دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
آرتور هیز

قسمت دوم سلاطین کریپتو؛ آرتور هیز – پادکست

آرتور هیز (Arthur Hayes) یکی از هم‌بنیان‌گذاران صرافی بزرگ بیت‌مکسه که هفته‌نامه معروف و مطرح اکونومیست هم در شماره مخصوص کریسمس خودش، اون رو به عنوان یکی از سلاطین دنیای کریپتو معرفی کرده.

ما هم در این اپیزود از مجموعه سلاطین کریپتو، به معرفی این شخصیت تاثیرگذار پرداختیم.

پادکست امروز را بشنوید :

تا قبل از اینکه بایننس بشه بزرگترین صرافی رمز ارز جهان از لحاظ حجم معاملات، صرافی بیت‌مکس (BitMEX) در صدر بوده. اما داستان این صرافی و هم‌بنیانگذار اون آرتور هیز (Arthur Hayes) شنیدنی هست و همونطور که در قسمت قبل از سلاطین کریپتو گفتیم میخوایم راجع بهش بیشتر صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

اکسکوینویی‌ها سلام. امروز یک‌شنبه پنجم دی ماه ۱۴۰۰ من ساحل اختری با اپیزود صدوچهل‌وچهارم از پادکست رادیو اکسکوینو و قسمت دوم از موضوع « سلاطین کریپتو که به آرتور هیز اختصاص داره» در خدمتتون هستم.

آرتور هیز متولد ۱۹۸۵ هست. یعنی الان ۳۶ سالشه و یکی از جوونترین میلیاردرهای جهانه. الان همه اونو به عنوان یه سیاهپوست آمریکایی موفق میشناسن که تا اکتبر سال پیش مدیر عامل بیت‌مکس بود.

آرتور، بیت‌مکس را در سال ۲۰۱۴ با همراهی بن دلو (Ben Delo) و ساموئل رید (Samuel Reed) راه انداخت. برخی آمارها میگن بیت‌مکس به عنوان یه پلتفرم معاملات دارایی‌های دیجیتال تسهیل گر تریلیون‌ها دلار معاملات کریپتو بوده.

هیز در شهر دیترویت (Detroit) در ایالت میشیگان (Michigan) به دنیا اومد و پدر و مادرش برای اینکه اون رو به یه مدرسه خصوصی خوب بفرستن، که هم بتونه درس بخونه و هم ورزش کنه، مجبور شدن به شهر بوفالو (Buffalo) در ایالت نیویورک (New York) مهاجرت کنن. در بوفالو، هیز به مدرسه خصوصی نیکولاس (Nichols) رفت و در سال ۲۰۰۴ از این مدرسه فارغ‌التحصیل شد.

مادر آرتور در مورد مدرسه نیکولاس گفته: نیکولاس به پسرم بستر و محرک لازم را داد تا در یه مقطعی بتونه شکوفا بشه. بعدها هیز وقتی میلیاردر شد یه بورس آموزشی راه‌انداخت تا کسایی که دوست دارن مثل اون تحصیل بهتری رو تجربه کنن بتونن از عهده هزینه‌هاش بربیان.

در زمینه تحصیلات دانشگاهی، هیز از مدرسه کسب‌وکار وارتون (Wharton) در دانشگاه پنسیلوانیا (Pennsylvania) مدرک لیسانس یا همون کارشناسی اقتصاد و امور مالی رو گرفت.

زندگی حرفه‌ایی

در سال ۲۰۰۸ آرتور به هنگ‌کنگ رفت و حرفه خودش در بانکداری و سرمایه‌گذاری رو شروع کرد. در هنگ‌کنگ ابتدا به عنوان تریدر سهام‌های مشتقه به استخدام دویچه بانک دراومد. اون ۵ سال به طور همزمان برای دویچه بانک و سی‌تی‌گروپ (Citigroup) کار کرد. در این دو موسسه اون به عنوان رئیس گروه بازارسازی صندوق‌های قابل معامله در بورس یا همون ایی‌تی‌اف (ETF) کار می‌کرد.

اون در ۲۰۱۱ از دویچه بانک بیرون اومد و در یکی از زیر مجموعه‌های سی‌تی‌بانک (Citibank) شروع به ترید کرد.

اما علاقه هیز به بیت‌کوین در سال ۲۰۱۳ با خوندن وایت‌پیپر یا سفیدنامه نوشته شده توسط ساتوشی ناکاموتو شکل گرفت.

یه سال بعد در ۲۰۱۴ آرتور، به همراه بن دلو و ساموئل رید، بیت‌مکس رو راه انداخت. بیت‌مکس یه صرافی و پلتفرم معاملات مشتقه کریپتوه که در مالکیت شرکت ایچ‌دی‌آر گروپ تریدینگ لیمیتد (HDR Global Trading Limited) هستش و در مجموعه جزایر سیشل (Seychelles)‌ به ثبت رسیده و دفاتری در نقاط مختلف جهان داره.

در سال ۲۰۱۶ بیت‌مکس قراردادهای آتی همیشگی یا همون پرپچوآل (perpetual) رو راه‌انداخت. اکونومیست میگه صرافی بیت‌مکس محبوب‌ترین و در عین حال پرریسک‌ترین محصولات رو در کریپتو ارائه میداده.

در سال ۲۰۱۸، دلو اولین کسی شد که در انگلستان به واسطه بیت‌کوین میلیاردر شد و لقب جوونترین میلیاردر خودساخته این کشور رو به خودش اختصاص داد.

به همین شکل، چند سال بعد از تاسیس بیت‌مکس، هیز هم تبدیل شد به جوون‌ترین سیاه‌پوست آمریکایی میلیاردر کریپتو. در حالی‌که این سه نفر در سال ۲۰۱۴ با کمک پول‌ها و کمک‌های دوستان و اقوامشون بیت‌مکس رو راه‌انداخته بودن.

در مارس ۲۰۱۹، هیز ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار دلار به برنامه بورس تحصیلی بنیاد جکی رابینسون (Jackie Robinson) کمک کرد.

اما چند ماه بعد مشکلات شروع شد. در جولای ۲۰۱۹، نوریل روبینی (Nouriel Roubini) اقتصاددان ایرانی-آمریکایی گفت بیت‌مکس در حال انجام فعالیتهای غیر قانونی هست. انجام معاملات پرخطر و معامله علیه منافع کاربران از جمله اتهاماتی بود که روبینی مطرح کرد.

برخی منابع میگن روبینی این مسائل رو به اطلاع کمیسیون معاملات آتی کالاهای آمریکا یا همون سی‌اف‌تی‌سی (CFTC) و وزارت دادگستری آمریکا رسونده. هر چی که بود، دو روز بعد شبکه تلویزیونی بلومبرگ گزارش داد که سی‌اف‌تی‌سی در حال بررسی پرونده بیت‌مکس هست.

در اول اکتبر ۲۰۲۰، هیز، رید، دلو و گرگوری دوایر (Gregory Dwyer)‌ متهم به نقض قانون رازداری بانکی و تبانی برای نقض قانون شدن. در ۶ اکتبر رید دستگیر شد.  در ۶ آوریل ۲۰۲۱،‌آرتور هیز خودش رو تحویل مقامات قضایی آمریکا داد و با یه قید وثیقه ده میلیون دلاری اوراق قرضه آزاد شد و منتظر تشکیل دادگاه بررسی این پرونده در نیویورک هست.

قراره اولین جلسه این دادگاه در ۲۸ مارس ۲۰۲۲ برگزار بشه. جان جورج کوئلتل (John George Koeltl) قاضی این دادگاه هست.  

مجله اکونومیست میگه اکثر پیشتازاي کریپتو یه رویکرد ثابت در برابر قانون و رگلاتوری ندارن و هی از این ستون به اون ستون میپرن و ادعا میکنن رگلاتوری اصلا تهدیدی برای کریپتو نیست. بعضی‌ها میگن این رفتارا نشانه عدم صداقته.

 بعضیا میگن این از فرصت طلبیشون بوده که موفق شدن و نه از داشتن یه نگاه کارآفرینانه. اما اونایی که به این افراد ایمان دارن میگن این خودش یه توانایی بزرگه که در این بازار آشفته و پرنوسان رشد کنی. به هر حال فهمیدن این نکات و رسیدن به حقیقت خیلی سخته.

در حالی که یکی از اتهامات آرتور هیز کوتاهی در اجرای قوانین ضدپولشویی هست، اما خودش به شدت این اتهامات رو رد میکنه.

اکونومیست یه شباهت رو بین سه نفر از پیشتازای راه‌اندازی‌ صرافی‌ها پیدا کرده. پدر اس‌بی‌اف یا سم بنکمن فراید استاد حقوق داشنگاه آکسفورد بوده. پدر سی‌زی یا همون چانگ پنگ ژائو هم استاد دانشگاه بوده و خود سی‌زی برای ده سال بهترین دانش‌آموز کانادا در رشته ریاضیات بوده. مادر برایان آرمسترانگ هم در رشته بیواینفورماتیک پی‌ایچ‌دی داشته. اگر چه پدر و مادر هیز دانشگاهی نبودن اما برای تحصیلات آرتور ارزش قائل بودن و آرتور به دروس شیمی و اقتصاد علاقه داشته.

یه شباهت دیگه اینه که هیز و اس‌بی‌اف هردو اول در وال‌استریت کسب تجربه کردن.

مجله اکونومیست بعدا به مقایسه این میپردازه که چه چیزی در نهایت این افراد را هل داده به درون کریپتو و یا اصطلاحا اون اتفاقی که ماشه رو چکونده چی بوده.

مثلا آرمسترانگ در یه سفر به آرژانتین از چاپ بدون پشتوانه پول و افزایش نجومی تورم شاکی میشه. هیز اما تجربه متفاوتی داشته. بانکی که درش کار میکرد اونو اخراج کرد. اون در وبلاگ زیروهج (Zerohedge) در مورد بیت‌کوین خونده بود و شیفته ایده کمیاب بودن بیت‌کوین شده بود.

برای سی‌زی، ایده بیت‌کوین همون کاری رو با دنیای مالی میکرد که ایده اینترنت با دنیای دیتا و اینفورمیشن میکرد. اس‌بی‌اف بیت‌کوین را یه فرصت عالی دیده بود تا بشه یه معامله خوب کرد.

اما شروع کار چطور بوده؟ هیز اولین بار بیت‌کوین رو در آمریکا می‌خریده و در ازای دریافت پول نقد به چینی‌ها میفروخته. صرافی بیت‌مکس پیشتاز معاملات مشتق کریپتو بود. این موضوع زمانی جلب توجه کرد که اونا میزان اهرم رو در بیت‌مکس به صدبرابر افزایش دادن. یعنی با یه حساب ده هزار دلاری در بیت‌مکس یه کاربر میتونسته یه پوزیشن یه میلیون دلاری رو فعال کنه. اف‌تی‌ایکس و بایننس هم بعدا اومدن و این رقم را حتی بالاتر بردن.

 همین معاملات با ریسک بالا باعث شد تا رگلاتورها در آمریکا ارائه این خدمات رو ممنوع کنن ولی همچنان افراد با خرید وی‌پی‌ان که قیمتی نداره میتونن وارد این صرافی‌ها بشن و همچین معاملاتی داشته باشن.

اکونومیست میگه هیز در میون این چهار نفر، که شامل چانگ‌پنگ‌ژائو، سم بنک‌من ‌فراید و برایان آرمسترانگ میشه، بیشتر از همه به یه مدیرعامل سوپراستار شبیه. هیز هم خیلی جذابه، هم بدن عضلانی داره و هم خیلی جلوی دوربین خوب ظاهر میشه. یکی از کارشناسا به اکونومیست گفته بود هیز جوری رفتار میکنه که به همه اینو القا کنه که جیمز باند داره این شرکت رو داره میکنه.

اما سبک زندگی هیز هم خیلی تو چشمه. اون در سال ۲۰۱۸ با یه لامبورگینی نارنجی رنگ رفت سر یه برنامه مرتبط با کریپتو و بعدا همون روز توییت کرد که ماشینمو امروز دیدید؟

اون برای اسکی به هوکایدو ژاپن میره، برای اسکوآش بازی کردن میره به هنگ‌کنگ و هر روز هم یوگا تمرین میکنه. جدیدا هم به موج سواری با کایت روی‌آورده. تی‌شرت‌های بدن‌نما میپوشه و ساعت‌های لوکس و گرون قیمت به دست میکنه. مشروب مورد علاقه‌اش اما با مارتینی جیمزباند فرق میکنه.

 اون در سال ۲۰۱۸ یه آکواریوم بزرگ در دفتر بیت‌مکس در هنگ‌کنگ ساخت که کوسه‌های زنده درش قرار داد. این رفتارهای هیز کاملا در تضاد با زندگی و نحوه خرج‌کرد چانگ‌پنگ‌ ژائو، سم‌بنک‌من‌فراید و برایان آرمسترانگه.

بعضی از کارشناسا میگن شاید همین نحوه زندگی و پررو بودن هیزه که باعث شده تا مقامات قضایی آمریکا باهاش مهربون نباشن. البته نوع رویکرد این آدم به مقامات هم تفاوت دیگه اون با سه سلطان دیگه مورد بحث ما هست.

یه عده میگن پیشتازی این ادم باعث شد تا مقامات جلوش بایستن. بعضیا هم میگن نظام مالی سنتی از اینکه یه سیاهپوست که حرفاشو نمیخوره این همه قدرتمند بشه احساس خطر کرده و داره شاخش رو میشکونه. اما از اون طرف یه عده هم میگن هیز خودش با رفتاراش جلب توجه کرده، خودشو گاو پیشونی سفید کرده و خودشو به راحتی در معرض چشم‌های منتقد قرارداده.

اما تحقیقات یه گروه از اولین سرمایه‌گذارای بیت‌مکس که در سال ۲۰۱۹ ازش شکایت کردن اینطور ادعا میکنه که هیز و شرکاش در حدود ۱۴۰ میلیون دلار از این صرافی پول کشیدن بیرون. این شکایت با کسب رضایت هیز از شکات در بیرون از دادگاه حل و فصل شد.

حالا باید منتظر موند و دید هیز در دادگاهی که در بهار سال بعد برگزار میشه چه خواهد کرد. آیا موفق میشه همینطور به زندگی لاکچریش ادامه بده و یا باید سر از زندون دربیاره.

همراهان عزیز، شما چی فکر میکنید؟ نظرتون در مورد این چهره‌ها را بهمون بگید. همینطور، اگه پادکستای ما در مورد سلاطین کریپتو رو دوست دارید در کامنت ها بهمون بگید.

یه بار دیگه بگم: اگه میخواید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل بیشتر بدونید، حتما به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ سر برنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادگیر مثل ناملیک، کست‌باکس و دنبال کنید.

همچنین ببینید

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

بیت‌کوین‌ها خواب به کوین‌هایی گفته می‌شود که برای مدتی طولانی، از کیف پول‌های خود تکان …

در دبی بیت کوین بخرید

در دبی بیت کوین بخرید!

دبی یک شهر فوق‌العاده برای کار کردن و زندگی و همچنین یکی از بهترین شهرها …

21 میلیون بیت کوین بیدار شد

21 میلیون دلار بیت‌کوین وارد میدان شد

با وجود کاهش 6.4 درصدی قیمت بیت‌کوین (BTC) در این هفته، بازهم دارندگان این ارز …

ده کیف پول برتر بیت کوین

رونمایی از 10 کیف پول ثروتمند بیت‌کوین

در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی به‌وجود آمده، آن‌هم در مورد اینکه مالک کیف پول‌های برتر …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.