سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403
توکن‌های NFT، تحولی جهانی با کمک بلاک چین؟

توکن‌های NFT، تحولی جهانی با کمک بلاک چین؟

همه ما درباره پول دیجیتال شنیده‌ایم. افزایش طرفداران بیت کوین موجب شد تا آلت‌کوین‌ها (alt coins) در پس رواج بیت کوین پدیدار شوند. اما در حقیقت، «ارز» تنها یکی از کاربردهای فناوری بلاک چین است و رفته رفته، این فناوری در حال پیدا کردن جایگاه خود در بسیاری از شاخه‌ها و صنعت‌های مختلف دیگر است. یکی از کاربردهای بسیار حیاتی و جالب حوزه بلاک چین، توکن‌های NFT هستند که برای تایید هویت و منحصر به فرد بودن یک کالا یا محصول به کار می‌روند.

توکن NFT چیست؟

NFTها در همه جا از جمله هنر، کلکسیون، بازی‌های کامپیوتری، دارایی‌های مجازی، دارایی‌های حقیقی، احراز مالکیت و هویت و … کاربرد دارند. شاید بتوان به زبان ساده این‌گونه تعبیر کرد که (NFT (non-fungible token یا توکن‌های غیر قابل تعویض، به نوعی نقش سند، کوپن یا بلیطی را بازی می‌کند که به دلیل متغیر بودن ارزش هر کدام از آن، غیر قابل تعویض با همنوع خود است. این توکن می‌تواند اساس یک اقتصاد دیجیتالی جدید مبتنی بر فناوری بلاک ‌چین شود.

در واقع گذر زمان بر روی ارزش این نوع توکن تاثیر نمی‌گذارد؛ برای مثال، اسکناس ۲۰ دلاری که پنجاه سال پیش تولید شده است، همان ارزشی را دارد که یک اسکناس ۲۰ دلاری پنج سال پیش تولید شده باشد و هر دو برای فروشنده دارای یک ارزش باشد.

ارز بدون قابلیت انعطاف، ناپایدار است و احتمال سقوط آن وجود دارد. تصور کنید قبل از قبول اسکناس، مجبور به بررسی تاریخ تولید آن شوید، یا اسکناس‌های جدید ارزش بیشتری نسبت به هم پایه قدیمی خود داشته باشد؛ چنین اقتصادی در جهان غیر ممکن است.

توکن‌های NFT، دارای بلاک ‌چینی هستند که برای هر نوع کالایی قابل استفاده است. برای مثال، هر کدام از هزاران توکن‌های «Cryptokitties» ارزش متفاوتی دارد و هر کدام از آن منحصر به فرد است و به طور برابر ایجاد نشده است. برخی از NFTها بسته میزان موجود در بازار با مقادیر مختلف مرز ارزهای دیجیتال (با قیمت‌های مختلف) مانند خرید و فروش اتریوم معامله می‌شود. برای مثال،‌ یکی از همین Cryptokittyها به قیمت ۱۷۰هزار دلار به فروش رسیده است، قیمتی بیش‌تر از خرید یک خانه!! (کریپتوکیتی‌ها یک بازی کامپیوتری مبتنی بر زنجیره بلوک است که به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا گربه‌های مجازی خود را پرورش دهند و به فروش برسانند. این بازی جزو نخستین تلاش‌ها برای استفاده از بلاک چین برای اهداف تفریحی به شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۷ بر روی شبکه اتریوم اجرا شد).

توکن‌های NFT، تحولی جهانی با کمک بلاک چین

چند عملکرد مهم NFT‌ها 

برای درک بهتر قدرت توکن‌های NFT از نظر امنیت و هویت مبتنی بر بلاک‌ چین، بیاید نگاهی به چند عملکرد NFTها بیاندازیم.

۱- ساخت کلکسیون

بازار کالاهای کلکسیونی در همه جهات گسترش می‌یابد و نقاشی‌ها و آثار هنری که توسط متخصصان تائید و احراز هویت شده‌اند، یک توکن NFT برای آن‌ها ایجاد می‌شود تا در بازار فروش مانند حراجی‌ها، آن توکن را به عنوان مدرک اثبات اصل بودن کالا و این‌که فروشنده صاحب واقعی آن کالا است، ارائه دهند.

۲- بازی آنلاین

توکن‌های NFT انقلاب بزرگی در بازی‌های کامپیوتری ایجاد خواهد کرد. کاربران اقلام قابل تجارت و یا جمع آوری در بازی‌ها مانند انواع اسلحه‌ها، البسه و اموال مختلف را با توکن‌های ایجاد شده برای هر کدام از آن اموال، می‌توانند بصورت نقدی و یا رمز ارز معامله کنند. برای مثال، شرکت «Decentraland» در حال آزمایش یک بازی کامل است که حول بلاک چین، هوش مصنوعی و تعامل سه بعدی با دنیای دیجیتال ساخته شده است.

۳- بلیط

بلیط بازی بارسلونا با منچستر یونایتد و بلیط بازی بسکتبال دبیرستان محل، هر دو مشابه یکدیگرند اما دارای ارزش‌های بسیار متفاوتی هستند. هر دو بلیط هستند و هر دو رویداد در یک زمان است، اما مشخصات و جزئیات بلیط‌ها تفاوت‌ها و ارزش بسیار متفاوتی دارند. این جوهره NFT است، مالکیت دسته خاصی از دارایی‌ها را استاندارد می‌کند که دارای وجوه مشترک اما با ارزش‌های مختلف هستند. فروش بلیط برای NFTها فرصت خوبی است تا این صنعت را متحول سازد.

۴- احراز هویت و گواهینامه

شخصیت‌های غیر حقیقی همه‌جای فضاهای مجازی از جمله شبکه‌های مجازی را فرا گرفته است؛ می‌توان برای احراز هویت افراد، توکن‌های تائید شناسایی و مدرک از جمله شناسنامه، گذرنامه، انواع گواهینامه و … را ایجاد نمود و به صورت داوطلبانه، برای نهادهایی که به تائید هویت شما و مدارک شما نیاز دارند، آن را ارائه نمود.

تاکنون، محبوب‌ترین نوع NFT بر اساس استاندارد توکن Ethereum’s ERC-721 ساخته شده است. این نوع توکن، امکان پیاده سازی استاندارد API برای NFTها را در یک قرارداد هوشمند فراهم می‌سازد و عملکردهای پایه‌ای را برای پیگیری و ارسال NFTها فراهم می‌کند. این یک استاندارد مهم است زیرا به این معنی است که توکن‌ها با یکدیگر و با شبکه اتریوم خوب عمل می‌کنند و این امر، هنگام انتقال و ایجاد بازارهای خرید و فروش و تجارت NFT بسیار مهم است.

نحوه تجارت و نگهداری NFTها

خرید و مالکیت NFT مانند تجارت معمولی رمز ارزها نیست. برای خرید یک دارایی کلکسیونی، به احتمال زیاد به یک ارز دیجیتال مانند اتریوم نیاز خواهد بود، اگرچه وجه پرداختی برخی از معاملات نقدی باشد. توجه داشته باشید که یکی از بزرگترین تفاوت‌های این توکن با رمز ارزها این است که در کیف پول دیجیتال شما قابل مشاهده است اما مانند رمز ارزها، دارای قیمت مشخصی نمی‌باشد که در کیف نمایش داده شود و قیمت آن در هنگام فروش توافق خواهد شد.

هویت، مدارک، دارایی‌های دنیای واقعی و دنیای مجازی و کالاهای قابل جمع آوری دیجیتال، همگی توکن‌هایی هستند که می‌توانید آن‌ها را نگهدارید، به اشتراک بگذارید و یا بفروشید.

این بدان معناست که شما می‌توانید با هر کسی در دنیا تجارت فوری و مطمئن انجام دهید و شرکت‌ها می‌توانند موجودی کالاهای خود را با استفاده از توکن‌های دیجیتال مدیریت کنند. NFTها پایه و اساس اقتصاد آینده برای توسعه اکوسیستم خواهندبود.

همچنین ببینید

بلاکچین و تبلیغات

چطور بلاک‌چین صنعت تبلیغات آنلاین را متحول می‌کند؟ – پادکست

بلاک‌چین یه فناوری زیرساختیه که خیلی چیزا رو در زندگی ما تغییر داده. تبلیغات آنلاین …

صنعت خودرو

انقلاب بلاک چین در انتظار صنعت خودرو – پادکست

حالا با توسعه صنعت بلاک‌چین در سراسر جهان، این فناوری به حوزه‌های مختلفی وارد شده …

سیگنال کریپتو

میشه پراید رو با این وضع بازار پورشه کرد؟ – پادکست

چیزی تا پایان سال میلادی باقی نمونده و تایلر سوپ (Tyler Swope)، یوتیوبر مشهور، از …

ارزهای برتر

قسمت اول / کدام ۱۰ ارز در سال ۲۰۲۲ ما رو میلیاردر می‌کنند؟ – پادکست

فقط چند روز دیگه تا پایان سال ۲۰۲۱ باقی مونده و فرصت خوبیه که با …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.