پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
ساتوشی چیست
ساتوشی چیست

ساتوشی چیست؟ همه‌چیز درباره کوچکترین واحد بیتکوین

اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشید و یا حتی به این حوزه علاقه‌مند باشید، قطعاً نام ساتوشی به گوشتان خورده است. ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت‌کوین، همان فردی است که دنیای بلاک‌ چین را به‌کلی متحول کرد. البته ما در این مقاله نمی‌خواهیم درباره شخصِ ناکاموتو صحبت کنیم، این مطلب در مورد واحد مالیِ ساتوشی است که روزبه‌روز در جهان کریپتوکارنسی بیشتر مطرح می‌شود.

ساتوشی چیست؟

زمانی که یک ارز، چه فیات و چه رمزارز ارزش بالایی داشته باشد‌، باید واحدهای کوچکتری هم برای معامله داشته باشد. برای مثال کمترین واحد پول در ایران، ریال است ولی خیلی مورد استفاده عموم مردم قرار نمی‌گیرد، چراکه واحد پولی رایج یعنی تومان، ۱۰۰۰ برابر از ریال بیشتر است. وقتی از قوی‌ترین ارز دیجیتال یعنی بیت‌کوین صحبت می‌کنیم که اتفاقاً حجم مبادلات بالایی در بازار دارد و سیستم مالی جهان را متحول کرده است، ‌قطعاً باید واحد کوچک‌تری هم از آن وجود داشته باشد. ساتوشی کوچک‌ترین واحد بیت‌کوین است که با ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین معادل می‌شود.

حالا که متوجه شدیم ساتوشی چیست، ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا این واحد پولی را هم ساتوشی ناکاموتو ابداع کرده است؟

ساتوشی چیست

آیا خالق ساتوشی همان ناکاموتو است؟

در سال ۲۰۱۱ به‌دلیل تحولات بازار و رشد قیمت بیت‌ کوین، این نیاز به‌وجود آمد که باید این رمزارز واحدهای کوچکتری مانند میکرو یا نانو هم داشته باشد. تا قبل از آن، ارزش یک بیت‌کوین زیر یک دلار بود و استفاده از واحدهای کوچکتر عملاً ضرورتی نداشت. اما در حال حاضر با وجود قیمت چندهزار دلاری بیت، معامله کردن آن بدون واحدهای کوچک‌تر عملاً غیرممکن است. مثلاً فرض کنید قیمت شیر در سوپرمارکتی تنها ۳ دلار است و شما قصد دارید آن را با بیت‌کوین سی هزار دلاری (قیمت حدودی بیت‌کوین در تاریخ انتشار این مقاله) بخرید. همین مشکلات باعت شد که انجمن بیتکوین‌تاک در ۱۵ می ۲۰۱۰ طرح استفاده از واحدهای کمتر را مطرح کند. فردی با نام کاربری ریباک rebuck برای اولین‌بار استفاده از واحدی به نام یک‌صدم بیتکوین را پیشنهاد داد اما خیلی در آن زمان مورد توجه قرار نگرفت. چند ماه بعد مجدد این موضوع را مطرح کرد، اما این‌بار سایر کاربران واکنش‌های مثبتی داشتند و همین موضوع باعث به‌وجود آمدن واحدی به نام ساتوشی شد. پس خالق ساتوشی،‌ همان ساتوشی ناکاموتو نیست.

هر ساتوشی چند بیت‌ کوین است؟

همانطور که گفتیم، هر ساتوشی معادل ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت‌کوین است. به عبارت ساده‌تر یعنی اگر شما یک بیت‌کوین را به ۱۰۰ میلیون قسمت تقسیم کنید، یک ساتوشی می‌شود یک قسمت از آن صد میلیون. 

تبدیل ساتوشی به بیت‌کوین

قیمت هر ساتوشی چند تومان است؟

ازآنجایی که قیمت بیت‌کوین هر لحظه در حال تغییر کردن است. پس ما نمی‌توانیم مبلغ مشخصی را برای ساتوشی به تومان در نظر بگیریم، اما یک روند مشخصی برای محاسبه آن وجود دارد که شامل مراحل زیر است:

  • میزان ساتوشی را به بیت‌کوین تبدیل کنید. یعنی باید آن را در یک صد میلیونوم ضرب کنید.
  • قیمت هر بیت‌کوین را به دلار چک کنید و بیت‌کوین محاسبه شده را به دلار تبدیل کنید.
  • حالا مبلغ ساتوشی را به دلار دارید، پس فقط لازم است دلار را به تومان تبدیل کنید.
تبدیل ساتوشی به تومان

کاربرد، اهداف و اهمیت ساتوشی

بعد از خلق بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ و روند صعودی محبوبیت این رمزارز در بازار، حجم معاملاتش به‌شدت بالا رفت. اما بیت‌کوین قصد دارد که در معاملات و خرید و فروش‌های روزانه هم بیشتر از قبل مورد استفاده قرار بگیرد،‌ پس نیاز است که واحدهای کوچکتری از آن موجود باشد.

مثال یک بسته شیر را مجدد به خاطر آورید. اگر شما یک اسکناس سی هزار دلاری داشته باشید برای خرید یک بطری شیر باید یک ده هزارم آن را هزینه کنید که سخت و در عمل غیر ممکن است. برای بیت‌کوین هم به همین صورت خواهد بود. به جای پرداخت ۰.۰۰۰۳ بیت‌کوین برای شیر،‌ کافی است فقط ۳۰۰۰۰ ساتوشی پرداخت کنید. همین سهولت در معاملات و پرداخت‌ها اهمیت ساتوشی و دلیل بوجود آمدن آن را نشان می‌دهد. هرچه معامله با رمزارز آسان‌تر شود، استفاده از آن به‌جای ارزهای فیات محتمل‌تر می‌شود. با توجه به روند پیشرفت و صعود بیت‌کوین و پیش‌بینی اینکه قیمت آن در آینده بالاتر هم می‌رود، برای آنکه امکان خرید برای همه‌ی افراد ممکن باشد، باید واحدی در این حد کوچک هم برای خرید و فروش موجود باشد.

چطور ساتوشی را استخراج کنیم؟

به دو روش زیر می‌توانید ساتوشی را استخراج کنید:

  • اگر تریدر باشید باید جفت‌ارز انتخاب شده‌ خود را بیت‌کوین انتخاب کنید تا در ازای تریدر شما به حسابتان بیت‌کوین واریز شود. با جمع شدن مبالغ بالای ساتوشی در حسابتان شما در آینده می‌توانید بیت‌کوین داشته باشید. به عبارت دیگر اگر شما بتوانید صد میلیون ساتوشی در حسابتان جمع کنید، یک بیت‌کوین خواهید داشت.
  • به وب‌سایت‌هایی مراجعه کنید که به شما در ازای بازی با کلیک، ساتوشی رایگان می‌دهد. البته که این روش در قیاس با روش قبلی از شما زمان زیادی می‌گیرد و در عمل صرفه و توجیه اقتصادی ندارد اما جز روش‌های جمع‌آوری ساتوشی است.

تاخیر زمانی در رواج ساتوشی

با اینکه کلمه ساتوشی از تاریخ 2011 وارد فهرست کلمات صنعت رمزنگاری شده و بلاک‌چین شد ولی از این کلمه به طور گسترده و رایج در مکالمات استفاده نمی‌شد تا اینکه اخیراً واژه ساتوشی در پادکست‌ها، تبلیغات مربوط به بیت کوین ، کمپین‌های مربوط به بیت کوین (مثل Stackingsats) مورد استفاده بیشتری قرار گرفت و این کلمه توانست شکل متداول‌تری به خودش بگیرد.

به گفته کریس مزاکاپا (Chris Mezzacappa) مدیر عامل یکی از شرکت‌های مشاور بیت کوین، این اتفاق ممکن است به علت سوگرایی‌های قیمت انجام شده باشد.

اگر یک سهام ارزش نسبتاً بالایی داشته باشد، شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند که آن را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنند تا قدرت خرید افراد بالاتر برود. این قضیه در مورد بیتکوین هم صادق است، به همین دلیل عموماً آلتکوین‌های ارزان قیمت برای تازه‌واردان به بازارهای ارز دیجیتال بسیار جذاب‌تر به‌نظر می‌رسند. (مثل ریپل و اتریوم)

وی همچنین افزود: با توجه به تمرکز روی اعداد اعشاری متحرک در گذشته، حتی با وجود سوگرایی‌های قیمت، خرید آنلاین کالایی با ۰.۰۰۱ بیتکوین چیز مسخره‌ای به نظر می‌رسید. من نمی‌گویم که ساتوشی راه‌حل شگفت انگیزی است به‌دلیل این که شما باید رقم‌های اعشاری زیادی را به خاطر بسپارید، ولی اگر کل صنعت بر پایه ساتوشی قرار بگیرد اوضاع متفاوتی پیش‌رو خواهیم داشت.

ساتوشی کوچکترین واحد بیت کوین

سخن نهایی

در پایان مقاله لازم است بگوییم، تکنولوژی بلاک‌چین سال‌ها قبل از بیت‌کوین وجود داشت. با روی کار آمدن ارز بیت‌کوین نه فقط این تکنولوژی، بلکه اقتصاد جهان متحول شد. چنین ارزی برای تداوم حضور در جوامع و بازارهای مالی نیاز دارد که دسترسی را برای تمام مردم ممکن کند تا هر فردی با هر میزان سرمایه‌ قابل ریسکی بتواند روی آن سرمایه‌گذاری کند و برای خرید ارز دیجیتال اقدام کند. به همین دلیل وجود واحد کوچکی مانند ساتوشی توجیه عملی پیدا می‌کند.

سوالات متداول

چرا ساتوشی رمزارز مهمی است؟

دلیل اولی که می‌توان گفت این است که شما با جمع‌آوری صد میلیون ساتوشی می‌توانید یک بیت‌کوین داشته باشید بدون آنکه به یک باره هزاران دلار هزینه کنید. مورد دوم آنکه ترید ساتوشی برای یک تازه‌کار می‌تواند ریسک مالی کمتری داشته باشد. دلیل سوم هم اینکه مبادلات مالی را راحت‌تر می‌کند.

آیا ساتوشی امروزه وارد چرخه‌ی اقتصادی شده است؟

با توجه به میزان کوچک بودن این واحد، در حال حاضر واحدهایی چون میکرو بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به عبارتی ساتوشی مسیری است که برای آینده‌ی بیت‌کوین درنظر گرفته شده است. زمانی که ارزش این ارز آنقدر بالا می‌رود که بتوان یک صد میلیونوم آن را نیز وارد مبادلات اقتصادی کرد. به‌غیراز موارد بالا اگر درباره این مطلب بازهم سوالی به گوشه ذهن‌تان رسید، کافیست کامنت بگذارید تا به آن جواب بدهیم.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.