سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403
بلاکچین و تبلیغات

چطور بلاک‌چین صنعت تبلیغات آنلاین را متحول می‌کند؟ – پادکست

بلاک‌چین یه فناوری زیرساختیه که خیلی چیزا رو در زندگی ما تغییر داده. تبلیغات آنلاین هم از این موضوع مستثنی نیست! هر سال، کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ در سراسر دنیا سرمایه هنگفتی رو صرف دنیای پیچیده و البته جذاب تبلیغات می‌کنند.
حالا تصور کنید که فناوری انقلابی بلاک‌چین به کمک تبلیغات بیاد تا ابزارهای قدرتمند و هوشمندتری برای افزایش تاثیرگذاری این صنعت ارائه کنه.
موضوع پادکست امروز ما هم همینه. تلاقی دنیای بلاک‌چین و تبلیغات!


پادکست امروز را بشنوید :

مثل هر حوزه‌ی دیگه‌ایی تبلیغات آنلاین هم دنیای خودش رو داره البته با کلی نکات و پیچیدگی‌هایی که از بیرون برای افراد غیرمرتبط قابل فهم نیست. مثلا الان پول‌های زیادی صرف این میشه تا یه آگهی در اینترنت پخش شه. ممکنه کلی آدم اونو ببینن ولی خب عده‌ی کمی واقعن به دردشون بخوره.

 شاید شما هم این تجربه رو داشتید که در هنگام استفاده از یوتیوب بر طبق آی‌پی فیلترشکنتون یه سری آگهی براتون پخش شده. مثلا اگه آی‌پی ورودتون به یویتیوب از ژاپن بوده باشه، اونوقت شما آگهی یه اپلیکیشن ژاپنی رو دیدید. اگه دقت کنید واقعا نه این آگهی به درد  شما میخورد و نه کمکی به اون آگهی دهنده بوده. ولی بلاک‌چین قراره این مشکل رو هم حل کنه. با این اپیزود ما همراه باشید.

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر شنبه 27 آذر ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 136  از رادیو اکسکوینو

قبل از شنیدن کامل این اپیزود، حواستون باشه که این پادکست به هیچ عنوان یه توصیه مالی نیست و محتوای این پادکست در هیچ‌شرایطی برای من و مجموعه اکسکوینو منفعت مالی در بر نداره.

تاکید میکنم، پیش از اتخاذ هرگونه تصمیم مالی، خوب مطالعه کنید و آگاهانه گام بردارید.

بلاک‌چین یه فناوری زیرساختیه که میتونه خیلی از چیزا رو تغییر بده. مثل خیلی چیزای دیگه که امروز اونقدر در همه جا حضور دارن که دیگه به چشممون نمیان. مثل سیمان و برق که تصور دنیای مدرن بدون اونا غیر ممکنه ولی هیچکس دیگه به حضور پررنگشون توجه نمکینه، بلاک‌چین هم قراره یه روزی پایه خیلی چیزا بشه.

جوری که دیگه کسی به حضور اون توجه نکنه. قبلا راجع به این که فناوری بلاک‌چین چقدر میتونه در عملی شدن رویای خودروهای بدون راننده موثر باشه صحبت کرده بودیم. امروز در مورد این صحبت میکنیم که چطور فناوری بلاک‌چین صنعت تبلیغات آنلاین رو متحول خواهد کرد.

خب برگردیم به مثال اولمون…

خیلی از ماها که در ایران با استفاده از فیلترشکن وارد یوتیوب میشیم این تجربه رو داریم که آگهی‌های غیر مرتبط میبینیم. حتی آگهی‌هایی با زبان اون کشوری که آی‌پی‌اش در اون لحظه توسط فیلترشکن به ما اختصاص پیدا کرده.

اینجا هم ما به عنوان مخاطب آگهی داریم یه چیز نامرتبطِ غیر مفید را میبینیم و هم سفارش‌دهنده آگهی داره یه پول بی‌خودی از جیبیش میره. شرکت‌های منتشر‌کننده آگهی‌ها، طبق میزان پخش این آگهي‌ها از سفارش‌دهندگانشون پول میگیرن. بلاک‌چین قراره بیاد و این شیوه غلط محاسبه رو اصلاح کنه. این یه کاربرد جدید و ومنحصر به فرد برای بلاک‌چین هست که با استفاده از این تکنولوژی در رمزارزها فرق میکنه.

 کاربردهای این فناوری در تبلیغات به کارشناسان خلاق تبلیغاتی کمک می‌کنه تا جامعه هدف را بهتر تشخیص بدن، مخاطبا را بهتر مورد هدف قرار بدن، داده‌ها را به اشتراک بذارن، و استفاده از حق داشتن داده‌ها را دموکراتیک کنن.

یک مسیر جدید برای برای تبلیغات

یکی از قابل توجه ترین ویژگی های بلاک‌چین بحث ناشناس باقی‌موندن کاربران اون هست. در واقع این نتیجه طرحی هست که در ابتدا در بلاک‌چین بیت‌کوین ریخته شد.  اما در دنیای تبلیغات گمنامی و ناشناسی نتیجه عکس داره و فایده‌ایی برای ما نداره.

در عوض اینجا از یه نکته دیگه استفاد میشه. فناوری بلاک‌چین قابل اعتماده . اینجا داده‌های جمع‌آوری شده شرکت‌کنندگان توسط این فناوری استفاده و بعد کاملا پاک میشه.

نکته‌ایی که باعث میشه بلاک‌چین قابل اعتماد باشه اینه که بلاک‌چین بر مبنای اصل شفافیت هست. غیرمتمرکز بودن باعث شده تا همه چیز کاملا شفاف باشه.

شرکت انگلیسی پاپیروس (Papyrus) از جمله اولین شرکت‌هایی بود که وارد این حوزه شد و در مارس ۲۰۱۸ اولین نسخه برنامه‌حداقلی خودش را ارائه داد. این پلتفرم به کاربرا میگه چه کسی دنبال اینه که اونا را مخاطب یه تبلغ قرار بده. چه کسی داده‌های اونا را به اون تبلیغ‌کننده داده؟

و بعد کاربرا میتونن تصمیم بگیرن تا هیچ کدوم از داده‌های مربوط به عادات اینترنتی‌شون و یا هر رفتار دیگه‌شون در اختیار کسی قرار نگیره و در عوض اون پول مستقیم از تبلیغ کننده به اونا تحویل داده بشه.

 که هیچ یک از عادات مرور یا سایر داده‌های استفاده خود را به اشتراک نذارن، اگرچه اگر این کار را انجام دهند، تبلیغ‌کنندگان میتونن مستقیماً به اونها پرداخت کنن

نکته دیگه اینه که مخاطبان تبلیغات الان به شکل کور، بی‌وقفه و روزانه در معرض بمباران آگهی‌هایی هستن که ممکنه برای اونا نباشه. ممکنه این سیستم جدید در ابتدا کمی لگ داشته باشه، ولی در بلند‌مدت به نفع تبلیغ‌کنندگانه.

این طرح با شرایط فعلی صنعت تبلیغات آنلاین خیلی فاصله داره. یه علت مهمش اینه که اکثر کاربران در هنگام ورود به بسیاری از اپ‌ها، پلتفرم‌ها و وبسایت‌ها گزینه پذیرش شرایط و ضوابط را تیک میزنن. همین موضوع باعث میشه تا کاربرا به طور داوطلبانه شخصی‌ترین اطلاعات خودشون را با در ازای خدمات اندکی که دریافت میکنن به شرکت‌هایی بدن که این اطلاعات را میفروشن.

با پلتفرم‌های جدید مبتنی بر بلاک‌چین مثل پاپیروس و متاکس (MetaX)، همه کسایی که در تبلیغات سهم دارند، منابع را با هم به اشتراک میذارن، کل جریان اطلاعات را در یک مکان می‌بینند و یه زمین بازی صافی خواهند داشت که امکان رقابت کارآمدتر را فراهم می‌کنه.

یه نمونه دیگه شرکت بیت‌کومو (Bitcomo) هست که با استفاده از فناوری بلاک‌چین و یه یک مدل تبلیغاتی مبتنی بر قرارداد هوشمند از سال ۲۰۱۶ کار خودش را شروع کرده.

ابزارهای تبلیغاتی بلاک چین

برای تبلیغات آنلاین، داده ها ارزشمندن. این داده‌ها، الگویی که در رفتار‌های آنلاین ما مثل خرید‌های آنلاین، پست های رسانه‌های اجتماعی و جستجو‌های گوگلی هست را آشکار میکنن  و سرنخ‌های گرانبهایی را به جا میذارن.

 بلاک‌چین این داده ها را در کل شبکه توزیع می کنه، در حالی که زمانی این داده‌ها تنها روی سرورهای انحصاری شرکت‌هایی بود که این داده‌ها را یه درخواست‌کنندگان میفروختن.

این سیستم غیرمتمرکز، سوای اینکه به کاربرا کنترل بیشتری می‌دهد و ارزش داده‌های اونا را منحصراً در دستای خودشون قرار می‌ده، برای سازندگان تبلیغات هم مفیده.

اونا به استخر‌های بزرگی از داده‌های مرتبط دسترسی پیدا میکنن که قبلاً توسط بقیه شرکت‌کنندگان بررسی شده و با استفاده از بلاک‌چین تقلبی نبودنشون اثبات شده. این باعث میشه هدف‌گذاری تبلیغات خیلی دقیق‌تر و کم‌هزینه‌تر بشه. حالا سیستم دفتر کل توزیع شده‌ي بلاک چین یه ابزار عالی وغیرقابل انکار در دست شرکت های تبلیغاتی میشه.

تصور کنین به‌طور مثال، به‌جای پرداخت هزینه اولیه برای فضای تبلیغاتی گران‌قیمتی که قراره ماهی‌گیرا رو هدف قرار بده، همون شرکت تجهیزات ماهیگیری می‌تونه از یک شرکت تبلیغاتی بلاک‌چین برای هدف قرار دادن کسایی استفاده کنه که صراحتاً و از طریق اشتراک‌گذاری داده‌هاشون اعلام کردن که به چنین تجهیزاتی علاقه دارن. این نشون میده بازی داره تغییر میکنه.

آینده بلاک چین در تبلیغات

شرکت‌های تبلیغات آنلاین به تازگی شروع به توسعه موارد استفاده واقعی از بلاک چین در فعالیت‌های روزانه شون کردن و کسایی که زودتر از این پیچ رد میشن، سود زیادی خواهند برد. بلاک چین ابزار نهایی دموکراسی‌سازیه.

کسایی که در حال حاضر از وضعیت موجود محافظت می‌کنن و مخالف هرگونه تغییری هستن، حق دارن بترسن، ولی با این حال بالاخره همه متوجه میشن که یه سیستم باز به همون اندازه که فرصت‌هایی رو از بین می‌بره، فرصت‌هایی رو هم ایجاد می‌کنه.

همراهان عزیز رادیو اکسکوینو خیلی ممنونم که تا پایان این اپیزود همراه ما بودید . اگه میخواید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل ها بیشتر بدونید، به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ مراجعه کنید.

 ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادگیر مثل کست باکس و ناملیک دنبال کنید. با رادیو اکسکوینو همراه باشید.

همچنین ببینید

صنعت خودرو

انقلاب بلاک چین در انتظار صنعت خودرو – پادکست

حالا با توسعه صنعت بلاک‌چین در سراسر جهان، این فناوری به حوزه‌های مختلفی وارد شده …

سیگنال کریپتو

میشه پراید رو با این وضع بازار پورشه کرد؟ – پادکست

چیزی تا پایان سال میلادی باقی نمونده و تایلر سوپ (Tyler Swope)، یوتیوبر مشهور، از …

ارزهای برتر

قسمت اول / کدام ۱۰ ارز در سال ۲۰۲۲ ما رو میلیاردر می‌کنند؟ – پادکست

فقط چند روز دیگه تا پایان سال ۲۰۲۱ باقی مونده و فرصت خوبیه که با …

اکسکوینو امیرکبیر

دانشگاه امیر کبیر با همکاری اکسکوینو برگزار می‌کند: نخستین دوره آموزشی مبانی بلاکچین و رمزارزها در ایران

حدود یک ماه پس از امضای تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه امیرکبیر و شرکت اکسکوینو در …

یک دیدگاه

  1. سلام . دوستان محترم خدا قوت !!! من فقط و فقط و فقط یک عدد آیفون ۱۳ میخوام . خدایی خیلی ضرر دادم امسال در ارز دیجیتال که البته مقصودم این نیست که خدایی ناکرده شما مقصر هستید اما چون ۹۹درصد هولدر بودم ، پس طبیعتا ضرر هم بیشتر کردم و خدا وکیلی ، اکسکوینو رو به خیلی ها رو معرفی کردم . آقای کریمی شاهده . همون یک دستگاه آیفون ۱۳ کافیه . راضی به زحمت نیستم که دوتا بهم بدین . خیلی تبلیغ اکسکوینو رو کردم

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.