سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403
شاخص ترس در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاران : قیمت بیت کوین و شاخص ترس

به نظر سرمایه گذاران ، قیمت بیت کوین به شاخص ترس ( ترس از نوسان قیمت ) جدید بازار تبدیل شده است.

شاخص ترس در ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین توانستند در چند سال اخیر خود را در بازارهای جهانی به خوبی مطرح نمایند و برای خود اعتبار و ارزش مناسبی را کسب کنند. به طوری که در روزهای اخیر قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال به عنوان عوامل تعیین کننده در تغییرات بازارهای جهانی یاد می‌‏شود. چرا که همه روزه افراد زیادی در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده و حجم زیادی از مبادلات و خرید و فروش در این بازار صورت می‌‏گیرد و این حجم زیاد پول مبادله شده می‌‏تواند سرنوشت بازارهای جهانی را تحت تأثیر قرار دهد. در این راستا کارشناسان تجارت و بازارهای جهانی نظرات متفاوتی درباره‏‌ی تأثیر گذاری ارزهای دیجیتال دارند.

در یکی از این اظهار نظرها، آقای Brian Stutland از مؤسسه‌‏ی سرمایه‌گذاری ” Equity Armor Investments “، نظرات خود درباره‌‏ی شرایط بازار، بیت کوین و چگونگی و حالات ارتباط بین این دو را در طی مصاحبه‌‏ای با شبکه‏‌ی CNBC، این چنین بیان نمود : ” تغییرات قیمتی که در ارزهای دیجیتال و به خصوص قیمت بیت کوین صورت می‏‌گیرند، یک شاخص نوسان خوب و مناسبی ( در حد شاخص VIX ) برای شرایط بازار به شمار می‌‏روند. در حال حاضر، در 30 روز اخیر، ارتباط و وابستگی نزدیکی بین VIX و بیت کوین در بازار وجود داشته است.

ارزهای دیجیتال این توانایی و قابلیت را به افراد می‌‏دهند تا بتوانند پول‌های خود را بدور از حساب‏‌های بانکی و در اختیار خود نگه دارند، یعنی در واقع پول‏‌های خود را از حساب‌‏های بانکی بیرون کشیده و آن‌‏ها را به صورت ارز دیجیتال در کیف پول‏‌های مخصوص ارز دیجیتال نگهداری نمایند که با این کار، ریسک و نگرانی ناشی از باز پس‎گیری وام در بانک‏‌ها هم کاهش خواهد یافت. ”

شاخص ترس چیست؟

VIX به عنوان یک شاخص نوسان قیمت در بازار شناخته می‌‏شود که شرایط و عکس العمل بازار را در طی 30 روز آینده مشخص می‏‌نماید. این شاخص توسط ” Chicago Board Options Exchange ” که به اختصار به صورت ( CBOE ) نشان داده می‏‌شود، از طریق محاسبات صورت گرفته از شرایط بازار مشخص می‎گردد و به عنوان یک شاخص محبوب انتظار بازار از نوسانات قیمت شناخته می‌‏شود. از این شاخص به عنوان شاخص ترس در بازار یاد می‌‏شود که بیش‏تر با اصطلاح ” fear index ” و یا ” fear gague ” در بین بازاریان معروف می‏‌باشد.

در این راستا، آقای Brian Stutland به عنوان عضوی از ” Equity Armor Investments ” این چنین بیان نمود که : ” پاسخ سوالاتی مانند حرکت بعدی بازار چه خواهد بود؟ یا این که بازار در آینده چه عکس العملی را نشان می‏‌دهد؟ را احتمالاً باید در شرایط و وضعیت بیت کوین جست و جو نمود و در شرایط کنونی بیت کوین را باید به عنوان یک شاخص تعیین کننده برای پیش ‏بینی شرایط و تغییرات در بازار به شمار آورد. ” در واقع آقای Brian Stutland این اعتقاد را دارد که بیت کوین می‏‌تواند جای شاخص VIX در مورد پیش‏بینی و یا برداشت آینده‏‌ی بازار را بگیرد و نوسانات قیمت صورت گرفته در بازار بیش‏تر از طریق بیتکوین قابل رد یابی و پیش ‏بینی خواهند بود.

در ادامه ایشان افزودند: ” در حال حاضر مردم سعی می‏‌کنند که سرمایه‌‏ها و پول خود را از بانک‌‏ها خارج کرده و به صورت ارز دیجیتال و تحت نظارت مستقیم خود قرار دهند که این امر باعث جا به جایی ارز زیاد از منطقه‌‏ی بانک شده و ارزهای دیجیتال را به عنوان یک عامل تأثیر گذار در تغییرات بازار تبدیل می‏‌نماید که در واقع می‌‏توان گفت خروج پول‎ها از بانک‏‌ها یک نگرش مخالف در برابر اقدامات بانک برای افزایش ریسک‏‌های ناشی از باز پس گیری وام می‏‌باشد. ”

ریسک باز پس گیری وام

ریسک ناشی از باز پس گیری وام، یعنی این که بانک‌‏ها این ترس را دارند که وام‌‏های داده شده به افراد در مدت مشخص و به صورت کامل توسط افراد وام گیرنده، تحویل بانک داده نشود، لذا بانک‌‏ها شرایط باز پس گیری وام را پیچیده‎تر و سخت‏‌تر می‌‏کنند که این خود عاملی تعیین کننده برای جذب مردم به ارزهای دیجیتال و دوری از بانک‎ها می‎باشد.

آقای Brian Stutland در نهایت صحبت‏‌های خود با شبکه‏‌ی CNBC را این چنین پایان داد که : ” شاخص VIX در روزهای اخیر از نرخ 12.59 در بازار به 18.39 افزایش داشته و بازار روزهای پر فراز و نشیبی را طی می‏‌کند. “

همچنین ببینید

شکایت sec از ایلان ماسک

SEC از ایلان ماسک شکایت کرد

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده از یک قاضی خواسته است تا ایلان ماسک را مجبور …

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

یک کامیونیتی مخصوص میم و طنز در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید به نام  Wall Street …

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

پالیگان لبز (Polygan Labs) که سازنده شکه پالیگان با ارز دیجیتال متیک (Matic) است، روز …

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

دو سال پیش در نزدیکی اوج تاریخی بیت‌ کوین، بازار ایجاد صندوق‌های ETF بیت‌کوینی داغ …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.