دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
سوفای

آیا سوفای جایگزین توئیتر و فیس‌بوک می‌شود؟ – پادکست

با توجه به رشد خیره‌کننده پروژه‌های دیفای، باید منتظر ظهور پدیده‌ایی به نام شبکه‌های اجتماعی غیر متمرکز باشیم.

اما چنین پدیده‌ایی باید خیلی قدرتمند باشه تا بتونه با غول‌های بزرگ شبکه‌های اجتماعی مثل توئیتر، فیس‌بوک و امثال اینها رقابت کنه. در این اپیزود به بررسی پلتفرم سوفای و رقابتش با غول‌های توئیتر و فیس‌بوک پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

پادکست امروز رو گوش کنید :

هر چی بیشتر جلو میریم بیشتر به این نتیجه میرسیم که مدل مورد استفاده در شبکه‌های اجتماعی شکست خورده است. هر روز اخبار متعددی منتشر میشن که نشون میده پلتفرم‌های بزرگ شبکه‌های اجتماعی منافع صاحبان سهام و آگهی‌دهندگانشون رو به امنیت و محافظت از حقوق کاربرانشون ترجیح میدن. اگه این اتفاق در صنعت بانکداری بیوفته، مدیران بانک‌ها یا سر از زندان درمیارن و یا محکوم به پرداخت جرائم سنگین میشن. اما ببینیم اینجا قراره چه اتفاقی بیوفته.

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر جمعه 17 دی ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 157 از رادیو اکسکوینو

قبل از شروع یه چیزی رو مثل همیشه یادآوری کنم: اگه میخواید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل بیشتر بدونید، حتما به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ سر برنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادگیر مثل ناملیک، کست‌باکس و دنبال کنید.

ما کم کم باید منتظر ظهور پدیده‌ایی به نام شبکه‌های اجتماعی غیر متمرکز باشیم. اما همچین پدیده‌ایی باید خیلی زور بزنه تا بتونه با غول‌های بزرگ شبکه‌های اجتماعی مثل توئیتر، فیس‌بوک و امثال اینها رقابت کنه.

با توجه به رشد خیره‌کننده پروژه‌های دیفای، حالا صحبت از ظهور چیزی هست که رگه‌های مشترک زیادی با اون داره و قراره شبکه‌ اجتماعی رو از انحصار غول‌های تکنولوژی دربیاره.

همین ماه نوامبر، سم بنکمن فراید در یه سخنرانی در لیسبون پرتغال گفت پتانسیل بزرگی در شبکه‌های اجتماعی غیر متمرکز وجود داره که هنوز کسی به سراغش نرفته. سم بنکمن فراید بنیانگذار و مدیر عامل صرافی اف‌تی‌ایکس هست و با ۲۶ میلیارد دلار ثروت، ثروتمندترین آدم دنیای کریپتو هست.

اون به یه ظرفیت بزرگ اشاره کرد که میتونه یه سوپر شتابدهنده برای صنعت دیفای هم باشه.

چند روز بعد هم‌بنیانگذار رد‌ایت (Reddit) و مدیر صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه سون‌سون‌سیکس (Seven Seven Six) یعنی الکسیس اوهانیان (Alexis Ohanian) اعلام کرد که این صندوق وارد یه توافق با بنیاد سولانا شده. بر اساس این توافق دو طرف ۱۰۰ میلیون دلار رو برای راه‌اندازی یه شبکه اجتماعی غیر متمرکز بر روی پلتفرم سولانا هزینه می‌کنن.

همزمان اخبار مشابهی منتشر شد که توئیتر هم در حال کار بر روی رمز ارز اختصاصی خودش هست تا بتونه از اون طریق کم‌کم خودش رو بدل کنه به یه پلتفرم غیر متمرکز. همزمان توئیتر منابع مالی لازم رو به یه طرح مستقل به نام بلو‌اسکای (Bluesky) اختصاص داده. تیم بلو‌اسکای داره روی ایجاد استاندارها برای شبکه‌های اجتماعی غیر متمرکز کار میکنه.

در همین حال فیس‌بوک هم مشغول دردسرها و پروژه‌های مشابهیه. اسم خودشو تغییر دادو تبدیل کرد به متا. این شرکت تاکید داره این اقدامش در راستای تلاش‌هاش برای تمرکز بر روی توسعه یه متاورس دیجیتاله.

فعالیت‌های قبلی فیس‌بوک میتونه باعث شه شما به این نتیجه برسید که این شرکت دنبال توسعه اقتصادی مبتنی بر ارز خودش هست. همون ارز مسئله دار و دردسرساز دیم (Diem). فیس‌بوک قبلترش هم گفته بود دارای روی ان‌اف‌تی‌ها یا همون توکن‌های غیرمثلی هم کار میکنه.

اگه به این نتیجه برسیم که متاورس در واقع تکامل همین وقت‌گذرونی‌های فعلی ما در اینترنت هست، اون وقت باید قبول کنپیم که سوشال مدیا یه نقش اساسی به عنوان زیرساخت این موضوع خواهد داشت. فقط مسئله الان اینه که در نهایت کی برنده میشه: متمرکز‌ها یا غیرمتمرکز‌ها؟

اما اینکه آیا واقعا همچین رقابتی ممکن هست یا خیر باید منتظر موند و آینده رو دید.

اگر این موضوع رو دوست دارید و میخواید بیشتر راجع بهش بدونید ما لینک یه مقاله مفصل در مجله فوربز (Forbes) را در وبلاگمون میذاریم و میتونید با مراجعه به اون مقاله اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

همچنین ببینید

اکس باکس اکسکوینو

اکس باکس اکسکوینو: یک جعبه پر از پاداش و جایزه

اکس باکس اکسکوینو،‌طرح جدیدی است که کاربران می‌توانند در آن، با استیکینگ مبلغ مشخص، روزانه …

بیمه غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین چیست؟

ضرب‌المثل معروف گذر پوست به دباغ‌خانه می‌افتد به‌خوبی در مورد شرکت‌های بیمه صدق می‌کند. چه …

امنیت بیت کوین

آیا بیت کوین امن است؟ امنیت بیت کوین چگونه تامین می‌شود؟

رمزارز بیت کوین در چند ماه گذشته، فراز و فرود شدید و بی‌سابقه‌ای را تجربه …

همه‌چیز در مورد نوآوری‌های ارز دیجیتال کسپا (KASPA)

این روزها کمتر کسی است که به بازار رمزارزها علاقه داشته باشد و حداقل یک‌بار …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.