ارز دیجیتال و FATF

دستورالعمل‌های ارز دیجیتال ‏FATF‏ برای مبارزه با پولشویی

FATF که به آن گروه ویژه اقدام مالی می گویند. یک سازمان بین دولتی است که هدف آن توسعه سیاست‌های مبارزه با پول‌شویی ست. این سازمان به تازگی دستورالعمل‌های مقدماتی برای ارز دیجیتال روی وبسایت خود منتشر کرده است.
گروه ویژه اقدام مالی در مورد موارد اولیه ای که لازم است درباره ارزهای دیجیتال انجام شود، جلسه ای برگزار کرد. طبق گفته این سازمان، متن جدیدی به این اقدام اضافه شد که در آن موارد لازم برای تنظیم و نظارت بر خدمات دیجیتالی که ارائه داده می شود، مشخص شود.

انتظار می رود که در ماه می که قرار است جلسه در رابطه با همین موضوع ترتیب داده شود، FATF بتواند از مشاوره های بخش خصوصی کمک بگیرد و از کارآفرینان تقاضا کند تا تاریخ 8 آپریل، نظرات و پیشنهادات خود را به سازمان ارائه کنند. پس از جمع بندی و نهایی شدن این پیشنهادات، به صورت رسمی توسط FATF تصویب می‌ شود. آخرین نشستی که برای این موضوع برنامه ریزی شده است، ژوئن ۲۰۱۹ است.

قوانین FATF برای ارز دیجیتال

در سال 2018 نسخه قبلی FATF به امضا رسید که در آن از کشورها خواسته شده بود که برای جلوگیری از پول شویی و تامین مالی تروریسم به کمک ارز دیجیتال، از دستورالعمل های ذکر شده پیروی شود. علاوه بر این، تمام کسانی که دارایی دیجیتال دارند، موظف هستند تا مجوز کسب کنند یا در مراکز قانونی که توسط این گروه به وجود آمده است، ثبت نام کنند. صاحبان این مراکز قانونی هم باید اطلاعاتی که هویت آن ها را نشان می دهد، به مقامات مربوطه ارائه کنند.
FATF همچنین اضافه کرد اگر کشور پذیرنده بخواهد، لازم است تا محصولات ارز دیجیتال تایید شوند.

FATF و ارز دیجیتال

فایده FATF برای حوزه ارز دیجیتال

این دستورالعمل‌ها باعث می شود تا دولت‌ها مجبور شوند برای دارایی های ارز دیجیتال قوانین و مقررات رسمی ارائه کنند. FATF تاکید دارد که برای جلوگیری کامل از پولشویی و تامین مالی تروریسم، نیاز است تا یک مرجع ذی‌صلاح به جای نهاد خود تنظیم وجود داشته باشد تا روی این موارد نظارت کند و آن را اداره کند.
کشورهایی که این دستورالعمل‌ها را اجرا می‌کنند، باید قوانینی مانند مجازات کیفری، مدنی یا اجرایی برای آن گذاشته شود تا در صورت نقض قوانین با آن برخورد شود.
در نهایت گروه ویژه اقدام مالی سازمان های ارائه دهنده دارایی دیجیتال را ملزم کردند سوابق فرستندگان و ذی ‌نفعان ارزهای دیجیتال اخذ و نگهداری شود تا در صورت نیاز بتوان این اطلاعات را به مقامات بین‌المللی ارائه کرد.

در حال حاضر بیش از ۳۰ کشور در FATF عضو هستند. درصد زیادی از این کشورها اروپایی هستند. کشورهایی مثل بریتانیا، سوئیس، آلمان، فرانسه و دیگر کشورها از اعضای FATF هستند.
این سازمان در سال ۲۰۱۵ یک دستورالعمل برای ارزهای دیجیتال با عنوان «رویکرد مبتنی بر ریسک» تصویب کرد. در اواخر سال ۲۰۱۸ بعد از این که حباب‌ عرضه اولیه سکه ICO که از سال ۲۰۱۷ وجود داشت، ترکید، این دستورالعمل اصلاح و آپدیت شد.

 

منبع: cointelegraph

همچنین ببینید

شکایت sec از ایلان ماسک

SEC از ایلان ماسک شکایت کرد

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده از یک قاضی خواسته است تا ایلان ماسک را مجبور …

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

یک کامیونیتی مخصوص میم و طنز در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید به نام  Wall Street …

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

پالیگان لبز (Polygan Labs) که سازنده شکه پالیگان با ارز دیجیتال متیک (Matic) است، روز …

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

دو سال پیش در نزدیکی اوج تاریخی بیت‌ کوین، بازار ایجاد صندوق‌های ETF بیت‌کوینی داغ …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.