تحلیل آن چین بیت‌کوین

تحلیل آن‌ چین (On Chain) بیت کوین هفته 49 گلسنود (30 نوامبر تا 6 دسامبر)

به دنبال قانون تیپرینگ (Tapering) فدرال رزرو و ظهور ورژن جدید ویروس کرونا، بیت‌کوین کندل ماهانه نوامبر را با نوسان شدید و ریزش چشمگیری، بست. بیت‌کوین کندل هفتگی را با قیمت 54815 باز کرد و قبل از نزول تا 45032، توانست تا 59041 نیز صعود کند. یعنی از سقف قیمتی خود در 9 نوامبر حدود 34.5%- نزول داشته است. 

در گزارش این هفته، به بررسی شاخص‌های زیر می‌پردازیم:

ارزش قراردادهای باز فیوچرز

تغییر روزانه ارزش قراردادهای باز فیوچرز

حجم معاملات آپشن

فاندینگ ریت بازار فیوچرز (پرپچوال)

زیان تحقق یافته

چرخه‌های هولد

طول عمر کوین (رکود)

سلطه کارمزد صرافی‌ها

جریان خالص ورودی / خروجی اکسچنج‌ها

شاخص SOPR هولدرهای کوتاه مدت

نمودار قیمت بیت‌کوین

ارزش قراردادهای باز فیوچرز

در گزارش آن‌چین هفته گذشته (هفته ۴۸ گلسنود)، ریسک زیاد ناشی از صعود ارزش قراردادهای باز در بازار فیوچرز بیت‌کوین را بررسی کردیم که منجر به نوسانات بالایی در بازار شد. ضعف در بازار منجر به ریزش در کل دارایی‌ها شد و قیمت بیت‌کوین نیز در حمایت مهم 53 هزار دلاری قرار گرفت.

اما با شکست این حمایت، فشار فروش افزایش یافت و منجر به لیکوئید شدن پوزیشن‌های لانگ زیادی شد. طی چندین ساعت ، 5.4 میلیارد دلار در ارزش قراردادهای باز نابود شد که منجر به کاهش 24.5%- در این شاخص شد.

قراردادهای باز فیوچر بیت‌کوین در تمام صرافی‌ها

تغییر روزانه ارزش قراردادهای باز فیوچرز

ارزش مجموع قراردادهای بسته شده در روز شنبه به 58202 بیت‌کوین رسید. بیشترین حجم لیکوئید شدن در سال 2021، ریزش ماه می یعنی 79244 بیت‌کوین است و لیکوئید این هفته دومین جایگاه را به خود اختصاص داده است.

سایر نوسانات شدید در این شاخص، مربوط به اتفاقات زیر است:

  • دوازدهم ماه می: تسلا پرداخت با بیت‌کوین برای خرید ماشین برقی را تکذیب کرد.
  • روز 26 جولای: با لیکوئید شدن پوزیشن‌های شورت، روند صعودی ادامه یافت.
  • روز 7 سپتامبر: پذیرش بیت‌کوین به عنوان پول قانونی در کشور السالوادور
تغییر روزانه ارزش قراردادهای باز فیوچرز

حجم معاملات آپشن

بازار فیوچرز تنها بازاری نیست که حجم معاملات و ارزش قراردادهای باز آن طی هفته‌های اخیر افزایش یافته است. فعالیت در بازار آپشن در زمان فشار فروش و بازار جهت‌دار افزایش می‌یابد زیرا پوشش‌دهندگان ریسک به دنبال کسب سود از نوسان پریمیوم هستند. ریزش هفته گذشته، بیشترین حجم ساعتی در بازار آپشن ( بعد از ریزش می) یعنی 1.7 میلیارد دلار در یک ساعت را به دنبال داشت.

علاوه بر این، از زمان جولای حجم آپشن بیشتر از 250% رشد داشته که اخیرا به 1 میلیارد دلار در روز رسیده است.

حجم معاملات آپشن در تمام صرافی‌ها

فاندینگ ریت فیوچرز (پرپچوال)

فاندینگ ریت بازار فیوچرز، سوگیری جهت‌دار پوزیشن‌های اهرمی را نشان می‌دهد که این پوزیشن‌ها عمدتا خرید هستند یا فروش و همین موضوع به مدیریت بازار فیوچرز کمک می‌کند.

  • فاندینگ ریت مثبت: یعنی معامله‌گرانی که موقعیت لانگ (خرید استقراضی) گرفته‌اند، هزینه‌ای با عنوان پریمیوم به معامله‌گران شورت (فروش استقراضی)،برای باز نگهداشتن پوزیشن خود، می‌پردازند. پرمیوم در دوره‌های صعودی، هزینه انجام معامله است.
  • فاندینگ ریت منفی: فروشندگان مبلغی را به خریداران پرداخت می‌کنند زیرا اکثریت سوگیری نزولی دارند.

نکته: قیمت بازار اسپات معمولا از بازار آتی گرفته می‌شود؛ بنابراین زمانی که بازار صعودی است؛ اکثر معامله‌گران به امید رشد قیمت، موقعیت خرید اهرمی می‌گیرند. اگر کل بازار موقعیت خرید بگیرند، قیمت‌ها و تعادل بازار به هم می‌ریزد؛ بنابراین برای تشویق معامله‌گران جهت اتخاذ پوزیشن برعکس (فروش) اکثریت بازار، معامله‌گران خرید باید مبلغی را به آن‌ها بپردازند تا تعادل برقرار شود. برای روندهای نزولی نیز عکس موارد بالا صادق است.

هنگامی که موقعیت‌های زیادی لیکوئید می‌شوند، جهت فاندینگ برعکس می شوند. (مانند شنبه هفته گذشته)

پس از کاهش 5.4 میلیارد دلاری در ارزش قراردادهای باز، فاندینگ ریت به 0.035%- رسید که بیانگر تغییر جهت کامل فاندینگ است.

جالب است که از اواخر سپتامبر جهت فاندینگ منفی نشده بود.

فاندینگ ریت فیوچرز (پرپچوال)

زیان تحقق یافته

برخی از معامله‌گران هنگام ثبت سقف قیمتی جدید، اقدام به خرید می‌کنند. این معامله‌گران جدید  اولین گروهی هستند که در نوسانات شدید قیمتی و عدم قطعیت، مورد آزمایش قرار می‌گیرند و هیچ چیز مانند فروش سریع در بازار فیوچرز، عدم قطعیت را نشان نمی‌دهد. زیرا با لیکوئید شدن پوزیشن‌های لانگ که امیدوار به صعود قیمت بوند، قیمت در بازار اسپات ریزش می‌کند و این معامله‌گران وارد ضرر می‌شوند.

با لیکوئید شدن پله‌ای (در نزول)، فروشندگان وارد ضرر می‌شوند و هفته گذشته زیان تحقق یافته سقف جدیدی را ثبت کرد. مجموع کوین‌های فروخته شده با ضرر برای 4 دسامبر برابر با 3 میلیارد دلار بوده است. بیشترین ضرر تحقق یافته نیز مربوط به 19 می و 25 ژوئن، به ترتیب برابر با 4.5 و 3.8 میلیارد دلار است.

نمودار زیان تحقق یافته بیت‌کوین

چرخه‌های هولد

حال که بازار مشتقات را بررسی کرده‌ایم، نگاهی بر ساختار موجودی درون شبکه می‌اندازیم که رفتار هولدرها را توضیح می‌دهد. دسته‌های مختلف موجودی بیت‌کوین که گروه هولدرها را تشکیل می‌دهد، لیدر کل بازار هستند که جهت بازار و پول هوشمند را نشان می‌دهند.

چرخه‌های هولد، کل موجودی بیت‌کوین را بر اساس طول عمر کوین‌ها نشان می‌دهند. تفسیر این شاخص به صورت زیر است:

  • کوین‌های اخیرا خرج شده، طول عمر صفر دارند و در گروه کوین‌های کوتاه مدت قرار می‌گیرند که با رنگ‌های گرم‌تر مشخص شده است و در کف نمودار قرار دارند.
  • کوین‌های با طول عمر بیشتر، در دسته کوین‌های قدیمی قرار می‌گیرند که رنگ این دسته سردتر است.

اگر نمودار را با کوین‌های با طول عمر کمتر از سه ماه فیلتر کنیم؛ می‌بینیم که 2.63% از موجودی کوین‌های قدیمی، از 27 اکتبر به این گروه اضافه شده است. این نشان می‌دهد که 97% موجودی بزرگتر از 3 ماه از زمان سقف قیمتی، خرج نشده باقی مانده است. روی هم رفته هولدرهای قدیمی کوین‌هایشان را خرج نمی‌کنند.

نمودار امواج هولد بیت‌کوین

طول عمر کوین تعدیل شده

حال نگاهی به شاخص طول عمر کوین‌ها (Dormancy) می‌اندازیم. این شاخص میانگین عمر تراکنش‌های خرج شده (بر حسب روز) را طبق آخرین جابجایی می‌سنجد. این شاخص مشابه طول عمر کوین‌های خرج شده است اما حجم نیز محاسبه می‌شود.

  • طول عمر صعودی: نشان می‌دهد که کوین‌های قدیمی با حجم‌های بالا فروخته می‌شوند.
  • طول عمر نزولی: بیانگر کاهش حجم در فروش کوین‌های قدیمی است.

سطح این شاخص در سال 2020، 40 روز بوده است اما اکنون پایین‌تر از این سطح یعنی 25 روز هستیم.

در حقیقت، این شاخص از ژانویه 2021 در یک روند نزولی به سر می‌برد. این نشان می‌دهد که هولدرها با تجربه‌تر می‌شوند و باور به هولد آن‌ها تقویت می‌شود و عمده فعالیت‌های درون شبکه توسط کوین‌های کوتاه مدت است.

در حالت کلی، این وضعیت نشان‌دهنده باور به هولد، بر خلاف  نوسان‌ها و ضررها است که این وضع با روند قیمت واگرایی دارد.

طول عمر بیت‌کوین‌های تعدیل شده

سلطه کارمزد صرافی‌ها

هولدرهای قدیمی در حال فروش چشمگیر نیستند، بنابراین نگاهی بر تراکنش صرافی می‌اندازیم تا میزان فعالیت آن‌ها را بسنجیم.

شاخص سلطه کارمزد اکسچنج، فعالیت کل صرافی‌ها را به عنوان درصدی از کارمزد درون شبکه‌ای روزانه در نظر می‌گیرد. یعنی زمانی که این شاخص بالاتر می‌رود؛ نشان‌دهنده کسب کارمزد بیشتر صرافی‌ها و نتیجه علاقه فزاینده هولدرها است.

  • هنگامی که این شاخص صعودی است؛ فعالیت درون شبکه‌ای صرافی‌ها، مانند اواخر جولای و اوایل 2021 در بازار صعودی، افزایش می‌یابد.
  • فعالیت نزولی یا رنج این شاخص، به این معنی است که صرافی‌ها با کاهش فعالیت درون شبکه‌ای مواجه هستند و به دنبال آن کاهش علاقه و فعالیت کاربران را خواهیم داشت.

نتیجه‌ای که از این شاخص می‌گیریم؛ کاهش سریع این شاخص از سقف قیمتی 68 هزار دلار است. کارمزد صرافی‌ها اکنون در پایین‌ترین سطح خود از زمان اکتبر 2020 قرار دارند.

سلطه کارمزد صرافی‌ها

جریان خالص ورودی / خروجی اکسچنج‌ها

شاخص موجودی بیت‌کوین در صرافی‌ها، یک شاخص ارزنده در دوره نوسانات بازار است که می‌توان ورود / خروج سرمایه هولدرها را بررسی کرد.

در این تحلیل جریان خالص را با حجم جابه‌جایی خالص صرافی می‌سنجیم. در دوره ریزش بازار در ماه می، معامله‌گران تسلیم شدند و کوین‌های خود را در زمان نزول قیمت فروختند. در نتیجه شاهد افزایش ورود دارایی به صرافی‌ها و ثبت سقف جدید بودیم که حجم ورود در محدوده 13.9-10.4 هزار بیت‌کوین بود. در حال حاضر نیز شرایط مشابهی را داریم با این تفاوت که حجم ورودی 3.2-2 هزار بیت‌کوین است.

هولدرهای بیت‌کوین مانند ماه می رفتار نمی‌‍کنند و اعتماد بیشتری به بازار دارند و نزول عمدتا تحت تاثیر بازار فیوچرز و اهرم‌های بالا بوده است؛ نه فروش کوین در صرافی.

جریان خالص ورودی / خروجی صرافی‌ها

شاخص SOPR هولدرهای کوتاه مدت

در تحلیل‌های قبل بررسی کردیم که هولدرهای قدیمی فروش چشمگیری نداشته‌اند، پس کوین‌های وارد شده به صرافی‌ها متعلق به چه گروهی است؟

این ورودی‌ها متعلق به هولدرهای کوتاه مدت است که طی 5 ماه گذشته خرید کرده‌اند و در حال حاضر در ضرر هستند، بنابراین کوین‌های خود را در ضرر می‌فروشند تا متحمل زیان بیشتر نشوند.

شاخص SOPR هولدرهای کوتاه مدت، سودده / ضررده بودن کوین‌های خرج شده توسط هولدرهای کوتاه مدت را نشان می‌دهد.

تفسیر نمودار زیر به صورت زیر است:

  • مقادیر بالاتر از 1 نشان می‌دهند که کوین‌های کوتاه مدت فروخته شده، در سود به فروش رسیده‌اند؛ یعنی در قیمت‌های پایین‌تر از فعلی خرید شده‌اند.
  • مقدار 1 نشان می‌دهد که قیمت خرید این هولدرها، منطبق بر قیمت فعلی است و سر‌به‌سر هستند.
  • مقادیر کمتر از 1 نشان می‌دهند که کوین‌های کوتاه مدت با ضرر فروخته شده‌اند.

شاخص SOPR هولدرهای کوتاه مدت، کمترین میزان خود را از ماه جولای ثبت کرده که نشان از تسلیم هولدرهای کوتاه مدت دارد. محدوده فعلی این شاخص نشان می‌دهد که این هولدرها در قیمت‌های بالاتری خرید کرده‌اند و اکنون کوین خود را با ضرر به فرد دیگری می‌فروشند. این هولدرها بیشترین واکنش را به ریزش هفته گذشته داشته‌اند؛ در حالی که هولدرهای با تجربه جابه‌جایی زیادی نداشته‌اند.

شاخص SOPR هولدرهای کوتاه مدت

همچنین ببینید

شکایت sec از ایلان ماسک

SEC از ایلان ماسک شکایت کرد

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده از یک قاضی خواسته است تا ایلان ماسک را مجبور …

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

یک کامیونیتی مخصوص میم و طنز در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید به نام  Wall Street …

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

پالیگان لبز (Polygan Labs) که سازنده شکه پالیگان با ارز دیجیتال متیک (Matic) است، روز …

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

دو سال پیش در نزدیکی اوج تاریخی بیت‌ کوین، بازار ایجاد صندوق‌های ETF بیت‌کوینی داغ …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.