یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
لوگو بیت کوین

از لوگوی نارنجی رنگ بیت کوین چه می‌دانید؟

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که آیا یک لوگو می‌تواند سمبل ویژگی خاص در یک پروژه باشد؟ شاید محقق شدن این نیاز از سمت طراحان انتظار خیلی زیادی باشد ، ولی اگر یک لوگو بتواند عملکرد موفقی در این زمینه داشته باشد، آن لوگوی بیت کوین است. لوگوی بیت کوین بدون وابستگی به شرکت یا انجمن خاصی توانسته است کاربران خود را در شناخت هر چه بیشتر پروژه بدون چهره خود، یاری کند. از طرفی این شرکت با انجام کارهایی مثل چاپ این لوگو روی تی‌شرت‌ها، ساخت استیکرهایی از طرح بیت کوین جهت چسباندن بر روی لپ‌تاپ‌ها و ضرب این لوگو روی سکه‌های فیزیکی، توانست به موجودیت بیشتر این پروژه کمک کند، که این امر در ترویج و گسترش این پروژه نقش به سزایی ایفا کرد.

با ایجاد یک لوگو که از بسیاری 0جهات شباهت فراوان به سایر ارزها داشت، بیت کوین توانست به صورت بصری در میان تازه واردان به عنوان نوعی پول مورد قبول واقع شود. لوگوی ارز دیجیتال بیت کوین در کنار استیکرهای مسترکارت و ویزا کارت در فروشگاه‌ها قرار گرفت و به عنوان یک روش پرداخت شناخته شد.

اما لوگوی امروزی بیت کوین با شکل اولیه خود تفاوت بسیاری دارد. داستان لوگوی بیت کوین تا حدودی شبیه به داستان پیدایش خود این ارز دیجیتال است.

ژانویه ( یا مارچ ) 2009؟

این لوگو برای اولین بار توسط خالق گمنام بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو پس از راه‌اندازی نرم‌افزار استخراج بیت کوین و با ضرب حروف BC روی یک سکه طلا به دنیا معرفی شد.

بیت کوین

به دلیل اینکه تاریخچه پیدایش این لوگو به قبل از پیدایش انجمن بیت کوین تاک ( bitcoin talk ) برمیگردد، امروزه اطلاعات بسیار کمی درباره لوگوی اصلی و اولیه این ارز دیجیتال در دسترس است. در واقع با تقلید از ظاهر سکه طلا، بیت کوین در حال تلاش برای جلب توجه کاربران خود با این تفکر که سکه جدید از قدرت طلا بهره می‌برد استفاده کرد و بر اشتیاق آن‌ها در استفاده از این سکه افزود.

در انجمن بیت کوین تاک، بحث بر سر اینکه آیا لوگوی جدید مورد قبول کاربران واقع شده است یا نه بسیار است. برخی از کاربران خواستار شباهت بیشتر لوگوی بیت کوین به واحد پول تایلند ( بات ) و برخی دیگر خواستار شباهت این لوگو به واحد پول کاستاریکا ( کولون ) شدند. بسیاری از کاربران هم خواهان افزودن یک T  به این لوگو بودند و برخی دیگر هم اصلا وجود یک لوگوی استاندارد را امری غیر ضروری می‌دانستند.

یکی از اعضای انجمن بیت کوین تاک در آن زمان اظهار کرد که ماهیت بیت کوین بر اساس عدم نیاز آن به هسته مرکزی یا سیاست رسمی شکل گرفته است.

24 فوریه 2014

ساتوشی ناکاماتو خالق بیت کوین، به آزمایش لوگوهای مختلف پرداخت تا اینکه یک سال بعد، لوگوی مربوط به بیت کوین را با یک حرف B و دو خط کشیده شده روی آن به دنیا معرفی کرد. این نماد تا حدود زیادی مورد قبول انجمن بیت کوین تاک قرار گرفت، هر چند که با وجود شباهت بسیار این لوگو با واحد پول تایلند، برخی نگران سردرگمی کاربران بودند و برخی دیگر هم این طرح را غیر حرفه‌ای می‌دانستند و معتقد بودند که لوگوی مناسب‌تر و حرفه‌ای تری می‌توان برای این ارز دیجیتال طراحی کرد.

1 نوامبر 2010

در این تاریخ یک کاربر یا نام بیت بوی ( bitboy ) طی یک پست در انجمن بیت کوین تاک، لوگوی بیت کوین را برای همیشه تغییر داد. او در پست خود نوشت:

سلام، گرافیک جدیدی را که کار کردم  به شما معرفی می‌کنم، امیدوارم مفید واقع شود.

اتفاقا این آرزو به واقعیت تبدیل شد و این لوگو که شامل عدد B کج و دو خط روی آن در زمینه نارنجی رنگ بود تا به امروز مورد استفاده قرار گرفت. به نظر می‌رسد بیت بوی این لوگو را با مقاصد بازاریابی طراحی کرده باشد و به طرز عجیبی بیت کوین لوگوی خود را از شرکت‌هایی که به نظر می‌رسید قصد نابودی آن‌ها را داشته باشد الهام گرفت. بیت بوی در پاسخ به یکی از کاربران که ادعا کرده بود لوگوی بیت کوین شباهت زیادی به لوگوی مسترکارت دارد اعلام کرد: من به شخصه از مستر کارت و ویزا کارت متنفرم ولی نباید نادیده گرفت که آن‌ها توانستند اعتماد مشتریان را جلب کنند.

آپریل 2014

ارز رمز نگاری شده

هنوز بسیاری از افرادنتوانستند لوگوی جدید را بپذیرند. برخی از افراد کمپین‌هایی برای تغییر لوگوی بیت کوین راه انداختند و کلا با تشکیل لوگوی استاندارد برای ارز دیجیتال مخالف بودند. اعضای سایت Bitboysymbol.org کمپین تغییر لوگوی بیت کوین را برای سالها در جریان نگه داشتند. گروهی دیگر خواستار تغییر لوگوی بیت کوین به شکل Ƀ شدند با استدلال اینکه بیت کوین به عنوان یک ارز همتا به همتا باید هویت گرافیکی متن باز داشته باشد و با استفاده از نرم‌افزارهای متن باز طراحی شده باشد.

30 اکتبر 2016

این اختلافات در پاییز 2016 و زمانی که شخصی به نام فیل ویسلون ( Phil Wilson ) ادعا کرد ساتوشی است، به اوج خود رسید. ویلسون مدارک معتبری در جهت اثبات ادعای خود نداشت ولی دستورالعامل‌های کاملی در مورد نحوه ساخت لوگوی بیت کوین در دست داشت. این دستورالعمل‌ها که بعدها در یک وب سایت اختصاصی منتشر شدند، شامل مواردی از نحوه پیدایش بیت کوین بودند و همین ادعاها برخی از کاربران را در تشخیص اینکه فیل ویلسون ساتوشی است دچار تردید کرد.

او ادعا کرده بود که مارتین مالمی ( martin malmi ) که یکی از توسعه دهندگان بیت کوین است در طراحی  دومین لوگوی بیت کوین به وی کمک کرده است که مالمی تمام اظهارات او را نقض کرد و آن‌ها را شایعه‌ای بیش ندانشت.

همانطور که گفته شد تاریخچه پیدایش لوگوی بیت کوین هم درست مانند تاریخچه پیدایش ارز دیجیتال بیت کوین پر از بحث بوده است، ولی این لوگوی نارنجی رنگ دوست داشتنی امروزه مورد قبول بسیاری از کاربران در سراسر دنیا است.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.