مایک مک‌گلون، استراتژیست بلومبرگ، می‌گوید بیت‌کوین جای طلا را خواهد گرفت

مایک مک‌گلون (Mike McGlone)، استراتژیست بلومبرگ معتقد است که بیت‌کوین به رغم تلاش‌های نهادهای نظارتی آمریکا برای ایجاد اختلال در پیشرفت آن، جایگزین طلا خواهد شد. مک‌گلون رشد فزاینده بیت‌کوین نسبت به طلا را که سبب دیجیتالی شدن پول و منابع مالی شد عامل این برتری دانسته و می‌گوید دلار آمریکا هم به همین دلیل توانست بر این فلز گران‌بها تسلط پیدا کند.

اظهارات مک گلون در کنفرانس سه روزه اخیر در هتل برتون وودز (Bretton Woods) نیوهمپشایر و با حضور اقتصاددانان، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران بزرگ، از جمله یورین تیمر از شرکت سرمایه‌گذاری فیدلیتی (Fidelity Investment) و ایمی اولدنبورگ از بانک آمریکایی مورگان استنلی (Morgan Stanely) و دیگر شرکت‌کنندگان مطرح شد.

برتون وودز به دلیل میزبانی کنفرانس اقتصادی سازمان ملل متحد در سال 1994 در بین اقتصاددانان محبوب است، که همین کنفرانس بعدها منجر به این شد که ایالات متحده، کانادا، کشورهای اروپای غربی، استرالیا و ژاپن ارزهای خود را به طلا وصل کنند.

در نتیجه این جریانات، موسسه پولی جدیدی تحت عنوان «سیستم برتون وودز» به‌وجود آمد.

اما در 15 آگوست 1971، ریچارد نیکسون (Richard Nikson)، رئیس جمهور ایالات متحده، دلار را از استاندارد طلا حذف کرد. بسیاری از اقتصاددانان ضمن استقبال از این اقدام، اظهار نظر جان مینارد کینز (John Maynard Keynes) مبنی بر اینکه استاندارد طلا یک «یادگار وحشیانه» است را مورد تایید قرار دادند.

آخرین کنفرانس برتون وودز با نام «بازآرایی» با هدف ادای احترام به پایان سیستم برتون وودز برگزار شد و در عین حال تمرکز بر دارایی‌های مالی نوظهور مانند بیت‌کوین داشت که تهدیدی برای جایگزینی با «هژمونی دلار» برای تبدیل شدن به دارایی ذخیره بعدی جهانی به‌شمار می‌رفت.

با این کار، بیت‌کوین مستقیما موقعیت طلا را به عنوان رقیب سنتی دلار آمریکا به چالش کشید، همانطور که مک گلون هم اخیرا گفته این اتفاق در حال رخ دادن است.

پنج دهه تسلط بر دلار

هارولد جیمز (Harold James)، مورخ اقتصادی دانشگاه پرینستون (Princeton University) در مقاله خود در جولای 2021 اینگونه استدلال کرد که «فناوری‌های دیجیتالی باعث ایجاد یک انقلاب پولی جدید شده که می‌تواند به طور کلی به برتری جهانی دلار آمریکا پایان دهد»، و در ادامه به نقش دارایی‌های رمز ارزی مانند بیت‌کوین و اتریوم به‌عنوان عوامل تغییردهنده شکل اقتصاد جهانی اشاره کرد.

این اظهارات به‌رغم توانایی دلار برای جان سالم به‌در‌بردن از بدترین شرایط اقتصادی جهانی در پنج دهه گذشته و به عنوان دارایی ذخیره جهان شکل گرفت.

در توضیح این مطلب باید به این نکته اشاره کنیم که اصطلاح شوک نیکسون (Nixon Shock) در سال 1971 منجر به تورم دو رقمی در ایالات متحده شد و باعث شد ارزش دلار در برابر ین ژاپن و مارک آلمان بیش از 50 درصد کاهش یابد. اما هیچ یک از ارزها نمی‌تواند دلار را در رقابت با هژمونی جهانی جایگزین ارز فیات کند.

دلار در نیمه اول دهه 1980 توانست قدرت خود را مجددا به دست آورد. در نیمه دوم 1990در دوران رونق و رکود، روندهای صعودی مشابهی را به ثبت رساند. دلار آمریکا در جریان بحران مالی 2008 و بحران اقتصادی ناشی از کووید -19 نیز آسیبی ندید.

آیا شوک دلار در پیش است؟

اما چرا دلار توانست جان سالم به‌در‌ ببرد؟ نیال فرگوسن (Niall Ferguson)، ستون‌نویس نشریه بلومبرگ در آخرین گزارش خود سه دلیل برای این سؤال ارائه داد.

اول اینکه، دلار آمریکا حمایت سیاست‌های نرخ بهره بالاتر فدرال رزرو برای تنظیم مجدد انتظارات را دریافت کرد.

دلیل دوم، بازارهای سرمایه آزاد شده، که منجر به رونق بازارهای یورودلار و پترودلار شد، مطلوبیت و پذیرش بین‌المللی دلار را افزایش داد و بانک‌های مرکزی خارجی را وادار کرد از آن برای انجام معاملات بین‌المللی استفاده کنند.

و سوم، قدرت دولت ایالات متحده برای اعمال تحریم‌های مالی علیه کشورهایی که نسبت به سیاست‌های کاخ سفید بی اعتنا بودند، به ویژه در پی حملات مرکز تجارت جهانی در 11 سپتامبر 2001، دلار را به یک سلاح مالی تبدیل کرد.

اما جیمز خاطرنشان کرد که دلار در پی بحران کویید-19 شرایط اقتصادی بی سابقه‌ای را پشت سر گذاشته است. در 18 ماه گذشته، کسری بودجه ایالات متحده به 13.4 درصد از تولید ناخالص داخلی رسید، که این دومین کسری از زمان پایان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود.

این انتظار وجود دارد که ارزش دلار پس از تصویب لایحه زیرساختی 1 تریلیون دلاری سنا رشد بیشتری داشته باشد. دفتر بودجه کنگره در همین راستا گزارش داد که این اقدام به‌عنوان محرکی، کسری بودجه را در دهه آینده تا 256 میلیارد دلار دیگر افزایش می‌دهد.

بیت کوین به عنوان جایگزینی برای دلار با طلا مبارزه می‌کند

سیاست های پولی فدرال رزرو منجر به افزایش قیمت‌های فراصوت در بازار بیت‌کوین شده تا حدی که روند صعودی آن منجر به شکست طلا به‌عنوان یک دارایی ریسک‌پذیر سنتی شده است.

آنتونی پامپلیانو (Anthony Pompliano)، کارآفرین و سرمایه‌گذار آمریکایی و مدافع قدیمی بیت‌کوین، در یادداشتی نوشت اگر کسی ثروت خود را به صورت دلار، اوراق قرضه یا طلا نگهداری کند، سرمایه‌گذاری او «نرخ واقعی بازده منفی» را در پی خواهد داشت.

همانطور که مک گلون در توییت اخیر خود به این مطلب اشاره کرد، پامپلیانو این اظهارات را به‌رغم چالش‌های نظارتی احتمالی برای دارایی‌های دیجیتالی نوظهور بیان کرد. صنعت ارزهای دیجیتال با موجی از حملات جانت یلن (Janet Yellen)، وزیر خزانه داری آمریکا، سناتور الیزابت وارن (Elizabeth Warren) و گری گنسل (Gary Gensle) مواجه شده است. 

اما مک گلون در این‌باره خاطرنشان کرد که تنظیم مقررات سخت نمی‌تواند مانع پیشرفت بیت‌کوین در برابر طلا شود. علاوه بر این، لیام بوسل ( Liam Bussell)، رئیس شرکت ارتباطات و خدمات تجارت ارز دیجیتال بانگزا (Banxa)، گفت نهادهای نظارتی ایالات متحده نمی‌خواهند تجارت بیت‌کوین را متوقف کنند بلکه صرفا می‌خواهند از سرمایه‌گذاران آمریکایی در برابر تقلب محافظت کنند. 

منبع: cointelegraph

همچنین ببینید

شکایت sec از ایلان ماسک

SEC از ایلان ماسک شکایت کرد

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده از یک قاضی خواسته است تا ایلان ماسک را مجبور …

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

یک کامیونیتی مخصوص میم و طنز در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید به نام  Wall Street …

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

پالیگان لبز (Polygan Labs) که سازنده شکه پالیگان با ارز دیجیتال متیک (Matic) است، روز …

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

دو سال پیش در نزدیکی اوج تاریخی بیت‌ کوین، بازار ایجاد صندوق‌های ETF بیت‌کوینی داغ …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.