آموزش ارز دیجیتال

فناوری بلاک چین و شباهت هایش به ویکی‌پدیا

طبق اظهارات مارک آندرسون، موسس شرکت نت اسکیپ، فناوری بلاک چین عبارت است از یک راه مطمئن و ایمن برای انتقال داده‌های دیجیتالی از یک کاربر اینترنتی به یک کاربر دیگر، که تمام افراد حاضر در آن اکوسیستم، از انتقال داده مطلع شده و کسی نمی‌تواند مشروعیت این انتقال را به چالش بکشد.

شاید فناوری بلاک چین با چیزهای مشخصی مثل ویکی‌پدیا تفاوت چندانی نداشته باشد. افراد با استفاده از فناوری بلاک چین، داده‌های ورودی‌ را در دفتر بایگانی بسیار بزرگ ثبت می‌کنند و تمام کاربران می‌توانند چگونگی ثبت و به روز رسانی تراکنش‌های انجام شده را کنترل نمایند. به همین ترتیب اطلاعات ویکی‌پدیا هم حاصل تلاش یک ناشر نیست و یک فرد به تنهایی تمامی اطلاعات را کنترل نمی‌کند. به هر حال در کنار شباهت‌های موجود، به تفاوت‌های بلاک چین و ویکی‌پدیا که باعث شد بلاک چین به عنوان یک فناوری منحصر به فرد شناخته شود می‌پردازیم. در حالی که هر دوی آن‌ها بر روی شبکه اینترنت توزیع شده‌اند، ویکی‌پدیا در شبکه جهانی وب ( www ) ساخته شده و از مدل شبکه کلاینت سرور استفاده می‌کند.

هر کاربر با مجوزهای مربوط به حساب خود قادر است ورودی ویکی‌پدیای ذخیره شده در سرور متمرکز را تغییر دهد. هر گاه یک کاربر به ویکی‌پدیا دسترسی داشته باشد، در واقع یک نسخه به روز رسانی شده از داده‌های مسترکپی ویکی‌پدیا را دریافت می‌کند. اما نکته اینجاست که کنترل دیتابیس ویکی‌پدیا به عهده مدیران است و آن‌ها می‌توانند داده‌ها را تغییر دهند.

فناوری بلاک چین

اسکلت بندی دیجیتالی ویکی‌پدیا، از بسیاری جهات شباهت زیادی به دیتابیس حفاظت شده و متمرکز دولت‌ها یا بانک‌ها و موسسات بیمه امروزی دارد. کنترل دیتابیس متمرکز از جمله مدیریت و حفاظت از دیتا بیس، بر عهده صاحبان آن‌ها است. ولی دیتابیس توزیع شده  فناوری بلاک چین ساختاری کاملا متفاوت دارد. این مورد را می‌توان به عنوان ویژگی منحصر به فرد بلاک چین در نظر گرفت.

تفاوت دیتابیس بلاک چین و ویکی‌پدیا

دیتابیس یا Master Copy ویکی پدیا بر روی یک یا چند سرور خاص توسط کاربران ویرایش می شود و همه کاربران نسخه جدید را مشاهده می کنند. در مورد بلاک چین، هر نود (node) در شبکه یک گزارش مستقل ثبت می کند و هر رکورد مستقل، همراه با رکورهای دیگر تشکیل یک مجموعه از گزارشات رسمی را می‌دهند. تراکنش ها اعلام می شوند، و هر نود یا کامپیوتر فعال در شبکه، نسخه مخصوص خود را از رویدادهای به روز شده می سازد.

نسخه مسترکپی ویکی‌پدیا روی سرور ویرایش شده و برای تمام کاربرها قابل مشاهده است. ولی در مورد بلاک چین، هر نود ( node ) یک گزارش مخصوص به خود ثبت می‌کند و این گزارش ثبت شده به همراه دیگر گزارش‌ها، به جای نسخه مسترکپی مجموعه‌ای از گزارشات رسمی را تشکیل می‌دهند.

بلاک چین

تراکنش‌ها به اطلاع همه می‌رسد و هر نود، نسخه مخصوص به خود را از رویدادهای به روزرسانی شده می‌سازد. این همان ویژگی منحصر به فرد بلاک چین است که بر سودمندی این فناوری افزوده است. این تکنولوژی یک نوآوری جالب در ثبت اطلاعات است که اعتماد ما را در جهت تسهیل روابط دیجیتالی جلب می‌کند.

تا اینجا متوجه شدیم که فناوری بلاک چین با تمام توانایی‌های خود تکنولوژی جدیدی نیست

در واقع فناوری بلاک چین سه تکنولوژی اینترنت، رمزنگاری کلید خصوصی و پروتکل مشوق برای کار را به شیوه جدید با هم ترکیب کرده است که همین عوامل ارز دیجیتال بیت کوین را به یک ارز دیجیتال کاملا کاربردی تبدیل کرده است.

فناوری بلاک چین

نتیجه این موارد تراکنش‌هایی است که نیاز به تایید شخص سوم ندارد. تامین امنیت روابط دیجیتالی توسط ساختار شبکه قدرتمند و ساده خود فناوری بلاک چین تامین می‌شود.

اعتماد دیجیتال چیست

اعتماد در واقع ریسک خطر بین گروه‌های مختلف است و در دنیای ارزهای دیجیتال، اغلب در قالب احراز هویت و اخذ مجوزها نمایان می‌شود. به بیان ساده‌تر می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که آیا شما همان فردی هستید که ادعا می‌کنید و آیا قادر به انجام کاری که وعده داده‌اید هستید؟

در مورد فناوری بلاک چین، کلید خصوصی رمزنگاری شده به عنوان یک ابزار مالی قدرتمند به شمار می‌رود که به برطرف شدن نیازهای احراز هویت کمک شایانی می‌کند. هنگامی که یک کاربر کلید خصوصی مخصوص خود را دارد درواقع قادر به دسترسی به دارایی‌های مخصوص خود است. بخاطر همین موضوع اشتراک گذاری این کلیدهای خصوصی با افراد دیگر حریم خصوصی شما را به خطر انداخته و ممکن است دارایی‌های شما را هم تهدید کند.

شبکه‌های نظیر به نظیر فساد مالی مجموعه را کاهش می‌دهند و در نهایت از شکست مجموعه جلوگیری می‌کنند. تایید تراکنش‌ها نتیجه اجرای پروتکل توسط کل شبکه است که بدون نیاز به نفر سوم شخص امکان تعامل در دنیای ارز دیجیتال را فراهم می‌کند.

در حقیقت کلیدهای رمزنگاری شده و لجرهای مربوطه به کاربران امکان برقراری امنیت در انجام تراکنش‌ها را می‌دهند و به روابط دیجیتالی رسمیت می‌بخشند. از این رو تمام دولت‌ها به دنبال ایجاد این لایه از تراکنش‌ها در امورات مختلف هستند.

کاربرها به لطف اعتبار فناوری بلاک چین با خیال راحت تراکنش‌های دیجیتالی خود را به ثبت می‌رسانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا