پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
میمبل ویمبل و ارز دیجیتال گرین

از گرین کوین و میمیل ویمبل چه می‌­دانید؟ (راهنمایی برای تازه واردها)

دنیای ارزهای دیجیتال بسیار گسترده بوده و در این فضای رقابتی هر کریپتوکارنسی بر یک هدف خاص تمرکز دارد. اما تمامی ارز­ها مانند بیت کوین برای خرید و فروش تنها نیستند. ارز دیجیتال گرین (Grin) یک پروژه بلاک چین متمرکز بر حریم خصوصی، مقیاس­ پذیری و تعویض پذیری می‌­باشد. گرین یک پروژه پیاده سازی شده از میمبل ویمبل (MimbleWimble) است و خود میمبل نیز مرداد ماه 1395 توسط تام الویز و در جهت ایمنی بخشی و حریم خصوصی بیشتر فناوری بلاک چین صورت پذیرفت.

Grin یک پروژه متن-باز بوده که لیست قابل رفرش از چیزهایی را که بسیاری از موارد در توسعه خود مورد اهمیت قرار نداده ­اند را معرفی می‌کند. برای متوجه شدن بهتر نحوه کارکرد این سیستم ابتدا بهتر است به طور دقیق با میمبل ویمبل آشنا شویم.

MimbleWimble چیست؟

در سال 2016 توسط تایم الویس معرفی و چند ماه بعد توسط آدام پولسترا مورد بازبینی قرار گرفت. این سیستم یک پرتکل بلاک چینی است که بسیاری از تکنولوژی­‌های خلاقانه آن را با یکدیگر ادغام می‌نماید تا به نحوی رادیکالی نحوه ساخت تراکنش‌­های بیت کوین را تغییر داده و سایز بلاک چین را دست خوش تغییر کند.

دو هدف اصلی مدنظر این سیستم است؛

1- حریم خصوصی

2- مقیاس پذیری

به عنوان یک نتیجه حرم خصوصی بالذات، میمبل ویمبل و به دنبال آن گرین، خاصیت تغییرپذیری بالایی دارند.

حریم خصوصی

تراکنش‌­های میمبل ویمبل بسیار ناشفاف هستند اما به طور صحیح اعتباربخشی می‌­شوند؛ با وجود این ­که هیچ آدرسی در آن نشان داده نشده و مقدار تراکنش در آن پنهان می­‌باشد. میمبل ویمبل بر خواص رمزنگاری منحنی بیضوی (ECC) تکیه داشته و تراکنش­‌های ساختاری مبتنی بر تائیدیه مجموع صفر و مالکیت کلید­های خصوصی کار می‌کند.

تائیدیه تراکنش­‌ها با میمیبل ­ویمبل نیاز به مجموع ورودی‌ها و خروجی‌ها دارد که همواره صفر خواهد بود که این عمل توسط تراکنش‌های محرمانه همزمان با مقادیر حقیقی روی می‌دهد. همچنین از ایده تراکنش‌های محرمانه (CTs) گرگ مکسول نشئت می­‌گیرد.

هیچ آدرس مخصوصی در MimbleWimble وجود نداشته و در عوض، دو کیف پول با یکدیگر به تبادل اطلاعات پرداخته و کیف دوم، مبلغ را به حساب مقصد مندرج اصلی ارسال می­‌کند. بنابراین تنها افراد مشارکت کننده (ارسال کننده و دریافت کننده) توانایی مشاهده وضعیت پرداخت را داشته و افراد خارج از آن، به صورت عمومی امکان مشاهده آن­‌ها را نخواهند داشت. ضمنا نیازی به آنلاین بودن هیچ یک از طرفین برای تائیدیه و انجام واریزی وجود نخواهد داشت.

به علاوه، بلاک‌­های موجود در بلاک چین لیست تراکنش­‌ها را حتی به صورت مبهم نخواهند داشت و با مشاهده بلاک نیز امکان مشاهده تراکنش­‌ها وجود نخواهد داشت.
به طور خلاصه، گره‌ها می‌توانند بدون فاش نمودن مقادیر انتقالی ارز­ها، تراکنش‌ها را تائید کنند؛ به گونه‌ای که هیچ آدرس یا اطلاعات قابل تشخیصی از تراکنش قابل دسترسی نخواهد بود.

مقیاس پذیری

روش مقیاس پذیری میمبل ویمبل سیار دقیق تر از دو لایه پیچیده امنیتی یا افزایش توان مصرفی ظرفیت یک بلاک می‌باشد. در عوض، به وسیله از بین بردن تراکنش‌های قدیمی و بدون کاربرد، کارایی را افزایش می‌دهد.

به طور ویژه، این پروتکل ورودی­‌های مصرفی بلاک چین را که با واسطه‌های بسیار به وجود آمده به مرور زمان از بین می‌برد و سایز بلاک چین را به شدت کاهش می‌دهد. این پروتکل از یک روش با نام Cut-Through استفاده می‌کند که شامل شرایط زیر است؛

  • مجموعه­‌ای از ورودی­‌ها که به خروجی‌­ها آدرس دهی کرده و آن­‌ها را مورد استفاده قرار می‌­دهد
  • مجموعه­‌ای از خروجی­‌های جدید
  • تراکنش کرنل که کرنل اضافی و امضای تراکنش را در بر می‌­گیرد

بنابراین تمامی خروجی‌­ها یکسان به نظر می‌­رسد زیرا اعداد بزرگی هستند که قابلیت تمییز بسیار پایینی را دارند. به همین دلیل، امکان تشخیص ارتباط ورودی­‌ها با خروجی­‌ها کمی دشوار به نظر می­‌رسد. ضمنا گره‌­ها می­‌توانند بلاک‌­ها را با ارجاع ضربدری (متمایز با ارجاع مستقیم و خطی) تائید کنند.
نوع هرس نمودن توسط میمبل ویمبل امکان گسترش این روش را خواهد داد، زیرا کاربران قادر خواهند بود تا به سرعت با شبکه همگام (Sync) شوند. نکته قابل توجه این است که تمامی زنجیره می‌­توانند با یک گره کامل تائید شوند، حتی اگر هیچ کاربری دسترسی به پیشینه داده بلاک چین (تراکنش­‌های قدیمی) نداشته باشد.

ارز دیجیتال گرین

گرین چیست؟

گرین نوعی از پیاده سازی ارز­ دیجیتال میمبل ویمبل می­‌باشد که برای پوشش حریم خصوصی، توانایی تغییر پذیری و مقیاس پذیری بالا طراحی شده است. می­توان آن را نوعی پرسپکتیو قابل توجه و متناسب با میمبل ویمبل دانست که بر روی دیگر عناصر مانند اجماع و سیاست پولی تمرکز دارد.

گرین ویژگی‌های حریم خصوصی و تغییر پذیری میمبل ویمبل را حفظ می­‌کند و هر خروجی که در گرین روی می‌­دهد می‌­تواند به نحو ایمن خارج شود و یک کاهش سایز بزرگ را تجربه کند. کاربران می­‌توانند بلاک چین را سریع‌­تر دانلود و تائید کنند که این امر از مابقی ارزهای دیجیتال سریع­‌تر خواهد بود. در نتیجه گرین می­‌تواند مقیاس بالایی از کاربران با فارق از تعداد تراکنش‌­ها فراهم آورد.

گرین همچنین از پروتکل دندلیون برای افزایش لایه امنیتی شبکه استفاده می­‌نماید تا متود انتشار پیام تراکنش را بهبود دهد. پروتکل دندلیون در برابر حملات وکتوری اخیر که با استفاده از شناسایی IP ها صورت می‌­پذیرد مقابله می­‌کند. همچنین از یک نسخه اصلاحی دقیق استفاده کرده تا تراکنش‌­ها را در راستای میمبل ویمبل جمع آوری نماید.

سیاست­‎های پولی گرین

یک جزء جالب از کریپتوکارنسی ها که به تازگی توسعه داده شده است، سیاست پولی نام دارد. گرین بیشتر از تلاش برای شناخته شدن به عنوان یک پول دارای ارزش، در تلاش است تا به عنوان یک واحد رایج مورد استفاده قرار بگیرد؛ دیدگاهی متفاوت با بیت کوین و این در حالی است که این سیاست موجب تثبیت بیشتر قیمت این ارز دیجیتال شده است.

گرین از یک جدول زمان­ بندی عرضه خطی نیز بهره می‌­برد تا تورم را در جایی که عرضه به صورت نامحدود انجام می‌­شود، کنترل نماید (هر 1 دقیقه یک بلاک) و افراد به جابجایی پول گرین وا می‌­دارد. بدین ترتیب پس از گذشت 10 سال، حدودا تورم به زیر 10% کاهش یافته و می­توان آن را یک ارز ثابت مانند (تتر یو اس دی) دانست.

جمع بندی

در حال حاضر، علاقه ­مندی مشهودی از جانب طرفداران حریم خصوصی و حامیان بیت کوین به گرین مشاهده می‌شود. میمبل ویمبل یک کانسپت نسبتا شناخته شده می‌­باشد که هنگامی که به بررسی بیشتر مشخصات فنی ارز­های دیجیتال می‌­پردازیم، استفاده گرین از پروتکل میمبل ویمبل پتانسیل قانع کننده­‌ای را به همراه دارد.

گرین همچنین با امضاء (Schnorr Signatures) سازگار بوده که می‌­تواند خروجی‌های چند امضایی را فراهم آورد. امضاء اشنور به اتفاق ایمن­‌ترین امضاء کریپتوگرافیک شناخته شده و از آن بهتر در سال 2019 (امسال) می­‌باشد که با بیت کوین نیز ادغام خواهد شد.

اجزاء فنی را که کنار بگذاریم، سیاست پولی گرین نیز جذاب بوده و با در نظر گرفتن پیامد­های ساختاری آن ممکن است ما را با پدیده‌­ای جدید آشنا کند که ارز­های دیجیتال برای انتقال پول بیشتر از نگهداری آن به عنوان یک سرمایه یا خرید و فروش بیت کوین مانند نگاه شود.

گرین آغوشش را بر روی مشارکت­ کنندگان نظیر توسعه ­دهند‌ها گشوده و برای رقم زدن آینده جدیدی از رمز ارز­ها حائز اهمیت می‌باشد.

امیدواریم که از این پلتفرم جدید بلاک چین با ساختار­ متفاوت لذت برده باشید. برای دریافت آخرین اخبار لحظه­‌ای ارز­های دیجیتال می‌­توانید با اکسکوینو همراه باشید.

منبع: blockonomi

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.