دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

انتقاد از کاردانو به‌دنبال ارتقای شبکه آزمایشی آلونزو

کاردانو، سومین ارز دیجیتال بزرگ جهان از نظر ارزش بازار پس از بیت‌کوین و اتریوم، پس از گزارش‌هایی مبنی بر بروز اشکال فنی همزمان با ارتقای شبکه آزمایشی آلونزو مورد انتقاد جدی قرار گرفت. این ایراد فنی یا مشکل همزمانی (Concurrency) در شبکه بلاک‌چین کاردانو به بروز اختلال در به‌اشتراک‌گذاری همزمان منابع بین کاربران یا برنامه‌های فعال در یک شبکه اشاره دارد. توسعه‌دهندگان کاردانو در واکنش به این انتقادات گفته‌اند دیگران برداشت نادرستی از این اتفاق داشته‌اند.


بنیاد توسعه‌دهنده توسعه کاردانو در اوایل سپتامبر از در دسترس بودن قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند در شبکه آزمایشی آلونزو (Alonzo) خبر داد. به‌دنبال پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، به‌روزرسانی شبکه اصلی آلونزو در ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) انجام خواهد شد.


اگرچه، توییتی در تاریخ ۴ سپتامبر از طرف یکی از طرفداران اتریوم به نام آنتونی ساسانو (Anthony Sassano)، منتشر شد که نشان‌دهنده تصاویری از مشکل هم‌زمانی در شبکه آزمایشی آلونزو در صرافی غیرمتمرکز مین‌سواپ (Minswap) فعال در شبکه کاردانو بود. این صرافی به‌عنوان اولین برنامه غیرمتمرکز که در تاریخ ۴ سپتامبر در شبکه کاردانو راه‌اندازی شد شناخته شده است.


مشکلات همزمانی (concurrency) معمولاً به‌گونه‌ای بروز پیدا می‌کند که ارتباط چندین کاربر به‌طور همزمانی به یک برنامه یا پروتکل را دچار مشکل می‌کند. در مورد کاردانو، این مشکل احتمالاً ریشه در فقدان یک «ماشین مجازی کاردانو»، چیزی شبیه به ماشین مجازی اتریوم، دارد که سبب اجرای قراردادهای هوشمند به طور همزمان و بدون آسیب‌زدن به شبکه می‌شود.


با استناد به یکی از تصاویری که ساسانو منتشر کرده، یک کاربر هنگام مبادله‌ توکن‌های خود با پیام ارور تراکنش مواجه شده است. تعدادی از اعضای جامعه کاردانو نسبت به این مسئله که صرافی مین‌سواپ تنها قادر به پردازش یک تراکنش در هر بلاک است ابراز نگرانی کردند، چراکه این مسئله مین سواپ را به یک صرافی ناکارآمد تبدیل می‌کند.


چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، بنیانگذار کاردانو، در ویدئویی ضمن اشاره به این موضوع که انتقادات مطرح‌شده در رابطه با مشکل همزمانی تصویر نادرستی از شبکه ارائه کرده است، افزود:


مشکلی که صنعت ما دارد این است که اساسا می‌گوید اگر از محصول من حمایت نکنی یا اینکه نتوانم راهی پیدا کنم که محصولم درست کار کند، چیزی که تو ساخته‌ای هم قطعا بی‌فایده است، تا ابد بی‌فایده است و فقط یک اسباب‌بازی است. سپس از معیارهای بیهوده‌ای استفاده می‌کنند که حتی نمی‌توانی متوجه شوی چه می‌گویند.


بر اساس نظر بنیان‌گذار کاردانو ایجاد یک سیستم توزیع‌شده غیرمتمرکز مقیاس‌پذیر کار سختی است.
در همین حال، شرکت آی‌او‌اچ‌کی (IOHK)، شرکت تحقیقاتی و توسعه‌دهنده شبکه کاردانو، توییتی را در خصوص بررسی اطلاعات ظاهرا نادرست درباره دفتر کل کاردانو منتشر کرد. مطلب منتشرشده در وب‌سایت مدیوم (Medium) توسط ساندی سواپ لبز (SundaeSwap Labs)، صرافی غیرمتمرکز فعال در شبکه کاردانو، نیز به برخی از تصورات غلطی که در مورد کاردانو وجود دارد اشاره کرده است.


در این مطلب آمده این امکان وجود داشته که صدها تراکنش در هر بلاک پردازش شود. ساندی سواپ همچنین می‌گوید ایجاد تمرکز در شبکه یکی از راه‌های حل این مشکل بوده است. این صرافی غیرمتمرکز همچنین به این مطلب اشاره کرده که بروز این اشکال فنی در شبکه آزمایشی آلونزو به معنی پایان کار کاردانو نخواهد بود.


در پایان، ساندی سواپ خطاب به افرادی که ادعا می‌کنند این پایان کار کاردانو است نوشت:


بعید به نظر می‌رسد. اشاره به یک آزمایش سخت در یکی از اولین روزهای آغاز کار یک اکوسیستم و اینکه آن را به‌عنوان نشانه‌ای برای سقوط کاردانو در نظر بگیریم، در بهترین حالت ساده‌لوحی زودهنگام و در بدترین حالت رفتاری نادرست و غیرمنطقی است.


منبع: cryptopotato

همچنین ببینید

شکایت sec از ایلان ماسک

SEC از ایلان ماسک شکایت کرد

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده از یک قاضی خواسته است تا ایلان ماسک را مجبور …

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

یک کامیونیتی مخصوص میم و طنز در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید به نام  Wall Street …

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

پالیگان لبز (Polygan Labs) که سازنده شکه پالیگان با ارز دیجیتال متیک (Matic) است، روز …

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

دو سال پیش در نزدیکی اوج تاریخی بیت‌ کوین، بازار ایجاد صندوق‌های ETF بیت‌کوینی داغ …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.