یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
بلاک چین

دانستنی‌های فناوری بلاک چین

شاید فکر کنید تنها تکنولوژی که زندگی بشر را طی دهه‌های آینده متحول خواهد کرد، رسانه اجتماعی، رباتیک یا هوش مصنوعی است. در صورتی که تکنولوژی استفاده شده در ارزهای دیجیتال، یعنی بلاک چین بیشترین تاثیر را بر آینده کره زمین خواهد گذاشت. به لطف این تکنولوژی و برای اولین بار در تاریخ، مردم در مورد امور مالی به یکدیگر اعتماد کرده و تراکنش‌های خود را بدون حضور عوامل واسطه و به صورت همتا به همتا انجام می‌دهند. تکنولوژی بلاک چین تکنولوژی بیرون آمده از دل اعتماد است که امکان انتقال ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین را ( به عنوان پول مجازی قابل اعتماد و یکپارچه برای مردم سراسر دنیا ) فراهم کرده است.

بلاک چین در ارزهای دیجیتال

امروزه فناوری بلاک چین با معرفی رمز ارز بیت کوین، امکانات جدیدی به جهانیان عرضه کرده است. این فناوری در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله موسسات مالی نفوذ کرده و با هدف تحول بازارهای مالی در قلب دنیای هوشمند شکل گرفته است. در حقیقت بلاک چین چشم انداز جدیدی در کل سیستم مالی جهان ایجاد کرده و سیستم‌های مالی قدیمی را متحول کرده است.

تکنولوژی بلاک چین به عنوان امن‌ترین الگوی پایگاه داده در نظر گرفته می‌شود و امنیت بالای موجود در این فناوری سبب شده که ارزهای رمز‌نگاری شده مبتنی بر بلاکچین از جمله بیت کوین، ایجاد شده و به عنوان یکی از پایه‌های تجارت آزاد تلقی شوند.

علاوه بر حضور پررنگ بلاک چین در صنعت اقتصاد هوشمند، این فناوری به دلیل مرتفع کردن ناکارآمدی‌های موجود در صنایع مختلف در کانون توجه  شرکت‌های زیادی قرار گرفته است. چنین شرکت‌هایی عموما با اهدافی مثل افزایش بهره وری، کاهش هزینه‌ها، افزایش امنیت و سرعت، اقدام به سرمایه گذاری کلان در این حوزه کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌های ارائه شده توسط انجمن اقتصاد جهانی (WEF) در سال 2016 ،شرکت‌های مختلف در سراسر جهان حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار از سرمایه‌گذاری‌های خود را طی سال‌های 2013 تا 2016 به حوزه بلاک چین اختصاص داده‌اند که همین امر نشان‌دهنده رقابت سنگین بین شرکت‌های برتر دنیا به منظور استفاده از این تکنولوژی انقلابی است.

بلاک چین و کاربرد آن در صنایع مختلف

اکثر شرکت‌های بزرگ چین، بلاک‌چین را به‌عنوان یکی از پنج اولویت اصلی خود می‌دانند و بیزنس‌های بزرگ دنیا نیز به دنبال چگونگی تبدیل فرایندها و سیستم‌های موجود خود، برای هماهنگی با تغییرات در حال ظهور بلاکچین می‌باشند. این چابکی در پیاده‌سازی بلاکچین بیانگر این موضوع است که امروزه سطح آگاهی در مورد بلاک‌چین ارتقا یافته و این تکنولوژی آماده بهره‌برداری شده است. از جمله کاربردهای فناوری بلاک چین باید به قراردادهای هوشمند، پرداخت و مدیریت تراکنش‌ها، احراز هویت دیجیتالی، مدیریت مدارک پزشکی به صورت دیجیتال، رای گیری الکترونیک، احراز اصالت محتوا در زمینه کپی رایت، مدیریت دارایی‌های هوشمند، تسویه‌های بانکی و صنعت بیمه اشاره داشت. استفاده از فناوری بلاک چین می‌تواند کمک شایانی در اداره کاربردی این صنایع (نسبت به فعالیت به شیوه سنتی) کند.

مزایای فناوری بلاک چین

گشودگی، شفافیت، خنثی بودن، اعتماد، و امنیت موجود در این زمینه سبب شده تا بسیاری از کسب‌وکارها با استفاده از این تکنولوژی از مقیاس خود فراتر رفته و حتی به بعد جهانی دست پیدا کنند. در همین راستا و در پی افزایش محبوبیت این تکنولوژی در جامعه ما دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی گفت: یکی از مهم ترین اولویت‌های ما توسعه فناوری‌های حوزه هوش مصنوعی و بلاکچین است.

مزایای فناوری بلاک چین

به پشتوانه این تکنولوژی، ارز دیجیتال بیت کوین توانست طی 10 سال گذشته با وجود تمام فراز و نشیب‌ها به عنوان یک سرمایه امن بر سایر دارایی‌ها پیشی بگیرد و در سال 2019 نیز با ثبت بازدهی 93٫1 درصدی رکورددار پربازده ترین دارایی برای سرمایه‌گذاری شود. پیش بینی می‌شود با توجه به هالوینگ پیش‌رو که در تاریخ 18 می سال 2020 انجام خواهد شد، این ارز دیجیتال کاربرد بسیار گسترده‌تری داشته باشد.

در حال حاضر حدود 5,000 ارز دیجیتال وجود دارد و مقدار کل سرمایه‌گذاری در این بازار چیزی حدود 209 میلیارد دلار است که ارز دیجیتال بیت کوین حدود 68 درصد از سهم کل این بازار مالی را از آن خود کرده است. ارزهای دیجیتال اتریوم، ریپل، تتر و بیت کوین کش در جایگاه‌های بعدی این بازار مالی پر نوسان قرار دارند.

ارزهای دیجیتال در سال گذشته

از مهم‌ترین خبرهای مربوط به سال گذشته ارزهای دیجیتال، می‌توان به ثبت رکورد افزایش نرخ هش شبکه بیت کوین که منجر به افزایش امنیت این شبکه می‌شود اشاره کرد. در همین راستا برخی از مهم‌ترین خبرهای سال گذشته را می‌توان در قالب موضوعات زیر خلاصه کرد:

  • چندی پیش جمهوری اسلامی ایران در یک مراسم رسمی، از توکنی با پشتوانه طلا به نام پیمان رونمایی کرد و مدعی شد که این ارز دیجیتال با همکاری چهار بانک طراحی شده است و با توجه به اعلام سیاست‌های بانک مرکزی در خصوص ارز دیجیتال می‌تواند پس از نهایی شدن مقررات فعالیت خود را آغاز کند. ایران همچنین قصد دارد برای مقابله با سلطه اقتصادی آمریکا بر بازارهای مالی جهانی، یک ارز دیجیتال اسلامی به وجود آورد.
  •  اسپیس چین ( SpaceChain  (که یک شرکت فضایی سنگاپوری در بریتانیا برای توسعه بلاک چین است، یک نود به وزن یک کیلوگرم را به همراه بسته‌ای ۲,۶۰۰ کیلوگرمی توسط موشک  SpaceX CRS-19 به ایستگاه فضایی بین‌المللی در جهت راه اندازی کیف پول بیت کوین بر پایه بلاک چین در فضا فرستاد. مدیران ارشد این شرکت اعلام کرده‌اند این اقدام در جهت افزایش امنیت کیف پول‌ها انجام شده و به دلیل قرار گرفتن آن در فضا هیچ کشوری قادر به کنترل آن نبوده و اقدامات هکرها نیز ناکام خواهند ماند.
  • سومین هاردفورک شبکه‌ای تاریخ ارز دیجیتال اتریوم، روی بلوک شماره ۹,۰۶۹,۰۰۰  با موفقیت انجام شد. هاردفورک استانبول که نتیجه ماه‌ها برنامه ریزی و تلاش بود در بامداد روز یکشنبه (17 آذر 98) با هدف  بالا بردن امنیت و سرعت تراکنش‌ها انجام شد.
  • سایت Coinex.com دسترسی کاربران ایرانی به این وبسایت را مسدود کرد که این موضوع بر اهمیت سرمایه گذاری در کیف پول‌های داخلی افزود.
  • تحقیقات جدید ادعا می‌کند قریب به اتفاق سرمایه‌گذاران سازمانی بیت کوین، دارایی‌‌های خود را در صرافی‌های آنلاین نگهداری می‌کنند. بایننس اعلام کرد: ۹۲٫۱ درصد مشتریان Vip و سرمایه‌گذاران بر این باورند صرافی‌ها محبوب‌ترین گزینه برای نگهداری دارایی‌ها به شمار می‌روند.
  • روز جمعه و در تاریخ ۱۵ نوامبر ارز دیجیتال بیت کوین کش که خود هارد فورکی از بیت کوین است با موفقیت به دو زنجیره جدا تقسیم شد. طبق اطلاعات به دست آمده تعداد زیادی از ماینر‌ها اقدام به استخراج ۱۴ بلاک در  زنجیره اشتباه کرده و قدرت هش خود را هدر داده‌اند. در ساعات اولیه شکل گیری این هارد فورک شرکت تحلیلی بیتمکس ریسرچ اعلام کرد در زنجیره ارتقا یافته به غیر از تراکنش‌های متعلق به coinbase، تراکنش دیگری انجام نشده است و  به نظر می‌رسد استخراج گران قدرت هش خود را با استخراج بلوک در زنجیره‌های اشتباه هدر داده باشند.
  • در تاریخ ۹ نوامبر، حجم معاملات انجام شده در قراردادهای آتی بکت به رکورد تازه ای دست یافت. پلتفرم بکت که در زمینه قراردادهای آتی فعالیت می‌کند، در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۱۹ توانست به رکورد جدید ۱,۷۴۱ معامله روزانه دست پیدا کند.
  • کیف پول ارز دیجیتال تلگرام تحت عنوان گرامز ولت (Grams Wallet) به صورت آزمایشی در اختیار کاربران خانگی قرار گرفت. کیف پول ارز دیجیتال گرام، بر روی سیستم‌ عامل‌های مک، ویندوز و لینوکس ۶۴ بیتی قابل نصب است.
  • روز ۱۸ اکتبر، تعداد کل بیت کوین‌های استخراج شده تا کنون به رقم ۱۸ میلیون رسید و فقط ۳ میلیون بیت کوین استخراج نشده دیگر باقیست.
  • صرافی بزرگ بکت (Bakkt) در تاریخ 24 اردیبهشت اعلام کرد که در پی راه‌اندازی طرح‌هایی جهت ارائه قراردادهای آینده بیت کوین به صورت فیزیکی است.
  • در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی تهران که با حضور مسئولان در حوزه های نظام بانکی، بیمه و بورس در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد، نوآوری هایی در زمینه بانکی و اقتصادی توسط مبتکران ایرانی صورت گرفت. به نقل از ارز دیجیتال ، این نمایشگاه که از ۲ اردیبهشت شروع شد تا پایان روز ۵ اردیبهشت ادامه داشت و مهم ترین اتفاق آن شاید رونمایی از اولین خودپرداز بیت کوین ( BTM ) است که توجه بازدید کنندگان زیادی را به خود جلب کرده است و به خرید و فروش ارز دیجیتال بیت کوین کمک شایانی خواهد کرد.

ارزهای دیجیتال در سال آینده

  • پس از بررسی رویدادهای مهم سال گذشته، نگاهی می‌اندازیم به مهمترین رویدادهای پیش روی بلاک چین و رمز ارز ها در سال 2020:
    هالوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج هر بلوک از ارز دیجیتال بیت کوین: به صورت میانگین هر چهار سال یک بار (210 هزار بلاک) پاداش اهدایی به استخراج‌‌کنندگان فعال در شبکه بیت کوین به ازای ساختن بلاک‌‌های جدید، نصف می‌‌شود.عرضه ارز دیجیتال ملی توسط کشور چین.
  •   فیسبوک ، رمز ارز لیبرا را عرضه خواهد کرد.
  • رشد شبکه های مالی غیر متمرکز و باز ( DeFi ) و ( Open Finance )
  • نسخه دوم اتریوم به پیشرفت خود ادامه خواهد داد.
  • استفاده از شبکه پرداخت لایتنینگ بیشتر خواهد شد.
  • تعمیم پذیری و تعامل پذیری بیشتر بین پروتکل‌های بلاک چین شکل خواهد گرفت.
  • پیروی سازمان‌های تنظیم کننده از الگوی وایومینگ (Wyoming)بیشتر خواهد شد.

در پایان خالی از لطف نیست سخنان جان مکافی را هم درباره تکنولوژی بلاک چین و بیت کوین در نظر داشته باشیم:

شما نمی توانید پدیده‌هایی مانند بیت کوین را متوقف کنید. بیت کوین همه دنیا را خواهد گرفت و جهان باید خودش را تطبیق دهد. دولت‌های جهان باید خودشان را تطبیق دهند.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.