ماینر‌های اتریوم خواستار درآمد بیشتر شدند

ماینر‌های اتریوم خواستار درآمد بیشتر شدند

افزایش حد کارمزد گس (GAS) به منفعت کاربران و ضرر اپراتور‌های نود (node) یا گره تمام می‌شود.

گس، واحد اندازه‌گیری کار محاسباتی تراکنش‌های عملیاتی و یا قراردادهای هوشمند در شبکه‌ی اتریوم به شمار می‌آید. تراکنش‌های مختلف برای اجرا شدن به حجم گس متفاوتی نیاز دارند. هزینه‌ی گس (gas price)، هزینه‌ی اتریومی است که کاربر برای هر واحد گس اندازه‌گیری‌شده با واحد gwei می‌پردازد. و حد گس (gas limit)، نشان‌دهنده حداکثر اندازه‌ی گسی است که کاربر برای هر تراکنش پرداخت می‌کند. هر دستگاهی که به شبکه‌ی بیت کوین وصل شود را نود (Node) می‌نامند.

ماینر‌های اتریوم به افزایش حد کارمزد گس از ۱۰ میلیون به ۱۲.۵ میلیون به ازای هر بلاک رای دادند. این اقدام، می‌تواند هزینه تراکنش‌های شبکه را افزایش داده و از طرف دیگر به عواقبی غیر‌ضروری نیز منتهی شود.

تقاضا برای حجم بلاک اتریوم

تصمیم برای افزایش حد کارمزد، پیامد مثبتی در حوزه مدیریت مالی غیرمتمرکز (DeFi – Decentralized Finance) محسوب می‌شود. این بخش اخیراً با افزایش شدید کارمزد گس رو‌به‌رو شده بود.

در حالی که فعالیت‌های بخش مدیریت مالی غیرمتمرکز و قیمت‌های توکن رو به افزایش است، کاربران طی دو ماه اخیر کارمزد گزافی پرداخت کرده‌اند.

متن توییت اخیر شرکت بیتفلای(Bitfly)، شرکت مادر یک استخر ماینینگ:

ماینر‌های اتریوم به افزایش حد کارمزد گس از ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ به ۱۲,۵۰۰,۰۰۰ رای می‌دهند.

این اقدام بدان معنا خواهد بود که شبکه اتریوم حالا می‌تواند به جای ۳۵ تراکنش، در هر ثانیه ۴۴ تراکنش انجام دهد.

نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApps) اتریوم در این قضیه مقصر نیستند، چراکه تعامل با قرارداد‌های هوشمند نیازمند دستورات متعددی مبنی بر گس بیشتر هستند. قرارداد‌های هوشمند نسبت به ارسال اتریوم از آدرسی به آدرس دیگر، به گس فزاینده‌ای نیاز دارند.

گس اتریوم

پیامد‌های افزایش 25 درصدی میزان گس اتریوم

هر شبکه بلاک چین، باید بده‌بستان‌های میان توان عملیاتی و اندازه رو‌به رشد پایگاه داده را متعادل سازد. در تصمیمات اقتصادی هنگامی که انتخابی مستلزم از دست دادن سود یا امتیازی باشد و فرد در ازای انتخاب خود، این از دست دادن را به حساب آورده و بپذیرد، یک بده‌بستان صورت گرفته است.

یک بلاک چین که قادر به پردازش ۱۵,۰۰۰ معامله در هر ثانیه است، می‌تواند به کاربران متنوعی پاسخگو باشد؛ اما شرایط را برای کسانی که  فول نود اجرا می‌کنند، دشوار می‌سازد. زیرا اندازه بلاک چین با نرخ بسیار سریع‌تری توسعه می‌یابد.

نودهایی که مستقیماً به بلاک چین بیت کوین وصل شده و تمام قوانین بیت کوین را می‌پذیرند، فول نود نامیده می‌شوند.

تصمیمی مبنی بر افزایش ۲۵ درصدی حد کارمزد گس اتریوم با پیامد‌های متعددی همراه است. مدیر بنیاد اتریوم (Ethereum Foundation)، پیتر سیلاگی (Peter Szilágyi)، مخالفت خود را نسبت به این افزایش اظهار داشت.

او در توییتی گفت که چنین اقدامی، سلامت شبکه اتریوم را در بلند مدت به خطر انداخته و قلمرو حملات منع سرویس (DoS) را گسترش می‌دهد.

طرفداران سفت و سخت بیت کوین اغلب از اندازه رو‌به رشد بلاک چین اتریوم به عنوان موضوع مورد انتقاد اصلی یاد می‌کنند که بحث منصفانه‌ای است. زیرا هر بلاک چین عمومی به طیف وسیعی از اپراتور‌های حساس فول نود نیاز دارد تا اطمینان حاصل کند که شبکه به درستی اجرا می‌شود.

احتمال سو‌استفاده ماینر‌های اتریوم

ماینر‌ها به طور یک جانبه‌ای در زمینه میزان کارمزد گس اتریوم تصمیم می‌گیرند. هرگونه افزایش یا کاهش در حد گس، منوط به یک رای از طرف ماینر‌هایی است که تلاش می‌کنند محاسبات را انجام دهند.

با این اوصاف، عجیب است که کاربرانی که از حد گس بالا‌تر منفعت کسب می‌کنند، مسئولیت تنظیم این مقداررا به عهده دارند.

به طور ایده‌آل، مسئولیت چنین تصمیمی باید به جامعه اتریوم محول شود تا افراد بتوانند در رابطه با مزایا و معایب چنین اقدامی با توجه به شرایط حاکم تبادل نظر کنند.

اما جامعه اتریوم در این زمینه، توان تاثیر‌گذاری ندارد. ماینر‌ها به تنهایی می‌توانند حد گس را تغییر داده و بار بیشتری را بر دوش اپراتور‌های نود‌ها بگذارند.

پیش از این، ماینر‌های اتریوم در زمینه میزان کارمزد گس از رضایت عمومیِ جامعه فاصله زیادی نگرفته‌اند. با این وجود، راه‌حلی که قدرت را از ماینر‌ها به سوی کاربران یا اپراتور‌های نود‌ها هدایت کند، به نتایج بی‌طرفانه‌تری منتهی می‌شود.

منبع:cryptobriefing

همچنین ببینید

شکایت sec از ایلان ماسک

SEC از ایلان ماسک شکایت کرد

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده از یک قاضی خواسته است تا ایلان ماسک را مجبور …

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

یک کامیونیتی مخصوص میم و طنز در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید به نام  Wall Street …

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

پالیگان لبز (Polygan Labs) که سازنده شکه پالیگان با ارز دیجیتال متیک (Matic) است، روز …

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

دو سال پیش در نزدیکی اوج تاریخی بیت‌ کوین، بازار ایجاد صندوق‌های ETF بیت‌کوینی داغ …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.