اتریوم

جنگ ستارگان / چرا اتریوم از بیت‌کوین پیشی گرفت؟ – پادکست

همون طور که می‌دونید؛ اتریوم، بزرگترین آلت‌کوین دنیاست و بیت‌کوین هم به عنوان پادشاه رمزارزها شناخته می‌شه. به نظر می‌رسه که اتریوم طی سال‌های اخیر سودآوری بیشتری نسبت به بیت‌کوین داشته؛ اما چی باعث شده اتریوم از بیت‌کوین سبقت بگیره؟

با رادیو اکسکوینو همراه باشید تا غول‌های رمزارزی رو باهمدیگه مقایسه کنیم!

پادکست امروز را بشنوید:

ارزش هر اتر در آگوست سال ۲۰۱۴ برابر با ۳۱ سنت بود. قیمت توکن بومی اتریوم در زمان نگارش این متن در حدود ۴۰۶۰ دلار هست. یه حساب و کتاب ساده نشون میده، ارزش توکن اتر از اون موقع تا امروز در حدود ۱۳ هزار و ۱۰۰ برابر رشد کرده. حالا بیاید همین مقایسه رو در مورد بیت‌کوین انجام بدیم. بیت کوین در آگوست ۲۰۱۴ یکی از رکوردهای خودش رو در اون مقطع ثبت کرد و از ۵۸۹ دلار عبور کرد. حالا اگه قیمت فعلی بیت‌کوین را در حدود ۴۹ هزار دلار در نظر بگیریم، یعنی در همین فاصله زمانی که ارزش اتر ۱۳ هزار برابر شده، قیمت بیت‌کوین فقط ۸۳ برابر شده.

خب این یعنی اتر در سوددهی به سرمایه‌گذاراش از بیت‌کوین پیشی گرفته.

برای بررسی بیشتر این موضوع با این اپیزود ما همراه باشید.

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر دوشنبه 22 آذر ماهتون بخیر . من سال اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 131 از فصل دوم رادیو اکسکوینو

قبل از شنیدن کامل این اپیزود، حواستون باشه که این پادکست به هیچ عنوان یه توصیه مالی نیست و محتوای این پادکست در هیچ‌شرایطی برای من و مجموعه اکسکوینو منفعت مالی در بر نداره.

تاکید میکنم، پیش از اتخاذ هرگونه تصمیم مالی، خوب مطالعه کنید و آگاهانه گام بردارید.

از نقطه نظر مارکت کپ الان بیت‌کوین در صدر جدول رمزارزها قرار داره. قیمت بیت‌کوین از قیمت همه رمزارزها بالاتره و دامیننس بازار کریپتو همچنان در اختیار اونه. اما در پله دوم اتریوم داره بیت‌کوین رو تعقیب میکنه. در ظاهر قیمت این دوتا خیلی با هم فاصله داره و دامیننس اتریوم هم هنوز اختلاف فاحشی با بیت‌کوین داره.

 اما وقتی بخوایم در مورد میزان سوددهی حرف بزنیم، ظاهرا اتریوم خیلی به سرمایه‌گذارای اولیه‌اش خیر رسونده و کسایی که برای مدت طولانی هولدر اتر بودن بیشتر از هولدرهای بیت‌کوین سود کردن.

 در اپیزود امروز میخوایم به جواب این سئوال برسیم . … . که  چرا اتریوم عملکرد بهتری نسبت به بیت‌کوین داشته و تونسته به جایگاه دوم بازار کریپتو برسه.  برای رسیدن به این پاسخ به چند ویژگی اتریوم اشاره میکنیم:

اتریوم هدف متفاوتی رو نسبت به بیت‌کوین دنبال میکنه

بیت‌کوین و اتریوم به عنوان دو ارز دیجیتال پیشرو دارای موارد استفاده و اهداف بسیار متفاوتی هستند، به طوری که اتریوم به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز عمل می کنه که میشه اپلیکیشن‌هایی رو روی اون ساخت. خیلی از توکن‌های کریپتو در واقع از طریق شبکه اتریوم ساخته و منتشر می‌شن.

الکس ادلمن (Alex Adelman) مدیر‌عامل و هم‌بنیانگذار لالی (Lolli)‌ هست که اولین اپلیکیشن پاداش‌دهی بیت‌کوین رو راه‌ انداخت. یعنی لالی به کاربرا اجازه میده با خرید آنلاین و پرداخت از طریق کریپتو، بیت‌کوین جایزه بگیرن.

ادلمن می گه: «وقتی مردم بیت کوین و اتریوم را مقایسه می کنن، کمی شبیه مقایسه طلا با برق هست. هر دو ارزشمند هستند، اما کاربردهای خیلی متفاوتی دارند. اتریوم یه زیرساخته. یه بلاک چینه که در روزهای اولیه خودشه، اما پتانسیل ایجاد یه تحول بزرگ رو در امور مالی و فناوری داره.

توانایی استفاده از پلتفرم اتریوم برای تغییر روش نقل و انتقالات وام مسکن، معاملات اوراق بهادار و خیلی از زمینه‌های دیگه باعث شده تا ما برسیم به ویژگی بعدی اون.

اتریوم توسعه بیشتری داره

ویژگی بعدی که اتریوم داره، اینه که توسعه بیشتری در اتریوم نسبت به بیت‌کوین وجود داره. از اونجایی که تنها محدودیت برای کاربردهای اتریوم، سقف نبوغ برنامه‌نویسان جهان هست، طبیعتاً فعالیت بیشتری در اطراف این پلتفرم وجود داره.

 از نظر فنی، ارز دیجیتالی که برای تسهیل تراکنش‌های اتریوم استفاده می‌شه «اتر» نامیده می‌شه، اما عموماً به اون اتریوم می‌گن.

در هر صورت، تعداد مخازن پروژه‌های مربوط به اتریوم در پلتفرم برنامه نویسی گیت‌هاب (Github)  ۲۶۳ است، یعنی چهار برابر اونچه که در مورد بیت‌کوین وجود داره.

مخازن شبیه به پوشه های پروژه هستند که در آن برنامه‌نویسایی که از طریق گیت‌هاب همکاری می کنن می تونن به اطلاعات پروژه دسترسی داشته باشن.

اتریوم توسعه بیشتری داره

ویژگی بعدی که اتریوم رو متفاوت از بیت کوین میکنه، سازوکار ایجاد بلوک اونه. اتریوم نسبت به بیت‌کوین یه تغییر اساسی در نحوه ایجاد بلوکها داره.

و اونم اینه که به جای اینکه مثل بیت‌کوین، ماینرهایی که بیشترین قدرت محاسباتی رو دارن، بیشترین مزیت رو در ایجاد موفقیت آمیز توکن های جدید داشته باشن، در اتریوم این حق به کسایی داده میشه که بیشترین سهام مالکیت را دارن.

دانیل پولوتسکی، مدیر عامل و بنیانگذار کوین فلیپ (CoinFlip)، که یه اپراتور دستگا‌ه‌های خودپرداز بیت کوین هست، میگه: «اتریوم به روزشده تا برای ضرب توکن جدید اتر از فرآیندی به اسم اثبات سهام یا همون پی‌او‌اس (PoS) استفاده کنه.

 با PoS ، کاربرا ملزم به قرار دادن وثیقه یا یه سهم به شکل اتر هستن تا به این وسیله به یه ولیدیتورِ (validator) شبکه یا همون اعتباردهنده تبدیل بشن.

 بنابراین هر چه اتر بیشتری استیک بشه، ارزش اتر هم بالاتر میره، چون اتر در گردش کاهش پیدا میکنه.» اگه میخواید در این مورد بیشتر بدونید، ما قبلا در اپیزود 112 مفصل در مورد سازوکار اثبات سهام صحبت کردیم.

پولوتسکی در ادامه توضیحاتش میگه: «علاوه بر این، اثبات سهام، هزینه‌های مربوط به استخراج ، مثل هزینه‌های برق و سخت‌افزار رو حذف می‌کنه،  و این به این معنیه که اتریوم کمتری توسط ماینرها فروخته خواهد شد. به جای فروختن اتر‌ها، اونا را استیک میکنن و این باز به رشد ارزش اتر منجر میشه.»

رشد خدمات مالی غیرمتمرکز یا همون دیفای (DeFi) یکی دیگه از کاتالیزورهای صعودی برای اتریومه . کانسپت اصلی اینجا اینه که واسطه های مالی سنتی مثل کارگزاری ها و صرافی ها حذف می شن.

الان، بحث این نظر که باید بی‌خیال سرمایه‌گذاری‌های سنتی شد، داره روز‌به‌روز بیشتر طرفدار پیدا میکنه و حتی صرافی رابین‌هود در اوایل سال ۲۰۲۱ و همزمان با رشد ارزش پروژه‌های میم از کاربرای خودش خواست تا در یه سری پروژه‌های سنتی سرمایه‌گذاری نکنن.

نظر بانک جی‌پی‌مورگان

 علاوه بر اینها، بانک جی‌پی‌مورگان (JPMorgan Chase) هم معتقده که اتریوم یک گزینه سرمایه‌گذاری بهتر نسبت به بیت‌کوین هست.

تحلیل‌گرای بانک جی‌پی مورگان در گزارشی که در همین ماه نوامبر گذشته منتشر شد به این نتیجه رسیدن که اتریوم به علت پشتیبانی از حوزه‌های ان‌اف‌تی و دیفای احتمال رشد بسیار بیشتری نسبت به بیت‌کوین داره.

تحلیلی که این بانک ارائه میده اینه که علت رشد بیت‌کوین این بوده که در دوره‌ایی نرخ سود بانک ها بسیار پایین بوده و حجم زیادی از  اوراق قرضه بازخرید میشده. یعنی پول به جای رفتن به حساب‌های سپرده، وارد بازار شده و خیلیا نگران تورم ناشی از این پول‌ها بودن.

خب این افرادِ نگران، رفتن سراغ بیت‌کوین تا با استفاده از «طلای دیجیتال»، جلوی از بین رفتن ارزش پولشون به واسطه تورم ایجاد شده را بگیرن. ولی حالا ما شاهد یه روند معکوس هستیم. بانک‌ها در سراسر جهان دارن به سمت افزایش نرخ سود سپرده‌گذاری میرن و این میتونه کمی جلوی رشد تورم اقتصادهای مطرح جهان را بگیره.

همزمان بانک‌های مرکزی شروع کردن به فروش اوراق قرضه. در همین ماه نوامبر گذشته فدرال رزرو یا همون بانک مرکزی آمریکا ۱۲۰ میلیارد دلار از حجم بازخرید ماهیانه اوراق قرضه را کم کرد.

توصیه بانک جی‌پی‌مورگان اینه که کاربرا و سرمایه‌گذارا در این شرایط برن به سراغ اتر چون بلاک‌چین اتریوم کاربردهای بیشتری نسبت به بیت‌کوین داره و به همین علت میزان استقبال از اون قوی‌تر و قوی‌تر خواهد شد.

شبکه اتریوم هسته اصلی مورد نیاز برای توسعه دیفای یا همون خدمات مالی غیرمتمرکز هست. این حوزه در حال رشد از فناوری کریپتو برای انجام امور مالی سنتی مثل وام‌دهی و معامله استفاده میکنه. به علاوه اتریوم هسته اصلی حوزه ان‌اف‌تی یا همون توکن های غیرمثلی هم هست. 

کارشناسای این بانک معتقدن همون طور که افزایش نرخ بهره واقعی موجب کاهش ارزش طلای سنتی شد، افزایش فروش اوراق قرضه هم موجب افزایش فشار بر طلای دیجیتال خواهد شد.

اون ادامه میده که: چون اتریوم ارزشش را از اپلیکیشن‌هاش میگیره، که اتفاقا خیلی متنوع هستن و از دیفای و گیمینگ داره تا ان‌اف‌تی و استیبل‌کوین، به همین علت، خیلی مثل بیت‌کوین تحت تاثیر افزایش نرخ بهره واقعی قرار نمیگیره.

کارشناسای جی‌پی‌مورگان میگن چون مسائل زیست محیطی و مصرف انرژی دارن روز‌به‌روز بیشتر اهمیت پیدا میکنن، این باعث میشه باز اتریوم از موضع برتری در مقایسه با بیت‌کوین برخوردار باشه.

خب به پایان این محتواهای آموزشی و جدیدمون رسیدیم . خیلی ممنونم که تا پایان این اپیزودمون همراه ما بودید. اگه دوست دارید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل بیشتر بدونید، به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ مراجعه کنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادکستی مثل کست باکس و ناملیک دنبال کنید.

همچنین ببینید

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

بیت‌کوین‌ها خواب به کوین‌هایی گفته می‌شود که برای مدتی طولانی، از کیف پول‌های خود تکان …

در دبی بیت کوین بخرید

در دبی بیت کوین بخرید!

دبی یک شهر فوق‌العاده برای کار کردن و زندگی و همچنین یکی از بهترین شهرها …

21 میلیون بیت کوین بیدار شد

21 میلیون دلار بیت‌کوین وارد میدان شد

با وجود کاهش 6.4 درصدی قیمت بیت‌کوین (BTC) در این هفته، بازهم دارندگان این ارز …

ده کیف پول برتر بیت کوین

رونمایی از 10 کیف پول ثروتمند بیت‌کوین

در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی به‌وجود آمده، آن‌هم در مورد اینکه مالک کیف پول‌های برتر …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.