دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
بازار خرسی

سناریو‌های بازار خرسی – پادکست

سناریوی بازار خرسی یکی از نگرانی‌های فعالان دنیای رمزارزه که با وجود اصلاحات اخیری که شاهد بودیم؛ دوباره بر سر زبان‌ها افتاده. در این اپیزود از پادکست رادیو اکسکوینو، درباره چرخه‌های بازار کریپتو و سناریوهای بازار نزولی صحبت کردیم. این پادکست مهم رو از دست ندید!

پادکست امروز رو بشنوید :

یه نگرانی همیشگی کاربرا اینه که نکنه یه موقع بازار وارد یه سیکل خرسی یا رکود بلندمدت بشه و سرمایه‌هایی که میشد در جای دیگه ازشون سود بهتری کسب کرد رو در بازاری معطل کرده باشن که حالا حالاها در رکود خواهد بود. واقعا چه زمانی بازار خرسی میشه؟ و چه موقع باید انتظار یه رکود طولانی مدت رو داشت؟ آیا راهی وجود داره تا از ضرر در این مقاطع تلخ مارکت جلوگیری کرد؟

برای تشخییص بازارهای خرسی با این اپیزود ما همراه باشید.

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر شنبه 18 دی ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 158 رادیو اکسکوینو

سیکل‌ بازار هر نوع دارایی از لحاظ مقدار نوسان و طول سیکل با بقیه دارایی‌ها فرق میکنه. اما در همین حال الگو‌های مشابهی وجود دارن که تقریبا در اکثر بازارها تکرار میشن. یه الگوی معروف وجود داره که به کاغذ تقلب وال استریت شهرت داره و با دیدن اون میتونید متوجه این شباهت‌ها بشید.

طبق این الگوی معروف در کوتاه‌مدت علت اصلی صعود و ریزش قیمت یه دارایی در روانشناسی آدم‌ها و به طور مشخص احساساتی مانند ترس و طمعِ ما آدم‌ها نهفته هست.  

ولی قبل از این که بیشتر پیش بریم، یادآوری می‌کنم که این پادکست تنها برای آموزش و افزایش دانش کاربرای کریپتو طراحی شده و هیچ منفعت مالی برای مجموعه اکسکوینو نداره. پس حواستون باشه که برای اتخاذ تصمیمات مالی باید خودتون مطالعه کنید و بر مبنای شرایط همون لحظه تصمیم بگیرید. این پادکست توصیه مالی نیست. 

علاوه بر احساسات انسانی، ماکرو فاکتور‌های دیگه‌ایی هم هستن که بر فراز و فرودهای بازار هر نوع دارایی دیگه‌ایی موثرن. این‌ها غالبا تاثیر بیشتری در دراز مدت دارن. به قول سرمایه‌گذار و کارشناس معروف آمریکایی ری دالیو (Ray Dalio) موثرترین ماکرو فاکتور در این میون سیکل یا چرخه بدهیه.

 خودِ چرخه بدهی به دو فاز کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم میشه. چرخه بدهی کوتاه‌مدت بین ۵ تا ۸ سال طول میکشه و به یه ریسشن یا رکود کوتاه مدت ختم میشه. اما یه چرخه بدهی بلندمدت بین ۷۵ تا ۱۰۰ سال طول میکشه و به یه دیپرشن یا رکود بلندمدت ختم میشه.

همونطور که خیلی از شماها میدونین بازار کریپتو یه چرخه چهارساله داره که به نظر میرسه متاثر از هاوینگ بیت‌کوین باشه و ما قبلا در اپیزود 90م از رادیو اکسکوینو در مورد هاوینگ بیت‌کوین مفصل صحبت کردیم ولی به طور خلاصه هاوینگ بیت کوین موجب میشه تا ظرفیت ماین بیت‌کوین نصف بشه و همزمان با افزایش تدریجی تقاضا موجب میشه تا قیمت بیت‌کوین بالا بره و به تبع اون کل بازار شاهد رشد قیمت باشه.

بازار کریپتو معمولا زمانی دچار سیکل خرسی میشه که بازار سهام وارد چرخه خرسیش شده باشه. نگاهی به عملکرد بازار سهام نشون میده سیکل خرسی بعدی باید در اوسط ۲۰۲۲ باشه و این میتونه با چرخه خرسی بازار کریپتو همزمان بشه.

سناریوی معمول بازار خرسی

اگر شما به دنبال این هستید که سوار موج بشید و در اوج قبل از سقوط بازار بفروشید و در کف‌ترین قسمت بازار خرسی خرید کنید، باید بدونید که این خیلی غیر محتمله. چون طول چرخه‌ها رو نمیشه با دقت پیش‌بینی کرد. معمولا تغییر روند‌های بازار حداقل یک سال طول میکشن.

سناریوی بازار خرسی تورمی

در یه بازار خرسی تورم‌زده قیمت انواع رمزارزها احتمالا فوق‌العاده بالا خواهد رفت اما اگر این دوره طولانی بشه احتمالا قدرت خرید کاهش خواهد داشت. منظور از تورم‌زده چاپ بیرویه ارز فیات هست.

در این شرایط نرخ رشد GDP در تناسب با با حجم بالای نقدینگی ورودی نیست. در این شرایط، خرید و فروش بر مبنای ارزش رمزارزها به ارزفیات اشتباه‌ترین کار ممکنه. بلکه در این شرایط باید ارزش رمزارزها را با مقایسه نسبت به سایر انواع دارایی‌ها محاسبه کرد و هر نوع خرید و فروشی باید بر همین مبنا انجام بشه.

سناریوی بازار خرسی رکود بلندمدت

در اگر چرخه خرسی بعدی در بازار کریپتو به یه رکود بلند مدت جهانی ختم بشه به این معنیه که شما فرصت بسیار خوبی برای ورود پول و خرید در بازار کریپتو خواهید داشت. البته اگه منابع مالی کافی رو داشته باشین تا بتونین کریپتو بخرید و همونجا بذارید بمونه.

البته در تاریخ کریپتو ما هنوز شاهد رکود بلندمدت نبودیم ولی خب تئوری میگه همچین شرایطی میتونه همراه باشه با سالها سقوط مستمر ارزش رمزارزها.

خب دوستان به پایان این اپیزودمون رسیدیم . امیدوارم بعد از شنیدن این قسمت از پادکست ما بتونید از حالا به بعد بازارهای خرسی رو تشخیص بدید. ضمنا اگر در این زمینه سوالی دارید میتونید زیر همین پست برامون کامنت بذارید تا کارشناسانمون جواب سوالاتتون رو بدن.

اگه میخواید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل بیشتر بدونید، حتما به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ سر برنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادگیر مثل ناملیک، کست‌باکس و دنبال کنید.

همچنین ببینید

اکس باکس اکسکوینو

اکس باکس اکسکوینو: یک جعبه پر از پاداش و جایزه

اکس باکس اکسکوینو،‌طرح جدیدی است که کاربران می‌توانند در آن، با استیکینگ مبلغ مشخص، روزانه …

بیمه غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین چیست؟

ضرب‌المثل معروف گذر پوست به دباغ‌خانه می‌افتد به‌خوبی در مورد شرکت‌های بیمه صدق می‌کند. چه …

امنیت بیت کوین

آیا بیت کوین امن است؟ امنیت بیت کوین چگونه تامین می‌شود؟

رمزارز بیت کوین در چند ماه گذشته، فراز و فرود شدید و بی‌سابقه‌ای را تجربه …

همه‌چیز در مورد نوآوری‌های ارز دیجیتال کسپا (KASPA)

این روزها کمتر کسی است که به بازار رمزارزها علاقه داشته باشد و حداقل یک‌بار …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.