انقلابی جدید در اینترنت اشیا ؛ ادغام تاریخی با بلاک چین (قسمت اول)

تاثیر فناوری بلاک چین امروزه در تمامی حوزه‌­ها به خوبی احساس می­‌شود و در هر صنعت تلاش می‌­شود با این سیستم فرآیند­ها را توسعه داده و سرعت بخشند.

اما تاثیر بلاک چین بر اینترنت اشیاء زمانی اوج گرفت که بوش (Bosch) این شرکت چند ملیتی مهندسی و غول الکترونیکی در آذر ماه 1397 درباره کیت توسعه دامنه کراس خود (XDK) که از یک دستگاه سنسور قابل برنامه نویسی و پتلفرم نمونه اولیه اینترنت اشیاء است بر مبنای IOTA خبر داد.

تعدادی زیادی از تعریف‌­ها در این میان وجود دارند که ارنست اند یانگ (EY) آن را به صورت خلاصه چنین تعریف کرده‌­اند؛

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا (یا IoT) اتصال بین دستگاه­‌ها را توضیح می­‌دهد که می­‌تواند هر دستگاهی و در هر زمینه­‌ای باشد. بدین ترتیب که از نرم­‌افزار­ها و سنسور­های درون سازی شده برای برقرار ارتباط، جمع آوری و به اشتراک گذاشتن اطلاعات با دستگاه (های) دیگر استفاده می­‌کنند.

این صنعت در چند سال اخیر پیشرفت چشمگیری را به خود دیده و تقریبات و پیش­بینی­‌ها از پیشرفت آینده و تاثیرات آن بر اینترنت بسیار خواهد بود.

تحقیقات و بررسی شرکت گارتنر تعداد دستگاه‌­های اینترنت اشیا را تا سال 2020 (1399) تا 20.4 میلیارد را تخمین می‌­زند. شرکت BI Intelligence با خوش بینی بیشتر آن را 24 میلیارد و شرکت IDC که پوشش دهنده بازار هوش مصنوعی و خدمات مشاوره را بر عهده دارد، تعداد را 30 میلیارد پیش بینی می­‌کند. با استناد بر HIS Markit که یک منبع اطلاعات تخصصی و متشکل از 5000 آنالیزگر، دانشمندان داده و متخصصان اقتصادی است، تعداد دستگاه‌­های مبتنی بر اینترنت اشیا تا سال 2030 را به طور ناباوران‌ه­ای 125 میلیارد تخمین می‌­زند!

شرکت IDC همینطور مجموع درآمد­های خالص از این حوزه را تا پایان سال 2019 357$ میلیارد می‌­داند، Barin & Company آن را 450$ میلیارد تا پایان سال 2020 تخمین می‌­زند. حال با افزایش تعداد این دستگاه‌­ها تا پایان 2030 (1409 شمسی) باید دید که مجموع درآمد­های حاصل از این حوزه چه رشدی را تجربه خواهد کرد.

اینترنت اشیا و فناوری بلاک چین

اینترنت اشیاء چگونه کار می­‌کند؟

IoT به شبکه­‌ای گفته می‌­شود که دستگاه­‌های متصل به آن توانایی جمع آوری و تبادل داده را دارند. اینترنت اشیا به پلتفرم‌­های متعدد اجازه می­‌دهد تا یک شبکه مشترک برای دستگاه‌­ها به وجود آورد تا اطلاعات به دست آمده را با یک زبان مشترک ذخیره کرده و با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند و در گام آخر، به افراد اجازه دهند با توجه به نیاز و انتفاع از آن استفاده کنند.

دستگاه­‌های ارتباطی – یا سنسور­ها- هر روزه در هر شی قرار می­‌گیرند که از جمله آن‌­ها می­‌شود به تلفن­‌های همراه، تلویزیون­‌های هوشمند، چراغ‌­های قرمز و تجهیزات صنعتی اشاره نمود. این سنسور­ها به صورت بدون وقفه‌­ای اطلاعات را انتقال داده و دریافت می‌­کنند و گاها از طریق سرور­های ابری (Cloud Servers) به یکدیگر ارسال می­‌کنند.

پلتفرم‌­های IoT سپس این داده­‌ها را آنالیز نموده و دیتای با ارزش را استخراج کرده و آن را با دیگر دستگاه­‌ها به اشتراک می­‌گذارد تا در صورت نیاز فرمان­‌ها یا عملیات خاصی اجرا شود. نتیجه آن نیز تجربه کنترل بهتر از انسان بوده که تاثیرات آن یک اتوماسیون همراه با تاثیرات بهبود یافته را پدید می­‌آورد. برای مثال در عملیات ساخت و تولید، تمامی المان­‌ها و ماشین‌­های شرکت می­‌توانند با سنسور­ها همگام شوند تا داده­‌های سلامتی سیستم­‌ها را به برنامه­‌های موبایلی انتقال دهند و پیش از بروز مشکلات حاد، توسط اپراتور کنترل شده و از خسارت­‌های زمانی و هزینه­‌ای جلوگیری به عمل می­‌آید.

منبع: cointelegraph

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.