پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
ارز دیجیتال رن چیست

ارز دیجیتال رن REN چیست و چه آینده ای دارد؟

شاید بتوان دلیل اصلی خلق و ایجاد خیلی از ارزهای دیجیتال را رفع اشکلات و ایرادات موجود در شبکه‌های بیت‌کوین و اتریوم دانست. در واقع هدف اصلی هر پروژه نوپا و جدید، ایجاد مزیتی تازه و یا جبران کمبودهای قبلی بوده است. به همین دلیل با گذر زمان شاهد پیدایش پروژه‌های رمز ارزی متقاوت با اهداف متنوع بوده‌ایم.

ارز دیجیتال رن (Ren) هم یکی از پروژه‌هایی است که هدف خود را ایجاد ارتباط بین شبکه‌ای متمرکز عنوان کرده و از این نظر هم بر بسیاری از پروژه های دیگر مزیت و برتری دارد. در ادامه قصد داریم به بیان جزئیات و اطلاعات مربوط به این ارز دیجیتال بپردازیم پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

فهرست مطالب با دسترسی سریع

بسیاری از کارشناسان معتقدند پروژه‌ رن (Ren) شباهت زیادی به یک بلاک‌چین عمومی دارد که مثل باقی بلاک‌چین‌ها متشکل از چندین نود بوده که وظیفه میزبانی از کلاینت‌ها را بر عهده‌دارند. در پلتفرم رن یک توافق (BFT) برقرار است که این توافق از یک ماشین مجازی، به نام RenVM و یک نسخه‌ تغییریافته از (Tendermint) شکل گرفته است. با این حال، تمرکز اصلی تیم توسعه‌دهنده رن بر روی طراحی فرا بلاک‌چینی و حفظ امنیت پروژه با استفاده از قابلیت همکاری بین شبکه‌ای قرار دارد.

برخلاف اکثر پلتفرم‌های مشابه، رن قابلیت اجرا به ‌عنوان یک افزونه (پلاگین) را هم دارد. همین مسئله هم باعث شده کاربران بتوانند از آن به‌ سادگی استفاده کنند. تکته حائز اهمیت دیگر در مورد این پروتکل این است که پشتیبانی از بلاک‌چین‌ها در آن برخلاف بسیاری از پروتکل‌های دیگر، نیازی به پروتکل پیام‌رسانی ندارد؛ چراکه REN از فناوری sMPC استفاده می‌کند و این تکنولوژی، قابلیت‌های بسیار کاربردی را به این پروتکل اضافه کرده است.

هدف اصلی از طراحی پلتفرم و ارز دیجیتال رن (REN) ترکیب فناوری بلاک‌چین با ساختار بازارهای سرمایه‌گذاری سنتی بوده است. نام قبلی این پلتفرم پروتکل ریپابلیک (Republic) بود که با گذر زمان به REN تغییر نام پیدا کرد. رن ادعا می‌کند که امنیت بسیار بالایی دارد و مبادلات بین بلاک‌چینی را ممکن کرده است.

ارز دیجیتال REN چیست؟

پروژه ارز دیججیتال REN تقریباً شبیه به یک بلاک‌چین عمومی است، که مانند سایر بلاکچین‌ها از چندین نود تشکیل شده و شامل یک ماشین مجازی با نام RenVM و یک توافق BFT نیز می‌شود.

برخلاف اکثر پلتفرم‌های مشابه، رن یا REN قابلیت اجرا به ‌عنوان یک افزونه (پلاگین) را نیز داد. به همین دلیل کاربران می‌توانند به‌ سادگی از آن استفاده کنند. همچنین پشتیبانی از بلاک‌چین‌ها در پروتکل REN، برخلاف بسیاری از پروتکل‌های دیگر، نیازی به پروتکل پیام‌رسانی ندارد زیرا فناوری sMPC قابلیت‌های بسیار کاربردی را برای پروتکل REN به ارمغان می‌آورد.

تاریخچه ارز دیجیتال رن REN

پروتکل Republic که نام قبلی رن است در اواخر سال 2017 کار خود را شروع کرد. این پروتکل شبکه‌ای غیرمتمرکز بود که وظیفه انجام انتقالات و معاملات را به‌صورت کاملا خصوصی بلاک‌چین‌های مختلف،  امکانپذیر می‌ساخت.

توسعه‌دهندگان پروژه رن (REN) یکسال بعد یعنی در سال ۲۰۱۸ این شبکه را توسعه داده و تغییرات مهمی را در آن ایجاد کردند. آنها پروتکل خود را گسترش دادند تا این امکان را برای عموم فراهم کنند که دارک پول (Dark pool) دلخواه خود را با قوانین دلخواه ایجاد کنند و به این ترتیب بر خلاف گذشته دیگر تمام منابع به یک دارک پول اختصاص داده نمی‌شد. RenEx، صرافی غیرمتمرکز این شبکه، یکی از اولین دارک پول‌ها در این شبکه بود. که در اواخر سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد.

از اهداف اصلی و ابتدایی رن این بود تا با رفع ایرادات و نواقص موجود، پروتکل REN را به پروتکلی ایده‌آل و محبوب تبدیل کند و بهجایگاه کاربردی نوینی دست یابد.

به این ترتیب اولین مورد، لازمه وجود یک دفتر سفارش پنهان و محرمانه و بعد از آن، برقرای و حفظ امنیت سراسری (End-to-End)، برای تمامی سفارشات (از ابتدا ثبت سفارشات تا انتهای انتقالات) بود. ایجاد این امنیت در کنار کار با چندین بلاک‌چین دیگر و برقراری ارتباط بین آنها، از چالش‌های توسعه‌دهندگان REN بود که همه آنها را یکی بعد از دیگری پشت سرگذاشتند. 

به دنبال انجام تمامی این اقدامات، پروژه رن به جایگاهی فراتر از یک دارک پول رسید و تبدیل به یک پروتکل ایمن و کاربردی جهت ایجاد ارتباط و انتقال نقدینگی بین شبکه‌ها شد. با این اقدام، خیلی از ایرادات و مشکلات سابق پلتفرم‌ها و صرافی‌های غیرمتمرکز، پلتفرم های وام‌دهی و امثال آن مرتفع شد.

توکن REN

توکن Ren یک توکن مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم (ERC20) است. این توکن نقدینگی شبکه رن را از طریق الگوریتم اثبات سهام (PoS) تامین می‌کند. از آنجا که استیکینگ (staking) برای اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق این توکن انجام میشه، امنیت شبکه به این طریق تامین و تضمین می‌شود.

توکن REN در عرضه اولیه خود که در فوریه ۲۰۱۸ انجام شد موفق به جمع‌آوری ۳۴.۳ میلیون دلار سرمایه اولیه شد. در جریان این عرضه اولیه، ۶۰۲ میلیون توکن Ren فروخته شد و این توکن‌ها بعد از دو هفته آزاد و توسط کاربران برداشت شد. 

قیمت توکن رن در زمان نوشتن این مقاله و بر اساس داده‌ّای به دست امده از سایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap) ۰.۳۴۲ دلار برآورد شده است. حجم بازار این توکن هم طبق گزارش همین سایت حدود ۳۴۳ میلیون دلار و حجم معاملات آن در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۸۵ میلیون دلار رقم خورده است.

کاربردهای توکن Ren 

توکن Ren در مجموع دارای دو کاربرد اساسی است:

۱- پرداخت حق‌الزحمه برای ایجاد انگیزه پردازش معاملات توسط نودها

۲- پرداخت وثیقه از جانب اپراتورها و معامله کنندگان برای شرکت در شبکه

– حق‌الزحمه

در شبکه رن معامله کنندگان برای ثبت سفارش خود ملزم به پرداخت حق‌الزحمه‌ای هستند که درصدی از این هزینه  مربوط به هر یک از نودهایی است که در پردازش سفارش همکاری ‌می‌کند.

– وثیقه

یک قرارداد هوشمند در اتریوم بنام Registrar، نودهای شبکه Ren را سازماندهی ‌می‌کند. برای عضویت در شبکه، معامله‌کنندگان و نودها بایستی وثیقه‌ای به مبلغ 100,000 Ren در Registrar قرار دهند. این اقدام از سواستفاده‌ احتمالی و ثبت سفارشات جعلی جلوگیری ‌می‌کند. این وثیقه در زمان خروج از شبکه، به معامله‌کنندگان عودت داده خواهد شد.

عملکرد پروتکل REN

REN به‌عنوان یک پروتکل منبع باز، قابلیت همکاری بین سیستم‌عامل‌های مختلف بلاک‌چین را ایجاد کرده و شبکه‌ای از نودها را برای پردازش سفارش، بدون اطلاع از محتوای سفارش، فراهم ‌می‌کند. اینکار با تقسیم سفارش به قطعات رمزگذاری‌شده انجام می‌شود که بعد از آن در شبکه و با استفاده از  sMPC توزیع می‌شود.

این کار همانند صرافی‌های متمرکز انجام می شود با این تفاوت که پروتکل رن این کار را به صورت مستقیم و بدون ‌واسطه انجام می­دهد.

نودها بدون اینکه محتوا را فاش کنند قطعات رمزگذاری‌شده سفارش را بازسازی می‌کنند و سپس سفارشات را تطبیق می‌دهند. زمانی که همتای یک سفارش پیدا شد، یک تبادل اتمی (atomic swap) بین فروشنده و خریدار بصورت همتا به همتا انجام می‌شود.

به طور خلاصه، پروتکل رن قابلیت‌های زیر را برای کاربران به ارمغان می‌آورد:

  • دفتر سفارش محرمانه و پنهان غیرمتمرکز
  • تطبیق سفارش غیرمتمرکز
  • زیرساخت تبادلات اتمی برای معاملات بین شبکه های  BTC،ETH  و  ERC20
  • توکن پروتکل REN

تیم تشکیل دهنده پروزه REN

اعضای تیم توسعه دهنده پروژه REN که دفتر آن در کو سنگاپور مستقر است عموما از مهندسین و کارشناسان نرم افزار و امور مالی تشکیل شده است. تایانگ ژانگ (Taiyang Zhang) مدیر عامل این پروژه یکی از بنیانگذاران سازمان Virgil Capital است که در خوزه ترید ارزهای دیجیتال فعالیت دارد. ژانگ متخصص بلاک‌چین و اجاره نرم افزار است و همین تجربه باعث شده که تخصص را برای هدایت پروژه  Renداشته باشد.

لونگ وانگ (Loong Wang) مدیر ارشد فناوری شبکه REN است. وانگ توسعه‌دهنده ارشد نرم افزار در شرکت Neurocode بوده و فارغ التحصیل دانشگاه ملی استرالیا است. از سوابق و مهارت‌های او به فعالیت در سیستم‌های توزیع‌شده، ارز دیجیتال و برنامه‌نویسی موازی می‌توان اشاره کرد. 

از دیگر افراد متخصص و برجسته این تیم به ساسروت ندیم پالی (Susruth Nadimpalli)، یونشی سان (Yunshi Sun)  و چندی دیگر از کارشناسان و متخصصان حاذق در این حوزه می‌توان اشاره کرد.

ماشین مجازی REN یا RenVM چیست؟

RenVM در واقع موتور محرکه شبکه REN است که از یک الگوریتم محاسباتی چند طرفه ایمن استفاده می‌کند و حریم خصوصی، مقیاس‌پذیری و تعامل را فراهم می‌کند. به این ترتیب می‌توان به صورت موثری به انجام محاسبات خصوصی بر روی ورودی‌ها و طرفین مختلف پرداخت.

پروتکل رن از ZK-Snarks  برای ایجاد و توسعه برنامه‌ها استفاده می‌کند ZK-Snarks به نوعی رمزنگاری سری گفته می‌شود که حریم خصوصی در آن حفظ می‌شود. به این ترتیب، طرفین تراکنش قادر به تایید اطلاعات خواهند بود و در این میان، چیزی از اطلاعات و حریم خصوصی طرف مقابل فاش نخواهد شد.

ZK-Snarks معاملات خارج از صرافی حساس را تسهیل می‌کند و مانع افشای اطلاعات می‌شود. این خصوصیات‌ برای حفظ حریم خصوصی لازم و ضروری و برای برنامه‌های غیر متمرکز بسیار مفید هستند. به این ترتیب شبکه REN از دیگر پلتفرم‌های بلاک چینی ممتاز شده است.

sMPC چیست؟

هدف کلی درsMPC، محاسبه‌ی جمعی توابع، با ورودی هایی از منابع مستقل از هم است. بدون آن که ورودی طرفین برای یکدیگر افشا شود. به عنوان مثال، یک صرافی می‌تواند برای اثبات ذخیره ارزی کافی خود، بدون افشای مقدار دقیق آن، از یک مدل sMPC استفاده کند تا تایید کند که دارایی هایش از یک آستانه مشخص بالاتر است.

نحوه خرید ارز دیجیتال REN

همانطور که حتما می‌دانید برای خرید ارزهای دیجیتال نیاز به استفاده از یک صرافی دارد. تعداد این صرافی‌ها بسیار زیاد است و در سراسر جهان در حال ارائه خدمات به کاربران هستند. مدتی است به دلیل تحریم کاربران ایرانی در بسیاری از صرافی‌های خارجی، کاربرانی ایرانی ترجیح می‌دهند تا در صرافی های داخلی به فعالیت بپردازند.

صرافی اکسکوینو یکی از صرافی‌های معتبر ایرانی به‌عنوان اولین شرکت دانش‌بنیان ارائه‌دهنده کیف پول رمز ارز در ایران با مجوز معاونت علمی ریاست جمهوری از سال ۱۳۹۶ در حال فعالیت است. اکسکوینو حافظ و مسئول امنیت و دارایی کاربران است.

اگر شما هم تمایل به خرید و فروش یا معامله ارز دیجیتال REN هستیدخبر خوب اینکه بزودی می‌توانید در کنار طیف وسیعی از رمز ارزها، این ارز را خریداری و در کیف پول اکسکوینو ذخیره کنید.

از دیگر صرافی‌هایی که از ارز دیجیتال رن پشتیبانی می‌کنند به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • صرافی بایننس (Binance)
  • صرافی کوین‌بیس پرو (Coinbase Pro)
  • صرافی هوبی گلوبال (Huobi Global)
  • صرافی یونی سواپ (UniSwap)
  • صرافی بیلکسی (Bilaxy)

کیف پول های REN

همانطور که برای ذخیره و نگهداری پول‌های فیزیکی خود به یک کیف پول نیاز دارید برای اینکه بتوانید رمز ارز خود را در جایی امن ذخیره کنید هم داشتن کیف پول‌های دیجیتالی می‌توانند بهترین باشد. از جکله بهترین کیف پول‌هایی که می‌توانید برای ذخیره و نگهداری رمز ارز REN از آنها استفاده کنید موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • کیف پول سخت‌افزاری Ledger
  • کیف پول سخت‌افزاری  Trezor
  • کیف پول سخت‌افزاری KeepKey
  • کیف پول آنلاین MyEtherWallet
  • کیف پول نرم‌افزاری Coinomi
  • کیف پول نرم‌افزاری EXODUS

آینده ارز دیجیتال REN

با توجه به اینکه پروژه ارز دیجیتال REN توان خود را بر ویژگی‌های کاربردی، مثل ارتباط بین شبکه‌ای، قرار داده همین مسئله می‌تواند دلیلی باشد برای اینکه سرمایه‌گذاران به آن خوشبین باشند. پروژه رن ثابت کرده که در توسعه خود خط‌مشی و دستورالعملی مستحکم دارد.

رن نسبت به توسعه شبکه خود دقیق و منظم عمل کرد و توانست به اکوسیستمی ایمن در بلاکچین تبدیل شود و با سایر پروژه‌های دیفای رقابت کند. رن در حال حاضر نیاز دارد که بلاکچین‌های جدیدی را هم در بر بگیرد تا بتواند کاربران و توکن‌های خود را افزایش دهد.

قیمت ارز دیجیتال REN هم مثل خیلی از ارزهای دیجیتال دیگر تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. تیم متخصصانی که در این مجموعه فعالیت دارند هم در روند قیمت آن بی‌تاثیر نیستند.

عواملی مثل رابطه بین عرضه و تقاضا می تواند بر روی روند قیمت این ارز دیجیتال تاثیرگذار باشد. به عبارت دیگر می‌توان گفت هرچه دارندگان REN این رمز ارز را خرید کنند، جای تعجب نیست که قیمت برای افزایش تولید، کاهش پیدا کند.

همچنین اگر تقاضا برای برنامه های غیرمتمرکز یا DApp افزایش پیدا کند، قیمت REN نیز افزایش پیدا خواهد کرد. با توجه به پروتکل این ارز دیجیتال پیش‌بینی می‌شود که این رمز ارز یک روند صعودی را در آینده طی کند.

کلام پایانی

هدف اصلی از توسعه رن ایجاد تعامل بین شبکه‌های بلاک‌چین متمرکز بود و یکی از پروژه‌های پیشگام در امور مالی غیرمتمرکز به شمار می‌رود. رن با این ایده به وجود آمد تا بتواند بین شبکه‌ ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی کلاسیک ارتباط برقرار کند.

توکن این شبکه REN نام دارد و پلتفرم آن در ابتدا RenEx نام داشت که صرافی غیرمتمرکز این شبکه و یکی از اولین دارک پول‌های راه‌اندازی شده در سال ۲۰۱۸ در این شبکه بود.

پروژه رن با بهره‌مندی از یک لایه‌ منحصربفرد، امکان ایجاد هماهنگی بین سفارشات خود و دیگران را امکان‌پذیر می‌کند. مزیت رن به امنیت بالای شبکه آن مربوط است که با بهره‌مندی از امکان تبادل اتمی، معاملات را ناشناخته می‌کند.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.