اخبار بلاک‌ چین

انقلاب بلاک چین در انتظار صنعت خودرو – پادکست

حالا با توسعه صنعت بلاک‌چین در سراسر جهان، این فناوری به حوزه‌های مختلفی وارد شده و عملکرد آن‌ها رو درگیر تحول شگرفی کرده.

خودروهای خودران هم که یکی از بزرگترین دستاوردهای صنعت خودرو به شمار می‌روند؛ می‌تونند با استفاده از فناوری بلاک‌چین به بهره‌وری شگفت‌انگیزی برسند. در این اپیزود از پادکست رادیو اکسکوینو بررسی کردیم که بلاک‌چین چطور می‌تونه صنعت خودرو رو متحول کنه.

پادکست امروز را بشنوید:

بیشتر شما میدونید که خیلی‌ از هواپیماها الان گزینه‌ایی به اسم اتوپایلت دارن و در حین اجرای این گزینه خلبان عملا هدایت هواپیما را به یه سامانه غیرانسانی واگذار میکنه. همین موضوع در دنیای خودورها هم داره دنبال میشه و گفته میشه کلید رسیدن به این خودروهای خودران، فناوری بلاک‌چین هست.

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر سه شنبه 16 آذر ماهتون بخیر.من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 125 از فصل دوم رادیو اکسکوینو

راستی، اگه میخواید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل‌های مورد استفاده تریدرها بیشتر بدونید، به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ مراجعه کنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادکستی مثل کست باکس و ناملیک دنبال کنید.

خیلی وقته خودروهای آینده دیگه رویا نیستن و از میون ابرهای رویاپردازی‌ بشر به عالم واقعیت اومدن. یه زمانی مجلات ماشین پر از تصاویر خودروهایی بودن که میگفتن در آینده شاهد تحولات عجیب و غریب در فناوری به‌کار رفته درشون خواهیم بود.

نمایشگاه‌های بین‌المللی میزبان غرفه‌هایی بودن که خودروهایی با ظاهر عجیب و ادعاهای بزرگ را به شکل ماکت نشون میدادن و میگفتن در آینده خیابانوها پر از این خودروها خواهند شد.

 شاید نمی تونستیم تصور کنیم واقعا این خودروها یه روزی بیان و ما خیلی عادی اونا را در کف خیابونها ببینیم. اما امروز کم و بیش این خودروها را میبینیم. موفقیت بعضی از این پروژه‌ها و بعضی شکست‌های بزرگ باعث شده تا یه دوقطبی شدیدی در موافقت و مخالفت با این فناوری ها شکل بگیره.

ولی همچنان سئوالات زیادی در این زمینه هست که هنوز جوابی براشون پیدا نشده. شرکت‌های خودروسازی خیلی متمرکز بر محصولاتشون هستن و کمتر کاری به اکوسیستم مورد نیاز برای این خودروها دارن.

 اما ظهور بلاک‌چین به عنوان یه راه عملی و شدنی برای ذخیره و انتقال اطلاعات نوید یه آینده امیدوارکننده رو میده.

نکته اصلی برای داشتن یه خودروی کاملا خودران ایجاد یه بستری هست که بشه اونجا ارتباط دوطرفه بین خودروها و زیرساخت‌ مورد نیازش را ایجاد کرد.

 در حالی که اینترنت اشیاء و شهرهای هوشمند، اتفاقات مثبتی برای رسیدن به این هدف هستن، فناوری بلاک‌چین یه ارتقای بزرگ در این حوزه هست که میتونه موجب یه انقلاب بزرگ در آینده رانندگی بشه.   

ارتباط بین خودروها

بیاید مروری داشته باشیم بر چند نکته مهم در مورد تبادل اطلاعات بین خودروها و ارتباطات بین اونا.

نکته اول: برای اینکه خودروهای خودران بدل به اتفاق غالب خیابان‌ها بشن، سازندگان این خودروها باید به ارتقای توانایی این خودروها در جمع‌آوری و تبادل اطلاعات با محیط اطرافشون ادامه بدن.

نکته دوم: برای اینکه سفر با خودروهای بدون راننده امن باشه، این خودروها باید مدام از وضعیت خودشون، جاده‌ها، و سایر خودروها مطلع باشن.

نکته سوم: با استفاده از دفتر کل غیر متمرکزی که بلاک‌چین در اختیار خودروهای بدون راننده قرار میده، این خودروها می تونن به طور همزمان و دقیق اطلاعات کلیدی مربوط به ترافیک را در اختیار داشته باشن.

نکته چهارم: فناوری بلاک‌چین اجازه میده تا خودروهای بدون راننده از قرادادهای هوشمند برای بسیاری مسائل مربوط به رانندگی استفاده کنن و خیال صاحب ماشین را راحت کنن. یعنی هزینه‌های مربوط به بیمه ماشین، تعمیرات، عوارض بزرگراهی، هزینه پارکینگ و جریمه، همگی از این طریق به راحتی پرداخت می‌شن. 

ارتباط بین ماشین‌ها و شهرها

یه چالش بزرگ برای همه‌گیر شدن ماشین‌های خودران این حقیقته که هنوز اتصال کافی بین این خودروها و محیط اطرافشون وجود نداره.

 در حالی که خودروها میتونن میلیون‌های نکته اطلاعاتی را ظرف یک ثانیه دریافت کنن، مشکل اینه که این اطلاعات به طور ایزوله و بدون لحاظ کردن بستر اطرافش هستش.  

استفاده از اینترنت اشیاء میتونه به طور قابل ملاحظه‌ایی این کاربری را افزایش بده. چون اونوقت اشیاء میتونن اطلاعات حیاتی که برای این بستر لازمه را جمع‌آوری و تبادل کنن.

این شامل اطلاعات مربوط به وضعیت‌جاده‌ها، تصادفات رانندگی، و سایر خودروهای در جاده میشه. یعنی دقیقا چیزایی که بر توانایی حرکت یه خودرو اثر میذارن.

ولی با این حال، الان وسایلی که به اینترنت اشیاء متصل هستن از محدودیت‌های فناوری‌های فعلی رنج میبرن. تمرکزگرایی اطلاعات را آسیب‌پذیر میکنه.  

ضعف در تبادل سریع بین دو نقطه، فایده مورد نظر برای موقعیت‌های واقعی را کاهش میده. با اینحال، فناوری بلاک‌چین میتونه شرایط فعلی را به شدت بهبود ببخشه.

مزیت‌های بلاک‌چین

یه مزیت کلیدی فناوری بلاک‌چین اینه که میتونه اطلاعات را به شکل بهینه‌تر و سریع‌تری توزیع کنه.

خودروهای بدون راننده باید مدام از چند فاکتور‌ مطلع باشن: یعنی وضعیت خودشون، ماشین‌های اطراف و جاده. اینترنت اشیاء سنتی این فرآیند را به خاطر پروتکل‌های ارتباطی‌اش پیچیده میکنه.

وقتی فناوری دفتر کل استفاده میشه، اون وقت هر نودی در این بلاک‌چین، که اینجا در این مورد هر خودرو و نقطه ارسال اطلاعات یه نود را تشکیل میده، به طور همزمان و با صحت و دقت بیشتری به تمامی داده‌ها دسترسی داره.

شرکت‌ها مدام در حال کار بر روی ارتقای سامانه‌های رهگیری و تبادل اطلاعات نصب شده روی خودروها کار میکنن تا کیفیت برقراری ارتباط را بهبود بدن. برای داشتن یه اکوسیستم امن از خودروهای بدون راننده، اولین قدم اینه که یه شبکه غیرمتمرکز برای انتقال اطلاعات بین همه نقاط خلق کنیم.

انجمن اتومبیل آمریکا در نظرسنجی سالانه سال ۲۰۲۱ خودش کشف کرد که تنها ۱۴ درصد از راننده‌ها میتونن به خودروهای بدون راننده اعتماد کنن.

هر چند فناوری بلاک‌چین در خیلی از حوزه‌ها و صنایع قدرت نمایی کرده و حریف طلبیده، اما پتانسیل استفاده از این فناوری در صنعت خودروهای بدون راننده خیلی بیشتر از صنایع دیگه است.

 این فناوری با چند تغییر کوچولو در تجربه رانندگی و افزایش امنیت رانندگان در حین رانندگی، میتونه یه کاتلیزگر انقلابی باشه تجربه رانندگی با یه خودروی خودران.

 با توجه به اینکه خودروسازان و صنایع زیرساختی در حال کشف راه‌های جدید برای استفاده از فناوری بلاک‌چین هستن، مصرف‌کنندگان به زودی شاهد تغییر شکلی اساسی در صنعت حمل‌ونقل خواهند بود.و این تغییر بزرگ مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع شده خواهد بود.

همراهان همیشگی رادیو اکسکوینو خیلی ممنونم که تا پایان این اپیزود همراه ما بودید . شما برای مطالعه متن پادکست ها میتونید به وبلاگ ما به ادرس اکسکوینو دات کام اسلش بلاگ مراجعه کنید . با رادیو اکسکوینو همراه باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا