آموزش ارز دیجیتال

آلت سیزن چیست و چطور بیشترین سود را از آن ببریم؟

حتماً این ضرب‌المثل قدیمی را شنیده‌اید که می‌گوید: «هیچ‌وقت همه تخم‌مرغات رو تو یه سبد نذار!». اگر ما همین استراتژیِ به‌ظاهر ساده را در دنیای ارزهای دیجیتال رعایت کنیم، احتمالاً کمتر دچار ضرر و زیان آن‌چنانی می‌شویم و کیف پول‌مان هم نقره‌داغ نمی‌شود.

اما مشکل اصلی اینجاست که شناختن سبدهایی که سود خوبی می‌دهند، یک‌مقدار در بازار کریپتوکارنسی سخت شده است! مثلاً ممکن است شما هم‌زمان روی چندتا آلتکوین مختلف سرمایه‌گذاری کنید، اما ناگهان نمودار قیمت همه‌شان روی سرتان خراب شود و نصف سرمایه‌تان به باد برود! حالا برای اینکه مثل یک حرفه‌ای ارزهای سودآور را از کلاغ‌های بازار تشخیص بدهید و تخم‌مرغ‌هایمان را با خیال راحت در سبد مناسبی بگذارید، باید فرق فصل آلت کوین ها و فصل بیت کوین را خوب بلد باشید.

در این مطلب قرار است باهم یاد بگیریم که چطور می‌شود فصل آلت کوین ها یا آلت سیزن را از روی نمودار متوجه شد، فقط اول بیایید یک تعریف کوچکی از آلتکوین داشته باشیم.

آلتکوین چیست؟

قبل از اینکه بگوییم اساساً آلت سیزن یعنی چه و چه مفهومی در بازار ارز دیجیتال دارد، اول باید یک تعریف مختصری از آلتکوین‌ها داشته باشیم، آن‌هم برای کسانی که خیلی با دنیای رمزارزها آشنایی ندارند.

آلتکوین‌ها یا همان آلترناتیو کوین‌ها در ابتدا قرار بود جایگزین بیتکوین شوند و نقاط ضعف آن را پوشش بدهند، مثلاً مصرف انرژی بالا برای استخراج و … اما در عمل نتوانستند خیلی موفق ظاهر شوند و بیت‌کوین همچنان غول بازار کریپتوکارنسی باقی ماند. پس تا اینجا متوجه شدیم که هر ارز دیجیتالی به‌غیراز بیت کوین، آلت کوین نام دارد.

آلتکوین‌ها انواع‌واقسام و دسته‌بندی‌های متفاوتی دارند؛ مثل لایت‌کوین، استیبل کوین و … اما مهمترین آن‌ها یا شاید بتوانیم بگوییم پادشاه آلتکوین‌ها، اتریوم نام دارد. به‌طور کلی رفتار اتریوم و سایر آلتکوین‌ها در بازار ارز دیجیتال با رفتار بیتکوین فرق می‌کند؛ به‌خاطر همین موضوع، اصطلاحی تعریف شده است به اسم آلت سیزن که در ادامه بیشتر درباره‌اش صحبت می‌کنیم.

آلت سیزن چیست

آلت سیزن چیست؟

آلت سیزن (Altseason) یا فصل آلتکوین ها به زمانی گفته می‌شود که تریدرها ترجیح می‌دهند بیت‌کوین‌هایشان را بفروشند و به‌جای آن آلتکوین بخرند. حالا چرا چنین اتفاقی می‌افتد یا چه تحولی در بازار ایجاد می‌شود که تریدرها به این نتیجه می‌رسند؟

برای اینکه به سوال بالا جواب بدهیم لازم است که اول با مفهومی به نام دامیننس آشنا شوید.

دامیننس یعنی چه؟

دامیننس از نظر لغت یعنی تسلط کسی یا چیزی بر دیگران. در بازار کریپتو کارنسی، دامیننس بیت کوین و تتر نقش مهمی را در مشخص کردن جهتِ بازار ایفا می‌کنند و سیگنال‌های جالبی را به تریدرها می‌دهد.

اگر می‌خواهید به‌طور دقیق با نحوه محاسبه دامیننس بیتکوین آشنا شوید، می‌توانید مطلب دامیننس بیت کوین چیست را در کنار این نوشته بخوانید. ما در آن مقاله خیلی مفصل‌تر در مورد مفهوم دامیننس و نحوه تسلط آن روی بازار صحبت کردیم.

خب بگذریم، حالا برویم ببینیم که دامیننس بیت کوین چطور فصل آلت کوین ‌‌ها را به ما نشان می‌دهد.

دامیننس بیتکوین چه ارتباطی به آلت سیزن دارد؟

بهتر است بدانید که ما در کنار آلت سیزن یک اصطلاح دیگری هم داریم به اسم بیت‌سیزن. بیت‌سیزن زمانی اتفاق می‌افتد که تریدرها بنا به شرایط بازار ترجیح می‌دهند که بیت‌کوین بخرند و کمتر به‌سراغ ارزهای دیگر می‌روند.

اگر بخواهیم یک دستورالعمل کلی (بدون در نظر گرفتن فاکتورهای دیگر) داشته باشیم؛ به موارد زیر می‌رسیم:

  1. دامیننس بیت کوین نزولی است و قیمتش صعودی: آلتکوین بخرید
  2. دامیننس بیت کوین صعودی است و قیمتش نزولی: آلتکوین بفروشید
  3. دامیننس و قیمت بیت هردو صعودی: بیتکوین بخرید
  4. دامیننس و قیمت بیتکوین هردو نزولی: بیتکوین بفروشید

ما با توجه به اطلاعات بالا به این نتیجه می‌رسیم که مورد اول یعنی زمانی که دامیننس بیت نزولی و قیمتش صعودی است، آلت سیزن یا فصل خرید آلتکوین ها نامیده می‌شود.

توجه داشته باشید، درست است که بیتکوین تسلط قبلی خودش را روی بازار از دست داده، اما همچنان به‌عنوان مادر ارزهای دیجیتال روی کوین‌های دیگر تاثیر خودش را می‌گذارد. پس زمانی که قیمتش بالا برود آلتکوین‌ها با حرکات شارپ‌تری جهش قیمت دارند؛ اما این موضوع در مورد اتریوم به‌خاطر پشتوانه و وزن سنگینی که دارد خیلی صدق نمی‌کند و ممکن است یک‌دهم رمزارزهای دیگر افزایش قیمت داشته باشد.

ارتباط دامیننس بیت کوین و آلت سیزن

اگر یادتان باشد گفتیم که عامل دیگری هم در شکل‌گیری فصل آلتکوین ها تاثیر دارد، پس برویم دامیننس تتر را هم باهم بررسی کنیم.

دامیننس تتر چه ربطی به آلت سیزن دارد؟

به‌طور کلی دامیننس تتر میزان سرمایه‌گذاری مردم روی استیبل‌کوین‌ها را نشان می‌دهد. پس اگر دامیننس تتر کاهش پیدا کند یعنی سیگنال مارکت به‌صورت صعودی است و ما با یک بازار گاوی طرف هستیم، پس وقت، وقتِ خرید بیت کوین یا آلتکوین‌هاست. حالا اینکه آیا با آلت سیزن روبرو هستیم یا نه، مستقیماً به دامیننس بیتکوین برمی‌گردد. پس شما باید همیشه در کنار تحلیل و بررسی دامیننس تتر حواستان به دامیننس بیت کوین هم باشد.

البته یک پارامتر راحت‌تری هم به‌غیراز دامیننس تتر و بیتکوین وجود دارد که شما می‌توانید با بررسی آن سریع‌تر متوجه شوید که به فصل آلت کوین ها نزدیک شدیم یا نه. در ادامه مطلب می‌خواهیم این پارامتر را چک کنیم.

داستان شاخص آلت سیزن چیست؟

شاخص آلت سیزن (Altcoin Season Index) اندیکاتوری است که شما می‌توانید با توجه به عدد و رقم مربوط به آن، حدس بزنید که احساسات بازار به کدام سمت‌وسو تمایل دارد؛ به‌سمت بیتکوین یا آلتکوین‌ها. شما می‌توانید همین الان این شاخص را در سایت بلاک‌چین‌سنتر ملاحظه کنید؛ هروقت عدد نشان‌داده‌شده در این سایت به 75 درصد برسد یعنی ما در فصل آلتکوین‌ها قرار داریم. البته این را هم توجه داشته باشید که ما به‌طور کلی شاخص معتبر و منحصربه‌فردی برای شناسایی آلت سیزن نداریم، پس این اندیکاتور را در کنار شاخص‌های دیگری که هرروز استفاده می‌کنید به‌کار ببرید و فقط به آن تکیه نکنید.

خب، حالا نوبت به این سوال می‌رسد که آیا ما می‌توانیم آلت سیزن را از روی نمودار قیمت ارز دیجیتال پیش‌بینی کنیم یا نه؟

نحوه تشخیص آلت سیزن از روی نمودار

تا اینجا ما چندتا پارامتر مهم را برای شناسایی فصل آلتکوین ها معرفی کردیم، الان می‌خواهیم بدانیم که چطور می‌توانیم روی نمودار زمان وقوع آن را پیش‌بینی کنیم.

ببینید، ما برای حدس زدن شروع آلت سیزن، باید چند نمودار مختلف را همزمان بررسی کنیم:

نمودار دامیننس بیتکوین

همانطور که گفتیم زمانی که دامیننس بیتکوین نزولی باشد، احتمال دارد فصل آلتکوین‌ها شروع شود.

نمودار قیمت بیتکوین

اگر دامیننس بیتکوین نزولی باشد ولی قیمتش صعودی باشد، به احتمال زیاد آلت سیزن داریم.

نمودار دامیننس تتر

زمانی که دامیننس تتر به‌صورت شارپ بریزد و همزمان دامیننس بیت منفی باشد، احتمالاً آلت سیزن دیگری در راه است.

چارت قیمت اتریوم (به‌عنوان سرگروه آلتکوین‌ها)

زمانی که ارزش اتریوم نسبت به بیتکوین بیشتر باشد، یعنی تریدرها تمایل دارند که سرمایه‌شان را تبدیل به آلتکوین کنند؛ بنابراین احتمال اینکه در فصل آلت سیزن باشیم زیادتر می‌شود.

نمودار قیمت اتریوم نسبت به بیتکوین

سوال: آلت سیزن چقدر طول می‌کشد و هر چند وقت یک‌بار اتفاق می‌افتد؟

شاخص آلت سیزن که بالاتر معرفی کردیم به ما می‌گوید زمانی که 75 درصد از 50 آلتکوین برتر، عملکردی بهتر از بیتکوین داشته باشند، آلت سیزن 3 ماه طول می‌کشد. به‌طور کلی آلت سیزن ممکن است در طول یک‌سال چندبار اتفاق بیفتد، پس ما عدد و رقم مشخصی در این‌باره نداریم؛ چیزی که مهم است این است که بتوانید آن را به‌موقع تشخیص بدهید و ورود و خروج درستی به بازار داشته باشید.

کدام کوین را در آلت سیزن بخریم؟

ببینید، در زمان خرید آلت کوین ها علاوه‌بر توجه به آلت سیزن باید حواستان به اخبار مربوط به کوین‌های مختلف هم باشد؛ چون خبرها به شکل مضاعفی می‌توانند در رشد یک رمزارز تاثیر داشته باشند. مثلاً اخبار مربوط به تعریف پروژه‌های جدید برای ارزهای دیجیتال یا خبرهای مربوط به توکن‌سوزی می‌تواند تقاضا را برای یک رمزارز بیشتر کند.

به‌طور کلی ارزهایی مثل سولانا، کاردانو، پولکادات، شیبا، ADA و … می‌توانند در زمان آلت سیزن سود خوبی به شما بدهند اما این موضوع آیه آسمانی نیست و همانطور که گفتیم می‌تواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد. پس بهتر است که در فصل آلتکوین ها نمودار هریک از ارزهای بالا را در فریم‌های زمانی مختلف با استفاده از شاخص‌ها و اندیکاتورهای متفاوت بررسی کنید و بعد تصمیم بگیرید. البته اگر تجربه خاصی در زمینه خرید آلتکوین‌ها در زمان آلت سیزن دارید کامنت بگذارید تا بقیه کاربرها هم از آن استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا