 تاسیس کردند. در آن زمان، نام این پروژه NEAR.ai بود. این دو نفر در همین حین با فناوری بلاک‌چین و قراردادهای هوشمند آشنا شدند و همین موضوع باعث شد تا بسیار به این حوزه علاقه‌مند شوند.

آن‌ها وارد مسیری شدند تا بعد از تحقیقات و توسعه لازم، بتوانند با فناوری بلاک‌چین اپلیکیشن غیر متمرکز بسازند. در همین زمان بود که این دو متوجه شدند هیچ بلاک‌چینی وجود ندارد تا نیاز آن‌ها را پاسخ بدهد. در نتیجه، تصمیم گرفتند نیر پروتکل را پیاده‌سازی کنند تا پاسخگوی نیازهای داخلی خودشان باشد. پولوسوخین و کیدانوف از ابتدا تلاش کردند تا یک بلاک‌چین را با سرعت بالا و هزینه پایین بسازند، در نتیجه از الگوریتم گواه اثبات سهام استفاده کردند.

نیر پروتکل چگونه کار می‌کند؟

گفتیم که نیر پروتکل آمده تا مشکلات مقیاس‌پذیری پایین بلاک‌چین‌های قبلی را حل کند؛ یعنی با شلوغ شدن شبکه، سرعت انجام تراکنش‌ها کمتر نشود یا مثلا هزینه کارمزد بالا نرود.

شاردینگ، روشی بوده که نیر پروتکل برای رفع این محدودیت‌ها استفاده کرده است. اما شاردینگ به چه معناست؟ در ادامه متوجه می‌شوید. اما قبل از اینکه وارد مفهوم شویم، بهتر است با سه نقش اصلی نودها Node (کامپیوترهای متصل به بلاک‌چین) آشنا شوید. نودها که در واقع سه اقدام اصلی را در بلاک‌چین‌ها انجام می‌دهند:

  • پردازش تراکنش‌ها
  • انتقال تراکنش‌های تاییدشده به شکل بلاک
  • ذخیره و نگهداری کل سوابق تراکنش‌‌ها

با بیشتر شدن تعداد تراکنش‌ها و بار روی شبکه، نودها باید این نقش‌ها را بیشتر و بیشتر انجام دهند که ممکن است تعداد نودها کافی نباشد یا اصلا توان پردازشی شبکه محدودیت داشته باشد. در این صورت ممکن است تایید و انجام تراکنش‌ها با تاخیر مواجه شده و سیستم به اصطلاح کند شود.

شاردینگ در نیر پروتکل

شاردینگ بار محاسباتی در شبکه را کاهش می‌دهد. برای این کار، شاردینگ شبکه‌ را به بخش‌های مختلف تقسیم می‌کند. با این تکنیک، دیگر لازم نیست هر نود، همه کدها و پردازش‌های مربوط به کل شبکه را انجام دهد و تنها باید کدی را اجرا کند که در شارد مربوطه است. بنابراین، شاردها می‌توانند محاسبات موردنیاز را به موازات یکدیگر انجام دهند و به این صورت، ظرفیت شبکه بالا می‌رود.

حالا برای رسیدن به اجماع بین نودها، نیرو پرواکل از سیستم گواه اثبات سهام استفاده می‌کند. با این روش، نودهایی که تمایل دارند به‌عنوان اعتبارسنج‌های تراکنش‌ها کار کنند، باید توکن‌های نیر NEAR خودشان را در شبکه استیک (سپرده‌گذاری) کنند.

نقش‌های مختلف نیر پروتکل

از طرف دیگر، نودهایی که علاقه‌ای ندارند خودشان تراکنش‌ها را تایید کنند، می‌توانند نقش خود را به نودهای دیگری بدهند که البته خودشان آن‌ها را انتخاب می‌کنند. نیر پروتکل از یک سیستم مزایده عمومی استفاده می‌کند تا نودهای اعتبارسنج هر 12 ساعت یکبار انتخاب شوند. اعتبارسنج‌هایی که تعداد توکن‌های بیشتری داشته باشند، نقش و نفوذ بیشتری در روند اجماع خواهند داشت.

در سیستم نیر پروتکل، برخی از نودها وظیفه دارند تا تعدادی از تراکنش‌ها را باهم تایید کنند، در حالی که برخی دیگر مسئول تولید بلاک‌های حاوی تراکنش‌ها از همه شاردها هستند. نودهای دیگری هم در شبکه نیر وجود دارند که به آن‌ها، فیشرمن (fisherman) گفته می‌شود. این نودها مدام در حال بررسی و نظارت در شبکه هستند و به محض اینکه رفتارهای مجرمانه و نقض مقررات را متوجه شوند، آن را گزارش می‌دهند. اگر یک نود مرتکب قانون‌شکنی در این سیستم شود، توکن‌های آن‌ها توقیف خواهد شد.

توکن نیر NEAR چیست؟

مثل خیلی از بلاک‌چین‌ها، شبکه نیر پروتکل هم توکن اختصاصی خود را دارد که با نماد NEAR شناخته می‌شود. از این توکن برای تشویق نودها و پاداش به آن‌ها در شبکه استفاده می‌شود. فعالیت این نودها برای انجام تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند نیر پروتکل ضروری است.

با توجه به اینکه نیر پروتکل یک پلتفرم به حساب می‌آید که به صورت جمعی اداره می‌شود، دارندگان رمزارز NEAR می‌توانند در فرآیند نظارت بر فعالیت‌های شبکه شرکت کرده یا عضوی را به‌عنوان نماینده خود برای شرکت رای‌گیری معرفی کنند.

به دلیل اینکه ساده‌ترین روش برای شرکت در فعالیت‌های شبکه نیر پروتکل، خرید رمزارز NEAR است، ادامه به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید به سادگی توکن NEAR خریداری کنید.

کاربردهای رمزارز نیر پروتکل NEAR

توکن نیر قبل از هر چیز، برای پرداخت هزینه‌ تراکنش‌‌ها و ضمانت نودها برای فعالیت در شبکه استفاده می‌شود. به‌علاوه، شبکه نیر پروتکل از این توکن برای پرداخت پاداش به نودهای فعال خود استفاده می‌کند. نودهایی که کار اعتبارسنجی تراکنش‌ها را انجام می‌دهند، توکن‌های NEAR  را به‌عنوان پاداش خود دریافت می‌کنند.

از طرف دیگر، برنامه‌نویسانی که قرارداد هوشمندی را در این شبکه پیاده‌سازی می‌کنند، بخشی از کارمزد تراکنش‌ها را کسب می‌کنند. هرچه کاربران از یک قرارداد هوشمند بیشتر استفاده کنند، درآمد بیشتری برای سازنده آن قرارداد ایجاد می‌شود.

به‌علاوه، نیم درصد از کل کارمزدهای پرداخت‌شده در نیر پروتکل ، وارد یک قرارداد هوشمند (خزانه) می‌شود تا از آن برای سرمایه‌گذاری‌های آتی در مسیر تحقیق و توسعه استفاده شود.

چگونه توکن نیر NEAR خریداری کنیم؟

اگر قصد شرکت در فعالیت‌های شبکه نیر پروتکل مثل استیکینگ، شرکت در رای‌گیری‌ها یا استفاده اپلیکیشن‌های غیر متمرکز آن را دارید، باید تعدادی توکن نیر NEAR بخرید.

ممکن است قصد فعالیت در شبکه را نداشته باشید و فقط به‌دنبال سرمایه‌گذاری باشید. در هر صورت، ساده‌ترین روش برای به دست آوردن این توکن، استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال است. در صرافی‌های ارز دیجیتال می‌توانید با یک ثبت‌نام ساده و واریز ارزهای فیات (دلار، یورو، ریال و …) بسیاری از رمزارزها مثل NEAR را خریداری کنید.  

آینده ارز نیر پروتکل NEAR

همین چند ماه پیش بود که نیر پروتکل بعد از مدت‌ها انتظار، بریج اتریوم-نیر را به نام بریج رنگین‌کمان (Rainbow Bridge) راه‌اندازی کرد. این بریج به شما امکان می‌دهد تا توکن‌های ساخته شده با استاندارد اتریوم ERC-20 را برای استفاده از اپلیکیشن‌های غیر متمرکز نیر پروتکل به این پلتفرم انتقال دهید.

در قدم بعدی، نیر در حال کار روی قابلیت پشتیبانی از ماشین مجازی اتریوم (EVM) است. EVM دسته‌ای از نرم‌افزارهاست که شبکه اتریوم از آن‌ها برای پیاده‌سازی و ساخت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز استفاده می‌کند.

با اجرایی شدن این امکان، برنامه‌نویسان می‌توانند اپلیکیشن‌های ساخته‌شده روی شبکه اتریوم را در نیر پروتکل‌ هم راه‌اندازی کنند. این قابلیت، تعامل‌پذیری و ارتباط بین شبکه‌ای را به سادگی هرچه تمام‌تر، ممکن می‌کند.

با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالای فنی نیر پروتکل، می‌توان به جرات گفت که این رمزارز می‌تواند از پروژه‌های آینده‌دار باشد.

سخن آخر

نیر پروتکل (NEAR Protocol) یک پلتفرم بلاک‌چین برای ساخت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز است که از رقبای اصلی اتریوم به حساب می‌آید. توکن اختصاصی این شبکه هم با نماد NEAR شناخته می‌شود. از این توکن برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها و فعالیت‌های این پلتفرم استفاده می‌شود.

نیر پروتکل به دلیل اینکه از الگوریتم اجماع گواه اثبات سهام استفاده می‌کند، از سرعت بالا در تراکنش‌ها برخوردار است و هزینه‌های آن نیز کمتر می‌شود. به نظر می‌رسد با توجه به پروژه‌های مختلف و سنگین فنی که این شبکه در دست اجرا دارد، رمزارز نیر پروتکل و شبکه آن را می‌توان یکی از آینده‌دارهای دنیای بلاک‌چین دانست.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.