قوانین اروپا راجع به ارز دیجیتال و بیت کوین

قوانین شفافیت مالی سخت در مورد ارز دیجیتال

لایحه‏‌ی جدید اتحادیه اروپا، قوانین شفافیت مالی سخت‎تری را در مورد ارز دیجیتال اعمال می‌کند.

قوانین اروپا راجع به ارز دیجیتال

دغدغه دولت ها و بانک ها در مورد ارز دیجیتال

یکی از بزرگ‏ترین دغدغه‏‌های دولت‎ها و بانک‎های مرکزی در مورد ارز دیجیتال این است که نمی‏‌توانند کنترل مستقیمی را روی ارز دیجیتال داشته باشند. ارزهای دیجیتال با بهره‌گیری از فناوری بلاک چین شرایطی را فراهم می‌‏کنند که تراکنش‏‌های صورت گرفته با آن‏‌ها، کاملاً امن بوده و به صورت ناشناس باقی می‌‏مانند. یعنی در یک تراکنش فقط آدرس کیف پول دو طرف قابل مشاهده بوده و به غیر از این آدرس کیف پول و مقدار ارز مبادله شده، اطلاعات آشکار دیگری در دسترس نیست.

البته از طریق داشتن آدرس کیف پول یک فرد می‏‌توان به تاریخچه‏‌ی تراکنش‏‌های صورت گرفته با آن کیف پول دسترسی داشت ولی این اطلاعات هم، باعث نمی‌‏شوند تا راهی برای شناخت طرف معامله و تراکنش ارز دیجیتال پیدا کرد. در واقع می‏‌توان گفت که تراکنش‌‏های صورت گرفته به صورت کامل گم نام هستند.

محبوبیت ارز های دیجیتال

این شرایط، یعنی گم نامی، غیر قابل رد گیری بودن و ایمنی بالا، باعث شده تا تراکنش‌‏های صورت گرفته با ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از محبوب‏‌ترین راه‎کارهای انتقال پول مدرن در نظر گرفته شود. البته مهم‏‌تر از همه، این که در تراکنش‏‌های صورت گرفته با ارزهای دیجیتال، دولت‌‏ها و بانک‏‌ها، هیچ گونه نظراتی بر شرایط تراکنش نداشته و در واقع به نوعی این عوامل نظارتی، در تراکنش صورت گرفته به هیچ وجه دخیل نیستند. هدف پیدایش ارزهای دیجیتال نیز همین بود که سیستمی پیاده سازی شود که بانک‏‌ها و دولت‌‏ها نسبت به آن هیچ تسلطی نداشته باشند. در حال حاضر این روش از محبوبیت خاصی در بین افراد و سرمایه‌گذاران برخوردار بوده و پیش‏بینی می‌‏شود که در آینده‏‌ای نزدیک بر رونق آن افزوده گردد.

وضع قوانین ارز دیجیتال و بیت کوین

حال دولت‌‏ها و بانک‌‏های مرکزی همواره به دنبال وضع قوانینی برای برخورد و جلوگیری از فعالیت ارزهای دیجیتال هستند چرا که آن‏‌ها را به عنوان یک تهدید بزرگ برای خود به شمار می‏‌آورند. چرا که از طریق ارزهای دیجیتال ، فعالیت‌‏های خلافکارانه‌‏ی بسیاری مانند پول شویی، تأمین مالی تروریستی قابل انجام است و مهم‏‌تر این که از آن جایی که دولت بر تراکنش‏‌های صورت گرفته نظارت ندارد، نمی‌‏تواند نسبت به حجم پول جا به جا شده و اطلاعات طرفین نظارت داشته و درخواست مالیات نمی‌دهد که این خود نیز به عنوان یک ضرر بزرگ برای یک کشور محسوب می‌‏گردد.

شفافیت در ارز دیجیتال

در این راستا، اخیراً در اتحادیه اروپا جلسه‌‏ای برگزار شده است که در پی این جلسه، مسائل و مشکلات مربوط به ارزهای دیجیتال بررسی شده و مورد گفت‌و‌گو قرار گرفته است. در طی این جلسه، تصمیمات مهمی در مورد برخورد با ارزهای دیجیتال گرفته شده است. بر اساس این تصمیمات، قوانین سخت‏ تری در مورد برخورد با ارزهای دیجیتال وضع شده و این که در تراکنش‌‏های صورت گرفته با ارزهای دیجیتال باید میزان شفافیت تراکنش بالا رود.

بدین صورت که در هر تراکنش طرفین معامله باید با استفاده از شناسه‏‌ی مشخصی، شناخته شده و همچنین یک گزارش خودکار در مورد اطلاعات طرفین و شرایط و میزان حجم مالی مبادله شده، تهیه شود و این اطلاعات در دست مقامات نظارتی در راستای کنترل تراکنش قرار گیرد. اتحادیه اروپا امیدوار است که از طریق وضع چنین قوانینی، بتواند با شفاف‌‏تر نمودن تراکنش‏‌های صورت گرفته، نسبت به مبارزه با فعالیت‌‏های پول شویی و تأمین مالی تروریستی مبارزه نماید.

همچنین ببینید

شکایت sec از ایلان ماسک

SEC از ایلان ماسک شکایت کرد

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده از یک قاضی خواسته است تا ایلان ماسک را مجبور …

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

یک کامیونیتی مخصوص میم و طنز در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید به نام  Wall Street …

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

پالیگان لبز (Polygan Labs) که سازنده شکه پالیگان با ارز دیجیتال متیک (Matic) است، روز …

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

دو سال پیش در نزدیکی اوج تاریخی بیت‌ کوین، بازار ایجاد صندوق‌های ETF بیت‌کوینی داغ …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.