ماینر چیست؟

دستگاه ماینر چیست و چگونه از آن کسب درآمد کنیم؟

اگر معامله‌گران طلا و طلاسازها همیشه در زمره تاجران و صنعت‌گران پردرآمد بودند، صاحبان و کاشفان معدن‌‌های طلا از آن‌ها هم مشهورتر و پولدارتر بودند. ازآنجاکه دست‌ برقضا، طلا و معدن‌های آن نیز همیشه کم و نایاب بوده‌اند، به همین خاطر همواره تب جست‌وجوی طلا Gold Rush میان ماجراجویان و کاشفان و افراد بلندپرواز در تاریخ زنده بوده است.

دنیای امروز ما، در تسخیر سکه‌ها و طلاهای دیجیتالی است، ‌ یعنی کوین‌ها، توکن‌ها، رمزارزها و بسیاری دیگر ارزش‌های تولید شده بر پایه‌ فناوری بلاک‌چین. برای سود بردن و به‌ دست‌ آوردن ثروت از راه رمزارزها راه‌های متعددی در دسترس همه‌ ماست. می‌توان از هودل کردن Hodling، ‌معامله کردن Trading، استیک کردن Stacking رمزارزها و کارهای متنوعی از این‌ دست نام برد.

اما راه دیگری نیز وجود دارد که ممکن است از همه‌ راه‌‌های دیگر مطمئن‌تر و پرسودتر باشد. مانند کاشفان طلا، ما نیز می‌توانیم رمزارزها را استخراج یا ماین Mine کنیم. در این مقاله به بررسی چیستی دستگاه‌های ماینر، روش‌های استفاده و کسب درآمد از آن، قانون‌گذاری آن، انواع دستگاه‌ها، نکات و حواشی پیرامون این کار می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

دستگاه ماینر چیست؟

به زبان ساده هرکسی ارز دیجیتال استخراج می‌کند،‌ ماینر است و ابزارهای این فرایند را نیز دستگاه ماینر می‌نامند اما بیایید پیش از اینکه به این پرسش پاسخ گسترده‌تری دهیم. در ابتدا ساده، مختصر و اجمالی با نحوه‌ی تولید و بدست‌ آمدن کوین‌ها و توکن‌های دیجیتالی و ارزش یافتن آن‌ها آشنا شویم.

دستگاه ماینر

مبنا و فلسفه‌ی وجودی این ابزار چیزی نیست جز شفافیت. همه تبادل‌ها، تراکنش‌ها و نحوه تولید بلاک‌ها (که به‌نوعی همان رمزارزها هستند) برای کاربران سیستم قابل رصد است. همین دو عامل موجب می‌شود که تمام فرایندهای بر پایه‌ ارزهای دیجیتال، تا حد زیادی از تقلب‌ها، کلاهبرداری‌ها، جعل و هر کار ناروایی مصون باشد. این موضوع موجب بهره‌گیری از این رمزارزها می‌شود و عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد؛ محدودیت در تعداد توکن یا ارز در دسترس هم وجود دارد.

مجموع این شرایط موجب می‌شود مانند هر کالا یا شی با ارزشی، رمزارز نیز ارزش مالی و اعتبار یابد. مسائلی مثل امنیت سیستم برنامه‌نویسی و رمزگذاری، امکانات فراهم شده در بلاک‌ چین هر رمزارز، سرعت تراکنش‌ها، افراد پشتیبان رمزارزها و… می‌تواند باعث کاهش یا افزایش ارزش ذاتی این دارایی‌های دیجیتالی شود.

با این شرایط و توضیحات روشن می‌شود که یک ارز دیجیتال یا کوین، در عمل همانند طلا یا نفت است. قواعد آن بازارها نیز بر بازار ارز های دیجیتال قابل تعمیم است. بنابراین اتصال به فرایندی که ما با آن رمزارز به دست می‌آوریم، مانند داشتن یک معدن خواهد بود و می‌توان انتظار داشت به این شکل سرمایه به دست آوریم؛ اما در معدنی که بتوان با آن رمزارز ماین کرد، به‌روی همه‌ کاربران باز است فقط باید ابزار مناسبی داشته باشند.

همان‌طور که می‌دانید رمزارزها در واقع، پروتکل‌های رمزگذاری شده‌ای بر پایه‌ فناوری بلاک‌چین هستند. هر تراکنش، مبادله یا هر فرایندی که قرار است بر پایه‌ی بلاک‌چین پردازش شود، به‌صورت عدد و رقمی در اختیار سیستم قرار می‌گیرد تا یک هش Hash تولید کند. این هش‌ها ورودی سیستم خواهد بود تا یک عملیات پیچیده‌ ریاضی انجام شود.

دستگاه ماینر چیست

نتیجه عملیات وقتی تایید شود، یک بلاک بدست می‌آید. سیستم پردازش‌گر بلاک‌چین مانند تابعی ورودی‌ها را می‌گیرد و خروجی تولید می‌‌کند. ماینر از میان تراکنش‌ها به میزان حجم مجاز هر بلاک (یعنی چند بایت Byte جا دارد.)، به طور مستمر تعدادی را انتخاب و هش مورد نظر را بدست می‌آورد و به واسطه آن‌ها یک بلاک فرضی می‌سازد.

وقتی همه موارد برگزیده درست و معتبر باشد، بلاک تایید و استخراج می‌شود. تایید بلاک از راه اثبات کار Proof of Work صورت می‌گیرد که در نتیجه به کاربران پاداش می‌دهد؛ پاداشی که چیزی بجز رمزارز مورد نظر ما نیست. البته تایید صحت داده‌های هر بلاک توسط ماینرها شامل کارمزد می‌شود که به حساب آن‌ها واریز می‌شود. اگر چند ماینر بتوانند هم‌زمان در مدتی که فرایندهای هر بلاک تایید می‌شوند، خروجی مدنظر را بیابند، به طور پاداش بین آن‌ها تقسیم خواهد شد.

حال به طور کامل‌تر می‌توانیم بگوییم ماینر کسی است که با بهره‌گیری از پردازنده CPU رایانه رومیزی خود در پایین‌ترین سطح تا سیستم تخصص‌یافته برای استخراج رمزارزها مانند دستگاه‌های ایسیک ASIC در بالاترین سطح، با اتصال به شبکه‌ بلاک‌چین موردنظر، یکی از نودهای Node آن شبکه می‌شود و به این شکل، در روند یافتن بلاک درست و معتبر سهیم می‌شود.

ماینر

در واقع، در ارزهای دیجیتال قابل استخراج، شبکه ماینینگ شبکه‌ای غیرمتمرکز Decentralized است. این امر در شبکه‌های رمزارز قابل استخراج، از عوامل امنیتی به حساب می‌آید. زیرا که عدم تمرکز و گستردگی شبکه موجب می‌شود، حملات و خطرات سایبری و هکری فقط نودهای معدودی را زمین‌گیر کند و اساسا رصد و پوشش کل شبکه نشدنی است.

دستگاه ماینر در هر ثانیه باید هزاران هزار هش تولید و علمیات‌های پیچیده‌ای را پردازش کند تا بتواند در این فرایند میلیون‌ها تراکنش را تایید و با ده‌ها هزار ماینر دیگر، رقابت کند. بسته به شرایط بلاک‌چین ماینر می‌تواند توان سخت‌افزار در دسترسش را در استخری Pool به اشتراک بگذارد و شانس دستیابی به پاداش را افزایش دهد. هرچند سود دریافتی در هر مرحله پرداخت کاهش می‌یابد ولی تعداد آن‌ها بیشتر می‌شود که در مجموع پاداش بیشتری به دست می‌آید.

در اینجا نیز بد نیست کمی به تحول تاریخی ماین کردن و دستگاه‌های ماینر اشاره کنیم. همه‌ تجارب رمزارزی از بیتکوین شروع شده است. در ابتدا، هرکسی که روی بیت کوین کار می‌کرد، یک نود ماینر بیت کوین بود. از آن جایی که عملا تراکنشی در کار نبود، حجم ورودی و محاسبات پایین بود و تعداد افراد معدود بود و هر کس با پردازنده مرکزی CPU رایانه هرچند ضعیف خود می‌توانست بیت کوین استخراج کند. در این دوران هر نود می‌توانست چندین بیتکوین به دست بیاورد.

بیشتر بخوانید: آموزش استخراج بیت کوین + راهنمای تصویری

پس از روز پیتزای معروف بیت‌کوینی، دنیای رمزارزها کم‌کم شروع به تکان خوردن کرد. افراد فعال بیشتر شدند و طرفداران برای رونق بیشتر آن شروع به مبادله بیت‌کوین و انجام معامله با آن کردند. از همین رو، توان سی‌پی‌یو که به طور خطی (هر عملیات پس از عملیات دیگری انجام می‌شود) کار می‌کند برای استخراج کافی نبود.

روز پیتزا بیت کوین

بعد از آن افراد به سراغ پردازنده گرافیکی GPU یا کارت گرافیک رفتند. با گذشت زمان کوتاهی دیگر کارت گرافیک‌ها هم از دور خارج شدند. در این زمان، بازار رمزارز رونق گرفته بود؛ بنابراین سرمایه‌گذاری روی سخت‌افزارهای قوی‌تر قابل‌توجیه بود. دستگاه‌های تخصصی ماین کردن یا اصطلاحا دستگاه ماینر پا به عرصه گذاشتند.

ارزهای مشهور مثل بیت‌کوین و اتریوم در عمل جز با ماینرهای اختصاصی قابل استخراج نیست. با افزایش قدرت سخت‌افزاری و پردازشی، بهینه‌شدن رمزنگاری‌ها و کدنویسی‌ها و تغییرات در قوانین و پروتکل‌های شبکه‌های بلاک‌چینی، رقابت میان استخراج‌کنندگان هر روز بیشتر می‌شود و باید دستگاه‌های استخراج قوی‌تر و بیشتر شوند.

چگونه از ماینر کسب درآمد کنیم؟

این روزها، در هر گوشه‌ دنیا، ارزهایی که قابل استخراج است از سوی اشخاص مختلف و با روش‌های متعددی ماین می‌شوند. استفاده از پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند برای رمزارزهای کمتر شناخته و دستگاه‌های ماینر اختصاصی برای رمزارزهای مشهور از بهترین و متداول‌ترین راه‌ها برای استخراج رمزارز است. استخراج به‌شرط داشتن درآمد راه مناسبی برای فعالیت در دنیای رمزارزهاست. دو روش اصلی برای درآمدزایی از ماینینگ وجود دارد: ۱- دریافت پاداش به‌ازای هر بلاک جدیدی است که به دست می‌آید و ۲- دریافت کارمزد.

چگونه از ماینر کسب درآمد کنیم

روش اول که مشخص است با کشف هر بلاک جدید، شبکه صحت محاسبات را تعیین می‌کند و پاداشی به ماینر می‌دهد. این پاداش بسته به بزرگی شبکه و پروتکل‌های آن تعیین می‌شود و از ارزی با ارز دیگر متفاوت است.

اما روش دریافت کارمزد چگونه است؟ همان‌طور که گفته شبکه صحت کار از راه پروتکل اثبات کار تایید می‌کند. کل دستگاه‌های ماینری که موفق به کشف بلاک جدید نشده‌اند، در نقش نود اعتبارسنج Validator Node عمل می‌کنند بابت این عمل کارمزد دریافت می‌کنند؛ بنابراین درست است که در رقابت سنگین استخراج ممکن است مقدار پاداش‌ها کم و سرعت دریافتشان پایین باشد ولی با حضور مداوم در شبکه و دریافت کارمزد تایید می‌توان درآمد پیوسته‌ای داشت.

درآمد حاصل از دستگاه ماینر چقدر است؟

آنچه که از درآمد دستگاه ماینر به دست می‌آید، از ارزی به ارز دیگر متفاوت است. بسته به قراردادها و پروتکل‌ها می‌تواند روزانه تغییر کند. همان‌طور که گفتیم، هش ریت بالاتر، یعنی مقدار بیشتری بلاک می‌تواند کشف شود یا اینکه به تایید برسد. اما این متناظر با درآمد بیشتر نیست. زیرا برق مصرفی ماینر بسیار بالاست شما باید قیمت آن را لحاظ کنید. هزینه‌ مراقبت و نگهداری و خنک‌کردن ماینر نیز دخیل است. هر قدر دستگاه شما استهلاک بالاتری داشته باشد، آن گاه از درآمد شما کاسته خواهد شد.

برای اینکه معیاری داشته باشیم، درآمد دستگاه ماینر بیت‌کوین را در نظر می‌گیریم. دستگاه‌های ماینری هستند که تا روزی ۸۵ دلار کسب درآمد می‌کنند. در مقابل دستگاه‌های ماینری نیز وجود دارند که روزانه بازدهی دلاری منفی دارند. این دستگاه‌ها به‌زودی از دور خارج می‌شوند. علت اینکه همچنان چنین دستگاهی به کار برده می‌شود، حفظ موقعیت در اکوسیستم است. در این روزها (یعنی زمان نوشته شدن مقاله اواخر مرداد ۱۴۰۱)، با توجه پایین بودن قیمت ارز دیجیتال بیت‌کوین بسیاری از دستگاه‌های ماینر خاموش شده‌اند.

سود ماینر

البته در این میان می‌بایست به نکاتی توجه داشت. برای نمونه در شبکه‌های بزرگ و پیشرو مثل بیت‌کوین، وقتی تعداد ماینرها بسیار می‌شود و به این ترتیب، نرخ تولید بلاک نیز بیش از حد افزایش می‌یابد، معمولا رویدادهای نصف کردن یا هاوینگ Halving برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

در هاوینگ، پاداش استخراج کاهش یافته و نصف می‌شود. این کار برای کنترل اکوسیستم آن رمزارز انجام می‌شود. این کار ماینرهای ضعیف یا بسیار پر مصرف را از دور خارج می‌کند زیرا کار با آن‌ها دیگر به صرفه نیست. با این کار احتمال خراب‌کاری‌هایی مثل حمله ۵۱ درصدی سرکوب می‌شود.

با احتساب و در نظر گفتن این مسائل باید دانست که ماین کردن فقط در صورتی ارزشمند خواهد بود که شما چندین دستگاه را به هم متصل کنید و تشکیل یک مزرعه یا فارم Farm ماینر بدهید تا سود مجموع مشخصی را به دست آورید. همچنین می‌توانید به شبکه‌ای متحد از نودها – اصطلاحا یک استخر – وصل شوید و با شراکت در فعالیتشان سود تضمین‌شده‌تری را به دست آورید.

بیشتر بخوانید: آموزش استخراج اتریوم + راهنمای تصویری

 خرید ماینر در ایران

شرکت‌هایی در ایران تشکیل شده‌اند که واردکننده دستگاه‌های ماینر‌ و تامین‌کننده لوازم جانبی آن هستند. دستگاه‌های ماینر به‌روز با سرعت کمتر از سایر نقاط جهان، آن‌هم به دلیل تحریم‌ها و مسائل اقتصادی پیچیده ایران، به کشورمان وارد می‌شود. متاسفانه انبوهی از شرکت‌های تقلبی و کلاه‌بردار هم در این زمینه فعالند. به همین جهت ضرورت دارد در این باره تحقیقات لازم را به عمل‌آورید.

خرید ماینر

وب‌سایت‌های این شرکت‌ها به‌خوبی مطالعه کنید. مجوزهای شرکت‌ها بجویید و از صحتشان اطمینان یابید. به مسائلی مثل اینماد، عضویت در اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در وبسایت‌هایشان توجه کنید. پس از این مراحل به خرید ماینر در ایران بپردازید. در این صورت به‌احتمال زیاد با مشکلات قانونی مواجه نخواهید شد.

آیا استخراج ارز دیجیتال در ایران قانونی است؟

به‌طورکلی، در بیشتر کشورهای دنیا، قانون مشخصی که به استخراج ارز دیجیتال یا امور مرتبط بپردازد، از سوی قانون‌گذار تعیین نشده است. در بیشتر موارد، قوانین کلی مالی و اقتصادی در این باره حکم‌فرماست. در ایران نیز، پیرامون ماین کردن و مسائل ارزهای دیجیتالی، هیچ‌یک از فعالیت‌ها ممنوع یا جرم‌انگاری نشده است اما قوانینی مبنی بر استخراج تصویب شده است. بر همین اساس علاقمند به حوزه استخراج رمزارزها باید برای اخذ مجوز به وزارت صمت مراجعه کنند.

قوانین استخراج

بااین‌حال، قانون‌گذار به طور کامل، نسبت به امور استخراج رمزارز بی‌تفاوت نیست. قوانینی که امور مالی را تنظیم می‌کند، دستورالعمل‌ها تجارت الکترونیک مثل تقلب و کلاهبرداری اینترنتی، امور مربوط به جرائم سایبری، مثل هک و دزدیدن اطلاعات، همگی درباره امور ماین کردن، خریدوفروش دستگاه ماینر باید رعایت شود. مثلا برای پذیرش سرمایه یا راه‌اندازی کسب‌وکاری مبتنی به ارزهای خارجی یا امور خدمات مالی – که هر دو با ارزهای دیجیتال در ارتباط است – شما باید مجوزهایی را از مراجع ذی‌ربط دریافت کنید.

با این اوصاف، باید آگاهانه عمل کرد، زیرا به دلیل عدم شفافیت و صراحت قوانین ممکن است ناخواسته قانونی را زیر پا بگذارید و ندانسته جرمی مرتکب شوید؛ پیامد این مسائل جز ضرر و درگیری با قانون نخواهد بود.

انواع دستگاه ماینر

انواع ماینر بیت کوین و سایر دستگاه های پر طرفدار در حوزه ماینینگ میتواند به 3 دسته تقسیم شود. در ادامه به معرفی ۳ نوع دستگاه مختلف استخراج یا همان ماینر می‌پردازیم اما فراموش نکنید که هر کدام از دستگاه‌های زیر برای یک نوع الگوریتم خاص استفاده می‌شود.

استخراج ارز دیجیتال با پردازنده مرکزی CPU

این یکی از رایج‌ترین استراتژي‌های موجود است و بیشتر افرادی که در این حوزه کار می‌کنند با آن آشنا هستند و در آن از پردازنده برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌شود. پیش‌تر و در زمانی که استخراج بیت‌کوین تا این اندازه سخت نشده این عملی‌ترین انتخاب بود.

ماینر CPU

امروزه کمتر کسی از این روش برای استخراج بیت‌کوین استفاده می‌کند زیرا سرعت آن بسیار کم است و خروجی زیادی را هم در اختیار استخراج‌کننده نمی‌گذارد.

استخراج رمز ارز با کارت گرافیک GPU

یکی از معروف‌ترین روش‌های استخراج رمزارز در دنیای امروز استفاده از پردازنده‌ گرافیکی است و این روزها کاربردی‌ترین گزینه به‌حساب می‌آید. این دستگاه‌ها از کارت گرافیک برای استخراج استفاده می‌کنند و یک دستگاه استاندارد شامل پردازنده، مادر برد، فن، ریگ استخراج و کارت‌های گرافیکی ۲ تا ۸ گیگابایتی است.

ماینر GPU

به طور متوسط کسانی که از این دستگاه استفاده می‌کنند باید چیزی حدود ۳۰۰۰ دلار هزینه کنند اما این روش بسیار سریع‌تر از استخراج ابری یا استخراج از طریق CPU است.

استخراج ASIC

ASIC یا مدارهای مجتمع با کاربرد خاص، ابزارهایی هستند که به طور خاص برای استخراج رمزارزها طراحی شده‌اند.

ای‌سیک یا مدار مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) یک دستگاه پردازش است که با هدف خاصی طراحی شده است. دستگاه استخراج ASIC به دستگاه یا سخت‌افزار رایانه‌ای اطلاق می‌شود که از آن تنها با هدف استخراج رمزارز استفاده می‌شود.

ماینر ایسیک Asic

به طور کلی، هر ماینر ایسیک برای استخراج یک یا چند نوع رمزارز خاص ساخته شده‌ است. یعنی یک ماینر ایسیک بیت کوین فقط می‌تواند بیت کوین استخراج کند.

این دستگاه‌ها نسبت به کارت‌های گرافیک یا سی‌پی‌یو با وجود یک مصرف انرژی یکسان قدرت پردازش بسیار بالاتری دارند.

بیشتر بخوانید: ریگ ماینینگ چیست؟ به همراه راهنمای نصب و راه اندازی ؟

کدام ارزها را با ماینر ‌می‌توان استخراج کرد؟

اگر به مشهورترین رمزارزهای امروز جهان نگاه کنید، خواهید دید که نزدیک پنجاه‌ درصد آن‌ها، قابل استخراج نیستند. در واقع، به‌دست‌آمدن بلاک مرتبط با آن‌ها به نودهای سیستمی غیرمتمرکز واگذار نشده است. علت این موضوع هم به هدف و فلسفه‌ کاری هر رمزارز برمی‌گردد.

همچنین گفتنی است که برخی رمزارزها بسته به‌ سختی رمزگذاری، مشخصات برنامه‌نویسی و اهداف کاری می‌توانند سقفی برای استخراج روزانه یا هفتگی یا ماهانه داشته باشند. همچنین تعداد بلاک‌هایی که در کل به دست می‌آید، نیز معین شده باشد؛ بنابراین برخی ارزهای قابل استخراج هم ممکن است، پس از مدت زمانی به ارزهای غیرقابل‌استخراج تبدیل شوند.

استخراج با ماینر

در ادامه تعدادی از ارزهای قابل استخراج معروف برمی‌شماریم:

  • اولین و مشهورترین رمزارز قابل استخراج، بیت کوین است. در روزهای نخست دنیای رمزارزها پرسودترین ارز به‌حساب می‌آمد، اما این روزها دیگر چنین نیست. بااین‌حال، طرفداران افراطی بیتکوین هنوز هم تنها ارز مناسب برای استخراج را بیت‌کوین می‌دانند.
  • اتریوم این رمزارز محبوب و انقلابی نیز به دلیل استفاده از مکانیزم اثبات کار قابلیت استخراج دارد. قرار است به زودی این مکانیزم به اثبات سهام تغییر کند که استخراج را غیر ممکن می‌کند.
  • لایت‌کوین LiteCoin آلت‌کوین مشهوری است که برای مبنای فلسفه‌ای شبیه بیت کوین کار می‌کند. در استخراج لایت‌کوین به ازای ایجاد هر بلاک پاداشی معادل ۵/۱۲ واحد لایت کوین به ماینرها اعطا می‌شود.
  • دوج‌کوین Dogecoin که در دو سال گذشته جنجال‌های زیادی را با ایلان ماسک پشت سر گذاشته است، قابلیت استخراج نامحدود دارد. الگوریتم خاص این رمزارز، باعث می‌شود با هزینه‌های ناچیز و ابزارهای ساده‌ای بتوان آن را استخراج کرد.
  • زی کش Zcash از دیگر رمزارزهایی است که می‌توان آن را به صورت نامحدود استخراج کرد. زی‌کش امنیت بالایی دارد و می‌توان گفت تراکنش‌های آن تقریبا قابل ردگیری نیستند. همچنین پاداش استخراج این ارز دیجیتال اکنون حدود ۱۰ زی کش است.

گفتنی است که ارزهایی مثل بایننس کوین و ریپل غیر قابل استخراجند. این ارزها، یا در تعداد محدودی از قبل تولید شدند یا از مکانیزم اثبات سهام استفاده می‌کنند.

تجهیزات مورد نیاز ماینینگ چیست؟

برای ماین کردن، علاوه بر سخت‌افزارهایی که نام بردیم، به امکانات زیر نیز نیاز داریم:

دستگاه ماینر
  • منبع برق قابل‌اعتماد و پایدار
  • سیستم برق پشتیبانی
  • اینترنت پرسرعت، پایدار و با ای پی ثابت Static IP
  • سیستم خنک‌کننده و تهویه مطمئن
  • یک کیف پول ترجیحا سخت‌افزاری برای ذخیره‌ی پاداش و کارمزدها
  • سرورهای پشتیبانی برای ذخیره اطلاعات
  • ایجاد فایروال نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای جلوگیری از حملات سایبری و هکری

راهنمای انتخاب دستگاه ماینر

برای انتخاب دستگاه بهینه و مناسب ماینر، باید به نکات مختلفی دقت داشت. در ابتدا، قبل از آنکه به سراغ مسائل فنی و سخت‌افزاری بروید، باید مسائل مهمی را در نظر بگیرید. به‌اختصار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاریخ انجام هاوینگ و فرایندهای مشابه
  • تغییر پروتکل‌ها و آخرین بروزرسانی‌ها
  • داشتن یک خط اینترنت سریع، مناسب و پایدار
  • محل مناسب نگهداری دستگاه ماینر و شرایط
  • نوع رمزارزی برای استخراج در نظر گرفته شده

در واقع، باید ماینری تهیه شود که با مواردی که بر شمردیم، سازگاری داشته باشد. پس از آنکه درباره این مسائل به نتیجه رسیدید، حال امور فنی و سخت‌افزاری در مرکز توجه‌تان باید قرار گیرد. به‌خاطر داشته باشید، دستگاه‌های ماینر، فقط و فقط یک ارز دیجیتال را استخراج می‌کنند و قابلیت تغییر در این زمینه ندارند. حتی قابلیت ارتقا سخت‌افزاری هم ندارند؛ بنابراین اگر برای بلندمدت می‌خواهید دستگاهی بخرید، باید بدانید احتمالا خریداری برای دستگاه دست‌دوم شما وجود ندارد. حتی در کوتاه‌مدت هم احتمالا به‌سختی می‌توانید یک مشتری‌ برای دستگاه خود پیدا کنید.

بهترین ماینر

با در نظر گرفتن همه این ملاحظات، پیش از هر چیز به سراغ بروزترین دستگاه در دسترس بروید. این دستگاه باید بالاترین توان پردازشی با بهینه‌ترین مصرف برق و تولید گرمای ممکن یا به‌عبارت‌ دیگر استهلاک را داشته باشد. البته همین موضوع موجب می‌شود دستگاه گران‌تری را تهیه کنید. به زبان ساده، ممکن است چندماهه اول کار با ماینر، دستگاه فقط خرج خودش را دربیاورد. در ادامه سه نکته‌ی هش ریت، برق و استهلاک را بیشتر بررسی می‌کنیم.

هش ریت

ممکن است بارها نام هش ریت Hash rate را شنیده باشید. برای انجام فرایند کشف یا تولید بلاک جدید، دستگاه‌ها باید در چارچوب پروتکل مشخص رمزنگاری هش‌ها بسازند و با امتحان آن‌ها دریابند که کدام هش مناسب است؛ بنابراین مهم‌ترین عامل سرعت بالای به‌دست‌آمدن هش‌ها خواهد بود. این موضوع را با هش ریت نشان می‌دهند. مثل سرعت اینترنت که با واحد کیلو یا مگابایت بر ثانیه یا … نشان داده می‌شود، نرخ تولید هش، مگاهش MH/s یا گیگاهش GH/s بر ثانیه یا بیشتر است؛ بنابراین دستگاهی مناسب است که نرخ هش یا هش ریت بالایی داشته باشد و در واقع، هر چه بالاتر، بهتر.

هش ریت در ماینر

در حال حاضر، سرعت ماینرها، به طور میانگین چندین گیگاهش بر ثانیه است. البته ماینرهایی با سرعت چند ده یا چند صد تراهش نیز در بازار دیده می‌شود و بزودی با گستردگی بیشتری در بازار عرضه خواهد شد.

برق

دستگاه ماینر به‌طور معمول هر وسیله‌ای برقی که می‌شناسید، پرمصرف‌تر است. توان دستگاه‌های مختلف بین ۲۵۰۰ وات تا ۵۰۰۰ وات است. با یک حساب سرانگشتی یک دستگاه ماینر ۲۵۰۰ کیلووات ساعت در ماه برق مصرف می‌کند.

برای آنکه قیاس مناسبی داشته باشید، یک یخچال پرمصرف و پر استهلاک خانگی در طول یک سال بیش از ۵۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف نمی‌کند. با درنظرگیری برق در ایران و جهان درمی‌یابیم، به لحاظ اقتصادی فقط در کشورهایی که برق ارزان است، توجیه اقتصادی  دارد که ماینر تهیه و استفاده شود.

برق در ماینر

برای نمونه، در فصول گرم که تعرفه‌ برق در ایران گران‌تر است، هر دستگاه با ارقامی که پیش‌تر ذکر کردیم، بین ۲ تا ۵ میلیون تومان قبض برق برای صاحب ماینر به ارمغان می‌آورد! این در حالی است که در حال حاضر (مرداد ۱۴۰۱) به‌احتمال زیاد شما از ماینر بین کوین بیش از ۵۰ دلار در ماه درآمد نخواهید داشت؛ به زبان ساده یعنی ضرر خالص!

استهلاک

ماینرها، هزینه‌های نگهداری نیز دارند. به دلیل مصرف برق بالا، گرمای زیادی تولید می‌کنند. هر دستگاه الکترونیکی و دیجیتالی نیز، در گرمای بالا بازده‌اش کاهش می‌یابد و ممکن است از کار بیافتد. همچنین این دستگاه‌ها مستعد جذب گرد و خاک هستند؛ بنابراین نیاز است که در جایی خشک و خنک نگهداری شومد که در بهینه‌ترین حالت خود کار کنند.

هزینه‌ی سرویس و نگهداری یک دستگاه ماینر چندان نیست اما نکته‌ای که باید به آن توجه گرد این است که بیشتر ماینرها باتوجه‌به ساختارشان، قابلیت ارتقا و در مواردی حتی امکان تعمیر شدن را ندارند. در نتیجه بعد از مدتی و افزایش سختی شبکه یا تغییر الگوریتم یک رمزارز نمی‌توان از دستگاه قبلی استفاده کرد در کل می‌توان روزانه هزینه‌ای بین ۱ تا ۱۰ دلار را برای استهلاک دستگاه‌ها در نظر داشت.

بیشتر بخوانید: آموزش استخراج دوج کوین

بهترین دستگاه‌های استخراج بیت‌ کوین

این روزها ماینرهای بسیار قدرتمندی برای استخراج انواع رمزارز به وجود آمده‌اند البته همچنان تمرکز روی دستگاه‌های استخراج‌کننده‌ بیت‌کوین است. بازار تجهیزات استخراج بیت‌کوین هر روز پیچیده و پیچیده‌تر شده است و هر بار نرم‌افزارهای قدرتمندتری برای انجام این کار نوشته شده‌اند.

در ادامه درباره‌ تعدادی از دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین که بسیار سودآور و قابل‌اعتماد هستند صحبت خواهیم کرد:

بیت‌رامو رومو ایکس Bitramo Ramo x

بیت‌رامو شرکتی است که ماینرهای مختلفی برای استخراج بیت‌کوین، لایت کویت، مونرو و اتریوم را ارائه می‌کند. این شرکت به‌تازگی هم خط ماینر جدیدی را افتتاح کرده است. این شرکت قصد دارد با به‌کارگیری به‌روزترین تکنولوژی‌های دنیا، صنعت استخراج رمزارزها را متحول کند.

مجموعه‌‌ای عالی از سخت‌افزارهای استخراج ایسیک در میان محصولات این شرکت جای دارند و کار استخراج کریپتو را ساده‌تر از همیشه کرده‌اند. هدف نهایی این شرکت ساده کردن استخراج رمزارزها و در دسترس قراردادن آن برای عموم مردم است.

بیت‌رامو رومو ایکس Bitramo Ramo x

بیت‌رامو رومو ایکس قادر به استخراج چندین رمزارز مانند بیت‌کوین، لایت‌کوین، مونرو و اتریوم است. قابلیت اصلی این دستگاه امکان جابه‌جایی میان الگوریتم‌های مختلف استخراج است و در آن تراشه‌های ASIC سه نانومتری به‌ کاررفته است.

مشخصات فنی:

  • شرکت: بیت‌رامو Bitramo
  • هش ریت: ۲۲۵۰ TH/s
  • توان مصرفی: ‌۲۲۰۰ وات
  • وزن ۱۷ کیلوگرم
  • تراشه: ایسیک سه نانومتری
  • قیمت: ‌۲۵۰۰۰ دلار

این ماینر یک ماینر ارزان‌قیمت برای استخراج بیت‌کوین است و به دلیل مصرف برق کمی که دارد یکی از پرکاربردترین ماینرهای بازار به‌حساب می‌آید. یک منبع تغذیه ۱۶۰۰ واتی برای کار با این وسیله کافی است اما باید مطمئن شوید این منبع تغذیه کاملا سالم باشد تا بهترین عملکرد را ارائه دهد. دمای محیط هم روی عملکرد این وسیله تاثیر زیادی دارد. این ماینر در دمای ۲۵ درجه تقریبا ۱۳۰۰ وات برق مصرف می‌کند.

بیت مین انت ماینر اس ۷ Bitmain Antminer S7

بیت‌مین انت‌ماینر اس۷ Bitmain Antminer S7

مشخصات فنی:

  • شرکت: بیت‌کوین‌مرچ BitcoinMerch
  • هش ریت: ۵۰۴ TH/s
  • توان مصرفی: ۶۹۷ وات
  • وزن: ‌ ۷.۵ کیلوگرم
  • دما: ۲۵ درجه سانتی‌گراد
  • قیمت: ۳۹۹ دلار

انت ماینر اس ۱۹ پرو Antminer S19 Pro

انت ماینر اس ۱۹ پرو در حال حاضر سودآورترین ماینر ایسیک برای استخراج بیت‌کوین و الگوریتم اس‌اچ‌ای-۲۵۶ SHA-256 است. این دستگاه گزینه‌ محبوبی هم برای افراد و هم برای کسب‌وکارهایی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند زیرا شرکت بیت‌مین که به‌نوعی اصلی‌ترین تولیدکننده تجهیزات استخراج است آن را به بازار عرضه کرده است.

وعده‌ بازده ۲۹.۷ J/TH برای این دستگاه، بازدهی است که بعید است هیچ دستگاه دیگری در بازار به آن برسد. چیپ ۵ نانومتری نسل دوم این دستگاه به طور خاص برای الگوریتم SHA-256 طراحی شده است.

انت‌ماینر اس۱۹ پرو Antminer S19 Pro

مشخصات فنی:

  • شرکت: بیت‌مین
  • هش ریت: ۱۱۰ TH/s
  • توان مصرفی: ۳۲۵۰ وات
  • وزن: ۱۵.۵ کیلوگرم
  • دما: ۵-۴۵ درجه سانتی‌گراد
  • قیمت: ‌۲۸۶۰  دلار

آوالون ماینر ۱۲۴۶ AVALONminer 1246

کانان Canaan یک کسب‌وکار حوزه‌ سخت‌افزارهای استخراج بیت‌کوین است که با صرف انرژی و منابع بسیار زیادی دست به تولید تجهیزات استخراج ایسیک زده است. با این دستگاه می‌توانید بیت‌کوین و سایر ارزهایی که با الگوریتم SHA-256 قابل استخراج هستند را با راندمان انرژي ۳۸ J/TH استخراج کنید.

آوالون‌ماینر ۱۲۴۶ AVALONminer 1246

چیزی که باعث می‌شود بتوانید به این دستگاه اعتماد کنید معماری یک‌پارچه آن است. منبع تغذیه این دستگاه با مشخصات AC 285V ، ۱۶ آمپر و ولتاژ ۲۵۸ ولت و ابعاد ۳۳۱ در ۱۹۵ در ۲۹۲ میلی‌متر به‌راحتی در یک کابینت جا می‌شود. به‌علاوه این دستگاه حاوی یک تراشه یکپارچه است که با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده هش‌ریت را تجزیه‌ و تحلیل می‌کند و تغییرات نرخ آن را تشخیص می‌دهد.

مشخصات فنی

  • شرکت: ‌کنان
  • هش ریت: ۹۰ TH/s
  • توان مصرفی: 3420 وات
  • وزن: ۱۴.۱ کیلوگرم
  • دما: منفی پنج تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد
  • قیمت: ۳۸۹۰ دلار

دستگاه‌هایی که از آن‌ها نام بردیم تعدادی از بهترین دستگاه‌های سال ۲۰۲۲ هستند و در دسته‌ی ماینرهای ایسیک قرار می‌گیرند. هنگام انتخاب چنین ماینرهایی هرچند سودآوری فاکتور بسیار مهمی است اما مطمئن شوید چیزهایی مانند بازده انرژی، اتلاف گرما و فن مناسب هم روی سودآوری شما تاثیر بسازایی دارد.

شرکت‌های معروف سازنده دستگاه ماینر

شرکت‌های زیادی در دنیا دست به تولید انواع ابزارهای ماینینگ زده‌اند که در ادامه تعدادی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • بیت‌مین Bitmain بهترین و شناخته‌شده‌ترین شرکت تولیدکننده تجهیزات سخت‌افزاری استخراج در دنیا
  • ای‌بنگ Ebang تولیدکننده‌ ماینرهای باکیفیت با تراشه‌های ۱۴ نانومتری
  • دایون ماینر Dayun miner سازنده پرسودترین ماینرهای جهان با الگوریتم Lyra2Rev2
  • اینو‌سیلیکون Innosilicon شرکتی با بیش از سی‌سال سابقه طراحی تراشه
  • کنان Canaan تولیدکننده ماینرهای قدرتمند بیت‌کوین

اگر بخواهیم از دستگاه‌های ایسک بگذاریم، ای‌ام‌دی AMD به‌عنوان تولیدکننده بیشترین ماینرهای سی‌پی‌یو CPU و چی‌پی‌یو GPU در کنار هم شناخته می‌شود. انویدیا Nvidia نیز بهترین ماینرهای کارت گرافیک محور را تولید می‌کند و اینتل Intel نیز به طور تخصصی ماینرهای سی‌پی‌یو را تولید می‌کند.

استخراج بدون ماینر

برای استخراج ارزهای دیجیتال لازم نیست که فقط متکی به ماینر بود. می‌توان از راه‌های مختلفی در ماین کردن مشارکت کرد و سود به دست آورد. مثلا می‌توان بخشی از توان پردازشی سی‌پی‌یو یا جی‌پی‌یو سیستم‌هایی که در اختیار هر شخص است از گوشی و تبلت گرفته تا رایانه رومیزی و لپ‌تاپ در اختیار مجموعه‌ای از نودها قرار گیرد تا از این راه به طور غیرمتمرکز استخراج ارز دیجیتال را انجام دهند. کاری شبیه پروژه‌های شهروندی علمی که در سراسر جهان انجام می‌شود. به این روش استخراج ابری می‌گویند.

استخراج ابری

روش استخراج ابری کمی با سایر روش‌های استخراج رمزارز متفاوت است. در این روش کاربران نیروی پردازشی یک شرکت بزرگ با فارم‌های بزرگ ماینینگ را برای مدت معینی اجاره می‌کنند. مدت این اجاره محدود است و در این مدت‌زمان هر چیزی که دکل موردنظر ماین کند به کیف پول شخص اجاره‌کننده ارسال می‌شود. این روش طرفداران زیادی دارد زیرا لازم نیست هر شخصی اقدام به تهیه‌ تجهیزات کند و منابع گسترده‌ای را به استخراج اختصاص دهد.

استخراج بدون ماینر

اما نکته مهم این روش این است که شرکت‌های معتبر کم هستند و تا به حال کلاهبرداری‌های زیادی در این زمینه انحام شده است. پس به هنگام انتخاب شرکت باید بسیار احتیاط کنید.

بیشتر بخوانید: آیا استخراج شیبا امکان پذیر است؟ + آموزش استخراج غیرمستقیم شیبا

مزایا و معایب ماینرهای ایسیک

هر کاری در هر زمینه‌ای، فرصت و هزینه و مزایا و معایب خود را دارد. باید این موضوعات را دانست و آگاهانه عمل کرد.

مزایا و معایب ماینر

استفاده از ماینرها مخصوصا دستگاه‌ی ایسیک مزایایی دارد که در زیر آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • راه‌اندازی آسان: به طور قابل توجهی این دستگاه‌ها بر خلاف طراحی پیچیده خود راه‌اندازی بسیار آسانی دارند.
  • بازدهی زیاد: دستگاه‌های ایسیک در مقایسه با انواع دیگر ماین مانند کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های مرکزی قدرت محاسبه و کارایی بالایی دارند.
  • سوددهی نسبتا بالا: از آن‌‌جایی که بازدهی ایسیک بالاست، نسبت به دستگاه‌های دیگر سود بالاتری را به ماینرها ارائه می‌دهد.

اما هیچ چیزی در دنیا ایده‌آل و بی‌نقص نیست پس بد نیست به معایب این دستگاه‌ها نیز نگاهی بیاندازیم:

  • دستگاه‌های ایسیک قابلیت ارتقا سخت‌افزاری ندارند و تعمیر آن‌ها دشوار است
  • میزان آلودگی صوتی و گرمایی تولید شده از این دستگاه‌ها به شدت زیاد است
  • معمولا هر دستگاه از الگوریتم‌های محدود پشتیبانی می‌کند
  • مصرف انرژی این دستگاه‌ها به شدت بالاست و می‌تواند درآمد شما را بسته به هزینه برق تا حدود زیادی کاهش دهد

جمع‌بندی

ماین کردن یا استخراج رمزارز، یکی از راه مناسب و جذاب درآمدزایی در دنیای رمزارزهاست. در این مقاله روش‌های مختلف استخراج را برشمردیم و شرایط و امکانات لازم را مرور کردیم. همچنین دریافتیم که هزینه‌های برق و نگهداری و استهلاک در این فرایند بسیار بالا است؛ بنابراین باید راه‌هایی مثل توسعه الگوریتم‌های ساده‌تر یا تجمیع توان دستگاه‌ها را در پیش گرفت. همچنین مختصرا با دستگاه‌های ماینر و شرکت‌های سازنده‌ی آن ‌آشنا شدیم. هرچند تلاش شد که این مقاله جامع و کامل باشد، جزئیات فراوانی در میان است که ضرورت دارد افراد علاقه‌مند به ماین کردن آن‌ها را پیگیری کنند.

پرسش و پاسخ

۱) آیا می‌توان در ایران دستگاه ماینر رمز ارز خرید؟

  • بله به‌صورت قانونی شرکت‌های واردکننده‌ای وجود دارند.

۲) ماینر رمزارز چه کاری انجام می‌دهد؟

  • رمزارز استخراج می‌کند.

۳) آیا ماینرها سودآور هستند؟

  • بله اگر دستگاه مناسبی را انتخاب کنید به راحتی به سود می‌رسید.

۴) بهترین روش استخراج رمزارز کدام است؟

  • استخراج با دستگاه‌های ایسیک بهترین روش برای استخراج رمزارزها هستند.

۵) بهترین ماینرهای رمزارزی چه دستگاه‌هایی هستند؟

  • دستگاه‌هایی مانند انت‌ماینر اس۱۹ پرو Antminer S19 Pro، بیت‌رامو رومو ایکس Bitramo Romo x، بیت‌مین انت‌ماینر اس۷ Bitmain Antminer S7 و آوالون‌ماینر ۱۲۴۶ AVALONmner 1246 از بهترین گزینه‌های موجود بازار هستند.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.