پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
ارز دیجیتال الروند EGLD چیست + پیش‌بینی قیمت آینده
ارز دیجیتال الروند EGLD چیست + پیش‌بینی قیمت آینده

ارز دیجیتال الروند EGLD چیست + پیش‌بینی قیمت تا 5 سال آینده

امروزه بسیاری از پروژه های نوظهور در اکوسیستم ارزهای دیجیتال سعی در حل این مشکل و بهبود مقیاس‌پذیری بلاک‌چین دارند. یکی از این پروژه‌ها، ارز دیجیتال الروند است که هدف آن تحقق جریان اصلی بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال است.

ارز دیجیتال الروند یک شبکه بلاک‌چینی است که ترکیبی از قابلیت‌های انطباق‌پذیری و مکانیسم اثبات سهام ایمن (SPoS) را در خود دارد. با این خصوصیات، الروند یک شبکه بلاک‌چین «در مقیاس اینترنت» را با حداکثر مقیاس‌پذیری، کارایی، امنیت و قابلیت همکاری برای‌ شرکت‌ها به ارمغان می‌آورد.

این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که بلاک‌چین می‌تواند دنیای مالی را تا حد زیادی ارتقا ببخشد و در عین حال بر چندین صنعت دیگر در سراسر جهان تأثیر مثبت بگذارد. با این حال، اینکه آیا بلاک‌چین می‌تواند از مقیاس‌پذیری بالایی برای پاسخگویی به کلیه تقاضاها در یک دوره زمانی کوتاه برخوردار باشد یا خیر، هنوز جای نگرانی دارد.

همه چیز درباره ارزدیجیتال الروند
همه چیز درباره ارزدیجیتال الروند

حتی بیت‌کوین، بزرگترین ارز دیجیتال جهان از نظر ارزش بازار، هم از مسئله مقیاس‌پذیری شبکه بلاک‌چین در امان نیست. از سوی دیگر، اتریوم در تلاش است تا با ارتقا و توسعه اخیر شبکه بلاک‌چینی خود به ETH 2.0 به مشکلات مقیاس‌پذیری رسیدگی کند.

در این مقاله، قصد داریم به بررسی شبکه این ارز دیجیتال، توکن بومی آن (EGLD)، نحوه کار، مزایای و دیگر موارد مهم مرتبط با این پروژه بپردازیم. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

فهرست مطالب با دسترسی سریع

ارز دیجیتال الروند EGLD چیست؟

شبکه ارز دیجیتال الروند یک بلاک‌چین عمومی است که برای افزایش مقیاس‌پذیری، سرعت و امنیت ساخته شده است. الروند هم مانند اتریوم، یک پلتفرم قرارداد هوشمند برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) فراهم می‌کند. با این حال، با کارمزد کمتر و توان عملیاتی بالاتر، موارد استفاده سازمانی را نیز تامین می‌کند.

تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال الروند با برگزاری یک دور سرمایه‌گذاری خصوصی که بیش از ۲ میلیون دلار از طریق آن به دست آورد، این پروژه را به طور خاص برای مقابله با مشکلات مقیاس‌پذیری با استفاده از فناوری منحصر به فرد شاردینگ ایجاد و راه‌اندازی کرد.

ارز دیجیتال الروند EGLD چیست؟
ارز دیجیتال الروند EGLD چیست؟

الروند شبکه بلاک‌چینی است که می‌تواند ۱۵،۰۰۰ تراکنش در ثانیه (15،000 TPS) را (در مقایسه با ۱۵ تراکنش در ثانیه شبکه فعلی اتریوم) پردازش کند، که همین موضوع هم سبب کاهش چشمگیر هزینه کارمزد تراکنش‌ها تا ۰.۰۰۱ دلار و افزایش سرعت انجام تراکنش‌ها با تاخیر نهایت ۶ ثانیه‌ای (زمان بین ارسال تراکنش و پذیرش اولیه آن توسط شبکه) می‌شود.

الروند وعده ارائه یک پلتفرم مقیاس‌پذیر و ایمن برای ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) را به توسعه‌دهندگان داده است. از زمان راه‌اندازی، این پلتفرم شاهد گسترش DAppها با ابزارهای مختلف بوده است.

بنیاد الروند از چه افرادی تشکیل شده است؟

بلاک‌چین ارز دیجیتال الروند در سال ۲۰۱۷ توسط برادران بنجامین (Benjamin) و لوسیان مینکو (Lucian Mincu) و لوسیان تودیا (Lucian Todea) توسعه یافت. برادران مینکو از افراد قدیمی و کهنه‌کارهای حوزه فین‌تک هستند و روی پروژه‌های محتلفی همچون Metachain Capital، یک صندوق سرمایه‌گذاری دارایی دیجیتال، و ICO Market Data، یک شرکت تجمیع‌کننده داده‌ها و اطلاعات عرضه اولیه ارزهای دیجیتال کار کرده‌اند.

مدیرعامل این پروژه بنجامین مینکو است که تجربه بلاک‌چین خود را به عنوان بخشی از تیم اصلی NEM به مدت ۱.۵ سال آغاز کرد.

لوسیان مینکو به عنوان مدیر ارشد فناوری الروند مشغول به فعالیت است. او دارای ۸ سال تجربه در طراحی زیرساخت‌های پیچیده و راه‌حل‌های شبکه است.

مدیر ارشد اجرایی شرکت الروند یعنی لوسیان تودیا، یک کارآفرین موفق است که بیش از ۱۵ سال تجربه سرمایه‌گذاری در فضای فناوری داشته و در هر دو حوزه استارت‌آپ و بلاک‌چین فعالیت داشته است.

بنیانگذاران الروند
بنیانگذاران الروند

از ژوئن سال ۲۰۲۱، تیم الروند با حضور ۲۷ توسعه‌دهنده، طراح و مهندس از شرکت‌های اینتل، مایکروسافت، ITNT و Soft32 تشکیل شد. این پلتفرم همچنین هفت مشاور از شرکت‌های مطرحی چون گوگل، ناسا، اتریوم و متخصصانی از دانشگاه‌های جورج میسون (GMU) و ایلینوی (UI) در تیم خود جای داده است.

در میان این مشاورها می‌توانیم به دو مؤسس City of Zion و NEX به نام‌های فابیو کانسین (Fabio Canesin) و ایتن فست (Ethan Fast) اشاره کنیم.

نکته جالب توجه این که شبکه ارز دیجیتال الروند تنها شبکه‌ای نیست که در تلاش است تا مشکل سه‌گانه مقیاس‌پذیری را حل کند. پروژه‌های مشابهی که هدف آنها دستیبابی به آینده ارزهای دیجیتال امن و مقیاس‌پذیر است هم وجود دارند که از محبوب ترین و معروف‌ترین آنها به اتریوم و الگورند (Algorand) می‌توان اشاره کرد.

تفاوت بین اتریوم ۲.۰ و الروند

یکی از نگرانی‌های عمده‌ای که برخی از شبکه‌های بزرگ بلاک‌چینی با آن مواجه هستند، مسئله مقیاس‌پذیری و توان عملیاتی است. در طول سال‌ها، شنیده‌ایم و دیده‌ایم که برخی از شبکه‌های بلاک‌چین دچار نفخ می‌شوند (blockchain bloat)، که همین مسئله منجر به ایجاد ناامیدی‌هایی می‌شود که با توان عملیاتی پایین و معاملات کند همراه است.

تفاوت بین اتریوم ۲.۰ و الروند
تفاوت بین اتریوم ۲.۰ و الروند

شبکه اتریوم قرار است دقیقاً مانند الروند بر اساس مکانیسم اثبات سهام (PoS) و مکانیسم شاردینگ (sharding) طراحی شود، اما تفاوت‌های قابل‌توجهی بین این دو شبکه‌ وجود دارد که در زیر به بیان برخی از آنها پرداخته‌ایم:

سرعت و هزینه تراکنش ها
گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که شبکه اتریوم رکورد کارمزد تراکنش‌ها در شبکه بلاک‌چین را شکسته و در برخی موارد هم رکوردهای تاریخی را در بیشترین میزان کارمزد شبکه به ثبت رسانده است. تحت چنین شرایطی، نگهداری اپلیکیشن‌های کاربردی در شبکه اتریوم برای توسعه‌دهندگان قراردادهای هوشمند به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود.

از سوی دیگر، شبکه ارز دیجیتال الروند با انجام تراکنش‌های کم‌هزینه سعی در حل مشکل هزینه تراکنش‌های شبکه دارد. این شبکه رکورد سرعت ۲۶۳،۰۰۰ تراکنش در ثانیه را در پرونده خود دارد. رکوردی که بیش از ۱۰ برابر ۲۵،۰۰۰ تراکنش در ثانیه شرکت خدمات پرداختی ویزا (VISA) است. در مقایسه با ۱۰۰،۰۰۰ تراکنش در ثانیه اتریوم ۲.۰، الروند هنوز بیش از ۲.۶ برابر سریعتر از اتریوم است.

سرعت و هزینه تراکنش ها
سرعت و هزینه تراکنش ها

این مسئله حتی باعث ارزان‌تر شدن کارمزد تراکنش‌های الروند از اتریوم می‌شود، زیرا هزینه‌های پردازش تراکنش با زمان پردازش سریع‌تر کاهش پیدا می‌کند.

پیچیدگی فنی
در مقایسه با اتریوم، ارز دیجیتال الروند پیچیدگی فنی پایینی برای استیکینگ یا سپرده‌گذاری دارد. این فرایند به‌گونه‌ای اجرا می‌شود که در پایان هر دوره، ۸۰ مورد از تمام اعتبار‌سنج‌ها در هر شارد یا قطعه به طور تصادفی در یک قطعه متفاوت در لیست انتظار قرار می‌گیرند. از نظر فنی، این فرآیند خطرات حملات مخرب را کاهش می‌دهد. همچنین از خرابی‌های احتمالی شبکه در هنگام همگام‌سازی داده‌ها از یک قطعه دیگر جلوگیری می‌کند.

با این حال، هر دو شبکه بلاک‌چین دارای ویژگی‌های مشترکی هم هستند. به عنوان مثال، هر دو از ماشین‌های مجازی (VM) برای قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند. در حالی که ETH 2.0 از WebAssembly (ewasm) استفاده می‌کند و به طور بالقوه فرصتی برای تعامل زنجیره‌ای متقابل بین شبکه‌ها در سطح قرارداد هوشمند فراهم می‌کند، الروند ewasm را از طریق Arwen VM اجرا می‌کند و از زبان Rust و پسوند Visual Studio Code برای نوشتن کد قرارداد استفاده می‌کند.

پیچیدگی فنی
پیچیدگی فنی

الروند همچنین پشتیبانی از قراردادهای هوشمند ناهمگام را بر روی یک معماری خرد‌شده پیاده‌سازی کرده است. اما برخلاف ETH 2.0، شبکه الروند حق امتیازی به ارزش ۳۰ درصد را برای سازندگان قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهد که به شدت توسعه‌دهندگان ماهر را تشویق می‌کند تا به پیوستن و کار با شبکه ادامه دهند. انتظار می‌رود این استراتژی رشد زیرساخت قرارداد هوشمند شبکه الروند را تسهیل کند.

جامعه
وقتی صحبت از جامعه به میان می‌آید، اتریوم با یک مزیت آشکار ظاهر می‌شود. اتریوم مدت طولانی‌تری در این بازی بوده و تیم قدرتمندی ساخته و اعتماد جامعه بزرگی را به خود جلب کرده است. ارز دیجیتال بومی اتریوم، ETH، یکی از محبوب‌ترین دارایی‌های دیجیتال است که از نظر ارزش بازار پس از بیت‌کوین در رتبه دوم قرار دارد.

اتریوم دارای یک اکوسیستم توسعه‌یافته بزرگ با یک تیم قابل اعتماد تحت «بنیاد اتریوم» است. این تیم تجربه گسترده‌ای در توسعه راه‌حل‌ها دارد، از امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) گرفته تا توکن‌های غیرمثلی (NFT). با این حال، چالش اصلی اتریوم، مشکل فنی در هنگام انتقال عملکرد از شبکه قدیمی به شبکه جدید است.

جامعه
جامعه

علاوه بر این، گفته می‌شود که رویکرد چند مشتری ETH 2.0 باعث کاهش سرعت توسعه می‌شود، زیرا اطمینان از سازگاری بین مشتریان امری الزامی است. این در حالیه که این چالش در الروند کمتر به چشم می‌خورد. ارز دیجیتال الروند در حال حاضر هنوز از نظر اندازه از جامعه کوچکتری برخوردار است، اما به عنوان یکی از هیجان انگیزترین شبکه‌ها برای هر توسعه‌دهنده ماهری به شمار می‌رود. با پیشرفت‌های جدید، جامعه این ارز دیجیتال هم به سرعت در حال رشد و افزایش خواهد بود.

مقایسه الروند و الگوراند

مهم‌ترین تفاوت بین این دو، عدم استفاده از شاردینگ است. بلاک‌چین الگوراند Algorand از فرآیند اجماع خالص اثبات سهام (PPoS) استفاده کرده و از هیچ فناوری شاردینگی استفاده نمی‌کند. مورد دیگر این است که تراکنش‌های الگورند به صورت تصادفی توسط گروهی از نود‌ها انتخاب و تأیید می‌شوند.

یعنی از یک مکانیسم تأیید سفارشی (VRF) استفاده می‌کند. این مکانیسم به گونه‌ایی عمل می‌کند که فرآیند انتخاب را به طور تصادفی برای پیشنهاد یک بلوک و اعضای گروه نود‌ها برای رای دادن انجام می‌دهد.

پیام‌های اجماع باید در سراسر شبکه ارسال شود تا به هر اعتبارسنجی منتخب در مورد اعتبارسنجی‌های دیگری که با آن‌ها توافق دارند، اطلاع داده شود. از این رو، انتخاب اعتبار سنجی در الگورند، ۱۲ ثانیه طول می‌کشد. اما از سوی دیگر، در الروند، یک قطعه معین در کمتر از ۴ ثانیه به انتخاب و اجماع خواهد رسید. 

مقایسه الروند و الگورند
مقایسه الروند و الگورند

بالاترین توان عملیاتی الگورند ۹۲۶ TPS است در صورتی که الروند ۲۶۳۰۰۰ TPS است. دلیل این تفاوت، تنها استفاده شبکه ارز دیجیتال الروند از سیستم شاردینگ است. بدون فناوری‌های شاردینگ، گره‌ها به مشکل ذخیره‌سازی بر می‌خورند و کند می‌شوند.

اولین و قابل توجه‌ترین تفاوت بین الگوراند و الروند شاردینگ یا فقدان آن است. بلاک‌چین الگوراند هیچ فناوری شاردینگی اجرا نمی‌کند و مبتنی بر الگوریتم اجماع اثبات سهام خالص (PPoS) است.

در الگوراند گروه‌های نودی که به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند تراکنش‌ها را تایید و اعتبار سنجی می‌کند. یک ویژگی سفارشی تاییدی به نام تابع تصادفی قابل تایید (VRF) به این فرآیند کمک می‌کند. VRF از شفافیت و خصوصی بودن فرآیند انتخاب کمیته اطمینان حاصل می‌کند و این کار را با عملکردی شبیه به یک قرعه کشی انجام می‌دهد، یعنی به‌صورت تصادفی «رهبران» را برای پیشنهاد یک بلاک و اعضای کمیته را برای رای دادن در آن بلاک انتخاب می‌کند.

آن‌ها برای اطلاع دادن به تایید کننده‌های منتخب در مورد سایر تایید کننده‌ها اجماعی را اجرا می‌کنند که در آن پیام‌های اجماع باید در کل شبکه منتشر شود و این منجر به کندتر شدن اجماع می‌شود.

در نتیجه فرآیند انتخاب تایید کننده‌ها در الگوراند حداکثر ۱۲ ثانیه طول می‌کشد. از طرف دیگر در الروند یک شارد معین می‌تواند در عرض ۴ ثانیه تایید کننده‌ها را انتخاب کند و به اجماع برسد. گرچه توان عملیاتی الگوراند در ۹۲۶ تراکنش بر ثانیه به اوج خود می‌رسد، اما نقطه اوج الگوراند اصلاً به نقطه اوج فعلی الروند یعنی ۲۶۳،۰۰۰ تراکنش بر ثانیه نزدیک نیست.

همانطور که در بخش‌های قبل گفتیم، توان عملیاتی الروند به‌صورت خطی و به‌ اندازه تعداد شاردهای شبکه افزایش پیدا می‌کند. در الگوراند این توان عملیاتی فقط با افزایش نودها کاهش پیدا می‌کند، وقتی از فناوری شاردینگ استفاده نشود نودها خیلی زود به محدودیت‌های ذخیره سازی و ارتباطات خود می‌رسند.

برنامه‌های کاربردی در اکوسیستم الروند

Aerovek Aviation یکی از برنامه‌های کاربردی و یک اپلیکیشن غیرمتمرکز در اکوسیستم الروند است. هدف این پلتفرم اقتصادی اجتماعی (SEP) ارتقای صنعت هوانوردی خصوصی با استفاده از فناوری بلاک‌چین و قراردادهای هوشمند است.

Aerovek Aviation مکانی را برای متخصصان و علاقمندان به صنعت هوانوردی برای خرید و فروش هواپیما، انجام پروازهای چارتر خصوصی و دیگر تعاملات اجتماعی میان آنها ایجاد کرده است. کلیه هزینه‌ها در این اپلیکیشن از طریق ارز دیجیتال Aero انجام می‌شود.

برنامه کاربردی Aerovek Aviation
برنامه کاربردی Aerovek Aviation

ویژگی جدیدی که قرار است به زودی در این پلتفرم ارائه شود، مشابه Uber، این است که کاربران Aero می‌توانند پروازهای چارتر موردنظر خود را با برقراری ارتباط مستقیم با خلبانان موجود در منطقه خود درخواست دهند. کاربران حرفه‌ای این پلتفرم می‌توانند با استفاده از توکن این شبکه (Elrond ESDT)، فاکتورهای خود را ایجاد کرده و پرداخت‌های تقریبا آنی را دریافت کنند. این پلتفرم همچنین به دیگر کاربران این امکان را داده تا خدمات ارائه‌شده در این پلتفرم به‌راحتی پیدا کنند و به این ترتیب هزینه بازاریابی برای جذب مشتریان جدید را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

از دیگر برنامه‌های کاربردی در شبکه الروند، شبکه کلاه سیاه (Black Hat Network) است، بازاری که برای فریلنسرهایی طراحی شده که به دنبال راهی برای فرار از هزینه‌های بالا و ناعادلانه پلتفرم‌های فریلنسری هستند. انتظار می‌رود این پروژه تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ به بهره‌برداری برسد.

برنامه شبکه کلاه سیاه
برنامه شبکه کلاه سیاه

مایار (Maiar) یک کیف‌پول دیجیتال و اپلیکیشن پرداخت است که برای تبادلات پولی با تلفن همراه طراحی شده است. این کیف پول دیجیتال رسمی شبکه ارز دیجیتال الروند است که در شبکه بلاک‌چین الروند مستقر شده است. مایار یک کیف پول رمزنگاری سرتاسری است که از ارزهای دیجیتالی چون بایننس کوین (BNB)، اتریوم، الروند بر بستر اتریوم (ERD ERC20) و الروند بر بستر بایننس اسمارت چین (ERD BEP2) پشتیبانی می‌کند. همچنین برنامه‌هایی برای پشتیبانی مایار از بیت‌کوین در آینده وجود دارد.

اپلیکیشن کیف پول مایار
اپلیکیشن کیف پول مایار

صرافی Maiar DEX یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که توسط شبکه ارز دیجیتال الروند پشتیبانی می‌شود. معامله‌گران می‌توانند دارایی‌های دیجیتال را با کارمزدهای پایین و با امنیت بالا مبادله کنند.

این صرافی توکن بومی خود را دارد که با نماد MEX شناخته می‌شود. این توکن به عنوان یک توکن حاکمیتی بر روی این پلتفرم عمل می‌کند و همچنین می‌تواند برای سهامداری و کشت سود مورد استفاده قرار گیرد.

اجزای اصلی پروتکل الروند چیست؟

شبکه الروند شامل چند بخش اصلی بوده که چارچوب این شبکه را تشکیل می‌دهند.

نودها و کاربران: این دو بخش اصلی شبکه هستند که آن را در حال اجرا نگه می‌دارند. کاربران تراکنش‌ها را به عنوان انتقال ارزش یا به عنوان اجرای قرارداد هوشمند در شبکه مستقر می‌کنند. نودها یا همان گره‌ها دستگاه‌هایی در شبکه هستند که این تراکنش‌ها را به صورت فعال و غیرفعال پردازش می‌کنند.

اعتبارسنج‌ها: اعتبارسنج‌ها گره‌های خاصی هستند که در ازای تولید بلوک و ایجاد اجماع پاداش دریافت می‌کنند.

شاردها: قطعات کوچک‌تری از شبکه الروند هستند که به شبکه کمک می کند تا مقیاس پذیری بالایی داشته باشد. هر شارد به تضمین مقیاس‌پذیری در بخشی از وضعیت بلاک‌چین کمک می‌کند.

زنجیره متا: زنجیره متا، بلاکچینی است که در یک قطعه خاص اجرا می‌شود که مسئولیت اصلی آن پردازش تراکنش‌ها نیست؛ بلکه کارهایی مانند احراز هویت و نهایی کردن هدرهای بلوک خرده یا تسهیل ارتباط بین خرده ها را انجام می‌دهد.

توکن‌های eGLD: توکن eGLD چیزی است که به شبکه قدرت می‌دهد، به عنوان نقطه ورود به شبکه عمل می‌کند. همچنین ابزاری برای پرداخت تراکنش‌ها، استقرار dAppها، ذخیره‌سازی، اجرای قرارداد هوشمند و جوایزی برای اعتبارسنجی‌ها فراهم می‌کند. هزینه‌های تراکنش بین اعتبار‌سنج‌ها و جامعه الروند تقسیم می‌شود.

الروند چگونه کار می‌کند؟

یکی از اهداف اصلی شبکه ارز دیجیتال الروند (Elrond) افزایش توان عملیاتی (تعداد تراکنش‌ها در هر ثانیه) در کل شبکه با استفاده از یک تکنیک مقیاس‌بندی به نام Adaptive State Sharding یا شاردینگ حالت تطبیقی است که در ادامه بیشتر به توضیح آن خواهیم پرداخت.

برای پاسخ به این سوال که الروند چگونه کار می‌کند ابتدا باید با مفهوم شاردینگ آشنا شویم. شاردینگ (Sharding) فرایندی است که شامل تقسیم داده‌ها به قطعات کوچکتر و توزیع آنها در چند بخش در شبکه است که هر کدام از این بخش‌ها خود چندین گره را نگه می‌دارند که تراکنش ها را پردازش می‌کنند.

الروند چگونه کار می‌کند؟
الروند چگونه کار می‌کند؟

تعداد کمی از بلاک‌چین‌های خرد شده دیگر هم وجود دارند که هدف آنها چیزی است که الروند در تلاش است به آن دست یابد. به عنوان مثال، زیلیکا (Zilliqa) نوعی از همین بلاک‌چین‌های خرد شده است. به غیر از زیلیکا، اتریوم ۲ (ETH 2.0)، هم در حال اجرای تکنیک‌های شاردینگ است.

از این رو این سوال مطرح می‌شود که چه چیزی شبکه ارز دیجیتال الروند را از سایر شبکه‌های بلاک‌چین متمایز می‌سازد؟ الروند چه ویژگی خاصی نسبت به دیگر بلاک‌چین‌ها دارد؟

ویژگی‌های منحصربفرد الروند چیست؟

چیزی که شبکه بلاک‌چین ارز دیجیتال الروند را از سایر بلاک‌چین‌های خرد شده متمایز می‌کند، پیاده‌سازی شاردینگ حالت تطبیقی (Adaptive State Sharding) است.

منظور از شاردینگ حالت تطبیقی این است که هر سه نوع شاردینگ (وضعیت، تراکنش‌ و شبکه) را برای سرعت‌بخشیدن به تراکنش‌ها از طریق پردازش موازی ترکیب می‌کند. در ادامه به بیان مفصل‌تر این سه نوع شاردینگ پرداختیم:

 شاردینگ حالت تطبیقی شاردینگ حالت تطبیقی
شاردینگ حالت تطبیقی

شاردینگ وضعیت

شاردینگ وضعیت یک راه حل رایج برای مشکل مقیاس‌پذیری در سیستم‌های بلاک‌چین است که به گره‌ها اجازه می‌دهد تا نمای جزئی از وضعیت سیستم را داشته باشند. با چنین تقسیم‌‌بندی، پردازش یک تراکنش ممکن است به صورت داخلی در یک گره کامل نشود و نیاز به دخالت چند شارد داشته باشد.

شاردینگ تراکنش

شاردینگ تراکنش روشی برای پردازش تراکنش‌ها است که در آن تراکنش‌ها بسته به پارامتر‌هایی مانند آدرس فرستنده به شاردها نگاشت می‌شوند و هر شارد تراکنش‌ها را به موازات سایر پردازش می‌کند. همچنین هر گره رکوردی از وضعیت فعلی شبکه را نگهداری می‌کند. 

شاردینگ شبکه

شاردینگ شبکه روش گروه‌بندی گره‌ها به شاردها را مدیریت و کنترل می‌کند و از این تکنیک می‌توان برای بهینه‌سازی ارتباطات استفاده کرد، چراکه انتشار پیام در داخل یک شارد یا قطعه بسیار سریعتر از انتشار در کل شبکه انجام می‌شود. این اولین چالش در هر رویکرد شاردینگ است زیرا مکانیسمی که طی آن تقسیم گره‌ها به خرده‌ها ترسیم می‌شود، باید حملات احتمالی مهاجمی را که کنترل یک قطعه خاص را به دست می‌آورد، در نظر بگیرد.

تغییر توکن ERD به EGLD

به منظور حل مشکل مقیاس‌پذیری در بلاکچین ارز دیجیتال الروند این شبکه ناچار به تبدیل‌ توکن الراند ERD به ‌الراند گلد EGLD شد. این تبدیل مرحله بسیار مهمی در سیر تکاملی این پروژه محسوب می‌شود.

نکته قابل توجه در این تغییر این است که این اقدام با هدف ایجاد دو توکن در شبکه الراند انجام نشد. توکن اولیه یا همان ERD با نرخ 1000:1 به الراند گلد تبدیل شده است. راه‌حلی جذاب که منجر به کاهش عرضه کلی اولیه در موقعیت فعلی است. البته توجه داشته باشیدکه ارزش این توکن‌ها به دلار همچنان با همان ارزش قبلی باقی می‌ماند، اما مانده توکن‌ها خیلی با هم متفاوت خواهد بود.

تغییر توکن ERD به EGLD
تغییر توکن ERD به EGLD

از آنجا که ارز دیجیتال الروند در تلاش است تا برای ایجاد رقابت‌پذیری نرخ پاداش بالاتری فراهم کند، استیک کردن الروند در حال حاضر پاداش زیادی را به‌دنبال دارد. نحوه پاداش‌دهی الروند به این صورت است که نماینده (Delegator) ۲۹٪ پاداش سالیانه و اعتبارسنج یا تاییدکننده (Validator) ۳۶٪ پاداش سالیانه پس از راه‌اندازی شبکه اصلی دریافت خواهند کرد.

نقشه راه پروژه الروند

یافتن راه‌‌حل برای سخت‌ترین و دشوارترین مشکلات اجماع و شاردینگ در فضای بلاک‌چین، موجب شده که شبکه توزیع‌شده و همتابه‌همتای الروند در عین تشکیل‌شدن از سیستم‌های ارزان قیمت و اجرای تراکنش‌ها با هزینه کم و سرعت پایین، عملکرد قابل قبولی را فراهم کند.

نقشه راه پروژه الروند
نقشه راه پروژه الروند

الروند قصد دارد با ارائه ویژگی‌ها و نوآوری‌های منحصربفرد به ارائه مقیاس‌پذیرترین، سریع‌ترین و ایمن‌ترین پلتفرم بلاک‌چین برای برنامه‌های کاربردی در دنیای واقعی کمک کند. از جمله دستاوردهای Elrond طی این سال‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اولین معماری شبکه بلاکچینی که از شاردینگ پشتیبانی می‌کند
  • امکان پردازش ۱۵۰۰۰ تراکنش در هر ثانیه که شبکه را بیش از ۱۰۰هزار تراکنش در ثانیه مقیاس پذیر می‌کند 
  • تاخیر ۶ ثانیه‌ای در اجرای تراکنش‌ها و فی تراکنش ۰۰۰.۱ دلار
  • راه‌اندازی اپلیکیشن مایار برای خرید، ذخیره‌سازی، کسب درآمد و پرداخت الروند، بیت کوین، اتریوم و BNB
  • اجرای قراردادهای هوشمند، امکان استیکینگ رمزارز EGLD

توسعه‌دهندگان الراند نقشه راه ۲۰۲۲ پروتکل خود را به‌صورت زیر ترسیم کرده‌اند:

اجرای فرآیندهای حاکمیت درون زنجیره‌ای

بهره‌بردازی از فاز ۴ استیکنیگ یا سپرده‌گذاری

معرفی بازار NFT

پروژه‌های DAO با قابلیت چند امضایی بودن

یکپارچه سازی پرداخت‌های وب ۳

راه‌اندازی نسخه دوم اپلیکیشن مایار

راه‌اندازی الروند سوپرویو (Superwave): یک برنامه تشویقی استخراج نقدینگی ۱.۲۹ میلیارد دلاری

راه‌اندازی الروند گیمیفای

دیفای 2.0

کشت سود تجاری (Merchant Yield)

ارز دیجیتال الروند را از کجا بخریم؟

همانند سایر ارزهای دیجیتال، ارز دیجیتال الروند را هم می‌توانید از طریق صرافی‌های معتبر خارجی و داخلی خریداری کنید. از صرافی‌های خارجی که از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند به صرافی‌های کوین‌بیس – بایننس و جمینای می‌توان اشاره کرد.

همانگونه که می‌دانید خیلی از این صرافی‌ها به دلیل تحریم‌های موجود علیه ایران، ورود کاربران ایرانی به پلتفرم‌های خود را محدود کرده و حساب‌های کاربری آنها را مسدود کرده است. به همین دلیل بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند از صرافی‌های ایرانی معتبر برای خرید و فروش و یا ذخیره رمز ارزهای موردنظر خود استفاده کنند.

ارز دیجیتال الروند را از کجا بخریم؟
ارز دیجیتال الروند را از کجا بخریم؟

صرافی اکسکوینو با برخورداری از طیف وسیع و متنوعی از ارزهای دیجتال امکان خرید و فروش و مبادله بیش از ۲۰۰ رمز ارز را در محیطی امن برای کاربران فراهم آورده است. اگر شما هم از علاقه مندان به خرید ارز دیجیتال الروند هستید می‌توانید این رمز ارز محبوب را در صرافی اکسکوینو خریداری کنید.

کاربران همچنین می‌توانند با نصب اپلیکیشن کیف پول اکسکوینو بر روی گوشی تلفن همراه خود با هر دو سیستم عامل ادروید و iOS هر زمان و از هر مکانی به حساب کاربری خود دسترسی داشته و به فعالیت بپردازند.

کیف پول‌های ارز دیجیتال الروند

از کیف پول‌های مناسب برای ذخیره و نگهداری ارز دیجیتال الروند به موارد زیر می‌تواند اشاره کرد:

  • کیف پول مایار (Maiar Wallet): مایار کیف پول دیجیتالی رسمی بنیاد الروند است که از این شبکه بلاک‌چین پشتیبانی می‌کند.
  • کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger Wallet): این کیف پول یکی از بهترین و مطمئن‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری موجود در بازار ارزهای دیجیتال است که از ارز دیجیتال الروند پشتیبانی می‌کند.
  • کیف پول الروند وب (Elrond Web Wallet): کیف پول تحت وب Elrond کیف پول رسمی جامعه بلاک‌چین ارز دیجیتال الروند است.
  • تراست والت (Trust Wallet): کیف پول محبوب تراست ولت که کیف پول رسمی صرافی بایننس است هم یکی دیگر از نمونه کیف پول‌هایی است که میتوانید ارز دیجیتال الروند EGLD رادر آن ذخیره و نگهداری کنید.
  • کیف پول فرانتیر (Frontier Wallet): کیف پول موبایل فرانتیر هم از جمله والت‌هایی که به تازگی پشتیبانی از ارز دیجیتال الروند را آغاز کرده است.
کیف پول‌های ارز دیجیتال الروند
کیف پول‌های ارز دیجیتال الروند

توکنومیک ارز دیجیتال الروند

ارز دیجیتال الروند EGLD (طلای الکترونیکی) ارز بومی شبکه الروند است که هدف آن تسهیل عملکرد این شبکه الروند است. EGLD به عنوان سیستم حاکمیتی این پلتفرم، برای پاداش‌دهی و اعتبارسنجی، و به‌عنوان وسیله‌ای برای پرداخت تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند به کار برده می‌شود.

قیمت ارز دیجیتال الروند در زمان نگارش این مقاله و بر اساس داده‌های به‌دست امده از سایت کوین مارکت کپ (Coinmarketcap) ۶۲.۹۷ دلار آمریکا با حجم معاملات ۲۴ ساعته ۵۶،۳۶۸،۶۲۴ دلار است. بر اساس همین داده‌ها، ارز دیجیتال الروند در حال حاضر رتبه ۳۹ در میان رمز ارزها را به خود اختصاص داده است.

ارزش بازار این رمز ارز ۱،۴۱۵،۷۶۳،۵۵۸ دلار بوده و دارای عرضه در گردش ۲۲،۴۶۱،۶۶۹.۰۴ توکن EGLD و حداکثر عرضه ۳۱،۴۱۵،۹۲۶ توکن است.

برنامه‌های آینده برای الروند

الروند قصد دارد با ارائه ویژگی‌ها و نوآوری‌های منحصربفرد به ارائه مقیاس‌پذیرترین، سریع‌ترین و ایمن‌ترین پلتفرم بلاک‌چین برای برنامه‌های کاربردی در دنیای واقعی کمک کند.

برنامه‌های آینده برای الروند
برنامه‌های آینده برای الروند

نوآوری‌های موردنظر این پروژه در سال ۲۰۲۲ عبارتند از:

معرفی بازار NFT

پروژه‌های DAO با قابلیت چند امضایی بودن

یکپارچه سازی پرداخت‌های وب 3

کیف پول مایار 2.0

الروند سوپرویو (superwave): یک برنامه تشویقی استخراج نقدینگی ۱.۲۹ میلیارد دلاری

الروند گیمیفای

فاز ۴ استیکینگ الروند

دیفای 2.0

حاکمیت درون زنجیره‌ای

کشت سود تجاری Merchant Yield

پیش‌بینی قیمت آینده الروند EGLD

طبق داده‌های تاریخی و تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال الروند، از نوامبر ۲۰۲۱، قیمت این رمز ارز در حال اصلاح بوده است. اگرچه در هفته اول آوریل ۲۰۲۲ بهبود جزئی در روند آن مشاهده شد اما پس از آن قیمت دوباره کاهش پیدا کرد. در صورت افزایش قیمت و شروع دوباره روند صعودی بازار، قیمت الروند در آینده نزدیک روند مثبتی را نشان خواهد داد.

پیش‌بینی قیمت آینده الروند EGLD
پیش‌بینی قیمت آینده الروند EGLD

پیش بینی قیمت الروند از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶

پیش بینی قیمت الروند در سال ۲۰۲۲
طبق پیش‌بینی‌های موجود، انتظار می‌رود میانگین قیمت EGLD تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۲۰۵.۹۳ دلار و حداقل قیمت به ۱۹۲.۳۵ دلار برسد.

پیش بینی قیمت الروند در سال ۲۰۲۳
طبق پیش‌بینی‌های کارشناسان، قیمت ارز دیجیتال الروند در سال ۲۰۲۳ تا حداکثر ۲۴۸.۴۹ دلار بالا می‌رود و حداقل قیمت آن ۲۰۷.۳۸ دلار خواهد بود. میانگین قیمت Elrond هم در سال ۲۰۲۳، ۲۳۰.۶۹ دلار برآورد شداست.

پیش بینی قیمت الروند در سال ۲۰۲۴
این احتمال وجود دارد که در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳ شاهد اصلاح جزئی باشیم. طبق پیش‌بینی کارشناسان حداقل قیمت Elrond در سال ۲۰۲۴ به ۱۹۲.۶۴ دلار و حداکثر قیمت به ۲۸۵.۴۴ دلار و متوسط ​​قیمت Elrond به ۲۲۴.۸۱ دلار خواهد رسید.
پیش بینی قیمت الروند در سال ۲۰۲۵
با توجه به اینکه ارز دیجیتال الروند به پیشرفت خود ادامه داده و ارزش بازار قابل‌توجهی را به دست خواهد آورد، ابتکارات بنیاد این شبکه بلاک‌چین با تمرکز بر آموزش، توسعه و نوآوری می‌تپواند قیمت ارز دیجیتال الروند را در سال ۲۰۲۵ به حداکثر ۳۲۶.۷۴ دلار برساند.

پیش بینی قیمت الروند در سال ۲۰۲۶
اگر روند بازار کریپتو مساعد باشد، قیمت EGLD قرار است تمام موانع را شکسته و عملکرد فوق العاده‌ای را از خود نشان دهد و به اوج قیمتی خود برسد. اگرچه، ممکن است در سال ۲۰۲۶ نسبت به سال ۲۰۲۵ اصلاح جزئی وجود داشته باشد، طبق پیش‌بینی انجام شده قیمت ارز دیجیتال الروند، با پشتوانه قراردادهای هوشمند قوی، می تواند به راحتی راحتی تا پایان سال ۲۰۲۶ به ۳۰۸.۵۲ دلار برسد. این قیمت بسیار بالاتر از قیمت الروند امروزی است و منجر به افزایش طولانی مدت آن خواهد شد.

کلام آخر

ارز دیجیتال الروند (Elrond) پروژه‌ای است که تمرکز اصلی آن بر حل مشکلات بلاک‌چین است و بر اساس شاردینگ و گواه اثبات سهام امن طراحی و ایجاد شده است. این رمزارز توانسته رتبه خوبی را در میان ۱۰۰ ارز دیجیتال بر اساس ارزش بازار به خود اختصاص دهد. برگ برنده الروند بهبود چشمگیر سرعت پردازش تراکنش‌ها در شبکه بلاک‌چین است.

علاوه‌بر‌این، داشتن شرکای بزرگی در کنار خود، آینده ارز دیجیتال الروند را تا حد زیادی مشخص می‌کند. نرخ پاداش بالای الروند، هم باعث رشد این رمزارز شده و هم باعث شده قدرت رقابت‌پذیری بالایی داشته باشد.

سوالات متداول

  • ارز دیجیتال الروند EGLD چیست؟
    هدف از طراحی و ایجاد بلاک‌چین عمومی الروند افزایش مقیاس‌پذیری، سرعت و امنیت است. الروند هم مانند اتریوم، یک پلتفرم قرارداد هوشمند برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) فراهم کرده است. با این حال، با کارمزد کمتر و توان عملیاتی بالاتر، موارد استفاده سازمانی را نیز تامین می‌کند.
  • شبکه الروند در چه سالی و توسط چه کسی ایجاد شد؟
    الروند در اواخر سال ۲۰۱۷ توسط بنیامین مینکو، لوسیان مینکو و لوسیان تودیا تاسیس شد.
  • هر تراکنش در شبکه Elrond چقدر طول می‌کشد؟
    هر تراکنش در الروند تقریبا به صورت فوری انجام می‌شود. سرعت این شبکه به ۲۶۰ هزار تراکنش بر ثانیه هم رسیده است.
  • ویژگی‌های اصلی شبکه Elrond چیست؟
    دو ویژگی اصلی شبکه الروند، فناوری شاردینگ انطباقی و الگوریتم اثبات سهام امن هستند.
  • آیا الروند بهتر از اتریوم است؟
    شبکه الروند از نظر سرعت بالا و کارمزد تراکنش پایین، بسیار بهتر از شبکه اتریوم است. با این حال، هنوز اعتبار اتریوم را ندارد و هنوز آزمون خودش را پس نداده است.

این مقاله صرفا با اهداف آموزشی تهیه و ترجمه شده است و هیچگونه توصیه‌‌ای برای سرمایه‌گذاری نیست. تیم اکسکوینو و نویسنده این مقاله هیچگونه مسئولیتی نسبت به ضررها و سودهای حاصله از این مقاله نخواهند داشت.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.