اضافه شدن جفت ارزهای متقابل با بیت‌کوین در اکسکوینومارکت

یک خبر خوب برای کاربران اکسکوینو این است که می توانند از این پس در اکسکوینومارکت به راحتی با جفت‌ارزهای متقابل با بیت‌ کوین و متقابل با اتریوم معامله کنند. با اضافه شدن این قابلیت، کاربران بدون نیاز به پرداخت کارمزد اضافی برای تبدیل به تتر و سپس به رمزارز مورد نظر، می‌توانند به طور مستقیم یک رمزارز را به بیت‌کوین و یا به اتریوم تبدیل کنند. و یا بالعکس می‌توانند بیت‌کوین را مستقیما به بایننس‌کوین تبدیل کنند و نیاز نیست ابتدا آن را به تتر و سپس آن را به بایننس‌کوین تبدیل کنند.

اما شاید این پرسش برای شما به وجود بیاید که جفت‌ارز چیست و اهمیت این قابلیت جدید در اکسکوینومارکت چیست.  در این مقاله به طور مختصر با مفاهیم کلیدی اکسکوینومارکت، جفت ارز، ارز پایه و ارز متقابل، و مزیت‌های این امکان جدید اکسکوینومارکت آشنا می‌شوید.

فهرست مطالب با دسترسی سریع

اکسکوینومارکت چیست؟

اکسکوینومارکت بستری است که امکان انجام معاملات همتابه‌همتا یا همان P2P را به کاربران ایرانی دنیای رمزارزها می‌دهد. در این بستر جدید که چند ماهی است از افتتاح آن می‌گذرد، کاربران می‌توانند بدون پرداخت هیچ کارمزدی دارایی‌های ریالی و رمزارزی خود را به مارکت منتقل کنند و در صورت استفاده از سفارش‌گذاری محدود، بدون پرداخت هیچ کارمزدی، بیش از ۸۳ جفت ارز را معامله کنند.

البته تعداد جفت‌ارزهای ارائه شده در اکسکوینومارکت مدام در حال افزایش است و در چند ماه گذشته به طور مستمر به آن اضافه شده است.

حتی خرید و فروش آنی در اکسکوینومارکت هم با کارمزد ۲ دهم درصد انجام می‌شود که این نیز خود یک رقم بسیار رقابتی و تقریبا قابل اغماض است.

جالب است بدانید که وقتی دارایی‌های خود را از یک کیف پول خارجی به اکسکوینومارکت انتقال می‌دهید نیز هیچ کارمزدی پرداخت نمی‌کنید.

ورود ساده و بدون احراز هویت از دیگر ویژگی‌های اکسکوینو مارکت است. یعنی تمامی کسانی که در سامانه اکسکوینو ثبت‌نام کرده‌اند و شماره تلفن یا ایمیل‌شان تایید شده است، می‌توانند از قسمت پنل کاربریشان از طریق نسخه وب گوشی یا با استفاده از کامپیوتر و یا مستقیما از سایت اکسکوینو وارد اکسکوینو مارکت شوند. فقط کافی است در زمان ورود، قوانین و شرایط اکسکوینومارکت رو بپذیرند. ضمن اینکه اصلا نیازی به احراز هویت برای معامله در مارکت وجود ندارد. تنها با یک ثبت‌ نام ساده در اکسکوینو، از همه امکانات مارکت بهره‌مند شوید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اکسکوینو مارکت به این مقاله مراجعه کنید.

اکسکوینومارکت چیست؟
اکسکوینومارکت چیست؟

جفت ارز چیست؟

معاملات دنیای رمزارز با سایر انواع معاملات متفاوت هستند. شما در دنیای رمزارزها با کالا، خدمات و یا سهام کاری ندارید. به همین علت تنها انواع مختلف ارزها به هم قابل تبدیل شدن هستند. مثلا شما با پرداخت ریال اقدام به خرید استیبل‌کوین تتر می‌کنید. و یا با پرداخت تتر اقدام به خرید بیت‌کوین مي‌کنید. از همین رو، در هر معامله‌ایی دو ارز با هم مبادله می‌شوند که اصلاحا به آن جفت ارز می‌گوییم.

مثلا زمانی که شما تتر خریداری می‌کنید از جفت ارز ریال به تتر استفاده می‌کنید و در این تبادل ریال به عنوان ارز پایه شناخته می‌شود و تتر به عنوان ارز متقابل و یا ارز دوم مورد اشاره قرار می‌گیرد.

 جفت ارز چیست؟
جفت ارز چیست؟

ارز پایه چیست؟

در همه جفت ارزها با دو ارز سروکار داریم. البته به غیر از تبدیل ریال به رمزارزها، سایر معاملات بین دو ارز دیجیتال انجام می‌شوند. در هنگام خواندن جفت ارزها، ارز اول را ارز پایه (Base Currency) و ارز دوم را ارز متقابل (Counter Currency) می‌گوییم. در این ترتیب، نرخ یک واحد از ارز پایه را بر اساس ارز متقابل بیان می‌کنند. به عنوان مثال اگر نرخ خرید جفت ارز USDT/IRR برابر  با ۲۷۸۰۰۰ باشد بدین معنی است که هر یک تتر، ۲۷۸۰۰۰ ریال یا همان ۲۷۸۰۰ تومان می‌ارزد و برای خرید یک تتر باید ۲۷۸۰۰ تومان بپردازیم.

 ارز پایه چیست؟
ارز پایه چیست؟

ارز متقابل چیست؟

در ترتیب رایج برای اعلام قیمت رمزارزها، همیشه یک جفت ارز داریم. یعنی تتر با استفاده از ریال و یا یک واحد دیگر اندازه‌گیری می‌شود. در این ترتیب همیشه ارز اول به عنوان ارز پایه و یا ارز تراکنش (transaction currency) شناخته می‌شود. ارز دوم را ارز متقابل (counter)، ارز شمارنده، ارز کووت (quote currency) و یا ارز دوم می‌خوانند. عموما برای نمایش نماد آن از علامت “/” یا “–” استفاده می‌شود. البته گاهی اوقات بدون هیچ فاصله، نماد دو رمز ارز پشت سرهم نوشته می‌شود. برای مثال جفت ارز بیت کوین و اتریوم را به این صورت نشان می‌دهیم؛ BTC/ETH یا BTC–ETH و یا BTCETH که هر سه شکل نمایش یک مفهوم دارد.

چند مثال برای درک بهتر

شما در زمان ثبت سفارش خرید برای جفت ارز BNB/ETH  قصد خرید بایننس کوین را دارید و هزینه آن را با اتر پرداخت می‌کنید. به عبارتی اتر خود را فروخته و در ازای آن بایننس‌کوین دریافت می‌کنید

شما در زمان ثبت سفارش خرید برای جفت ارز BTC/BNB قصد خرید بیت‌کوین را دارید و هزینه آن را با بایننس کوین پرداخت می‌کنید. به عبارتی بایننس‌کوین خود را فروخته و در ازای آن بیت‌کوین دریافت می‌کنید.

شما در زمان ثبت سفارش خرید برای جفت ارز BNB/BTC قصد خرید بایننس‌کوین را دارید و هزینه آن را با بیت‌کوین پرداخت می‌کنید. به عبارتی بیت‌کوین خود را فروخته و در ازای آن بایننس‌کوین دریافت می‌کنید.

مزایای خرید وفروش جفت ارزها

قابلیت جدید اکسکوینومارکت در ارائه جفت‌ارزهای متقابل با بیت‌کوین و اتریوم مزایای زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کاربران اکسکوینومارکت، در صورت داشتن یک استراتژی معاملاتی درست، می توانند میزان سود حاصله خود را به مقدار قابل توجهی افزایش دهند.

با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال، وابستگی شدیدی به تغییرات و نوسانات قیمتی بیت‌کوین دارد. اگر استراتژی شما افزایش تعداد بیت کوین‌هایتان باشد، باید توجه کنید که با هر ریزش کوچک و بزرگی در قیمت بیت کوین، جفت ارزهایی که ارز دوم آن‌ها بیت‌کوین است، نوسانات به مراتب شدیدتری را به ثبت می‌رسانند.

به همین دلیل معامله یک رمز ارز در جفت ارز متقابل با بیت‌کوین آن در آلت‌سیزن و زمانی که شاهد رشد آلت‌کوین‌ها در بازار هستیم، استراتژی سودآورتری خواهد بود. برعکس زمانی که در روندهای ریزشی بازار هستیم، معامله در جفت ارز دلاری هر کوین و توکن، ریسک کمتری دارد.

یکی از مزایای استفاده از جفت ارزها، معامله در بازارهای با عمق بیشتر است. قیمت دلاری برخی از توکن‌ها بسیار پایین است؛ از طرفی وقتی جفت ارز آن‌ها به بیت کوین در یک صرافی مورد معامله قرار می‌گیرد، به دلیل بالا بودن قیمت بیت کوین، نسبت این دو عدد بسیار پایینی است. در بازار به این توکن‌ها اصطلاحا ارزهای “کم ساتوشی” گفته می‌شود. منظور رمز ارزهایی است که قیمت جفت ارز آن‌ها به بیت کوین بسیار کوچک است. 

گاهی اوقات شما قصد ندارید که ارزهای دیجیتال خود را به ریال تبدیل کنید، اما نگران نوسانات بازار هستید. در این مواقع، با استفاده از معامله جفت ارز یا همان معامله ارز به ارز، می‌­توانید ارز دیجیتال خود را به یک ارز دیجیتال مطمئن دیگر تبدیل کنید.

سخن پایانی

هدف اکسکوینو از اضافه کردن قابلیت‌های جدید کسب رضایت بیشتر کاربران است. اکسکوینو، کاربران خود را بزرگترین سرمایه خود می‌داند و توصیه ‌می‌شود، کاربران با افزایش سطح مطالعه و دانش خود، حداکثر استفاده را از امکانات پلتفرم اکسکوینو ببرند.

همچنین ببینید

بازار ریالی اکسکوینومارکت

بازار ریالی در اکسکوینومارکت فعال شد

اکسکوینومارکت یک بستر معاملاتی همتا به همتا است که با ارائه ویژگی‌هایی چون سفارشات آنی/محدود، …

آشنایی با جشنواره قلک به همراه مثال برای محاسبه امتیازات

جشنواره قلک اکسکوینو شروع شد! جشنواره قلک در اصل یک طرح پس‌انداز با جایزه ویژه …

oco به اکسکوینومارکت اضافه شد

سفارش او سی او OCO به اکسکوینومارکت اضافه شد! + آموزش تصویری

شاید شما هم به عنوان یک تریدر بخواهید که در هر روند صعودی یا نزولی …

طلا و بیت کوین از اجزای مهم سبد سرمایه‌گذاری‌اند

روز دوشنبه (۴ جولای)، چارلی اریت Charlie Erith، مدیر سبد سهام و مدیر عامل شرکت …

3 نظرات

  1. Engineer hossein zamani

    بسیار عالی است.

  2. میخوام ثبت نام کنم

    • رضا سلطانی

      ثبت نام در اکسکوینومارکت خیلی راحته و شما فقط به یه ایمیل و رمزعبور نیاز دارید
      اگه هم که کاربر اکسکوینو هستید نیاز به ثبت نام ندارید

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.