چین‌ لینک

آیا چین‌لینک گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری است؟ – پادکست

خیلی از کارشناسان بر این باورند که پروژه چین‌لینک (Chainlink) می‌تونه رشد خوبی رو در سال ۲۰۲۲ تجربه کنه. چین‌لینک یکی از پیشتازان فعال در حوزه اوراکل‌هاست و در تلاشه تا امکانات خودش رو گسترش بده.

در پادکست امروز، ما به طور کامل درباره این پروژه و به‌روزرسانی‌های مربوط به آن صحبت کردیم.

تحلیل قیمت لینک رو هم می‌تونید در این اپیزود بشنوید!

اگه یادتون باشه در اپیزود صدوچهاردهم از رادیو اکسکوینو وقتی داشتیم در مورد ده رمزارزی که میتونن از پر پتانسیل‌های سال ۲۰۲۲ باشن صحبت میکردیم به چین لینک اشاره کردیم.

 در اپیزود صدوسی‌دوم هم گفتیم ۱۲.۷ درصد از سرمایه‌گذارای کریپتو چین‌لینک رو هم در سبد بلند مدتشون دارن.

امروز میخوایم تحلیل دقیق‌تر و مفصل‌تری از پروژه چین‌لینک و توکن‌ بومی‌اش لینک داشته باشیم. با ما همراه باشید.

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر جمعه 24 دی ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 164 از رادیو اکسکوینو

مقدمه

همونطور که صنعت کریپتو گسترده‌تر میشه، همزمان تقاضا برای داده‌های آف-چین هم افزایش پیدا میکنه. داده‌های آف-چین هم همون‌چیزیه که کاربردپذیری کریپتو رو افزایش میده. اینجاست که میتونیم بگیم پروژه چین‌لینک (Chainlink) رهبر بلامنازع در حوزه اوراکل‌های کریپتوییه. تازه این پروژه الان دنبال اینه که از حوزه دیتا دلیوری (data delivery) هم فراتر بره.

امروز می‌خوام یه جمع‌بندی سریع از اینکه چین‌لینک چیه بهتون ارائه بدم، و شما رو سریع برسونم به جایی که بدونین چین‌لینک تا به حال دنبال چی بوده و برخی ویژگی‌های جدید و برنامه‌های آینده‌ش رو براتون بررسی کنم. و مهمتر از همه، چطور این برنامه‌ها برای آینده میتونن توکن لینک رو به بالاترین قیمت تاریخیش برسونن.

ولی قبل از این که بیشتر پیش بریم، یادآوری می‌کنم که این پادکست تنها برای آموزش و افزایش دانش کاربرای کریپتو طراحی شده و هیچ منفعت مالی برای مجموعه اکسکوینو نداره. پس حواستون باشه که برای اتخاذ تصمیمات مالی باید خودتون مطالعه کنید و بر مبنای شرایط همون لحظه تصمیم بگیرید. این پادکست توصیه مالی نیست. 

چین‌لینک در سال 2017 توسط استیو الیس (Steve Ellis) و سرگئی نظروف (Sergey Nazarov) تاسیس شد.

چین‌لینک توسط چین‌لینک لبز (Chainlink Labs)، یک شرکت نرم افزاری انتفاعی مستقر در سانفرانسیسکو ساخته شد، اما دفتر اصلی خود را در جزایر کیمن (Cayman Islands) مستقر کرد. جزایر کیمن بخشی از مستعمرات فرادریایی بریتانیا است که در دریای کارائیب قرار داره و طبق آمار بانک جهانی کمتر از ۶۶ هزار نفر جمعیت داره.

 چین‌لینک در یه عرضه اولیه کوین یا آی‌سی‌او (ICO) در سال 2017 موفق به جذب 32 میلیون دلار شد و شبکه اصلیش رو در سال 2019 فعال کرد.

هدف چین‌لینک ارائه داده‌های آف‌چین مثل قیمت کوین‌ها و توکن‌های مختلف به بلاک چین‌های کریپتوییه. بدون این داده های آف‌چین، اکثر برنامه‌های غیرمتمرکز یعنی دی‌اپ‌ها (DApps) کار نمی کنن.

چین‌لینک داده های آف‌چین رو با استفاده از یک سری اوراکل تهیه می‌کنه. مثلا صرافی‌های کریپتویی مثل مثل بایننس (Binance) و یا سایت‌های قیمت رمز ارز مثل کوین مارکت‌کپ (CoinMarketCap) و یا حتی بعضی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری همگی مدام به قیمت لحظه‌به‌لحظه انواع کوین‌ها و توکن‌ها نیاز دارن.

 اوراکل‌ها داده‌های قیمت‌گذاری مربوط به رمزارزهای مختلف رو ارائه می‌دن و چین‌لینک اساساً از میانگین پاسخهای اونا به عنوان به اصطلاح پاسخ قابل اعتماد برای قیمت فعلی یه کوین یا توکن استفاده می کنه. این تضمین می‌کنه که داده‌های آف‌چین دستکاری نمیشن، و همچنین تمرکززدایی برنامه‌های غیرمتمرکز رو هم حفظ می‌کنه، چون یه فید داده متمرکز منجر به  یه منبع اشتباه میشه.

اوراکل‌ها در ازای فیدهای داده‌ای که ارائه می‌کنن توکن‌ لینک (LINK) دریافت میکنن و این پرداخت از سوی پروژه‌های کریپتو، شرکت‌ها و توسعه‌دهندگانی که برای عملیاتاشون به این فیدهای داده نیاز دارن، انجام می‌شه.

علاوه بر فیدهای داده، چین‌لینک خدمات دیگه‌ایی مثل توابع تصادفی قابل تأیید یا وی‌آر‌اف (VRF) هم ارائه می‌ده که برای تولید اعداد تصادفی یا آر‌ان‌جی (RNG) هست و در قمار و بازی‌های ویدیویی استفاده میشه.

چین‌لینک همچنین خدمات اثبات ذخیره یعنی پروف آو ریزرو (Proof of Reserves) که به اختصار میشه پی‌او‌آر (PoR) هم ارائه میده. پی‌او‌آر این امکان رو برای شرکت‌های رمزارز مانند منتشرکنندگان استیبل‌کوین و صندوق‌های نگهداری از کریپتو فراهم می‌کنه تا به کاربراشون ثابت کنن که دارایی‌های خاصی را به طور آف-چین نگهداری می‌کنن.

چین‌لینک اخیراً سرویس دیگه‌ای به اسم کیپرز (Keepers) رو معرفی کرده که به برنامه‌نویسا اجازه می‌ده تا وظایف و عملکردهای قرارداد هوشمند خاصی را که شامل ورودی یا داده های آف‌چین هست رو اتوماسیون یا خودکار کنن.

بنابراین جای تعجب نیست که چین‌لینک داده‌های آف‌چین رو تقریباً برای هر پروژه کریپتویی که به اون نیاز داره ارائه می‌کنه، بنابراین معلومه چرا توکن لینک بزرگترین توکن اوراکلی از نظر ارزش بازاره.

آپدیت‌های چین‌لینک

از آپدیت‌های این پروژه اینه که سال پیش چین‌لینک اعلام کرد به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد  یا همون یونسکو پیوسته تا آموزش جهانی در مورد فناوری قراردادهای هوشمند رو افزایش بده.

در فوریه، صرافی کراکن اعلام کرد که به عنوان ارائه‌دهنده فید قیمت کریپتو به چین‌لینک پیوسته.

چین‌لینک همچنین سرویس گزارش‌ آف‌چین یا او‌سی‌آر پروتکلش (OCR Protocol) رو معرفی کرد که به اوراکل‌ها این امکان را می‌ده تا داده‌های خودشون را قبل از ارسال به بلاک چین به‌طور امن جمع‌آوری کنن. این آپدیت هزینه فید‌های داده چین‌لینک رو تا ده برابر کاهش میده که علتش هم صرفه‌جویی در نرخ کارمزد اتریومه.

در ماه مارس شرکت بزرگ گری‌اسکیل تراست چین‌لینکش رو راه انداخت که از اون موقع تا الان معادل ۷ میلیون دلار توکن لینک رو خریده و جمع کرده.

این آپدیت‌ها خیلی زیادن و این لیست میتونه خیلی ادامه داشته باشه چون تقریبا هر ماه یک اتفاق مهم در این پروژه افتاده که ما به علت محدودیت زمانی به همین تعداد بسنده می کنیم.

اما اجازه بدید بریم به سراغ قیمت توکن لینک

تحلیل قیمت لینک

علیرغم همه اعلامیه‌ها، به‌روزرسانی‌ها، مشارکت‌ها و پیشرفت‌های چین‌لینک، قیمت توکن لینک از ابتدای سال 2021 تا امروز تنها حدود 50 درصد افزایش یافته. این خیلی کمتر از هر رمز ارز دیگه‌ایی و حتی برخی سهام‌هاست. قضیه چیه؟

خب لینک یه توکن دیفای (DeFi) هست. حوزه دیفای یا خدمات مالی غیر متمرکز در سال 2020 و اوایل سال 2021 داغ بود، اما هیاهو و هیجانش در طول نیم سال گذشته از بین رفته. بقیه توکن‌های دیفای مثل یونی (UNI) و آوی (AAVE) هم عملکرد چندان خوبی در سال گذشته نداشتن و قیمتاشون تقریبا مشابه لینک حرکت کردن.

تنها تفاوت اینه یونی و آوی هنوز بیش از 2 برابر از ابتدای سال افزایش داشتن، که معنیش اینه که عامل اصلی پشت عملکرد ضعیف قیمت لینک باید یه چیز دیگه باشه که به خود چین‌لینک اختصاص داره.

کسایی که بیشتر با این پروژه آشنان میدونن که تیم چین‌لینک میلیون‌ها توکن لینک رو برای تامین مالی عملیات‌های فعلی و توسعه آینده چین‌لینک فروختن. الان عرضه در گردش لینک کمی بیشتر از 467 میلیون توکنه که با فرض قیمت متوسط حدود 20 دلار برای هر لینک، این به بیش از یک و سه دهم میلیارد دلار فشار فروش تبدیل میشه که واقعاً مشکل‌سازه.

اگرچه این پول احتمالاً در دراز مدت به معنای سود بیشتر برای لینکه اما این فشار فروش احتمالاً در کوتاه مدت به قیمت لینک آسیب زیادی وارد می کنه. اگر بخواهیم منصف باشیم، ده‌ها پروژه کریپتویی پرمخاطب دیگه وجود دارن که میلیاردها دلار برای توسعه هزینه کردن، به ویژه پالیگان که در چند ماه گذشته چندین میلیون دلار هزینه داشته و این هزینه‌های هنگفت با توکن‌های ماتیک یا متیک (MATIC) پرداخت شدن.

با این حال، احتمالاً متوجه شدین که توکن متیک حتی با وجود این همه فشار فروش، عملکرد بسیار خوبی داشته. این به این دلیله است که متیک چیزی داره که لینک نداره، و اون تقاضای زیاده.

مورد استفاده یا کاربرد اصلی و اولیه لینک پرداخت هزینه فیدهای داده غیرمتمرکزه که تقریباً برای عملکرد هر برنامه غیرمتمرکزی مورد نیازه. در تئوری، این تقاضای زیادی برای لینک ایجاد می‌کنه که باید قیمت اون رو بالا ببره، اما در عمل هیچ تاثیری نداشته چون لینک یک پول رایج مورد حمایت قانون نیست.

به این ترتیب، هر لینکی که برای پرداخت هزینه فیدهای داده استفاده می‌شه، متعاقباً توسط اپراتورهای نود (node operator) فروخته می‌شه، و این فشار فروش، فشار خرید ایجاد شده توسط اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا همون دی‌اپس رو که در ابتدا لینک رو خریداری کردن، جبران می‌کنه. در حال حاضر، تنها محرک واقعی تقاضا برای لینک سرمایه‌گذاری‌های به امید سوده و به نظر می رسه خیلی از سرمایه‌گذارای خرد پولشونو بردن جای دیگه.

در حالی که لینک از طریق تراست گری‌اسکیل برای موسسات سرمایه‌گذاری در دسترسه ، به نظر می رسه که علاقه زیادی به تراست چین‌لینکیِ گری‌اسکیل وجود ندارده، و سهم لینک از مجموع دارایی‌های صندوق گری‌اسکیل در طول زمان کاهش داشته.

ولی با همه این اوصاف، لینک بر خلاف بسیاری از رمزارزهای دیگه که هرگز پس از سقوط عظیم در ماه می به طور کامل بهبود نداشتن، همچنان در یک روند صعودی آشکاره. اگر این روند صعودی ادامه پیدا کنه، چین‌لینک می‌تونه در ماه‌های آتی به بالاترین حد خودش برسه، البته با این فرض که برای مدتی بازار صعودی داشته باشیم.

البته این همون چیزیه که تضمینی نیست.

اما یه نکته مهم: انتظار میره زمانی که چین‌لینک استیکینگ لینک رو فعال کنه اون وقت این لینک میتونه توقعات هولدرهاش رو برآورده کنه و حتی برخی انتظار دارن زمانی که چین‌لینکِ دو کامل بشه، توکن لینک به پتانسیل واقعی‌ش برسه.

البته باید منتظر بود و دید. حالا سئوال مهم ما اینه: به نظرتون توکن لینک شاهد یه رشد بزرگ در سال ۲۰۲۲ خواهد بود؟

اما قبل از شروع یه چیزی رو مثل همیشه یادآوری می‌کنم: اگه میخواید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل بیشتر بدونید، حتما به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ سر برنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادگیر مثل ناملیک و کست‌باکس دنبال کنید.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.