پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

راه حل بوترین برای حذف پروژه‌های کلاهبردار عرضه اولیه سکه

نشست اتریال ( Etherial ) هم اکنون در شهر تل آویو اسرائیل در حال برگزاری است. ویتالیک بوترین، خالق اتریوم و یکی از اعضای شرکت کننده در این اجلاس، به بررسی  موضوعاتی درباره آینده شبکه اتریوم از جمله مسائل مربوط به راه حل‌های مقیاس پذیری پرداخت.

ویتالیک بوترین

ویتالیک بوترین در این نشست درباره برنامه‌های مالی غیر متمرکز ( DeFi ) به بحث و گفتگو پرداخت و در ادامه، درباره موضوعی که از سال 2017 ذهن بسیاری از افراد را درگیر خود ساخته است صحبت کرد. این موضوع  چیزی نیست جز تعداد بسیار بالای کلاهبردارهای عرضه اولیه سکه یا همان ICO.

چرخه مناسب درعرضه‌های اولیه سکه

ICO ها یا عرضه اولیه سکه یک پدیده قابل بحث در سال‌های 2017 و 2018 بودند، طی این سال‌ها تعداد بسیار بالایی از پروژه‌ها نتوانستند به وعده‌های خود جامه عمل بپوشانند و قادر به استقرار و توسعه پروژه ای که بابت آن پول دریافت کرده بودند، نبودند. با این حال چرا اکثر افراد عقیده دارند که تنها عده‌ای از آن‌ها کلاهبردار هستند؟

ویتالیک بوترین با بحث درباره این موضوع، یک راه حل با مفهوم امورمالی غیر متمرکز ارائه داد. چیزی که در چند ماه اخیر بسیار درباره آن صحبت شده بود.

او این راه حل را با عنوان « پروژه‌های منافع عمومی » معرفی کرد و اینگونه توضیح داد:

من این ایده درباره عرضه اولیه سکه ها را از حدود یک و نیم سال پیش در سر داشتم. اغلب مردم در عرضه اولیه سکه، پول‌های خود را ارسال می‌کنند که در این صورت پس گرفتن مقدار پول ارسال شده از پروژه‌های اسکم یا کلاهبردار کار آسانی نیست. به عقیده من ما می‌توانیم نوع جدیدی از قراردادهای هوشمند را بین طرفین تنظیم کنیم که مطابق آن، توسعه دهندگان در عین دسترسی به توکن‌ها، اجازه برداشت آن‌ها را نداشته باشند. در این صورت تمامی پول‌ها به یک طرف معامله انتقال داده نمی‌شود و توسعه دهندگان هم موفق به کسب رضایت مردم خواهند شد.

عرضه اولیه سکه

به عبارت دیگر افراد به جای اعتماد کورکورانه به یک پروژه، دارایی‌های خود را طی یک قرارداد هوشمند، قفل کرده و ترس از دست دادن سرمایه خود را نخواهند داشت. سپس پروژه مذکور با قراردادن این توکن‌ها در اختیار برنامه های مالی غیر متمرکز یا DeFi  سرمایه خود جهت به کار گیری برنامه‌های آینده را تامین خواهند کرد.

طبق گفته‌های بوترین این ایده بسیار جذاب است به دلیل اینکه ریسک ازدست دادن سرمایه توسط سرمایه گذار را به حداقل خواهد رساند و آن‌ها با قفل کردن دارایی‌های خود در یک پروژه، ترس از دست دادن توکن‌های خود را نخواهند داشت.

قدرت برنامه‌های مالی غیر متمرکز

مسائل مربوط به امور مالی غیر متمرکز چندیست  با سرعت زیادی بین هواداران ارز دیجیتال برای خود جا باز کرده است.

در حقیقت مقصود سیستم‌های مالی غیر متمرکز، روی آوردن سیستم‌های مالی سنتی به سمت دنیای غیر متمرکز بر بستر فن آوری بلاک چین است. لازم به ذکر است عملکرد سیستم های مالی بر بستر بلاک چین  بسیار سریع‌تر، ارزان‌تر و بین المللی تر از سیستم های مالی سنتی است.

بوترین با شرح این نکته در ادامه صحبت‌های خود در نشست تل آویو گفت:

من به شخصه از سیستم سرمایه های مالی غیر متمرکز بسیار خرسندم. این ایده که هر کسی در هر نقطه از جهان می‌تواند به سیستمی دسترسی داشته باشد که به آن‌ها اجازه پرداخت را می‌دهد بسیار قدرتمند و هیجان انگیز است. این چیزی است که دسترسی به آن برای بسیاری از افراد جامعه مانند یک رویاست.

با این حال، بوترین همچنین هشدار داد که مردم نباید به شدت تشویق شوند تا پول خود را در پروتکل DeFi قرار دهند. به دلیل اینکه این پروژه هنوز از فیلتر آزمایش‌های لازم نگذشته است.

همچنین ببینید

شکایت sec از ایلان ماسک

SEC از ایلان ماسک شکایت کرد

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده از یک قاضی خواسته است تا ایلان ماسک را مجبور …

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

یک کامیونیتی مخصوص میم و طنز در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید به نام  Wall Street …

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

پالیگان لبز (Polygan Labs) که سازنده شکه پالیگان با ارز دیجیتال متیک (Matic) است، روز …

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

دو سال پیش در نزدیکی اوج تاریخی بیت‌ کوین، بازار ایجاد صندوق‌های ETF بیت‌کوینی داغ …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.