یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
قیمت بیت کوین

چه عواملی قیمت بیت‌کوین را کنترل می‌کنند؟

بیت کوین همیشه با نوسان بالای قیمتی شناخته می‌شود. ممکن است در طول یک روز، بارها قیمت این رمز ارز بالا و پایین شود. بر خلاف دیگر دارایی‌ها مثل سهام و اوراق بهادار، بیت کوین غیر متمرکز است؛ یعنی توسط سازمان یا نهاد متمرکزی کنترل نمی‌شود. به همین دلیل بیت کوین تحت قوانین و مقررات دولتی و بانکی قرار نمی‌گیرد.

ساتوشی ناکاموتو که هنوز هویت ناشناخته‌ای دارد، در سال 2009 بیت کوین را راه‌اندازی کرد. در ابتدا، بیت کوین هیچ قیمت رسمی یا مشخصی نداشت. اما با راه‌اندازی پلتفرم‌های خرید و فروش ارز دیجیتال، قیمت این ارز نیز به سرعت شروع به رشد کرد. در سال 2013، قیمت بیت کوین به 123.50 دلار رسید. روند رشد قیمت بیت کوین به همینجا ختم نشد و در اوایل سال 2017، قیمت پادشاه رمز ارزها به هزار دلار هم رسید. این تازه شروع مسیر پرواز بیت کوین بود و این ارز در سال 2021 ، قله قیمتی جدید 61 هزار دلاری هم فتح کرد.

پرسشی که مطرح می‌شود این است که چه کسی یا کدام نهاد قیمت بیت کوین را کنترل می‌کند؟

عوامل موثر بر قیمت بیت‌کوین

تقاضای بازار

بیت کوین به‌عنوان یک ارز غیر متمرکز، توسط هیچ نهاد یا سازمان خاصی و متمرکزی کنترل نمی‌شود. قیمت‌گذاری بیت کوین کاملا وابسته به بازار است و به همین دلیل، هرگونه تلاش برای قیمت‌گذاری این ارز تقریبا شکست می‌خورد.

یکی از دلایل نوسان قیمتی بیت کوین، منبع اطلاعات است. افرادی که معامله‌گر بیت کوین در پلتفرم‌های مختلف هستند، قیمت‌هایی را برای معامله بیت کوین مشخص می‌کنند.

شاخص‌هایی که اطلاعات مربوط به قیمت بیت کوین را جمع‌آوری می‌کنند، یک قیمت میانگین را بر اساس داده‌های به دست آمده برای بیت کوین تعیین می‌کنند. بنابراین، سرمایه‌گذاران حرفه‌ای معمولا قبل از خرید بیت کوین، پلتفرم‌های مختلف خرید و فروش رمز ارز را بررسی می‌کنند. البته تفاوت قیمت بین پلتفرم‌ها چشمگیر نیست و معمولا در حد چند دلار است.

نقدینگی

اینکه به سرعت می‌توان بیت کوین را خرید و فروش کرد، یکی از همان دلایلی است که باعث نوسان قیمت بیت کوین می‌شود. تعداد کل بیت کوین‌های موجود، 21 میلیون واحد است که تاکنون 18.5 میلیون واحد از آن استخراج و وارد بازارهای معاملاتی شده است. اینکه معامله‌گران با چه سرعتی می‌توانند خرید و فروش بیت کوین را انجام دهند، وابسته به مقدار بیت کوین موجود در بازار است.

اگر یک دارایی مثل بیت کوین با حجم بالایی در حال معامله باشد، نفوذ بر بازار توسط یک نهاد یا افراد خاص، بسیار دشوار می‌شود. بر خلاف ارزهای فیات (دلار، یورو، ریال و …) که به‌صورت روزانه و در حجم‌های بالایی مبادله می‌شوند، بیت کوین تقریبا یک دارایی کمیاب محسوب می‌شود. در نتیجه، اتفاقات و رویدادها به سادگی می‌توانند تاثیر بالایی بر قیمت بیت کوین داشته باشند و آن را افزایش یا کاهش دهند.

رویدادهای موثر بر قیمت بیت کوین

رویدادهای مختلفی می‌توانند بر قیمت بیت کوین موثر باشند. مثلا اینکه دولت یک کشور در مورد بیت کوین نظر منفی داشته باشد، مشابه فشارهای اخیر دولت‌ چین علیه پلتفرم‌های معاملاتی رمز ارزها. چنین رویدادی توانست به سرعت باعث کاهش قیمت بیت کوین شود.

به‌علاوه، رفتارهای عامدانه برخی از افراد یا شرکت‌هایی که میزان دارایی بیت‌کوین‌شان بالا است، می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر بازار این رمز ارز داشته باشد. بیت کوین یک دارایی با تعداد محدود است. همین مقدار محدود بیت کوین هم به مساوات بین افراد تقسیم نشده و ممکن است برخی هزاران بیت کوین داشته باشند، در حالی که عده زیادی هم مالک کسری از یک بیت کوین باشند.

در نتیجه تمرکز تعداد بالایی از بیت کوین در دست عده یا شرکت‌های خاص، این طرف‌ها می‌توانند قیمت‌ بیت کوین را دستکاری کنند. اگر در بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنید، همیشه باید آماده نوسانات قیمتی باشید.

البته، نوسان قیمت بیت کوین می‌تواند گاهی بسیار سودآور هم باشد و با یک سرمایه‌گذاری کوچک در آن، به پول خوبی دست یابید.

همچنین ببینید

شکایت sec از ایلان ماسک

SEC از ایلان ماسک شکایت کرد

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده از یک قاضی خواسته است تا ایلان ماسک را مجبور …

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

یک کامیونیتی مخصوص میم و طنز در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید به نام  Wall Street …

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

پالیگان لبز (Polygan Labs) که سازنده شکه پالیگان با ارز دیجیتال متیک (Matic) است، روز …

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

دو سال پیش در نزدیکی اوج تاریخی بیت‌ کوین، بازار ایجاد صندوق‌های ETF بیت‌کوینی داغ …

2 نظرات

  1. باید برای کاربران ایرانی بستر راحتی برای معامله رمز ارزها باشه فراهم شود، که راحت بتونن معامله کنند بعضی وقتها اینقدر سخت گیری میکنند صرافی ها که آدم پشیمان میشه، باید فکر اینترنت ضعیف و مشکلات مجازی رو در نظر گرفته شود، همین احراز هویت خودش بخاطر حساسیت زیاد از طرف صرافی خیلی ها منصرف میشن امیدوارم راحت تر بشه کلا معامله در صرافی ها مخصوص اکسینو

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.